Foto
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Dao to Qi
  • Activeren met Chinese Gym
  • Ademen met Qi Gong
  • Bewegen met Taiji Quan
  • Ervaar de Filosofie
  • Integreer in het dagelijkse leven
  • Demo clips
  • Conferenties
  • Workshops
  • 2B - to Be or Two Bee?
  • ZzZ - Three zzz =
    Inhoud blog
  • What unites different taiji quan styles
  • What unites different taiji quan styles
  • What unites different taiji quan styles
  • What unites different taiji quan styles
  • What unites different taiji quan styles
  • What unites different taiji quan styles
  • What unites different taiji quan styles
  • What unites different taiji quan styles
  • What unites different taiji quan styles
  • What unites different taiji quan styles
  • What unites different taiji quan styles
  • What unites different taiji quan styles
  • What unites different taiji quan styles
  • What unites different taiji quan styles
  • What unites different taiji quan styles
  • What unites different taiji quan styles
  • Demo Aarschot
  • Demo Aarschot
  • Demo Aarschot
  • tuureluut van taiji
  • Demo Aarschot
  • beyond words
  • niets
  • 16 routine
  • Taiji meester
  • Taiji als
  • taiji in de natuur
  • taiji in de natuur
  • taiji in de natuur
  • taiji in de natuur
  • taiji in de natuur
  • 2011
  • 2011
  • 2011
  • taiji stijlen
  • taiski of bijna taiji in de sneeuw
  • taiski of bijna taiji in de sneeuw
  • taiski of bijna taiji in de sneeuw
  • taiski of bijna taiji in de sneeuw
  • 2Bqi in Paris
  • 2Bqi in Paris
  • demo téléthon Paris Pierre ELie Berose
  • 2Bqi in Paris
  • demo téléthon Paris
  • demo téléthon Paris
  • westerse taoistisch like uitspraken
  • westerse taoistisch like uitspraken
  • westerse taoistisch like uitspraken
  • logica het tetralemma
  • Paris here w ecome
  • de Doode Beemde
  • de Doode Beemde
  • de Doode Beemde
  • de Doode Beemde
  • Treezzz sword play
  • Fan / waaier / eventail
  • Walk to taiji - city urban style
  • Haacht
  • taiji stijlen
  • hou het simpel
  • De steen der wijzen
  • 2B demo waaier fan eventail
  • Ontdek qi in de natuur
  • yin en yang
  • Rising sun!
  • open en sluit
  • zijn en worden
  • Principes in taiji
  • woordbeelden
  • taiji stijlen
    Zoeken in blog

    Zoeken in blog

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    2B Qi
    Start 2B Qi - je weg naar je QI - Start 2B taiji
    07-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taiji de steen der wijzen?
    Op basis van de "tafel van smaragd" een belangrijke alchimistische tekst toetsen we de
    karakteristieken van de steen der wijze en het levenselixir af aan een persoonlijke innerlijke beleving
    van taiji quan.

    We merken dat de grootten der aarden met dezelfde vragen worstelden.

    Newton over een universele kracht die zwaartekracht en Qi met elkaar verbinden.

    Keizer Hadrianus die het pantheon herstelde met het oog op : buiten is de aardglobe, binnen de hemelsfeer
    en langs het oog in het midden glijden de stralen van zon en maan.


    06-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rijst korrel meditatie
    eenvoudige oefening die samen gaat met het zoeken naar het levenselixir.

    05-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ambigrammen in taiji
    Boven en onder zijn één ...
    draaien als een acht
    alles is relatief ....

    de ambigrammen hebben gelijkaardige eigenschappen ...

    Bezoek ook de site van John Langdon.





    04-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yin yang expliqué

    Yin et yang

     

    Thyl Uylenspiegel était toujours content quand il montait la montagne parce qu’il pensait à la descente qui suivait. Il était cependant mécontent dans la descente à la pensée de la montée suivante.

    Les caractères et leur signification

    En regardant bien les caractères de yin et yang, on remarque qu’il y a une partie du caractère qui réfère respectivement à la “lune” et  au “soleil”.

    Cela devient même plus clair si on prend en considérations l’évolution des caractères lune et soleil, de g.a.d. du dessin au symbole  :


     

    Regardons les caractères simplifiés indiqués entre les parenthèses.

