Vandaag hebben we er weer een leuke les T.O. achter de rug. Het eerste lesuur zijn we met ons groepje naar voor moeten gaan en het broeikaseffect,opwekken van elektriciteit,het transporteren van elektriciteit,windkracht en waterkracht moeten uitleggen.Wat bij iedereen redelijk goed gelukt was.
Na het uitleggen zijn we met een nieuw project begonnen genaamd "Mountainbike".Eerst hebben we een paar vraagjes moeten beantwoorden zoals "hoeveel fiets jij per week" en daarna hebben we de mountainbike een beetje besproken.En ook een paar onderdelen geleerd op de mountainbike die werken zoals het principe van een hefboom.Dat waren de wielen,de pedalen,het stuur en het tandwiel.
We hebben weer een toffe les TO achter de rug. We moesten in kleine groepjes naar voren komen en 1 van de 5 kaartjes met opdrachten trekken. Hierop stond wat we moesten uitleggen en ons groepje moest de waterpompcentrale uitleggen. We hebben ook meer uitleg gekregen over de verschillende manieren om milieuvriendelijke elektriciteit op te wekken.
hallo bloggers we hadden weer een geslaagde les TO achter de rug met mr goddé en dat was super tof We moesten kunnen uit leggen hoe electriciteit word gemaakt,vervoerd ook hoe het broeikas effect in elkaar zit (zie foto) Maar we hebben ook geleerd hoe we groene-energie maken bv: windmolens berg riviertjes met een water rad in. Een windmolen draait door de wind en dan gaan de wieken draaien en dat zet een dinamo aan die tegen een kopere draad vrijft en dan electriciteit.(zie foto's)
M Maar er bestaan ook nog windmollens met de turbines onder water (zie foto)
hey bloggers Jitte moest er een blog op zetten maar wist niet hoe dat moest, dus stuurt hij naar mij hoe moet ge er een blog op zetten. Gelukkig wist ik het, anders had hij een 0 Nu weet meneer Goddé ook dat Jitte in het begin van het jaar niet heeft opgelet. Toen meneer Goddé aan het uitleggen was hoe je iets op onze blog moet zetten. Want morgen vroeg lezen we de nieuwe bloggen samen in de klas. Groeten Matthew
vrijdag 8januari hadden we weer een coole les T.O we moesten met onze eigen woorden uitleggen hoe elektricieteit opgewekt/gemaakt werd en oke hoe de broekas/effect komt
daarna moesten we een stuurkring maken met sensors heel moelijk maar we mochten zelf de sensors kiezen was niet makkelijk xo
HEY BLOGGERS! Het was weer een leuke les t.o. Het eerste uur heeft meneer Goddé verteld hoe aardolie wordt gemaakt en over de aarde, het broeikaseffect. Het tweede uur moesten we per groepje voor punten de propellor van een vliegtuigje laten draaien. Dan als er licht is en als er lawaai is. Maar daar moeten we eerst een schets van maken. Ken, Jessie, Axel en Isha waren als eerste klaar.
04/12/09Vandaag hadden we WEER een geslaagde les TO achter de rug. Het eerste uur hebben we een filmpje over aardolie bekeken en moesten daarmee een toets maken.Die was wat moeilijk omdat je het niet zo goed verstond. Het tweede uur moesten we met het powerpoint bord de LED,voeding,sensor,transistor,LDR,en de EN-poort juist verbinden en daarna mosten we het zelf doen maar dan in het echt!
Vrijdag hadden we geen les to. Maar we hebben wel moeten werken voor to in de studie.
We hebben gelezen over de energiebronnen zoals: -elektriciteit , hoe die opgewekt wordt en dan tot bij ons thuis geraakt. -groene energie door middel van windmolens en watermolens. - zonne energie.
Wist je dat zelfs koeien vlaaien ons energie kunnen bezorgen????
Vrijdag 27-11-2009 Hebben wij geen les gekregen van meneer Goddé Wij hebben studie gekregen Maar dan heeft menneer Goddé verschilende opdrachten aan de collega's gegeven en we moesten vanalles maken bv. over zonne energie en door wie de batterij is ontstaan...enz. Maar hopenlijk hebben we volgendeweek vrijdag meneer Goddé trug!
We hebben vandaag een gebruikerskring moeten maken in de les T.O.. De bedoeling van een gebruikerskring is dat je door allerlei draadjes te verbinden, bijvoorbeeld een lichtje kan laten branden als het licht aan is in de klas. Maar toen moesten we ook het lichtje een keer laten branden wanneer het donker was in de klas. En dit door een adapter te gebruiken. Een adapter is een soort batterij die je in het stopcontact moet steken en het andere einde moet bevestigd worden aan de gebruikerskring. Maar meneer Goddé heeft ons ook tekens aangeleerd hoe je de verbindingen van de draadjes van de gebruikerskring kunt noteren om deze gebruikerskring later nog eens opnieuw te maken.
We hebben vandaag een gebruikerskring moeten maken in de les T.O.. De bedoeling van een gebruikerskring is dat je door allerlei draadjes te verbinden, bijvoorbeeld een lichtje kan laten branden als het licht aan is in de klas. Maar toen moesten we ook het lichtje een keer laten branden wanneer het donker was in de klas. En dit door een adapter te gebruiken. Een adapter is een soort batterij die je in het stopcontact moet steken en het andere einde moet bevestigd worden aan de gebruikerskring. Maar meneer Goddé heeft ons ook tekens aangeleerd hoe je de verbindingen van de draadjes van de gebruikerskring kunt noteren om deze gebruikerskring later nog eens opnieuw te maken.
