Na de " toast champignon" of " paddenstoelenbrood " , was het tijd om van onze zelfgemaakte appelflappen te smullen ... MMM !
Eerst gingen we de appels wassen , schillen en snijden . Iedereen helpt elkaar . Het eigeel voor de appelflappen . Nadat de appelmoes gemaakt was , gingen we onze appelflappen vullen , dichtmaken en insmeren met eigeel.
En dan ... ongeveer 30 minuten de oven in . MMM... die zien er lekker uit ! Smullen maar !
Op woensdagochtend lag er op de bureau van de juf een heel leuk boek . Een boek over opa Brom .
Opa brom heeft een letterwinkeltje en verkoopt letters , hij verkoopt letters aan iedereen die er nodig heeft . Op een dag komt er een koningin die een hele speciale letter wil en nadien doet ze een prachtig voorstel aan opa Brom ...
Opa Brom vertrekt na de komst van de koningin op vakantie naar Italië , Engeland en Frankrijk . Samen met het letterschildertje genoten de kinderen van het verhaal .
Na de turnles lag er op ieder tafeltje een brief van opa Brom met de vraag of de kinderen van de eerste klas hem wilden helpen met het maken van verschillende letters . Wel dat moest hij hen geen 2 maal vragen , iedereen ging tijdens het hoekenwerk ijverig aan de slag .
Ook voor de mama's en papa's had opa Brom ook een vraag , of zij een vreemde taal wilden leren lezen ! De uitnodigingen waren reeds geschreven en hij hoopte op een talrijke opkomst !
Het boek van opa Brom. De kaft van het boek versieren : iedere letter in een andere kleur. Letters maken met de computer en nadien oefenen op Bingel. Letters stempelen. Een wasmachine vol letters . Woordherkenning : zoek de woordjes " letter " en " winkel". Een zoekplaat vol letters .
Een boekenkast voor opa Brom . De boekenkast van Harold. Een wasmachine vol met letters . Lezen met de juf . En maar verder bouwen ... Woordjes stempelen , Kenza gebruikt al haar kracht.
Deze week hebben we tijdens de rekenlessen blok 2 afgerond. We leerden al een beetje kloklezen . Met de klokjes leerden we de kleine wijzer bij het correcte uur plaatsen en dat ging bijzonder vlot .
We begonnen ook met de eerste splitsingen : de pinguins van juf Katrien kwamen op bezoek en wilden een wandeling maken. Iedere pinguin wou naar en andere kant ,wij gingen aan het tellen en vonden het leuk !
Op vrijdag werkten we in drie kleine groepjes verder . Samen met juf Britta , juf Tinne en juf Annick gingen we de getallen 3 en 4 splitsen . De splitskabouters op het blaadje maakten het soms wel een beetje moeilijk , maar al bij al lukte het al goed ! Dat belooft voor de volgende weken !
Op dinsdag brachten de meeste kinderen een fiets of een step mee . We gingen onze fietsvaardigheden op de speelplaats testen , dit ging allemaal heel vlot !
Op woensdag kwam Poetie op bezoek bij de kleuters en de kinderen van het eerste leerjaar.
Poetie wil graag op straat spelen , maar er was helemaal geen straat . De kinderen gingen samen met de Poetie de straat maken en nadien leerden ze veilig op de straat spelen .
Deze week herhaalden we nog eens goed hoe we moesten oversteken . Eerst oefenen op de speelplaats en nadien op de straat . De juf noteerde alles nauwkeurig , want we kregen er punten op .
We leerden ook over veilig in - en uitstappen in een auto , we keken ook wie er van onze klas niet meer in een kinderzitje moest zitten . Alleen de juf was groter dan 1m 35 cm , dus de juf moet niet meer in een stoeltje zitten , maar alle kinderen wel . Waarom : kijk zelf maar naar Aisatou
Kijk maar heel goed naar de riem . Aisatou zat in de auto van de juf .
Deze week maakten we kennis met de rekenkrokodil . De rekenkrokodil heeft heel veel honger en eet graag cijfers en getallen .
We bespraken in de klas wat een krokodil nu graag eet : dikke en grote getallen , zo groot mogelijk ! Zo leerden we de symbolen < en > ( kleiner dan en groter dan )
Daarna speelden we zelf krokodil in de gang : wij waren de bek van de krokodil . Tof hoor rekenen !
Vanochtend kregen wij van een medewerkster van Madame Oxygène onze opdracht om voor de school een ster te verdienen :
" Maak een toneeltje over een ongeval en wat je juist moet doen ".
Wanneer we in de klas alles uitgepakt hadden , gingen we onmiddellijk aan de slag . Eerst bespraken we met de hele klasgroep wat een ongeval juist was en welke ongevallen er op de straat zoal kunnen gebeuren ( iemand wordt omvergereden , twee auto's botsen , een vliegtuig dat tegen een kerk vliegt ,... Creativiteit genoeg !)
