Vandaag vertrekken we vanuit Loch Maree hotel richting Apple Cross, waarschijnlijk via de kleinste wegen van het land bereiken we in een schier eindeloos gebied de top van de berg waar we van de ene verwondering in de andere vallen want achter elke bocht krijgen we of prachtige meren, uitzicht op de kustlijn of dan weer een maanlandschap voorgeschoteld.
Van hieruit rijden we door naar ons eindpunt het Isle of Skye, ondertussen is het nog maar eens beginnen regenen en volgens de weerberichten zit er niet veel verbetering in voor de komende dagen, ondertussen heeft wind en regen in 2 pk normen storm aangenomen, mijn deuren bewegen alsof ze er gaan uitvliegen, de windvlagen blazen het water van tussen mijn zijramen en ik krijg daardoor een lichte nevel in mijn gezicht ondertussen vangen vellen keukenpapier strategisch geplaatst water op om te vermijden dat mijn lampjes en schakelaars onder water komen te staan.
Alweer hebben we een prachtig hotel gevonden met zicht op zee alhoewel zicht op zee in Schotse normen met dit weer wel heel beperkt is.We proberen nog snel de Talisker whisky distillery te bezoeken maar alle rondleidingen blijken volzet te zijn en we moeten ons beperken tot het bezoeken van het winkeltje. We begeven ons terug naar ons hotel om te relaxen en alweer te genieten van de locale bieren en whisky, na het eten begint de barman op de akoustische gitaar liedjes te zingen en raken we verzeild in een zangwedstrijd tss Schotse oudjes op tennisreunie en vier jonge good looking belgen met als gevolg 1/ 0 voor de belgen. De belgen sluiten het cafe en gaan lekker slapen want het is plots toch wel heel laat geworden.
Enkele info ivm het eiland :
Skye is 50 miles lang en 25 miles breed, mocht je langs de kust lopen via kliffen, sea stacks, donkere onbegaanbare baaien enz zou je 400 miles moeten afleggen.
Talisker is een whisky van Skye, made by the sea en de duurste fles kost 1950 pound en heeft 37 jaar op vaten gelegen.
Na een gedwongen overnachting in en rond de boshut gaan we s' morgens op zoek naar een coffeeshop voor een stevig Schots ontbijt en zoals reeds elke ochtend met alles er op en aan zoals: ei, tomaat, champignons, iets rond zwart, worstjes, spek en voor sommige ook nog witte bonen in de tomatensaus, maar voor we dit vinden moeten we eerst nog uit het bos zien te geraken en de herstelde versnellingsbak grondig uittesten, alles blijkt in orde te zijn en hierdoor kunnen we onze tocht voorlopig toch verder zetten. Na het ontbijt gaan we eerst nog eens bij de plaatselijke garage langs om het oliepeil van de versnellingsbak te controleren maar hier dan wel op een plat vlak want de herstelling moesten we uitvoeren op een vrij steile helling terwijl mijn 2 pk noodgedwogen met een treklint moest vastgehaakt worden aan Jean zijn jeep om te beletten dat van zodra de geblokkeerde bak los kwam mijn eendje niet plots de berg zou af bollen.
Later op de dag bezoeken we het Loch Ness exhibition center en het toeval wil dat er buiten net een opname gaande is over en met de man die in 1961 in een mini duikboot het meer afgezocht heeft naar het monster. De voorstelling in het center leert ons dat er uiteindelijk nooit geen echt bewijs gevonden is maar wel enorm veel theorieen en er massa' s geld aan gespendeerd werd, uiteindelijk was het toch een leuke ervaring.
Tegen de avond beginnen we alweer uit te kijken naar een hotel aangezien kamperen met dit slecht weer er opnieuw niet in zit. Even later vinden we het prachtige Loch Maree hotel en genieten we s' avonds voor de eerste keer van een heel lekker bijna culinair en eens niet gefrituurd menu met nadien alweer een lekker dessert,mmm.
Op aangeven van nen local die dan nog een fervente bierdrinker van Belgische bieren blijkt te zijn krijgen we tijdens de tweede Visa interventie enkele tips ivm onze geplande routes, enkele short cuts en mooie overnachtingsplaatsen zouden onze nu al prachtige route nog exclusiever moeten maken.
Rond de middag bevinden we ons in de whisky streek van oa Glenfiddich, Glenlevit , the Balvenie en vele andere, we bezoeken het Speyside Cooperage Ltd, een bedrijfje die nieuwe whiskyvaten maakt maar ook oude hersteld en waar ze pas betaald worden per vat dat na een lektest goed bevonden wordt en dit doen ze aan een bijna onmenselijk tempo.Op het einde van de voorstelling krijgen we nog de kans om een klein vat samen te steken in een testruimte en David speelt het klaar om dit in één keer te doen en vanaf maandag mag hij zijn vast contract als definitief beschouwen.
