Ilyas en Aïsatou mochten een speelgoedstofzuiger uit elkaar halen. Dat vonden ze een superleuke opdracht tijdens het hoekenwerk. Vol moed gingen ze aan de slag !
Toch was het losmaken van de schroeven niet zo gemakkelijk : welke schroevendraaier gaan ze gebruiken en vooral heel belangrijk : in welke richting moeten we draaien om die schroeven los te krijgen ? Juf Katrien , die onze juf helpt bij het hoekenwerk , komt ter hulp ! Samenwerken : dan lukt het wel ...
Kiki leert werken met een nieuw computerprogamma : Ambrasoft . Ik zie , ik zie wat jij niet ziet ... Een concentratiespel . Ontwerp een robot met 2 driehoeken, 2 vierkanten , 2 rechthoeken en 2 cirkels . Max is druk aan het werk ! Mijn favoriete boodschappentas : in het kader van ons WO-thema " oei , ik groei " mochten we nu eens lekker ongezond doen : als jij een boodschappentas mag vullen , wat zou jij er van etenswaren instoppen ??? De robot van Harold : herken je de vormen ????
Vandaag zijn we in de klas begonnen met het laatste grote hoofdstuk binnen het hoofdrekenen in het eerste leerjaar : de brug over 10.(vandaag de optelling )
Het was een les met veel materiaal en veel verwoorden en een juf die al zwemmend door de klas bewoog ! ( en wij weten waarom !! ). Iedereen werkte zeer flink en aandachtig mee !
Na de vakantie zijn we er onmiddellijk ingevlogen met ons nieuw WO-thema " oei ,ik groei ". Het is een zeer breed thema : - we gaan kijken naar de uiterlijke verschillen tussen de kinderen in onze klas. - we leren over gezonde voeding en het belang voor het functioneren van ons lichaam. - we leren over de gevaren : giftige planten , wat moeten we doen wanneer het brand , de gevaren thuis. - natuurlijk is er een lesje over " ziek zijn". - tot slot gaan we op zoektocht in de natuur en wat er daar allemaal zo verandert in de lente ( de groei van en plant , een dier ,...)
Enkele sfeerbeelden van de afgelopen week :
Een kwis over de uiterlijke verschillen bij de kinderen van de klas : er wordt aandachtig gespeurd: - wie heeft blond haar ? - wie is het grootst /kleinst ? - wie heeft het langste haar ??? -...
Verwerking van de les rond ziek zijn : wie herkent alle " vreselijke ziektes " ?? Yassine denkt zeer goed na ! Max heeft het allemaal juist !
Deze week vierde Malou haar 7de verjaardag ! Proficiat Malou !! Ook juf Annick vierde haar verjaardag deze week . Maar wanneer zij 7 jaar werd ,bestonden er nog geen digitale fototoestellen ,...vandaar geen foto van de juf !
Volgende week is het paasvakantie en Pasen. Bij Pasen horen natuurlijk ook paareieren. Dit jaar mochten we zelf echte eieren inkleuren met wasco.
De papa van Renaud en de mama van Frankie zullen achteraf de eieren kleuren met verschillende soorten groetenextracten . We zijn benieuwd naar het resultaat !
In het begin van de week werkten we met de meter . Op donderdag gingen we aan de slag met water .
Rekenen met water , Tyl kon het maar moeilijk geloven , maar toch was het zo !
We leerden namelijk over de maateenheid de liter . We gingen flessen vullen en de verschillende inhouden met elkaar vergelijken, soms met verrassende conclusies !
Daarna gingen we allerlei schattingen rond inhoud maken en die controleerden we uiteraard ! Gelukkig overstroomde de klas niet !