       Yin : La première partie à gauche ressemble à un B et réfère a l’abondance.

    La deuxième partie ressemble un peu à la lune croissante. C’est le radical yuè qui réfère à la lune.

     

       Yang : La première partie à gauche ressemble à un B et réfère a l’abondance.

    La deuxième partie ressemble un peu au soleil. C’est le radical qui réfère au soleil.

    Le yin désignait à l’origine le côté sombre d’une colline ou d’une montagne que le soleil n’atteint pas, tandis que le yang se référait au côté clair, illuminé par le soleil. Les caractères disent déjà beaucoup sur la signification que l’on attribue à yin et yang. Yang représente le principe brillant, actif, la cause, l’objectif, la chaleur, l’été, masculin ... . Yin représente le principe reflet, passif, la suite, l’effet, le froid, l’hiver, féminin ...

    Le symbole taiji

    Le concept du yin et du yang fut élaboré par des philosophes. Ils se servaient des notions du yin et du yang pour analyser et résoudre les problèmes et connaître le monde. Plus tard, l’appellations fût “l’Ecole du yin yang”, le yin  yang  jia. Pour eux, le yin et le yang constituent une loi générale de l’univers, une synthèse par laquelle ont peut analyser et expliquer les divers phénomènes et choses objectives, la cause de tous les changements  et le fondement intrinsèque de la naissance des choses, de leur évolution et de leur dépérissement. A l’état primordial il y avait le vide total, un état de l’ultime néant où le concept du temps ne s’applique pas (et par conséquent ou il n’y a pas de changements). Il s'appelle wu ji. Cet état primordial par contre contient toute la promesse et la potentialité de créer toutes les choses entre ciel et terre. Cette potentialité se manifeste dans le symbole appelé taiji, le suprême ultime qui contient tout, où le temps ne s’applique pas, et qui peut former toutes les choses.

    L’interaction du yin et du yang est l’expression essentielle du taiji. Dès que les changements se manifestent, le yin et le yang entrent dans une interaction continue.  Le taiji est représenté par le symbole bien connu :

     

    Le blanc réfère à yang, le noir à yin.

    Réflexion :
    On fait toujours la remarque que dans le monde, le yin pur n’existe pas et de même pour yang. C’est pour cela que la partie blanche contient un petit rond noir et que la partie noire contient un petit rond blanc. L’exemple typique est que dans chaque homme, il y a des traits féminins et que chaque femme a des traits masculins. On peut donc se demander pourquoi le taiji n’est pas dessiné recursivement, c’est à dire un petit symbole taiji à la place du petit rond noir et du petit rond blanc. Et évidemment ainsi de suite avec de plus en plus de petits points taiji jusqu'à l’infini...
    La réponse peut être que cela était trop difficile à dessiner. Que la notion d’infini n’était pas adéquat pour définir ce qu’on voulait dire....
    Probablement c’est voulu parce qu’il existe deux sortes de yin et deux sortes de yang.
    Il y a le yin primordial, antérieur ou congénital qui peut créer les choses.
    Il y a le yin postérieur ou acquis qui peut former les choses.
    Hé? Y-a-t-il une différence entre ces deux, je me suis demandé ? Je vous conseille de lire Wang Keping sur le Dao De Jing. Il explique aussi la différence entre le Dao qui est le principe et le De qui est la manifestation du principe. Une autre piste de compréhension est liée à la cellule fécondée (le grain) qui contient toute l’information génétique pour créer une plante et la plante qui contient toute l’information génétique et qui transforme aussi l’énergie solaire et la nourriture du sol dans tous ce qu’il faut pour mener sa vie. En tout cas, ceci est une bonne raison de ne pas dessiner recursivement le symbole taiji.
    A titre d’information, le yang primordial, le petit rond blanc s'appelle le tigre blanc et le métal de l’ouest. Le yin primordial, le petit rond noir s'appelle le dragon vert  et le bois de l’est. La partie blanche du symbole taiji s'appelle faisan rouge (du Sud) (de temps en temps aussi traduit  phénix, coq, corbeau ?) Et la partie noire tortue noire (ou bleue) (du nord). Dans l'alchimie taoïste le Tigre et le Dragon sont les ingrédients eau et feu. Le faisan et la tortue sont les catalyseurs feu et eau. Cette réflexion va devenir pleine de richesse pour donner un ordre aux trigrammes dans le chapitre suivant.
    Le film de Aung Lee titré Tigre et Dragon traite principalement des relations entre maître et élève, parents et enfants, homme et femme, entre ennemis, entre amoureux, entre amis. Tous des exemples de l’interaction entre yin et yang. Le titre fait probablement allusion au yin et yang primordial. Le fait que le dragon se cache et le tigre rampe - hidden dragon crouching tiger - ne m’est pas tout à fait  clair. Dans un interview le régisseur répond : What does the title mean?
    Ang Lee: "Crouching Tiger, Hidden Dragon": for those familiar with the Chinese characters, the link between the film's title and the storyline is graphically clear: Jen has the word for "dragon" embedded in her name, while Lo, her lover, is the             tiger. Jen and Lo are headstrong, self-centered and wild – and young. In contrast, Li Mu Bai and Shu Lien respect the ideals of honor and selfless duty – acting as role models within the story, and to the larger audience.        Today, "Crouching Tiger, Hidden Dragon" is a common expression which refers to the mysteries that lie below the surface of society and our everyday lives. The expression is a reminder never to underestimate our own dragons and tigers – they can spring out at any time. The title "Crouching Tiger, Hidden Dragon" describes the structure of the film. The first part of the story is about society – it takes place in the world of law, duty and ceremony. The second part takes us beneath the surface, into the                world of individuals and their relationships. The story becomes a psychological one. As Li Mu Bai and Shu Lien pursue Jen, they are chasing their own dragons. Jen's youth and energy reminds them of the romance and freedom that neither of them have experienced. Having chosen a life of duty, Li Mu Bai and Shu Lien had to suppress their passions and desires, and most of all, their love for each other. It is always close to the surface, but if they gave into their true feelings, they would be abandoning the code of honor that shaped their lives.

