Meneer Goddé heeft ons weer een zeer interessante en zeer leuke les T.O. bezorgd. We zijn ook al reeds een nieuw thema gestart:'Vakantiehuisje'. Meneer Goddé heeft ons leren omgaan met een architectenplan van een huis,waarbij hij ons ook wegwijs in gemaakt heeft. We mochten de grote delen benoemen waaruit een bouwplan bestaat:funringsplan,doorsnede en liggingsplan. We hebben ook de delen van het plan mogen benoemen:kamers,ramen,deuren,muren en tuinen. Nadat we vele informatie over het architectenplan hadden gekregen moesten we natuurlijk ook zelf een huis tekenen in een Indische stijl,(niet zo makelijk dus)met uiteraard;een vooraanzicht,een zijaanzicht en een achteraanzicht. Daarin was de ene wat beter in dan de andere. Sommige waren al zelfs bereid om architect te worden! We gaan ook een architectenplan van ons eigen huis meebrengen,ik kijk er al vast naar uit. Tot gauw,daag!
We hebben weer een toffe les T.O. achter de rug. We moesten groepje per groepje naar voor gaan en uitleggen hoe een gps werkt, voor punten. Daarvoor mochten we nog wat zoeken op de computer voor nog wat extra gegevens. Als we vanvoor stonden moesten er 1 of 2 mensen tekenen en 1 of 2 mensen uitleggen. We mochten het smartbord en de wereldbol gebruiken met daarop een aantal miniatuursatellieten gebruiken, maar door een klein ongelukje werkte het smartbord niet meer. Dan mochten we de kleine bordjes die naast het smartbord hangen gebruiken. Daarna moesten we een kruiswoordraadsel invullen voor punten, dat was voor sommigen moeilijk Er stonden vanalle vraagjes op over de vorige lessen, maar het is toch gelukt.
Vandaag hebben we weer een leuke les T.O. achter de rug. Het eerste lesuur hebben we met meneer Goddé besproken over de voeding van een sportman. We hebben ook besproken wat we eten tijdens onze sport. Daarna gingen we proefjes doen. We kregen van meneer Goddé een drank en we moesten met de clinistix testen hoeveel suiker er in zit. Maar ook met de albustix hoeveel eiwitten er in zitten. Als we dat hadden gedaan moesten we naar de verpakking gaan kijken en opschrijven hoeveel er in zit. Daarna hebben we dat besproken met meneer Goddé. Op het einde van het tweede lesuur moesten we opzoeken wat een GPS is en hoe het werkt. We mochten de hulp gebruiken van de computers. Daarna heeft ook al een groepje geprobeert uit te leggen wat het is en volgens mij deden ze dat heel goed voor de eerste keer.
Vandaag hebben we er weer een leuke les T.O. achter de rug. Het eerste lesuur zijn we met ons groepje naar voor moeten gaan en het broeikaseffect,opwekken van elektriciteit,het transporteren van elektriciteit,windkracht en waterkracht moeten uitleggen.Wat bij iedereen redelijk goed gelukt was.
Na het uitleggen zijn we met een nieuw project begonnen genaamd "Mountainbike".Eerst hebben we een paar vraagjes moeten beantwoorden zoals "hoeveel fiets jij per week" en daarna hebben we de mountainbike een beetje besproken.En ook een paar onderdelen geleerd op de mountainbike die werken zoals het principe van een hefboom.Dat waren de wielen,de pedalen,het stuur en het tandwiel.
We hebben weer een toffe les TO achter de rug. We moesten in kleine groepjes naar voren komen en 1 van de 5 kaartjes met opdrachten trekken. Hierop stond wat we moesten uitleggen en ons groepje moest de waterpompcentrale uitleggen. We hebben ook meer uitleg gekregen over de verschillende manieren om milieuvriendelijke elektriciteit op te wekken.
hallo bloggers we hadden weer een geslaagde les TO achter de rug met mr goddé en dat was super tof We moesten kunnen uit leggen hoe electriciteit word gemaakt,vervoerd ook hoe het broeikas effect in elkaar zit (zie foto) Maar we hebben ook geleerd hoe we groene-energie maken bv: windmolens berg riviertjes met een water rad in. Een windmolen draait door de wind en dan gaan de wieken draaien en dat zet een dinamo aan die tegen een kopere draad vrijft en dan electriciteit.(zie foto's)
M Maar er bestaan ook nog windmollens met de turbines onder water (zie foto)
hey bloggers Jitte moest er een blog op zetten maar wist niet hoe dat moest, dus stuurt hij naar mij hoe moet ge er een blog op zetten. Gelukkig wist ik het, anders had hij een 0 Nu weet meneer Goddé ook dat Jitte in het begin van het jaar niet heeft opgelet. Toen meneer Goddé aan het uitleggen was hoe je iets op onze blog moet zetten. Want morgen vroeg lezen we de nieuwe bloggen samen in de klas. Groeten Matthew
vrijdag 8januari hadden we weer een coole les T.O we moesten met onze eigen woorden uitleggen hoe elektricieteit opgewekt/gemaakt werd en oke hoe de broekas/effect komt
daarna moesten we een stuurkring maken met sensors heel moelijk maar we mochten zelf de sensors kiezen was niet makkelijk xo
HEY BLOGGERS! Het was weer een leuke les t.o. Het eerste uur heeft meneer Goddé verteld hoe aardolie wordt gemaakt en over de aarde, het broeikaseffect. Het tweede uur moesten we per groepje voor punten de propellor van een vliegtuigje laten draaien. Dan als er licht is en als er lawaai is. Maar daar moeten we eerst een schets van maken. Ken, Jessie, Axel en Isha waren als eerste klaar.