In welk flesje gaat het meeste water ? Hoe komt het dat er in beide flesjes evenveel water gaat ? Het ene flesje is immers hoger dan het andere ? De eersteklassers kennen er nu alles van ! Kamiel aan het werk ,Kiki en Camelia kijken aandachtig ! Baptiste geconcentreerd aan het werk ! Juf Katrien staat er met open mond naar te kijken ! Tyl mocht rekenen met water , hij kon het haast niet geloven ! Als referentiemaat voor de liter , nemen we een brik melk ! Toch maar even nakijken of juf Annick wel de waarheid spreekt ! Iedereen mocht de inhoud van het melkbrik controleren ! Had de juf gelijk ???? TUURLIJK !!!!!!! Laatste schatting : hoeveel liter gaat er in een emmer ? De schattingen liepen uit elkaar : 1 liter , 7 liter , 1 miljoen liter , ... Uiteindelijk won Kamiel ! Het was 10 liter !
Deze week stonden enkele lessen metend rekenen centraal tijdens de wiskundelessen. Op maandag leerden we over de maateenheid " de meter ".
We hielden een wedstrijdje met de juf , die zij uiteraard won , ( we moesten een bepaalde afstand stappen en vermits de juf de grootste voeten van ons allemaal heeft ) , maar gelukkig heeft zij haar prijs met ons gedeeld ! ( en werden we getrakteerd op lekkere paaseitjes ).
Nadien hielden we in de klas allerlei meetoefeningen : we gingen aan de slag met onze vingers , voeten , handen ... en tenslotte ook de meter . Het werd een leuke en actieve rekenles.
Onze bank meten : hoeveel keer gaat onze hand op onze bank ? Onze handen netjes op elkaar laten volgen. De lengte van het bord meten met onze vingers. De vensterbank meten : eerst schatten dan meten ! De lengte van de gang : hoeveel voetstappen ???? De lengte van de klas , Mats meet het nauwkeurig na !
Tijdens de lessen wereldoriëntatie werken we rond het thema TIJD . We leren de tijd zien en ervaren en we leren over de delen van de dag , de week en we herhalen onze levenslijn . Als start van ons thema maakten we kennis met verschillende soorten klokken : we bestudeerden het uitzicht van een klok en hoe deze klokken werken. We mochten ook onze eigen klok ontwerpen , nadien kwamen we voor de klas vertellen hoe onze klok eruit ziet en hoe we de tijd van onze klok kunnen lezen . Het waren verrassende resultaten !
Het thema tijd werd ook doorgetrokken naar de rekenlessen en het hoekenwerk . We herhaalden het " volle uur " en leerden het "half uur " .Tijdens het hoekenwerk kwamen er de begrippen net voor , net na en precies bij . Weer een stapje verder in ons leerproces !
opmerking voor de ouders : vorig schooljaar werd het leerplan tijd aangepast in het gemeenschapsonderwijs . Dit betekent dat de kinderen het half uur op een andere manier leren lezen ( en na dit aangeleerd te hebben , valt het op dat dit bij de meeste kinderen veel vlotter gaat ) de term "half " valt weg en wordt vervangen door ...uur 30 ( vb half 5 wordt 4 uur 30 ) , wanneer de kinderen het principe van half nog toepassen ,wordt dit uiteraard niet verkeerd gerekend . Naast het begrip " over "het uur , wordt het begrip "na " het uur ook aanvaard ( dit was bij het vorige leerplan niet het geval )
herhalen van het kloklezen tijdens hoekenwerk : zet je klok op 6 uur , op 8 uur 30 ,... Op welke klok is het bijna 7 uur ? Op welke klok is het precies 7 uur ... Spellingsles op de computer : woorden in verband met klokken en tijd overtypen en nadien natuurlijk printen. Klokken namaken met kralen , ook dit is een herhalingsles van rekenen : patronen leren namaken. De creahoek : zelf een klok maken . Tijdens de lessen Nederlands maken we kennis met verschillende tekstsoorten : versjes , raadsels , dialoogjes ... In de praathoek kregen de kinderen de opdracht zelf een raadsel te verzinnen en te noteren . Dit heeft natuurlijk niet met tijd te maken , maar was wel zeer leuk om te doen ( en zeker niet gemakkelijk ). Hieronder enkele resultaten . Kamiel heeft een patroon nagemaakt : een zandloper -> dit is het resultaat.
Vorige week was een heel bewogen week , waar ongeloof , onmacht , bezinning en plezier dicht bij elkaar lagen . We hadden uitgebreid aandacht voor de busramp in Zwitsterland en hielden op vrijdag 1 minuut stilte met de hele school. Een heel mooi moment !
