Jullie zullen thuis wellicht al gehoord hebben wat het thema was in de klas. Het ging over dieren die uit een ei kwamen of niet. De inleiding was het kernverhaal van kern 6 van Nederlands. Dat ging over een mooie tuin die op een dag open stond. Krokodil en pauw beslissen dat alleen dieren die uit een ei komen er in mogen. De krokodil kroont zichzelf tot baas, want hij is het grootste dier dat uit een ei komt. Dit is buiten olifant gerekend, die samen met geit een plan bedenkt. De olifant maakt een heel groot ei in klei waar hij in kruipt. De volgende dag komt hij, in het bijzijn van alle dieren, uit het ei. Nu is hij het grootste dier dat uit een ei komt ....en beslist hij dat alle dieren in het bos mogen!!!
Dit was een mooi inleiding op een thema dat heel erg leefde bij de kinderen. Er zijn ook ontzettend veel boeken over dieren binnen gekomen. WAARVOOR EEN GROTE MERCI!!!!!
Op de foto's zul je de volgende activiteiten zien :
- in groepjes een affiche maken met twee kanten: een kant voor dieren die uit een ei komen, en een kant voor dieren die niet uit een ei komen.
- infofiche maken per twee : de info over het dier moesten ze opzoeken in de boeken of op de computer,of in uiterste nood aan de juf vragen. Het was een plezier om de kinderen bezig te zien. Ze hebben dit dan ook heel goed gedaan. Hier zijn geen foto's van, het was te druk om nog foto's te kunnen nemen.
- een eitje knutselen met een diertje in
Naast deze drukke bezigheden slagen wij er ook nog in om te rekenen, te lezen, te schrijven,... We zijn gestart met ons wekelijks dictee, dat de kinderen nadien zelf verbeteren. Zo leren ze uit hun foutjes. We zijn druk bezig met het optellen en aftrekken tot 10 te automatiseren. Dit wil zeggen :veel oefenen zodat de oefeningen heel vlot kunnen uitgerekend worden. Binnenkort beginnen we ook met de getallen tussen tien en twintig. We zijn ook gestart met kern 7, dus alle letters zijn gekend. Nu gaan we oefenen,oefenen,... En we gaan ook hoofdletters leren lezen, en andere leestechnische moeilijkheden zoals be-, clusters,... We oefenen ook steeds meer het begrijpend lezen, ook heel belangrijk en het schrijven. We hebben dus nog wel wat te doen de komende maanden.
We deden een aantal proefjes met eieren. Eerst zochten we uit hoe je hard gekookt en een rauw ei uit elkaar houdt, en hoe ze er vanbinnen uit zien. We leerden de woorden eiwit, dooier, schaal, barst.
De proefjes werden eerst uitgelegd, en daarna moesten de kinderen op hun blad aanduiden wat ze dachten dat er ging gebeuren.
Daarna werden de proefjes gedaan.
- wanneer breekt een ei ? : we hebben ondervonden dat een ei heel sterk is, niemand kon het ei kraken. Dan lieten we er een barst in komen en dan ging het plots veel sneller.
- we hebben ook ontdekt dat vier eitjes wel vier dikke boeken kunnen dragen, zonder te breken!!!
- een ei in zout water drijft!
- het proefje met een gekookt ei en vuur...is jammer genoeg mislukt. We probereb dit opnieuw als we een geschikte fles vinden!
Hier zie je de kinderen in groepjes de prenten sorteren in twee groepen. Ik kom uit een ei- Ik kom niet uit een ei. Daarna konden ze er de namen bij noteren, die ze eventueel opzochten in de boekjes.
Hier vind je de laatste luisterfragmenten van de sprookjes. Niet iedereen heeft voor deze hoek gekozen, vandaar dat niet iedereen hier tussen staat. Je vindt ook een fragment terug met de naam Hansje en Grietje. Dit zijn wij die het liedje zingen van Hansje en Grietje.