In drie groepjes ( want de juf had hulp van juf Britta en van juf Tinne )gingen we nadien aan de slag . Eerst met het groepje overleggen welk ongeval we gaan uitbeelden . Daarna de rollen verdelen . Dan gingen we bespreken wat diegene die naar de hulpdiensten belt allemaal moet zeggen tegen de hulpdiensten . Een wat het nummer van de hulpdiensten was : 112 Nadien ...oefenen maar !
Deze week hadden we voor de eerste maal hoekenwerk. We mochten zelf een hoekje kiezen en er zelfstandig een werkje in maken . Wij vonden dat heel erg leuk !
Werken op de computer , we maken ons Avatarmannetje van Bingel . De woordjes van kern 1 oefenen in krulletjes . WO - hoek : een werkje rond verkeer. Patronen namaken in de rekenhoek.
Lezen in de leeshoek. Woordjes oefenen in de taalhoek. Boekjes kijken in de wachthoek.
Deze week begonnen wij met blok 2 van rekenen . Maandag gingen we alles vanuit de lucht bekijken en leerden we wat een plattegrond is . We maakten er ook een oefening op , dat vonden we heel leuk . Deze week stond de getallenrij tot 6 centraal in de rekenlessen . We oefenden de getallenrij van klein naar groot en omgekeerd.
We luisterden naar verhaaltjes van de buren van de juf die in een kabouterklas terecht kwamen en naar het verhaal van goudlokje dat op uitstap ging naar " berenplopsaland".
We leerden al de cijfers 0 1 2 3 ordenen en schrijven .
Hard gewerkt dus !
Samen overleggen : maak groepjes van 6 , zit jij in mijn groepje of niet ? Kan je ook vertellen waarom ? De getallenrij tot 6 met speelkaarten . Een hevig discussie tussen Emmanuelle , Sarah en Baptiste .Trung Duc en Ilyas wachten rustig af . Rangschik van klein naar groot en van groot naar klein ! Kijken en overleggen . Controle door de juf : het groepje van de klaveren . Het groepje van de harten
Onze eerste spreekbeurt : de stamboom van mijn familie.
Op vrijdag hielden we onze eerste spreekbeurt !
Nadat we onze stamboom hadden gemaakt , gingen we voor de klas onze familie voorstellen . We leerden veel over onze klasgenootjes : zo zijn er verschillende papa's die Patrick heten , zijn er verschillende kindjes die veel broers en zussen hebben , ... De juf was achteraf heel fier !
Tijdens de lessen Nederlands leren we allemaal nieuwe dingen . Vooral het leren lezen en schrijven is momenteel heel belangrijk .
We oefenen de letters en woorden op verschillende manieren in .
Oefenen van de letters en ( nieuwe ) woorden met de woordendoos .
Werken in ons werkboekje .
Na de inspanning volgt de ontspanning . 2 keer per week bekijken we op het internet de filmpjes van de woordjes die we leerden .
Alles wordt dan nog eens herhaald . Om de twee weken kijken we naar de film " ik mik loreland " , een spannend vervolg verhaal over Mik die in Loreland op zoek gaat naar allemaal nieuwe letters .
Deze week stond in de WO lessen het thema " mijn familie " centraal . De kinderen van de eerste klas brachten bijna allemaal foto's van hun gezin mee .
De juf had ook gevraagd om foto's van de mama's en papa's als 6 jarige mee te brengen en dat bracht heel wat hilarische en heftige discussies met zich mee :
Mats vroeg zich af waarom Britt zulke gekke kleren droeg , achteraf bleek het zijn mama te zijn als kind De kinderen van de klas vonden de foto van juf Patricia heel erg leuk , maar dat was helemaal niet juf Patricia , maar wel de mama van Renaud ! Wat leek die op Kenza zeg !
Sommige kinderen vroegen zich af waarom Baptiste zulke gekke kleren droeg , of was het toch niet Baptiste ?
Iemand was jaloers op Tyl , want er hingen 2 foto's van hem op het bord ... maar waren dat wel twee foto's van Tyl ?
We vergeleken de verschillende foto's en leerden hoe het kwam dat sommige kinderen echt wel op hun mama en papa leken .
We luisterden ook naar het verhaal : hoe zag ik er uit toen ik een baby was ?
We leerden ook over onze levenslijn . Als afsluiting van de les haalde de juf ook haar eigen fotoalbum te voorschijn ! Dat was lachen geblazen !
De rest van de week leerden we de verschillende begrippen oud, ouder , oudste en jong , jonger , jongste .
Op donderdag maakten we onze eigen stamboom . Kijk gerust mee ...
Onze familiemuur .
We maken onze stamboom
We stellen onze stamboom samen : Hoeveel broers en zussen heb ik ?? Wie komt er eerst ? Oma en opa of mama en papa ?