Voor het eerst vinden we een niet afgesloten onverhard maar na enige tijd moeten we toch een hekken openen om verder te kunnen, de weg blijkt na lange tijd toch te stoppen alwaar Jean toch nog even probeert verder te geraken en bijna vast komt te zitten, we zijn dus genoodzaakt om op onze stappen terug te keren.Onderweg was er toch nog een klein zijwegeltje met in de verte een boshut in zicht.We beslissen om ter plaatse te overnachten en er een gezellige namiddag van te maken maar tijdens het achteruit rijden met mijn 2 pk op de helling aan de boshut blijkt mijn versnellingsbak in de soep te draaien en na enig overleg besluiten we de deze open te vijzen omdat Piet denkt te weten waar het probleem zit,vijf uur later is de geslaagde operatie een feit, minitieus uitgevoerd door hoofdchirurg Piet in samenwerking met zijn professoren David, Jean en Peter.Het is ondertussen al 21u en nog snel warmt Jean enkele blikken ravioli op in de boshut want daar zitten we namelijk uit de wind en kunnen we nog even napraten over de herstellingswerkzaamheden.Na het eten leggen Piet en ik ons in de boshut te slapen terwijl David ondertussen al onder de wol ligt in zijn zelfgemaakt bed in de jeep en Jean kruipt als een echte safariman in zijn daktent.Slaapwel.
Onze tweede nacht hebben we doorgebracht in het Golden Lion hotel waar we daags ervoor ook de eerste fish en chips geproefd en goed bevonden hebben. Deze morgen eerst een kleine herstelling uitgevoerd aan de Visa ( bijgenaamd Maurice ) want sinds de tuning en het volledig opendraaien van de c.o vijs blijkt het starten niet altijd vlekkeloos te verlopen maar hij gaat er dan wel vandoor als een speer. Benzinestations zijn niet zo voor de hand liggend in Schotland en we rijden op onze laatse druppels benzine een dorpje binnen waar we vaststellen dat het eerste tijdelijk gesloten is door elektriciteitswerken en we moeten doorrijden naar het volgende dat dan weer 8 miles verderop ligt, maar met de twee Mitsus bij ons als back up bleven we er toch heel kalm bij. Na het tanken blijkt dat er 19.5 liter in mijn tank kan en dit op een tank van 20 liter.
Vandaag willen we zo snel mogelijk via Edinburgh naar Perth om vandaaruit de Killiecrankie pas te nemen in de Cairgorns mountains.
Uiteindelijk zijn we er niet geraakt en hebben we een overnachting gevonden in Pitachry, dit blijkt het Knokke van Schotland te zijn maar we laten het na een vermoeiende dag en opperste concentratie bij het links rijden niet aan ons hart komen en gaan straks hopelijk lekker eten. We sluiten de avond af in een pub bij een lekkere maaltijd met frietjes ( voor de derde keer ) en een frisse pint.
We zijn na een rustige overtocht met welliswaar weinig slaap door de te krappe en warme kajuit veilig aangekomen in Hull en vertrekken via kleine wegen richting Edinburgh ,we genieten van de prachtige vergezichten en vergane kastelen ( Bolton Castle ) maar door het slechte weer kunnen we jammer genoeg niet uitstappen om enkele mooie foto s te maken en ik trek ze dan maar door de ruit met de ruitenwisser aan.
Na onze middagstop rijden we verder via de ring rond Edingburgh en grote verbindingswegen om wat extra afstand te kunnen afleggen en zo belanden we in Corbridge. Daar rijden we even om om enkele watervallen te bekijken en vrij kort nadien een aperitiefpauze in te lassen want we hebben dorst gekregen van al dat water.
Dit jaar hebben we afgesproken aan de afrit Nevele en het uur van afspraak komt nu wel heel dichtbij, dus vlug nog de laatse spullen inladen en hopen dat we straks niet van de weg geblazen worden.
De nieuwe stickers zijn bij mij al aangebracht en als er nog een volgende editie komt dan zal ik een deur te kort hebben maar het spatbord kan dit dan nog een jaartje rekken. De rit naar Zeebrugge verloopt vlot maar bij het naderen van de dokken beginnen de zenuwen al hoog op te lopen, we zijn welliswaar zonder probleem aan boord geraakt en naar het schijnt moet ik mij geen zorgen maken maar dat zal blijken na het losgooien van de trossen. Voorlopig ben ik weer rustig maar dat kan snel veranderen.
