Vrijdagvoormiddag gaf juf Annick terug enkele lesjes ! We leerden de splitsing van zes en gebruikten hiervoor onze"reken - toverstokken" en lachten ons een deuk met die gekke pompoenen die de juf op het bord tekende !
We oefenden ook het verschil tussen de letters b , p en d. Joske was immers ziek geworden door deze letters te eten , deze letters hebben immers van die vervelende stokjes en die waren in z'n slokdarm blijven steken .
Joske vond het heel belangrijk dat de kinderen van de eerste klas deze letters zeer goed kenden , zodat ze voorzichtig gingen zijn wanneer ze deze tegenkwamen !
We oefenden deze letters door ze uit te beelden en door naar onze mond te kijken in de spiegel . We zullen ons niet meer vergissen !
We maakten ook kennis met het huisdier van Jos . Jos woont samen met Zoem en Zoema in een gezellig huisje en daar hoort natuurlijk een superlieve POES bij !
Juf Cynthia leerde ons allemaal nieuwe dingen : splitsen , rekenverhalen , en het woordje doos . Dozen waren er heel erg veel in onze klas , in alle soorten en vormen !
We leerden tijdens de rekenlessen over de verschillende figuren : driehoek , vierkant , rechthoek en cirkel.
Ook Joske had zich ook in een doos verstopt en kwam eens een kijkje nemen naar die nieuwe juf in de klas . Plotseling kwam er uit een doos wel iets heel raars tevoorschijn : een fluit volgens sommigen , een xylofoon volgens Harold , een kapotte blokfluit volgens Mats . Nee hoor , het was een" karlinet "of "karitnet ", nee een klarinet ! We luisterden muisstil toen juf Cynthia er een liedje op speelde !
Deze week gaf juf Cynthia ons enkele lessen over het menselijk lichaam . We mochten allerlei leuke dingen doen : We begonnen het thema met het verhaal : hoofd , schouders , knie en teen . Een boekje waarmee we ontdekten wat wij allemaal met ons lichaam konden .
De oogarts : proefje rond het zintuig "zien ". Imrane speelt oogarts , de anderen kijken zeer goed . Oogarts Malou in actie ... Haar aandachtige patiënten .
Ai , ai, paniek in onze klas deze week ! Onze lieve Jos is ziek !
Hij was zijn mooie roze kleur een beetje kwijt en hing maar slap op zijn stoel !
Joske had zijn poot tussen de deur gestoken waardoor z'n tenen heel veel pijn deden en z'n buik deed heel veel pijn omwille van de ongezonde letters die hij allemaal stiekem had gegeten.
Tenslotte had hij door teveel ik mik loreland te kijken een oogontsteking opgelopen . Zelfs de bril van Kenza , die vorige week nog hielp omdat hij dacht dat alle mama's en papa's gekrompen waren na de infoavond over lezen, kon hem echt niet helpen ;
De juf stopte hem maar in een warm bedje en ging nadien met hem naar de letterdokter ! Ook de kinderen van de klas kwamen in actie .
Harold spoorde iedereen aan om tekeningen te maken voor Joske , want cadeautjes krijgen vindt iedereen wel leuk ! Tyl maakte thuis een " vieze - letter-eter " die de strijd tegen de ongezonde letters aangaat en hij schreef er maar onmiddellijk een hoop gezonde letters bij ! Camelia ,Mats en Malou maakten een blad vol met medicijntjes : gezonde letters vol met vitamientjes ! Heel veel kinderen brachten hun knuffel mee zodat Jos zich niet alleen voelde !
Hopelijk is hij tegen volgende week genezen , wanneer juf Cynthia ons twee weekjes komt lesgeven !
Joske ligt doodziek in zijn bedje . Niemand kan hem opbeuren !
De gezonde vitamientjes van de kinderen van de klas . Ze gaan Joske zeker beter maken ! De " vieze -letter -eter " van Tyl en de tekening over het ziekenhuis van Harold .
