We deden een aantal proefjes met eieren. Eerst zochten we uit hoe je hard gekookt en een rauw ei uit elkaar houdt, en hoe ze er vanbinnen uit zien. We leerden de woorden eiwit, dooier, schaal, barst.
De proefjes werden eerst uitgelegd, en daarna moesten de kinderen op hun blad aanduiden wat ze dachten dat er ging gebeuren.
Daarna werden de proefjes gedaan.
- wanneer breekt een ei ? : we hebben ondervonden dat een ei heel sterk is, niemand kon het ei kraken. Dan lieten we er een barst in komen en dan ging het plots veel sneller.
- we hebben ook ontdekt dat vier eitjes wel vier dikke boeken kunnen dragen, zonder te breken!!!
- een ei in zout water drijft!
- het proefje met een gekookt ei en vuur...is jammer genoeg mislukt. We probereb dit opnieuw als we een geschikte fles vinden!
Hier zie je de kinderen in groepjes de prenten sorteren in twee groepen. Ik kom uit een ei- Ik kom niet uit een ei. Daarna konden ze er de namen bij noteren, die ze eventueel opzochten in de boekjes.
Hier vind je de laatste luisterfragmenten van de sprookjes. Niet iedereen heeft voor deze hoek gekozen, vandaar dat niet iedereen hier tussen staat. Je vindt ook een fragment terug met de naam Hansje en Grietje. Dit zijn wij die het liedje zingen van Hansje en Grietje.
Sedert de kerstvakantie zijn we aan het werken rond het thema sprookjes. Verschillende kinderen hebben sprookjesboeken meegebracht. Ook werden er spelletjes en zelfs speelgoed in verband met het thema meegebracht. Waarvoor DANK! De kinderen leren verschillende sprookjes (her)ontdekken. Ze leren veel nieuwe woordenschat, de structuur van een sprookje en ze hebben ook al ontdekt dat sprookjes kunnen verschillen, ook al hebben ze dezelfde inhoud. Dat komt omdat sprookjes al heel oud zijn, en dat er bij het doorvertellen soms enkele details veranderen. Ze leerden ook dat er dingen in sprookjes gebeuren die eigenlijk niet echt kunnen, maar dat maakt het juist zo leuk. Elke dag werd een sprookje voorgelezen, en daarvoor creërden we een gezellige sfeer : gordijnen dicht, lichten uit, kaarsje aan,...
Ook hoekenwerk stond helemaal in het thema van sprookjes. Daar heb ik geen foto' s van. Ik heb wel enkele geluidsfragmenten toegevoegd. Hierop vertellen enkele kinderen een sprookje of een stukje ervan. Er zullen er nog wel volgen.
Eerst en vooral aan iedereen mijn beste wensen voor het nieuwe jaar.
Na een deugddoende vakantie zijn we alweer bijna een week druk in de weer.
Voor de vakantie zijn de klasoverschrijdende workshops in de lagere school doorgegaan. Dit betekent dat de kinderen een keuze kunnen maken uit verschillende activiteiten, en dat er in elke groep kinderen van elke klas zitten. De workshop die ik gegeven heb was koken, en de kinderen hebben een koekjestaart in de vorm van een kerstboom.
Op de fotos zie je de kinderen van alle klassen druk in de weer.
Het resultaat mocht er zijn, en er was een stukje voor ALLE kinderen!
Ook bij ons is de sint op bezoek geweest.Er zijn heel wat fotos, ik heb ze opgedeeld in vijf delen.
Deel 1 : We tellen af! In afwachting doen we hoekenwerk, helemaal in het teken van sinterklaas.
Deel 2 : Op de ochtend van het bezoek komen we onze klas binnen. Een complete chaos. Blijkt nu dat de zwarte pieten elk jaar, in de nacht voor het schoolbezoek komen spelen in het eerste leerjaar. Ze laten voor iedereen nic-nacjes liggen , maar van opruimen hebben ze precies nog niet gehoord!
Deel 3 : We verwelkomen de sint op de speelplaats
Deel 4 : De sint komt naar onze klas, de pieten doen heel gek, en hebben een zak boordevol kadootjes mee.
Deel 5 : In de namiddag spelen we met alle gekregen kadootjes ( een knikkerbaan, een sjoelbak, een bal, autos, een zoek en vind gezelschapsspel)
Vorige week donderdag gingen we naar het toneel. Het heette "meneer Grijs" en was gebaseerd op een prentenboek. Het ging over een olifant die eigenlijk een saai leven leidde tot hij verliefd werd op de juf van de derde klas. Er kwamen heel veel gevoelens aan bod en die werden telkens gelinkt aan een kleur. Het was een beetje experimentele voorstelling met mziek, zang en andere geluiden maar het was heel mooi. Ik had de indruk dat de kinderen ervan genoten hebben.
In de namiddag zijn we dan naar het Elzenhof gegaan voor een aansluitende workshop. Het uitgangspunt was het toneel en we hebben gewerkt rond drie aspecten van drama : uitbeelden, emotie en overdrijving. Het was een hele plezante workshop met ook een aantal leuke elementen die we zeker ook in de klas kunnen doen. Er zaten een paar echte toneelspelers tussen.
Het was wel een vermoeiende dag, want we hadden 's morgens een uur gestapt naar de theaterzaal(half uur heen en half uur terug), en 's namiddags dan nog eens naar het Elzenhof. Ik kan mij voorstellen dat de kinderen moe waren 's avonds, hun juf toch wel een beetje!!!
Het wordt weer eens dringend tijd om te laten weten hoe we het stellen in het eerste leerjaar.
De week na de herfstvakantie zijn we gestart met het thema het weer.
Beter herfstweer dan vorige week kon ik niet bedenken, het was heel toepasselijk(maar ik had al die regen niet besteld hoor!)
