Afrikaans dansen met de mama van Djana/Gaudi achterna!
Vrijdag hebben we gedanst met de mama van Djana. Een dikke DANKJEWEL daarvoor. Het was heel plezant en de kinderen hebben allemaal heel goed meegedanst. Er is ook een filmpje van, maar dat zal je op de computer in de klas kunnen zien op de tentoonstelling.
In de namiddag waren we dan weer beeldhouwers. We bekeken werken van de kunstenaar Gaudi, die hele mooie mozaïken heeft gemaakt. De kinderen kregen de opdracht ook zoiets te maken.In plaats van potscherven gebruikten we rietjes. Er zijn hele mooie kunstwerkjes gemaakt. Het was wel niet altijd gemakkelijk om van het figuratieve af te stappen . Zo merk je dat het wel belangrijk is dat we zo iets doen. Zo leren de kinderen ook nadenken over wat ze doen, en leren ze andere technieken dan de meest traditionele. De kunstwerkjes zullen vrijdag in de klas te bewonderen zijn.
Ondertussen is ook het bouwwerk af. Het staat nu in onze gang, en in de loop van de week zullen er verschillende klassen aan verder komen werken.
We zijn nog steeds heel druk bezig in de klas en daarbuiten met alles wat met kunst te maken heeft. Woensdag was het thema van de dag architectuur, en dus hebben we een heus bouwwerk met dozen geknutseld. Tania, de mama van Jorre hielp ons op weg en hielp ons ook met de uitvoering. Waarvoor een welgemeende DANK JE WEL!!!!
Eerst keken we in boeken, en daarna maakten we in groepjes een schets van wat we wilden maken. We kwamen tot een vijftal dingen , die we dan samen gaan integreren tot één groot bouwwerk. Een groepje maakte een brug, een ander een tunnel, er werden nog puntdaken, een toren, een lange muur en een huis-in-een-huis gemaakt. Allemaal ideeën van de kinderen!
Daarna gingen we aan de slag met kartonnen dozen, groot en klein. De kinderen werkten ongelooflijk goed samen en kwamen tot verbluffende resultaten.
Vrijdag avond wordt het bouwwerk gebouwd, alle stukken worden samen gevoegd. Volgende week komen de andere klassen er nog verder aan werken, en het eindresultaat zal te bewonderen zijn in de gang van het eerste leerjaar op de tentoonstelling. De foto's vertellen je meer!!!
De kinderen kregen de opdracht om in groepjes een gekke foto te maken. Eerst keken we eens naar het verschil van perspectief en lichtinval. Het was geen gemakkelijke opdracht, maar toch zijn het leuke foto's geworden. Ze worden afgedrukt en ze zullen te zien zijn op ...jawel de tentoonstelling.
kikvorsperspectief : marius wordt precies een reus vogelperspectief : kijk eens hoe klein hij is zoek titus, jorre, ben en seppe
Eefje Craene liet ons kennismaken met nieuwe materialen. We kregen een buisje en moesten een popje maken.Met appelsiennetjes, rubber vellen, plastiek folie,kralen,... Lijm hadden we niet, wel ijzerdraden. Zo moesten we wel inventief zijn. De kinderen zijn zeer betrokken bezig geweest en hebben hele mooie popjes gemaakt. Op voorhand werd het ontwerp op papier gezet. zo waren we toch een beetje "modeontwerpers", en dat paste dan weer bij het thema van de dag: MODE. Het was een hele plezante workshop, en het was ook heel leuk om eens iets anders te leren kennen.
Zoals jullie al weten zijn we gestart met de interculturele weken. Misschien hebben jullie het museum al bezocht, dan zul je al gezien hebben dat we echt ondergedompeld worden in de wereld van de kunst. Ook in de klas doen we heel veel verschillende dingen en leren we dus heel veel bij.
Op het infobord op de speelplaats kun je de planning van onze weken zien. Daarnaast doen we ook nog activiteiten in de klas. Gisteren zijn we rustig aan gestart, met het verkennen van het museum en het overlopen van de planning. Dat was al een hele boterham.
Ik zal proberen zo up-to-date mogelijk alle activiteiten op de blog te plaatsen.
Vandaag begon de dag met de mama van Mélusine, die ons liet horen hoe je gevoelens als blij, boos, verliefd en verdrietig in een stem kan horen. Want een stem is ook een muziekinstrument, en wat voor één. Een dikke dankjewel en een welgemeende proficiat aan Anne. Wat een stem!!!!!
Deze namiddag stonden we even stil bij één van de favoriets schilders van de juf, namelijk JOAN MIRO. We bekeken zijn schilderijen, en daarna gingen we als kleine "Mirootjes" zelf aan de slag. De kinderen maakten elk zelf een schilderij, en we maakten ook samen één groot schilderij. Op de foto's zie je de resultaten, en ze spreken voor zich,denk ik... Ik ben er bijna zeker van, dat de kinderen een schilderij van MIRO zo zouden herkennen.