Hallokes bloggers, Deze week kreeg ik de opdracht als blogmaster. Onze stagiair gaf ons eerst de opdracht een lampje te laten branden. Er waren verschillende kleuren draadjes : we moesten de rode draadjes met de plus verbinden en de zwarte met de min. Het was bij iedereen gelukt om het lichtje te laten branden dus mochten we nu ook eens zelf iets proberen. We hadden met deze draadjes en materialen een geluidssensor gemaakt en nog veel meer. Maar Joppe,Jitte,Metthew en Jenthe hadden een vliegtuigje gemaakt die op warmte reageerde, dit is te zien op de foto. Gemaakt door de blogmaster Maarten Van Dyck.
In deze les hebben we een tuinlamp uitelkaar mogen halen (kijk foto) , in de tuinlamp moesten we allemaal voorwerpen aanduiden bijvoorbeeld : het letje , de baterijen ... Toen kregen we een doos vol draadjes en nog vanalles een motor , shakkelaar enzo voord . We moesten die voorwerpen op een pagina in ons boekje op de juiste plaats leggen . Toen hebben meneer en mevrouw een stroomkring gemaakt van veringetjes , dat hebben we nageboost in een spel eigenmijk komt er het op neer , dat alle cellen elkaar volgen zoals dat wij in het spel deden we volgden elkaar en als er iets werd tussen gezet toen was dat een kruk . Als die er tussen komt stop het en volg je elkaar niet meer als ze terug weg is dan ga je terug de weg volgen .
Deze blog werd Medemogelijk gemaakt door Axelle Meeus uit de klas 1spo1 .
Op de valreep dacht ik eraan dat ik de blogmaster was deze keer. We hebben weer een les to achter de rug. We hebben in de klas een kruiswoordraadsel opgelost. Het was niet zo simpel. We hebben ook twee mapjes gekregen. Het eerste ging over een brug te ver = ons eindwerk. En het andere gaat over het project de tuinlamp.
Het was een leuke les en zoals altijd was meneer Goddé weer bij de pinken.
Vandaag was ik de nieuwe blogmaster en dit is mijn verslagje over een alweer geslaagde t.o. les. We begonnen met het oplossen van een aantal vragen, daarna legde meneer Goddé ons uit hoe we moesten beginnen aan onze agendaklem. Je begint eigenlijk met een gewoon plaatje dat je boven een gloeiend hete draad legt. Zo kan je het plaatje gemakkelijker plooien . Na het plooiwerk vorm je een agenda klem dat was aardig goed gelukt allleeee bij de meeste dan toch Zo dit was onze t.o. les. Iedereen kijkt al uit naar de volgende les en is benieuwd naar wat we dan weer gaan beleven.
TIP: blijf bloggen en kom achter al onze avonturen en vertel het zeker door.
We hebben weer heel wat geleerd en gedaan, zo hebben we een stroomkring gemaakt,
En die hebben we ook eens door iemand zijn beugel gedaan en dat zag er best funny uit J (zie foto). Met die stroomkring hebben we ook een vliegtuigje zijn schroef laten draaien, gelukkig vloog het niet weg. We hebben natuurlijk nog wel iets anders gedaan,
We hebben een proef gedaan waarbij je de warmte van water moest meten. Dat gaat als volgt: je giet heet water in een metalen of in een kunststoffen beker, je neemt af en toe de temperaturen, en zet die in een grafiek.
Op vrijdag 2/10/09 hebben we weer wat geleerd over kunststoffen. Meneer GODDE heeft ons geleerd dat er op een auto bv. de spoiler van kunstof is omdat de spoiler niet van groot belang is wat sterkte betreft, maar wel heel licht moet zijn. Zo zijn er nog veel meer onderdelen aan een raceauto bv de bumpers, de lichten, de zijspiegels, de dakluchthapper enz...... Dat de velgen, spiegels, bumpers van een auto in 1914 van hout(velgen) metaal(bumpers en spiegels)waren. In 1950 de velgen, spiegels, bumpers van metaal werden gemaakt, en dat het in onze tijd nu alumienium(velgen) kunststof(spiegels en bumpers) zijn
Wist je ook dat carbon heel licht is, het frame van de fiets die we in onze handen kregen woog nog niet eens een doos cornflakes
Als ge blijft komen op onze blog zet ik er elke week een leuke foto van meneer Goddé op!!! en da wilde ni misse e
van JoRdY GooVaeRtS ( den braafste van heel de klas )
Vandaag hadden we de 2de les T.O We hadden het over in welk materiaal we een agendaklem kunnen maken. We leerden wat thermoharders zijn: dat zijn voorwerpen die je boven een vuur kunt houden en die smelten niet. Er zijn ook thermoplasten en die kun je vervormen als je het boven een vuur houd. Er zijn ook nog elastromeren die kunnen zichzelf tot het dubbel van zichzelf uitrekken en terug hun oorspronkelijke vorm innemen zonder stuk te gaan.