Momenteel leren we in de klas over de herfst . We leerden al over het weer , de seizoenen , de boom in de herfst , de blaadjes en de paddenstoelen . We hebben ook al gekookt met enkele typische herfstproducten .
Deze week trokken we op vrijdagnamiddag naar het Leopoldpark waar we samen met enkele mama's een herfstcircuit afwerkten .
We vonden het allemaal superleuk !
* We leerden over de schors van de boom en de verschillende lagen van de boom : de wortels , de stam, de kruin . We gingen ook een schors tekenen door wasco's te gebruiken . We gingen ook de omtrek van de boom meten : meer/minder dan 1 meter ? De mama van Malou hielp ons hiermee . * Samen met de mama van Kiki gingen we op zoek naar dieren die in en om de boom leven. We gingen schudden aan de boom en keken met een vergrootglas welke dieren er allemaal uit de boom vielen . * Bij juf Lieve leerden we hoe de eekhoorn zich voorbereidt op de winter . We maakten een warm winternestje voor de eekhooren en bekeken ook de tamme en wilde kastanje van dichterbij . * Met de stagejuf Cynthia gingen we op zoek naar herfstvruchten en verschillende blaadjes. We ontdekten zelfs een heuse paddenstoel ! * Met de mama van Mats gingen we graven in de grond rond de boom .We zochten naar diertjes die in de grond leefden . Wat we daar allemaal ontdekten ... *Bij juf Annick tenslotte leerden we over de structuur van de blaadjes : we leerden over de nerven van het blad , over de harde en de zachte kant van het blad en we probeerden ook om te ontdekken van welke boom die blaadjes kwamen .
Blaadje in de lucht gooien en ze proberen te pakken .
We verzamelen verschillende soorten blaadjes en vertelden er veel over : de kleur , de vorm , de herkomst ,... We bestuderen de stam van de boom . We graven naar beestjes in de grond .
We schudden met de boom : wat valt er allemaal uit ????
Nu we al een beetje kunnen lezen en rekenen , werken we regelmatig in kleine groepjes . Zo krijgen we wat meer oefenkansen en kan de juf ons vlugger helpen indien we dat nodig hebben.
De kinderen die geen extra hulp nodig hebben , daarvoor maakt de juf het soms wat moeilijker .
Juf Tinne en juf Britta helpen hierbij op vrijdag , juf Katrien op woensdag en donderdag .
Lezen in groepjes : oefenen van de leesteksten in het maanboekje en de wisselrijtjes in het veilig en vlot boekje.
We splitsen tot 4 ! Met blokjes ... Met het telraam en uit het hoofd . Ijverig aan het werk !
Koken in de herfstsfeer :een toast vol paddenstoelen !
Momenteel werken we tijdens de lessen WO rond het thema herfst . We luisterden naar het verhaal van het blaadje Kika dat hoogtevrees had en daarom niet van de eik durfde te vallen , we maakten een woordenweb rond de herfst en leerden waarom veel bomen in de herfst hun blaadjes verliezen .
Deze week maakten we ook onze eigen weerkalender , we keken naar de bewolking , de neerslag en de wind .
Met Flip de beer gingen we wandelen in het herfstbos en leerden over de boom in de vier seizoenen .
Vandaag hebben we gekookt met enkele typische herfstproducten : appels en paddenstoelen (= champignons ).
En het was heel lekker !
Toastjes maken met de broodrooster en daarna in stukken snijden , dat was de opdracht van Yassine en Trung Duc. Tyl snijdt heel geconcentreerd z'n champignon in stukken Elkaar helpen is de boodschap . Alles bakken met een beetje olie in de wok ... dat ruikt lekker ! Louis en Harold maken de toastjes klaar , Ilyas vindt blijkbaar dat de paddenstoelen wel een rare geur hebben ! Smullen maar !