    Exercice :
    Pratiquez la position de début et de fin de la forme Yang 24 à l’image du symbole Taiji. Retrouvez l’équilibre qui contient toutes les promesses de yin et yang. Dès qu’on fait le moindre mouvement le yin et le yang (le vide et le plein) se manifestent dans un dynamisme qui n’est pas différent des autres choses entre terre et ciel. Est-ce une bonne raison pour appelé le “Taiji Quan” Taiji Quan?

    Yin et Yang dans un trait

    Yin et yang sont aussi symbolisés de la façon la plus simple par un trait brisé ou un trait long.

    Yin   :      _______      _______ , (‘6’, les nombres pairs étant Yin) 

    Yang :    _________________   , (‘9’, les nombres impairs étant Yang)

    Aide mnémotechnique :
    Le soleil se dessine d’un trait (comme un O),  la lune croissante se dessine en deux trait (comme un D).
    Probablement, l’usage des traits brisés et continus est plus ancien que les idées de yin et de yang. Ils peuvent symbolisés des os utilisés dans la divination. Cette notation permets des combinaison faciles. 

    Toutes les combinaisons de trois sélections de la paire yin yang font huit trigrammes, représenté ici dans le ba gua. En effet 2*2*2 = 8.

    Le trigramme Kan par exemple, représente l’eau. Il est yang au milieu, yin en bas et yin  en haut. Le symbole peut être lu comme un courent fort entre deux rives. Toutes les combinaisons de six sélections de la paire yin yang font 64 hexagrammes, décrits dans le livre de changement, I ching. En effet 2 à la puissance 6 égale 64. Un hexagramme est aussi la combinaison de deux trigrammes.
    En effet, 2*2*2*2*2*2=(2*2*2)*(2*2*2)= 8 * 8 = 64.

     


    03-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Small is more
    Small is more

    een uitvoering van een oefening verkleinen ...
    een oefening enkel mentaal doen?

    wat is daar het nut van?
    is dit ene oplossing voor mensen die revalideren, gekwetst zijn, in een rolstoel ....
    het antwoord is ja ...
    zelfs voor iedereen ....

    uitleg van de toegevoegde waarde van variaties op standaard oefeningen.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Modèle du monde en utilisant les chiffres 1 à 9

    L’homme se trouve entre le ciel et la terre dans un monde en transformation éternelle entre yin et yang.

    Le pratiquant de Qi Gong et de Taiji Quan est à la recherche de l’harmonie.