Tijdens het nuttigen van ons eerste drankje liggen de wegenkaarten al op tafel om onze route voor morgen op te slaan in de Garmin gps .
Het is momenteel 18.45u en zijn vertrokken dus laat het avontuur maar beginnen. Na een eerste verkenning op het dek gaan we op zoek naar het restaurant want we blijken allemaal honger te hebben mogelijks door de gezonde zeelucht, en hopen daarna een rustige nacht tegemoet te gaan.
Dit jaar, 2014 dus, gaat onze reis richting Schotland met als verste punt het eiland Skye. We vertrekken op zondag 11Mei met de boot vanuit Zeebrugge richting Hull, vermoedelijk zal dit voor mij het zwaarste gedeelte van de reis worden aangezien ik gezworen heb om nooit meer op een boot te stappen waarvan ik niet zelf kan bepalen wanneer we terug aan land kunnen gaan. Dit jaar is de samenstelling van de wagens enigszins anders dan onze rit naar de Pyreneeen 2013 ,nl.de twee r4' s zijn vervangen door een Pajero en L200 jeep maar voor de rest blijven de Citroen Visa en 2pk de vreemde eenden in de bijt.Vermoedelijk zullen we bij deze editie meer over de begaande wegen dwalen aangezien er naar het schijnt in Schotland niet veel onverharde wegen zijn en de wegen in het ruwere gedeelte toch al zo klein zijn en de omgeving zo mooi is dat dit dan misschien ook niet nodig zal blijken. Uiteraard zullen we ze niet uit de weg gaan indien ze toegelaten zijn en hebben nu de luxe dat we steeds kunnen terugvallen op de twee jeeps om ons door de moeilijkste passages heen te sleuren. Voorlopig ga ik het hierbij laten en kijken al uit naar ons vertrek, in tegenstelling tot vorig jaar moet ik nog aan alle voorbereidingen beginnen maar de 2pk staat al ongeduldig te wachten.
Km stand 121770 Vanuit Reims vatten we onze laatste etappe aan en reeds bij vertrek beseffen we dat dit dan ook de saaiste van allemaal zal zijn, we begeven ons zo snel mogelijk naar de autostrade om de laatste 400 km aan de ongelofelijke snelheid van amper 100 km/u af te leggen, wel te verstaan op gps 94 km/u,bijgevolg moeten we na 200 km reeds een korte slaappauze inlassen,normaal zijn we nooit gehaast maar nu beginnen we onze stal te ruiken vandaar dat we aan een half uurtje reeds voldoende hebben om er weer tegen aan te kunnen,gelukkig hebben we onze persoonlijke bewaker David mee die blijkbaar bijna nooit hoeft te slapen overdag en kunnen we ons rustig te slapen leggen in het gras, ondertussen missen wij natuurlijk wel alle aandacht die onze wagens trekken.Uiteindelijk zetten we terug aan en na een uurtje passeren we de Belgische grens, even later stoppen we aan de parking in Kruishoutem om nog eens afscheid te nemen,na vertrek kunnen we het met onze cb nog even rekken maar al snel valt de ontvangst weg en rijden we moederziel alleen huiswaarts maar daar staat onze echte moederziel en kroost ons al blij (hopen we toch)op te wachten. Met de km stand op 122.165 bij thuiskomst blijken we 3365 kilometers vol plezier afgelegd te hebben. Tot slot hebben we dit avontuur eigenlijk aan David te danken die op dit schitterende idee gekomen is en we kijken al uit naar zijn volgende en hopelijk zijn we dan ook weer van de partij.
Km stand 121377 Vandaag keren we definitief huiswaarts,we proberen het drukke verkeer op de grote nationals te vermijden en kiezen voor alternatieve verbindingswegen maar niettegenstaande mogen we niet teveel tijd verliezen want we hebben nog 800km voor de boeg waarvan we vandaag toch ongeveer de helft willen realiseren.Na een relatief vermoeiende dag vinden we net voor Reims een hotel-restaurant, opnieuw van Logis de France (altijd aan te raden) waarvan de uitbaatster ook met een 2pk rijdt, ik krijg de kans om mijn 2pk achter de hare te parkeren en er een foto van te nemen en Piet te doen watertanden want dit was uiteidelijk de opzet van de reis maar de Visa "Maurice'ke is zijn naam, enige en vorige eigenaar met de gezegende leeftijd van 92 jaar " heeft de taak waardig overgenomen,gelukkig heeft Maurice niet gezien wat Piet er allemaal mee uitgestoken heeft want we twijfelen eraan dat hij dat zou overleven en de kans dat hij mijn blog bekijkt is zo goed als nihil, we wensen ze beiden nog vele jaren toe.