De kinderen kregen een weerbericht te zien op de computer(lang leve het internet). Dit was nog wat moeilijk maar met de bijkomende uitleg lukte het wel.
Ze leerden de vorm van België herkennen en ze leerden ook dat ze niet alleen in Brussel maar ook in België woonden. Voor velen een complete verrassing!!!
Ze leerden ook de zee en de Ardennen aanduiden op de kaart.
Ze gingen ook buiten het weer gaan observeren.De lucht, de wolken, de wind, de temperatuur, de regen.
Ze leerden heel wat nieuwe woordenschat .
Daarna was het aan hen. Per twee moesten ze een weerbericht maken. Daarna moesten ze die in de zelfgemaakte televisie presenteren. Hierbij moesten ze aandacht besteden aan de structuur met een begin, midden en slot. In de trant van goedenavond beste kijkers en bedankt voor het kijken.
De nieuwe woordenschat moesten ze ook zoveel mogelijk gebruiken.
En het was heel leuk om naar te kijken. De weerberichten waren kort maar heel duidelijk.
Een nieuwe generatie weermannen en weervrouwen is geboren!!!
Zoals jullie wel weten hebben wij de week voor de vakantie reclame gemaakt om meer fruit te eten. We hebben affiches gemaakt, met zelf verzonnen reclame slogans (die kon je her en der verspreid in onze school terug vinden). De kinderen moesten elk twee stukjes fruit meebrengen , en dat was meer dan in orde. We hadden enorm veel fruit, en ook verschillende soorten fruit. Het is heel plezant om zoveel respons te krijgen, waarvoor een dikke "dankjewel". De kinderen hadden zelf al beslist om fruitsla, brochettes en smoothies te maken.
In de voormiddag hebben ze het fruit gesneden, er waren vele chefkoks bij. In de namiddag hebben ze de brochettes gemaakt en de juf de smoothie.
Na het harde werk, en tijdens het opruimen hebben de kinderen nog wat gespeeld in de gang.
Wegens te kleine en broze stukjes hebben we geen fruitsla meer gemaakt, maar brochetten waren er meer dan genoeg. Er hebben veel leerkrachten en kinderen meegesmuld. De smoothie viel ook in de smaak. En wat mij opviel, en waarvoor ik heel TROTS was op mijn kindjes, is dat iedereen zijn brochette heeft opgegeten en iedereen van zijn smoothie heeft gedronken. Velen hebben zelfs twee bekers gedronken. Als er een prijs bestond voor gezondste klas...dan ging die zeker naar het eerste leerjaar van het regenboogje.
Rest mij nog te zeggen : campagne geslaagd...en geniet van de foto's.
Dag iedereen. Hier zijn de foto's van laatste week voor de vakantie. Eindelijk, hoor ik jullie zeggen.Inderdaad, eindelijk,maar...het wachten waard!!!
In het verhaal dat bij kern 3 van Nederlands hoort, gaat het over een wensdoos. De kinderen wensen vanalles, ook koekjes. En die koekjes hebben wij in de klas gebakken. Als alles goed gegaan is hebt u die de woensdag geproefd, tenzij ze al op waren tegen dat uw bengel thuis kwam natuurlijk...
Maar voor we de koeken konden bakken hebben de kinderen eerst vormpjes moeten zoeken. We hebben namelijk niet de standaard vormpjes gebruikt, maar onze eigen vormpjes. De kinderen kregen allerlei kosteloos materiaal en moesten daarmee aan de slag. Ze moesten de vormpjes testen met plasticine. Er werd heel wat geëxperimenteerd en de kinderen kwamen tot verrassende ontdekkingen. Zo werd een wc-rol goed bevonden, maar toen het de afwastest moest doorstaan werd duidelijk dat het toch niet zo geschikt was. Aan het eind moesten ze elk 4 vormpjes uitkiezen waarmee ze de koekjes gingen bakken.
Hieronder vind je de foto's. Hoe het deegmaken en bakken ons verging lees je straks verder.
Hallo iedereen, Het is alweer eventjes geleden, maar de tijd staat niet stil in het eerste leerjaar. Daarom even een update: De leerlingen zijn begonnen met kern 3 van lezen. Ze kennen dus nu al de volgende letters: i,m,aa,v,p,e,s,r,t,ee,oo,b,n. Vandaag kwam daar de d bij. Het wordt dus stilletjes aan wat moeilijker: b,d,p,...wat lijken die letters toch goed op elkaar...!
Je kan ook op de website WWW.VEILIGLERENLEZEN.BE, (en dan doorklikken naar de ouderpagina) heel wat informatie vinden. Per kern staan spelletjes, kleurplaten, oefeningen ,...om thuis op een speelse manier te oefenen.
Voor rekenen zijn we begonnen met blok 3, de kinderen hebben voor het eerst kennis gemaakt met SPLITSEN van hoeveelheden. We splitsen op heel veel verschillende manieren: met auto's in de garage, kaarsjes op de taart, gebakjes in de doos, snoepjes in de zak,... Op deze manier gaan de kinderen op een speelse en concrete manier om met het abstracte begrip dat splitsen eigenlijk is. Wij blijven daar lang bij stil staan, want dit vormt de basis voor het verdere rekenen. De kinderen krijgen ook splitskaartjes om te oefenen. Daarvoor krijgen jullie nog een brief.
De komende week staat ook nog onze fruitcampagne op het programma, meer info krijg je ook in een brief. De kinderen gaan volgende week ook nog iets leuks doen in de klas, maar dat is voor hen nog een verrassing en dus verklap ik het hier ook niet. Hou de website dus in de gaten.
Volgende week meer nieuws en ook met foto's deze keer!