    Question : Formuler un modèle du monde en utilisant les chiffres 1 jusqu’à 9.

    Réponse plus démonstration  :

    Les chiffres 1 jusqu’à 9  représentent le monde.

    Les Yin sont (comme beaucoup de gens affirmerons intuitivement) les nombres paires, les Yang sont des lors les nombres impairs.

    Les nombres impairs (Yang) sont ordonnés comme les unités des multiples de trois : 1, 3 (1*3), 9 (3*3), 7 (9*3=27, ne tenant en compte que des unités), et on reboucle sur 1 (7*3=21) dans une continuité éternelle….

    Plaçons les des lors dans un cercle dans le sens de l’évolution du soleil

                                       9

    (à midi haut à l’horizon)

                3 (le matin)      (le couché de soleil le soir) 7

                                       (la nuit)

                                       1

    Les nombres pairs (Yin) sont ordonnés selon le même principe :
    2 puis 4 (2*2), puis 8 (4*2), puis 6 (8*2=16), puis 2 (6*2=12
    Ils tournent dans le sens contraire que les nombres impairs.

                4          9          2

     

                3                      7

                                      

                8          1          6


    En mettant le nombre 5 (l’homme évidement) entre le ciel (9) et la terre (1) on obtient :

    4          9          2

     

                3          5          7

                                      

                8          1          6

    Et voilà, l’homme retrouve l’harmonie dans un carré magique - la somme des colonnes, la somme des lignes et la somme des diagonales est dans chaque cas 15 – symbolisant le monde, harmonique et équilibré, dans sa diversité et sans uniformité.

    21-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The wushu family
    the wushu family is een club waar we aangesloten mee zijn :

    trailer van club demo

    http://www.youtube.com/user/gwympy#p/u/42/QvkqygXN4gQ



    19-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CESAM
    CeSAm is een club waar we lid van zijn

    Hier een demo voorbereiding met zwaard, oa per twee

    http://www.youtube.com/user/gwympy#p/u/26/sjb_T3nJrZA

    16-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Improvisaties
    2B werkt met workshops waar improvisatie een plaats heeft.

    Hier een combinatie zwaard waaier.

    Doel is om van een individuele beleving naar een groepsbeleving te komen.

    http://www.youtube.com/user/gwympy#p/u/43/f44fW6-C1VI



    11-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Two Bee - vereenvoudigd zwaard
    Uitvoering Camargue

    http://www.youtube.com/user/gwympy#p/u/169/JgHWHCDGW1s



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Two bee taiji hand

    Demo La plagne

    http://www.youtube.com/user/gwympy#p/u/163/uhu4Pzo-_xI

    10-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Two bee - vereenvoudigde waaier
    Uitvoering Camargue

    http://www.youtube.com/user/gwympy#p/u/168/Kpfb5tJ9xVo



    08-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De dieren qi gongs - voorvaders en wat is er verloren gegaan
    stel de dieren qi gongs zijn de voorvaderen van de huidige qi gong oefeningen.

    Wat zit er nog steeds in de huidige standaard vormen?

    Wat is er verloren gegaan? bij voorbeeld het expressieve, van de aap ...

    Wt kunnen w edoen om onze huidige oefeningen te verrijken?


    07-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magische Qi



    http://www.youtube.com/v/ZN3ZLk_l2R8







    30-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taiji in een gesprek
    Je zit in een werkgroep en de leider stresseert iedereen met onhaalbare deadlines.
    Dat gaat zo.
    Is dat nog niet klaar? Dat moest gisteren af zijn!
    Ja maar we hebben de input nog niet!
    Dat kan niet! Wat hebben jullie tot nu toe gedaan!

    FRUSTRATIE

    Met Taiji aanpak wordt dit :

    Is dat nog niet klaar? Dat moest gisteren af zijn!
    Ja, we hebben iets klaar op basis van de gegevens die beschikbaar waren vorige week.
    En de gegevens van gisteren.
    Sommige zitten er in voor anderen hebben we een plan om ze te verwerken tegen overmorgen.
    Ik begrijp dat dat druk op u zet en ik excuseer me voor de stress dat dat veroorzaakt.
    'T is al goed, we gaan er voor.