Km stand 121.114 Vanaf de camping La Riviere zitten we al snel weer in het onverhard en met onze off road leader Jean op kop die zijn taak zo ernstig neemt dat het zweet over zijn rug loopt krijgen we altijd waar voor ons geld of modder voor de wielen, alhoewel we vandaag voor onze laatste dag de boel heel willen houden drijven we al snel weer onze snelheid op.Onderweg midden in een bos ligt er een omgewaaide boom over het pad waardoor we genoodzaakt zijn of om rechtsomkeer te maken of met volle moed en twee kleine hakbijlen de boom op te ruimen,uiteraard gaan we voor de tweede optie en een half uur later kunnen we onze weg verder zetten.We hebben nog een ganse laatste dag voor de boeg en proberen er dan ook nog echt ten volle van te genieten met nogmaals een zalige pic nic in het bos en nog enkele spannende terreinmomenten,tegen de avond zoeken we terug een hotel op en probeer ik nogmaals ter plaatse mijn tekst te schrijven en te verzenden maar wat door de slechte wifi verbindingen steeds mislukt en ik mij moet beperken tot het nemen van enkele notities om ze dan nadien thuis nog op mijn blog te kunnen zetten.Tijdens een gezellige avond op restaurant proberen we zo weinig mogelijk aan morgen te denken want dan vatten we onze terugreis definitief aan.
Km stand 120.939 Na een verkwikkende nachtrust van al dat water van de avond ervoor vertrekken we vanaf het plaatselijke meer te Molieres richting Tremolat in de Dordogne om daar aan ons laatste stuk off road te beginnen,dankzij Piet die via zijn Garmin 660 gps de meest prachtige wegen en kleine dorpjes op de route kan zetten behoren zelfs de verbindingsritten tot de meest leuke momenten van de reis.Op de middag nog een zalige pic nic en de dag is alweer te snel voorbij.We rijden nog een klein stukje off road van de volgende dag en gaan op zoek naar een camping die we dan ook al vrij snel vinden en waar we ons rustig kunnen opfrissen van de warme stoffige dag.
Km stand 120.939 Vandaag rijden we vanuit het bergdorp Ax les Thermes richting Dordogne,onderweg stoppen we bij verschillende garages,uitlaatcenters,brico' s e.d vruchteloos op zoek naar een metalen flexibel om de uitlaat van Jean zijn R4 te herstellen,ondertussen is hij bijna doof en vergast.Ongeschoren en met zijn groene uitstekende oordoppen in zijn oren begint hij stilletjesaan op Shrek te lijken alleen Fiona ontbreekt nog.Net voor sluitingsuur vinden we in een klein dorpje een "Specialiste Peugeot"en van een nieuw stuk uitlaat slijpen we enkele stukken af om het probleem voorlopig op te lossen.Het reservewiel halen we er vanonder om de oude uitlaatpot met voldoende grondspeling terug te kunnen monteren om zo het laatste stuk off road in stilte te kunnen afwerken.De twee garagisten en zijn vrouw hebben zoveel plezier aan onze manier van probleemoplossing en ons reisverhaal met onze oldtimerkes dat we gebruik mogen maken van hun werkmateriaal en mogen doorwerken lang na sluitingsuur tot het af is,uiteindelijk moeten we slechts 20 euro betalen en brengt hij ons op de koop toe naar een mooi meer in de buurt waar we onze tenten kunnen opzetten,eerst gaan we in het dorp nog een pizza eten want het is alweer te laat om zelf nog iets klaar te maken en zo hebben we nog wat tijd over om bij een glaasje water gezellig na te praten.
Zou jammer geweest zijn mochten we dit niet meegemaakt hebben en dit dankzij onderhoudswerken aan een tunnel waardoor we verplicht waren via de col te rijden tot op een hoogte van 1933m
Km stand 120.650 Vandaag zondag,rustdag,we vertrekken vanuit onze Spaanse camping maar om 12u,richting Frankrijk,we zitten nog hoog in de bergen met de sneeuw in zicht,door een gelukkig toeval is de tunnel gesloten voor werkzaamheden en moeten we rond rijden via de col. In eerste, tweede en soms eventjes in derde halen we de top en daar wijken we toevallig van de baan af om in de sneeuw te rijden,na herhaaldelijke pogingen om erdoor te geraken beseffen we dat dit geen spek voor onze bek is en na een kleine fotosessie vervolgen we onze weg,uiteindelijk overnachten we in Ax les Thermes en daar lag er veertien dagen geleden nog sneeuw,iets wat ze in geen 40 jaar meer meegemaakt hebben.