Maar ook het gewone leven ging door , we vierden de verjaardag van 2 kinderen van onze klas . Emily en Camelia werden allebei 7 jaar.
Pippi had voor ons een laatste opdracht : ze had foto's genomen van allerlei pooldieren : de ijsbeer , de pinguïn en de zeehond.
Ze had die foto's naar de juf doorgestuurd met de vraag over de dieren allerlei weetjes op te zoeken . In groepjes gingen we aan het werk .
Ieder groepje kreeg informatie en foto's over één van de drie pooldieren . We moesten de informatie lezen en ze samen met de foto's verwerken op een affiche . De affiche moest de poolstreken voorstellen . Nadien moesten we voor de klas onze affiche komen voorstellen en natuurlijk ook over ons dier vertellen !
Kamiel leest de weetjes zeer aandachtig ! Een onafgewerkte affiche ! Eléonore druk aan het werk !
Deze week rekenden we op een andere manier . Er waren onze dagelijkse splitstoetsen en we leerden al optellen en aftrekken tot 20 .
Tijdens de lessen meetkunde en metend rekenen leerden we over de euro en over spiegels . We leerden rekenen met centen en euro's en mochten tijdens het hoekenwerk zelf winkeltjes spelen . Dit vonden we heel leuk !
Vorige woensdag gingen we dan aan de slag met spiegels , we leerden over het spiegelbeeld van verschillende voorwerpen en zochten met een spiegeltje naar allerlei voorwerpen in de klas .
We leerden weer veel bij !
zoeken naar verschillende voorwerpen in de klas .
Welke spulletjes zitten verstopt achter de map ? Dit vonden we een superleuke opdracht ! Harold vindt het supergrappig , Emmanuelle schrikt ervan ! Rekenen met de euro en de eurocenten.
Vandaag kregen we bezoek van een nieuwe juf : juf Ioanna. Juf Ioanna is een franstalige actrice en komt wekelijks met ons een uurtje te dramatiseren ( in het Frans wel te verstaan ! ).
Vandaag leerden we onszelf voorstellen , dit natuurlijke wel op een creatieve manier : als operazanger , als muis , als Donald Duck .
Nadien oefenden we het alfabet door te rappen ... het werd een fijne les ! Volgende week zeker meer !
Bonjour , je m'appelle ... Yassine de operazanger... Kenza als zangeres ! Pret verzekerd . Mats ziet rood van de inspanning ...de inspanning van het vliegen , Sarah ( op de achtergrond ) gaat haast mee de lucht in ! Trung Duc als superman Hannah als een volleerde operazangeres , tot groot plezier van de klasgenootjes ! Rappen van het alfabet op disneymuziek.
Met Pippi Langkous naar het land van sneeuw en ijs.
Deze week kwam er een tweede brief van Pippi Langkous toe in onze klas . Pippi was op de Noordpool . Ze vertelde dat ze daar rare mannetjes was tegengekomen . Ze was ook op zoek gegaan naar pinguins , maar die had ze nog niet gevonden ! Ze had ook enkele foto' s en filmpjes meegestuurd ( behalve van de pinguins natuurlijk ).
Nieuwsgierig als we zijn , werden de foto's uitgebreid bestudeerd ! Natuurlijk ... het waren de eskimo's of de inuiten waar pippi het overh had . We leerden over de woning van de eskimo ( en neen ... eskimo's wonen NIET in een iglo ), we leerden dat de eskimokinderen gewoon naar school gingen en dat er daar , raar maar waar , ook winkels waren !
Natuurlijk werd de iglo ook bestudeerd !( inrichting , bouw,...) We mochten nadien een heus iglodorp ontwerpen en dat vonden we natuurlijk superleuk ! Verder leerden we nog over de jacht en de kleding ! De vraag van de week kwam van Kenza : wat is het verschil tussen een eskimo en een mens ??? Om over na te denken ...
we leerden over de kleding van een eskimo ( en die verschilt niet zoveel van onze kledingstijl !), we maakten er een puzzel over ...Moeilijk hoor !