    29-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taiji in een gesprek
    Het yin yang symbool.
    Alles is ying en yang, niet absoluut maar relatief ...

    Bekijk we deze uitspraak eens.

    "Ik heb vertrouwen in je"

    yin? yang?

    In het geval dat we dat zeggen aan een persoon die niet zijn zorgen heeft uitgelegd kan dit betekenen, ik heb vertrouwen in je dat je dat god gaat aanpakken.

    In het geval dat je dat zegt aan een persoon die je leidt, bij voorbeeld op een overlevings tocht of een project op je werk kan dit betekenen dat je zijn aanwijzigingen (al dan niet blindelings) volgt.

    In het geval dat je dat zegt tegen je dochter die alleen op vakantie gaat met haar "vriend" kan dit betekenen dat je hoopt dat ze de juiste keuzes maakt en af en toe nee kan zeggen.

    erens gaat het dus niet over een puur vertrouwen maar over een vertrouwen met een beetje wantrouwen in.
    Dusde twitte swoosh met een zwart puntje in.... als we naar het yin yang teken kijken (of is het omgekeerd?).

    28-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.taiji en trigrammen

    La forme Yang 24 contient la suite’ you lan que wei’, ‘saisir le queue de l’oiseau à gauche et à droite’, constituée d’une suite de ‘parer, tirer, pousser et repousser’.

    C’est la séquence qui se répète deux fois après ‘recul comme un singe’ et avant ‘simple fouet’ et le premier ‘main comme les nuages’. Voici les liens avec les trigrammes.

     

    Mouvement

    peng

    lu

    ji

    an

    Mouvement

    Yang 24

    Parer

    Tirer

    Pousser

    Repousser

    Trigramme

    Qian

    Ciel

    Kun

    Terre

    Kan

    Eau

    Li

    Feu

    symbole

    Yang

    Yang

    Yang

    Yin

    Yin

    Yin

    Yin

    Yang

    Yin

     

    Yang

    Yin

    Yang

     

     

    Concernant tirer, certains livres parlent de laisser travailler le poids, ce qui correspond bien avec les trois traits yin.
    Appréciez la différence entre pousser et repousser. Pour le premier, la force est enveloppée dans la douceur (la main qui pousse est à l’intérieur). Pour le deuxième, les deux mains poussent bien visiblement. Dans certains publications, on note que les mains ne poussent pas aussi fort, qu’il y en a une qui tâte la résistance. Ceci est peut-être l’expression de la ligne yin de an (repousser).


    20-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.taiji symbool
    Yin en yang , komplementair, het ene bestaat niet zonder het andere.

    Twee soorten yin en yan
     - de primordiaire yin en yang, de elementaire bouwstenen van het heelal zoals ze oorspronkelijk bestonden, d
    e bolletjes in het yin en yang symbool, de pure vorm die niet echt voorkomt ...
     - de posterieure yin en yang, zoals ze in het leven voorkomen, in voordurende transformatie, de swoosh in het yin yang symbool.

    Onder het yin yang symbool staat het karakter taiji,  het is het "ultieme volle" en de manifestatie van wu wei de "ultieme leegte".
    In het westen kunnen we denken aan een zwart gat als het alom aanzuigende punt (wu sei) en aan het uitdeinende heelal (taiji).
    Deze laatste nog vooraleer er structuur in zit, vooraleer "hemel en aarde gescheiden" zijn. Desalnietemin is alle energie al aanwezig...

    Daaronder Qi Gong.  Qi de levensenergie, de adem, de kracht, de universele kracht ...
    Je herkent de drie horrizontale strepen in het karakter oor "wolken" die voortgeblazen als de "adem" worden ...
    In het karakter gong herken je het aanbeeld (zoals een wetser hoofdletter I), symbool bvoor toegeweide arbeid (zoals de smid).
    Het andere stuk van het karakter heeft met het lemmet van een mes te maken.

    De gong is een pinyin translatie (zoals Beijing), vroeger werd dat in Wales Giles als Kong weergegeven, zoals in Kong Fu.

    Kong Fu betekent eigenlijk "toegeweid werken" en slaat dus niet alleen op een gevechtsport à la Bruce Lee maar kan dus op elk
    soort activiteit slaan , van postzegels verzamelen tot bouwvakker, het gaat erom om zijn taak goed en geconcentreerd edoch ontspannen uit te voeren..









