Volgende week is het paasvakantie en Pasen. Bij Pasen horen natuurlijk ook paareieren. Dit jaar mochten we zelf echte eieren inkleuren met wasco.
De papa van Renaud en de mama van Frankie zullen achteraf de eieren kleuren met verschillende soorten groetenextracten . We zijn benieuwd naar het resultaat !
In het begin van de week werkten we met de meter . Op donderdag gingen we aan de slag met water .
Rekenen met water , Tyl kon het maar moeilijk geloven , maar toch was het zo !
We leerden namelijk over de maateenheid de liter . We gingen flessen vullen en de verschillende inhouden met elkaar vergelijken, soms met verrassende conclusies !
Daarna gingen we allerlei schattingen rond inhoud maken en die controleerden we uiteraard ! Gelukkig overstroomde de klas niet !
In welk flesje gaat het meeste water ? Hoe komt het dat er in beide flesjes evenveel water gaat ? Het ene flesje is immers hoger dan het andere ? De eersteklassers kennen er nu alles van ! Kamiel aan het werk ,Kiki en Camelia kijken aandachtig ! Baptiste geconcentreerd aan het werk ! Juf Katrien staat er met open mond naar te kijken ! Tyl mocht rekenen met water , hij kon het haast niet geloven ! Als referentiemaat voor de liter , nemen we een brik melk ! Toch maar even nakijken of juf Annick wel de waarheid spreekt ! Iedereen mocht de inhoud van het melkbrik controleren ! Had de juf gelijk ???? TUURLIJK !!!!!!! Laatste schatting : hoeveel liter gaat er in een emmer ? De schattingen liepen uit elkaar : 1 liter , 7 liter , 1 miljoen liter , ... Uiteindelijk won Kamiel ! Het was 10 liter !
Deze week stonden enkele lessen metend rekenen centraal tijdens de wiskundelessen. Op maandag leerden we over de maateenheid " de meter ".
We hielden een wedstrijdje met de juf , die zij uiteraard won , ( we moesten een bepaalde afstand stappen en vermits de juf de grootste voeten van ons allemaal heeft ) , maar gelukkig heeft zij haar prijs met ons gedeeld ! ( en werden we getrakteerd op lekkere paaseitjes ).
Nadien hielden we in de klas allerlei meetoefeningen : we gingen aan de slag met onze vingers , voeten , handen ... en tenslotte ook de meter . Het werd een leuke en actieve rekenles.
Onze bank meten : hoeveel keer gaat onze hand op onze bank ? Onze handen netjes op elkaar laten volgen. De lengte van het bord meten met onze vingers. De vensterbank meten : eerst schatten dan meten ! De lengte van de gang : hoeveel voetstappen ???? De lengte van de klas , Mats meet het nauwkeurig na !
Tijdens de lessen wereldoriëntatie werken we rond het thema TIJD . We leren de tijd zien en ervaren en we leren over de delen van de dag , de week en we herhalen onze levenslijn . Als start van ons thema maakten we kennis met verschillende soorten klokken : we bestudeerden het uitzicht van een klok en hoe deze klokken werken. We mochten ook onze eigen klok ontwerpen , nadien kwamen we voor de klas vertellen hoe onze klok eruit ziet en hoe we de tijd van onze klok kunnen lezen . Het waren verrassende resultaten !
Het thema tijd werd ook doorgetrokken naar de rekenlessen en het hoekenwerk . We herhaalden het " volle uur " en leerden het "half uur " .Tijdens het hoekenwerk kwamen er de begrippen net voor , net na en precies bij . Weer een stapje verder in ons leerproces !
opmerking voor de ouders : vorig schooljaar werd het leerplan tijd aangepast in het gemeenschapsonderwijs . Dit betekent dat de kinderen het half uur op een andere manier leren lezen ( en na dit aangeleerd te hebben , valt het op dat dit bij de meeste kinderen veel vlotter gaat ) de term "half " valt weg en wordt vervangen door ...uur 30 ( vb half 5 wordt 4 uur 30 ) , wanneer de kinderen het principe van half nog toepassen ,wordt dit uiteraard niet verkeerd gerekend . Naast het begrip " over "het uur , wordt het begrip "na " het uur ook aanvaard ( dit was bij het vorige leerplan niet het geval )
herhalen van het kloklezen tijdens hoekenwerk : zet je klok op 6 uur , op 8 uur 30 ,... Op welke klok is het bijna 7 uur ? Op welke klok is het precies 7 uur ... Spellingsles op de computer : woorden in verband met klokken en tijd overtypen en nadien natuurlijk printen. Klokken namaken met kralen , ook dit is een herhalingsles van rekenen : patronen leren namaken. De creahoek : zelf een klok maken . Tijdens de lessen Nederlands maken we kennis met verschillende tekstsoorten : versjes , raadsels , dialoogjes ... In de praathoek kregen de kinderen de opdracht zelf een raadsel te verzinnen en te noteren . Dit heeft natuurlijk niet met tijd te maken , maar was wel zeer leuk om te doen ( en zeker niet gemakkelijk ). Hieronder enkele resultaten . Kamiel heeft een patroon nagemaakt : een zandloper -> dit is het resultaat.
Vorige week was een heel bewogen week , waar ongeloof , onmacht , bezinning en plezier dicht bij elkaar lagen . We hadden uitgebreid aandacht voor de busramp in Zwitsterland en hielden op vrijdag 1 minuut stilte met de hele school. Een heel mooi moment !
Maar ook het gewone leven ging door , we vierden de verjaardag van 2 kinderen van onze klas . Emily en Camelia werden allebei 7 jaar.
Pippi had voor ons een laatste opdracht : ze had foto's genomen van allerlei pooldieren : de ijsbeer , de pinguïn en de zeehond.
Ze had die foto's naar de juf doorgestuurd met de vraag over de dieren allerlei weetjes op te zoeken . In groepjes gingen we aan het werk .
Ieder groepje kreeg informatie en foto's over één van de drie pooldieren . We moesten de informatie lezen en ze samen met de foto's verwerken op een affiche . De affiche moest de poolstreken voorstellen . Nadien moesten we voor de klas onze affiche komen voorstellen en natuurlijk ook over ons dier vertellen !
Kamiel leest de weetjes zeer aandachtig ! Een onafgewerkte affiche ! Eléonore druk aan het werk !
Deze week rekenden we op een andere manier . Er waren onze dagelijkse splitstoetsen en we leerden al optellen en aftrekken tot 20 .
Tijdens de lessen meetkunde en metend rekenen leerden we over de euro en over spiegels . We leerden rekenen met centen en euro's en mochten tijdens het hoekenwerk zelf winkeltjes spelen . Dit vonden we heel leuk !
Vorige woensdag gingen we dan aan de slag met spiegels , we leerden over het spiegelbeeld van verschillende voorwerpen en zochten met een spiegeltje naar allerlei voorwerpen in de klas .
We leerden weer veel bij !
zoeken naar verschillende voorwerpen in de klas .
Welke spulletjes zitten verstopt achter de map ? Dit vonden we een superleuke opdracht ! Harold vindt het supergrappig , Emmanuelle schrikt ervan ! Rekenen met de euro en de eurocenten.
Vandaag kregen we bezoek van een nieuwe juf : juf Ioanna. Juf Ioanna is een franstalige actrice en komt wekelijks met ons een uurtje te dramatiseren ( in het Frans wel te verstaan ! ).
Vandaag leerden we onszelf voorstellen , dit natuurlijke wel op een creatieve manier : als operazanger , als muis , als Donald Duck .
Nadien oefenden we het alfabet door te rappen ... het werd een fijne les ! Volgende week zeker meer !
Bonjour , je m'appelle ... Yassine de operazanger... Kenza als zangeres ! Pret verzekerd . Mats ziet rood van de inspanning ...de inspanning van het vliegen , Sarah ( op de achtergrond ) gaat haast mee de lucht in ! Trung Duc als superman Hannah als een volleerde operazangeres , tot groot plezier van de klasgenootjes ! Rappen van het alfabet op disneymuziek.
Met Pippi Langkous naar het land van sneeuw en ijs.
Deze week kwam er een tweede brief van Pippi Langkous toe in onze klas . Pippi was op de Noordpool . Ze vertelde dat ze daar rare mannetjes was tegengekomen . Ze was ook op zoek gegaan naar pinguins , maar die had ze nog niet gevonden ! Ze had ook enkele foto' s en filmpjes meegestuurd ( behalve van de pinguins natuurlijk ).
Nieuwsgierig als we zijn , werden de foto's uitgebreid bestudeerd ! Natuurlijk ... het waren de eskimo's of de inuiten waar pippi het overh had . We leerden over de woning van de eskimo ( en neen ... eskimo's wonen NIET in een iglo ), we leerden dat de eskimokinderen gewoon naar school gingen en dat er daar , raar maar waar , ook winkels waren !
Natuurlijk werd de iglo ook bestudeerd !( inrichting , bouw,...) We mochten nadien een heus iglodorp ontwerpen en dat vonden we natuurlijk superleuk ! Verder leerden we nog over de jacht en de kleding ! De vraag van de week kwam van Kenza : wat is het verschil tussen een eskimo en een mens ??? Om over na te denken ...
we leerden over de kleding van een eskimo ( en die verschilt niet zoveel van onze kledingstijl !), we maakten er een puzzel over ...Moeilijk hoor !
De laatste dag voor de krokusvakantie staat traditiegetrouw in functie van carnaval . Dit jaar was dit natuurlijk niet anders ! We mochten verkleed naar school komen : er zaten plots verschillende prinsessen , beren , gevechtsmannen en een heuse spiderman in het eerste leerjaar . De juf wist niet wat haar overkwam . Nadat we voor de speeltijd nog lezen en rekenen hadden gekregen , begonnen we na de speeltijd met de voorbereidingen . We gingen samen met de kinderen van het derde leerjaar koken . Wij maakten heerlijke piratenhapjes : een gevaarlijke krokodil , mieren op een boomstam en natuurlijk de piratendrank : rhum met vers fruit !