04/12/09Vandaag hadden we WEER een geslaagde les TO achter de rug. Het eerste uur hebben we een filmpje over aardolie bekeken en moesten daarmee een toets maken.Die was wat moeilijk omdat je het niet zo goed verstond. Het tweede uur moesten we met het powerpoint bord de LED,voeding,sensor,transistor,LDR,en de EN-poort juist verbinden en daarna mosten we het zelf doen maar dan in het echt!
Vrijdag hadden we geen les to. Maar we hebben wel moeten werken voor to in de studie.
We hebben gelezen over de energiebronnen zoals: -elektriciteit , hoe die opgewekt wordt en dan tot bij ons thuis geraakt. -groene energie door middel van windmolens en watermolens. - zonne energie.
Wist je dat zelfs koeien vlaaien ons energie kunnen bezorgen????
Vrijdag 27-11-2009 Hebben wij geen les gekregen van meneer Goddé Wij hebben studie gekregen Maar dan heeft menneer Goddé verschilende opdrachten aan de collega's gegeven en we moesten vanalles maken bv. over zonne energie en door wie de batterij is ontstaan...enz. Maar hopenlijk hebben we volgendeweek vrijdag meneer Goddé trug!
We hebben vandaag een gebruikerskring moeten maken in de les T.O.. De bedoeling van een gebruikerskring is dat je door allerlei draadjes te verbinden, bijvoorbeeld een lichtje kan laten branden als het licht aan is in de klas. Maar toen moesten we ook het lichtje een keer laten branden wanneer het donker was in de klas. En dit door een adapter te gebruiken. Een adapter is een soort batterij die je in het stopcontact moet steken en het andere einde moet bevestigd worden aan de gebruikerskring. Maar meneer Goddé heeft ons ook tekens aangeleerd hoe je de verbindingen van de draadjes van de gebruikerskring kunt noteren om deze gebruikerskring later nog eens opnieuw te maken.
We hebben vandaag een gebruikerskring moeten maken in de les T.O.. De bedoeling van een gebruikerskring is dat je door allerlei draadjes te verbinden, bijvoorbeeld een lichtje kan laten branden als het licht aan is in de klas. Maar toen moesten we ook het lichtje een keer laten branden wanneer het donker was in de klas. En dit door een adapter te gebruiken. Een adapter is een soort batterij die je in het stopcontact moet steken en het andere einde moet bevestigd worden aan de gebruikerskring. Maar meneer Goddé heeft ons ook tekens aangeleerd hoe je de verbindingen van de draadjes van de gebruikerskring kunt noteren om deze gebruikerskring later nog eens opnieuw te maken.
Hallokes bloggers, Deze week kreeg ik de opdracht als blogmaster. Onze stagiair gaf ons eerst de opdracht een lampje te laten branden. Er waren verschillende kleuren draadjes : we moesten de rode draadjes met de plus verbinden en de zwarte met de min. Het was bij iedereen gelukt om het lichtje te laten branden dus mochten we nu ook eens zelf iets proberen. We hadden met deze draadjes en materialen een geluidssensor gemaakt en nog veel meer. Maar Joppe,Jitte,Metthew en Jenthe hadden een vliegtuigje gemaakt die op warmte reageerde, dit is te zien op de foto. Gemaakt door de blogmaster Maarten Van Dyck.
In deze les hebben we een tuinlamp uitelkaar mogen halen (kijk foto) , in de tuinlamp moesten we allemaal voorwerpen aanduiden bijvoorbeeld : het letje , de baterijen ... Toen kregen we een doos vol draadjes en nog vanalles een motor , shakkelaar enzo voord . We moesten die voorwerpen op een pagina in ons boekje op de juiste plaats leggen . Toen hebben meneer en mevrouw een stroomkring gemaakt van veringetjes , dat hebben we nageboost in een spel eigenmijk komt er het op neer , dat alle cellen elkaar volgen zoals dat wij in het spel deden we volgden elkaar en als er iets werd tussen gezet toen was dat een kruk . Als die er tussen komt stop het en volg je elkaar niet meer als ze terug weg is dan ga je terug de weg volgen .
Deze blog werd Medemogelijk gemaakt door Axelle Meeus uit de klas 1spo1 .
Op de valreep dacht ik eraan dat ik de blogmaster was deze keer. We hebben weer een les to achter de rug. We hebben in de klas een kruiswoordraadsel opgelost. Het was niet zo simpel. We hebben ook twee mapjes gekregen. Het eerste ging over een brug te ver = ons eindwerk. En het andere gaat over het project de tuinlamp.
Het was een leuke les en zoals altijd was meneer Goddé weer bij de pinken.
Vandaag was ik de nieuwe blogmaster en dit is mijn verslagje over een alweer geslaagde t.o. les. We begonnen met het oplossen van een aantal vragen, daarna legde meneer Goddé ons uit hoe we moesten beginnen aan onze agendaklem. Je begint eigenlijk met een gewoon plaatje dat je boven een gloeiend hete draad legt. Zo kan je het plaatje gemakkelijker plooien . Na het plooiwerk vorm je een agenda klem dat was aardig goed gelukt allleeee bij de meeste dan toch Zo dit was onze t.o. les. Iedereen kijkt al uit naar de volgende les en is benieuwd naar wat we dan weer gaan beleven.
TIP: blijf bloggen en kom achter al onze avonturen en vertel het zeker door.