Na de " toast champignon" of " paddenstoelenbrood " , was het tijd om van onze zelfgemaakte appelflappen te smullen ... MMM !
Eerst gingen we de appels wassen , schillen en snijden . Iedereen helpt elkaar . Het eigeel voor de appelflappen . Nadat de appelmoes gemaakt was , gingen we onze appelflappen vullen , dichtmaken en insmeren met eigeel.
En dan ... ongeveer 30 minuten de oven in . MMM... die zien er lekker uit ! Smullen maar !
Op woensdagochtend lag er op de bureau van de juf een heel leuk boek . Een boek over opa Brom .
Opa brom heeft een letterwinkeltje en verkoopt letters , hij verkoopt letters aan iedereen die er nodig heeft . Op een dag komt er een koningin die een hele speciale letter wil en nadien doet ze een prachtig voorstel aan opa Brom ...
Opa Brom vertrekt na de komst van de koningin op vakantie naar Italië , Engeland en Frankrijk . Samen met het letterschildertje genoten de kinderen van het verhaal .
Na de turnles lag er op ieder tafeltje een brief van opa Brom met de vraag of de kinderen van de eerste klas hem wilden helpen met het maken van verschillende letters . Wel dat moest hij hen geen 2 maal vragen , iedereen ging tijdens het hoekenwerk ijverig aan de slag .
Ook voor de mama's en papa's had opa Brom ook een vraag , of zij een vreemde taal wilden leren lezen ! De uitnodigingen waren reeds geschreven en hij hoopte op een talrijke opkomst !
Het boek van opa Brom. De kaft van het boek versieren : iedere letter in een andere kleur. Letters maken met de computer en nadien oefenen op Bingel. Letters stempelen. Een wasmachine vol letters . Woordherkenning : zoek de woordjes " letter " en " winkel". Een zoekplaat vol letters .
Een boekenkast voor opa Brom . De boekenkast van Harold. Een wasmachine vol met letters . Lezen met de juf . En maar verder bouwen ... Woordjes stempelen , Kenza gebruikt al haar kracht.
Deze week hebben we tijdens de rekenlessen blok 2 afgerond. We leerden al een beetje kloklezen . Met de klokjes leerden we de kleine wijzer bij het correcte uur plaatsen en dat ging bijzonder vlot .
We begonnen ook met de eerste splitsingen : de pinguins van juf Katrien kwamen op bezoek en wilden een wandeling maken. Iedere pinguin wou naar en andere kant ,wij gingen aan het tellen en vonden het leuk !
Op vrijdag werkten we in drie kleine groepjes verder . Samen met juf Britta , juf Tinne en juf Annick gingen we de getallen 3 en 4 splitsen . De splitskabouters op het blaadje maakten het soms wel een beetje moeilijk , maar al bij al lukte het al goed ! Dat belooft voor de volgende weken !
Op dinsdag brachten de meeste kinderen een fiets of een step mee . We gingen onze fietsvaardigheden op de speelplaats testen , dit ging allemaal heel vlot !
Op woensdag kwam Poetie op bezoek bij de kleuters en de kinderen van het eerste leerjaar.
Poetie wil graag op straat spelen , maar er was helemaal geen straat . De kinderen gingen samen met de Poetie de straat maken en nadien leerden ze veilig op de straat spelen .
Deze week herhaalden we nog eens goed hoe we moesten oversteken . Eerst oefenen op de speelplaats en nadien op de straat . De juf noteerde alles nauwkeurig , want we kregen er punten op .
We leerden ook over veilig in - en uitstappen in een auto , we keken ook wie er van onze klas niet meer in een kinderzitje moest zitten . Alleen de juf was groter dan 1m 35 cm , dus de juf moet niet meer in een stoeltje zitten , maar alle kinderen wel . Waarom : kijk zelf maar naar Aisatou
Kijk maar heel goed naar de riem . Aisatou zat in de auto van de juf .