Na de middag kregen we ons rapport en begonnen we er aan : we mochten kleuren , spelen en schminken . Bij juf Britta mochten we gaan kijken naar een heerlijke film . Natuurlijk werd er ook uitgebreid geproefd van de lekker hapjes . Om 15 u 25 was het feest afgelopen en kon eindelijk de krokusvakantie beginnen ! Tot volgende week !!!
De voorbereidingen : piraten die op een onbewoond eiland terecht komen , eten de gekste dingen : wat vind je van mieren op een boomstam ?? De krokodillen liggen klaar om verslagen te worden ... Voorbereiden van de rhum , de drank van de echte piraten . Klaar voor de actie ... Piraat Camelia weet niet wat kiezen Prinses Aïsatou en lieve-heers-beestje Kenza bekijken aandachtig de krokodillen . Zouden ze het proberen of niet ????
Met Pippi Langkous naar het land van sneeuw en ijs .
Deze week kwam er in de klas een brief van Pippi Langkous toe .Pippi had van piraat tijs gehoord ( piraat tijs is de piraat uit ons leesboekje ) dat wij over piraten aan het lezen waren . Pippi had onze hulp nodig : ze mocht tijdens de krokusvakantie met haar papa mee naar het land van sneeuw en ijs ,maar zij wist helemaal niet hoe dat land eruit zag ! Ze wist niet welke kleren ze moest meenemen ! Ze vroeg aan de eersteklassers om voor haar te tekenen en te schrijven hoe het land van sneeuw en ijs er volgens hen uitzag !
Wanneer ze voldoende voorbereid was , kon Pippi immers mee met haar papa en ging ze regelmatig foto's van het land van sneeuw en ijs naar het eerste leerjaar doorsturen , zodat ook wij nieuwe dingen leerden ! Deze opdracht zagen de eersteklassers echt wel zitten !
Eerst gingen we op zoek naar het land van sneeuw en ijs en hebben we een zeer moeilijke vraag over ijsberen en pinguins van de juf beantwoord !
Nadien gingen we aan de slag ! In groepjes werd er druk overlegd hoe de tekeningen er uit moesten zien en welke woorden op de tekening kwamen te staan .
voor de mama's en papa's : je zal op de tekeningen regelmatig spelfouten zien staan ! In deze fase van het leerproces zijn dit zeer normale fouten ! De kinderen schrijven immers volgens het principe : ik schrijf zoals ik het hoor ! Daarom zijn woorden als " voogel" en" huis-zen" en "sneew "perfect normaal !
Joske als piraat , hij kan natuurlijk ook niet ontbreken ! Druk overleg tussen Renaud en Trung - Duc . Eléonore bekijkt aandachtig het werk van Kenza. Sarah en Kiki , Kamiel en Malou overleggen wat er op hun poster moet komen . Tyl en Max aan het werk .
Kern 6 is afgewerkt en dat betekent ook het einde van het " leren lezen " . Iedere leerling van de klas heeft hard z'n best gedaan en verdient dus een letterdiploma ! Hier zie je onze fiere leeskampioenen !
Malou , Kiki en Sarah . Louis , Yassine en Frankie . Hannah , Emily en Mats . Ilyas , Renaud en Imrane. Kenza , Trung Duc en Emmanuelle . Baptiste , Harold en Eléonore . Aïsatou , Max en Tyl . Natuurlijk verdienden ook onze twee zieke vriendjes Camelia en Kamiel beiden hun letterdiploma ! Proficiat allemaal !!!! n
Nadat we leerden over de plattegrond van de klas , trokken we deze week op speurtocht doorheen de school. We zochten naar de verschillende lokalen binnen de school en leerden waar de nooduitgangen waren en waarvoor deze gebruikt worden.
We mochten ook onze mening geven over de verschillende lokalen : of we er graag waren , of we er bang waren of we er liever niet kwamen . Dit leidde tot grappige discussies
de toiletten : Eléonore kwam heel graag in het toilet , want daar werd ze met rust gelaten en kon ze eventjes genieten ! Terwijl andere kinderen er niet graag kwamen , want het stonk er zo !
bureau van de directrice : Heel veel kinderen komen hier liever niet , want dan heb je iets niet goed gedaan ! Terwijl er 1 kind was dat er wel graag kwam omwille van de zachte zetel .
de klas : De meeste kinderen kwamen gelukkig heel graag naar de klas ! Ze vonden het ook heel leuk in de klas . 1 kind kwam niet zo graag omdat hij soms opmerkingen kreeg omdat hij soms niet goed luisterde , niet flink op z'n stoel zat en veel babbelde ! Tja... één iemand kwam niet graag omdat hij NOOOOIIIITTTT meer mocht spelen in de klas . Dat werd ( gelukkig maar ) tegengesproken door de andere 22 leerlingen !
Verder werden ook de speelplaats , de refter en de turnzaal op die manier besproken !
Om het onderdeel van de school af te sluiten mochten we onze droomspeelplaats tekenen . Dit met de bouw van een nieuwe kleuterschool in het vooruitzicht ! Juf Nancy krijgt maandag de resultaten !
Volgende week trekken we nog de straat op voor een buurtonderzoek ... Wordt vervolgd !