    30-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.taiji quan - opening - qi3 shi4 - het ontstan van de wereld

    1. Het ontstaan van de wereld

        qi3 shi4 De opening

     

    Thema

     

    De chinese filosofie bekijkt  het onstaan van de wereld op een manier die veel weg heeft van de big bang.

     

    In het begin was er het niets (een “vol niets”), de wu ji  – de leegte die echter alle energie in zijn potentie bevat.

    Dat lijkt dus op een zwart gat of de toestand van de wereld net voor de big bang.

     

    Dan volgt er het iets (een “leeg volledige”), de tai ji – het heelal met niets in, stil en onbewogen, zonder structuur of tijd maar nog steeds met alle energie.

    Dat zou dus het heelal kunnen zijn net na de big bang.

     

    Dan komt er structuur, door middel van een relatief onderscheid, de yin en de yang. Denk aan beneden en boven, lichtend en belicht, duwen en geduwd worden... Er is daardoor beweging en dus tijd.

    Ik zie hier dus een heelal dat expandeert,  waar sterren en sterrenstelsels ontstaan ....

     

    De oefening

     

    De simpele opening van de achtvorm (die trouwens terugkomt in alle vormen van taiji quan) kan dus als volgt beleefd worden.

     

    Je staat stil volkomen ontspannen, rug loodrecht, loodlijn door de fontanella, het kruis tot het loodpunt tussen de voeten stil en onbewogen, ademhaling rustig en natuurlijk. Aandacht en energie in de dan tian.

    Je blijft  stil maar de aandacht gaat naar de energie die het hele lichaam vult. Je wisselt energie met de wereld.

    Je bent nu een model van het hele heelal en de daarin opgeslagen volledige energie.

    Dan verplaats je je gewicht op de rechter voet,  de linker voet wordt leeg.  De eerste vorm van structuur!

    Gevologd door de eerste beweging, linker hiel omhoog, linkervoet omhoog en stap opzij,  tot op schouderbreedte.

     

    Discussie.

     

    Er zijn heel wat interessante meditatie oefeningen als je stil staat. Bij voorbeeld oefen je terwijl je pal recht staat en dat je je inbeeld dat er iemand je duwt achtereenvolgens van links, van rechts, van achter, van voor van boven en van onder. Alle richtingen om beurt. Je kan ook denken dat er aan je getrokken wordt. Je kan er een natuurbeleving van maken door te denken aan wind die blaast, aan een magneet die je aantrekt ...

     

     


    29-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ye3 ma3 feng1 zhong1 Het wilde paard schudt de manen

    2.Yin en Yang

     ye3 ma3 feng1 zhong1 Het wilde paard schudt de manen (2x)

     

    Thema

     

    De interactie tussen yin en yang vormt de essentie van taiji quan.

     

    Het Chinese karakter yin verwijst naar de maan, Yang verwijst naar de zon. Dat zegt al heelwat over hun betekenis. Yin en Yang is een koppel van relatief tegengestelden. Yang is hetgeen wat schijnt, yin hetgeen wat reflecteert... Yang wordt geassocieerd met mannelijk, actief, de oorzaak, warm ... Yin is bijgevolg vrouwelijk, passief, het gevolg, koud....

     

    De oefening

     

    In elke beweging van de vorm en dus ook in deze is er wisselwerking tussen yin en yang.  Het gewicht is altijd meer op één voet dan op de andere. De volle voet is yang, de lege voet is yin. Je ademt steeds in (yin) en uit (yang). Je duwt een hand omhoog (yang) en de andere omlaag (yin)

     

    Discussie.

     

    De wisselwerking en het vloeiend wisselen is van belang. Als we de bal vasthouden zijn de krachten yin en yang verenigd. De handen communiceren energie. Tijdens de beweging verandert de energie balans. Er is ook sprake van energieuitwisseling met de grond (de voeten staan meestal plat op de grond om een goed contact te hebben) en met de hemel (hoofd steeds ontspannen rechtop, ook om een goed contact te hebben).

    Een mooie oefening is om mentaal de oefening te doen zonder te bewegen (bij voorbeeld als een mens niet kan inslapen) en dan speciaal te denken en te voelen hoe die uitwisselingen en die veranderingen gebeuren


    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs