We hebben vandaag een gebruikerskring moeten maken in de les T.O.. De bedoeling van een gebruikerskring is dat je door allerlei draadjes te verbinden, bijvoorbeeld een lichtje kan laten branden als het licht aan is in de klas. Maar toen moesten we ook het lichtje een keer laten branden wanneer het donker was in de klas. En dit door een adapter te gebruiken. Een adapter is een soort batterij die je in het stopcontact moet steken en het andere einde moet bevestigd worden aan de gebruikerskring. Maar meneer Goddé heeft ons ook tekens aangeleerd hoe je de verbindingen van de draadjes van de gebruikerskring kunt noteren om deze gebruikerskring later nog eens opnieuw te maken.
We hebben vandaag een gebruikerskring moeten maken in de les T.O.. De bedoeling van een gebruikerskring is dat je door allerlei draadjes te verbinden, bijvoorbeeld een lichtje kan laten branden als het licht aan is in de klas. Maar toen moesten we ook het lichtje een keer laten branden wanneer het donker was in de klas. En dit door een adapter te gebruiken. Een adapter is een soort batterij die je in het stopcontact moet steken en het andere einde moet bevestigd worden aan de gebruikerskring. Maar meneer Goddé heeft ons ook tekens aangeleerd hoe je de verbindingen van de draadjes van de gebruikerskring kunt noteren om deze gebruikerskring later nog eens opnieuw te maken.
Hallokes bloggers, Deze week kreeg ik de opdracht als blogmaster. Onze stagiair gaf ons eerst de opdracht een lampje te laten branden. Er waren verschillende kleuren draadjes : we moesten de rode draadjes met de plus verbinden en de zwarte met de min. Het was bij iedereen gelukt om het lichtje te laten branden dus mochten we nu ook eens zelf iets proberen. We hadden met deze draadjes en materialen een geluidssensor gemaakt en nog veel meer. Maar Joppe,Jitte,Metthew en Jenthe hadden een vliegtuigje gemaakt die op warmte reageerde, dit is te zien op de foto. Gemaakt door de blogmaster Maarten Van Dyck.
In deze les hebben we een tuinlamp uitelkaar mogen halen (kijk foto) , in de tuinlamp moesten we allemaal voorwerpen aanduiden bijvoorbeeld : het letje , de baterijen ... Toen kregen we een doos vol draadjes en nog vanalles een motor , shakkelaar enzo voord . We moesten die voorwerpen op een pagina in ons boekje op de juiste plaats leggen . Toen hebben meneer en mevrouw een stroomkring gemaakt van veringetjes , dat hebben we nageboost in een spel eigenmijk komt er het op neer , dat alle cellen elkaar volgen zoals dat wij in het spel deden we volgden elkaar en als er iets werd tussen gezet toen was dat een kruk . Als die er tussen komt stop het en volg je elkaar niet meer als ze terug weg is dan ga je terug de weg volgen .
Deze blog werd Medemogelijk gemaakt door Axelle Meeus uit de klas 1spo1 .
Op de valreep dacht ik eraan dat ik de blogmaster was deze keer. We hebben weer een les to achter de rug. We hebben in de klas een kruiswoordraadsel opgelost. Het was niet zo simpel. We hebben ook twee mapjes gekregen. Het eerste ging over een brug te ver = ons eindwerk. En het andere gaat over het project de tuinlamp.
Het was een leuke les en zoals altijd was meneer Goddé weer bij de pinken.
Vandaag was ik de nieuwe blogmaster en dit is mijn verslagje over een alweer geslaagde t.o. les. We begonnen met het oplossen van een aantal vragen, daarna legde meneer Goddé ons uit hoe we moesten beginnen aan onze agendaklem. Je begint eigenlijk met een gewoon plaatje dat je boven een gloeiend hete draad legt. Zo kan je het plaatje gemakkelijker plooien . Na het plooiwerk vorm je een agenda klem dat was aardig goed gelukt allleeee bij de meeste dan toch Zo dit was onze t.o. les. Iedereen kijkt al uit naar de volgende les en is benieuwd naar wat we dan weer gaan beleven.
TIP: blijf bloggen en kom achter al onze avonturen en vertel het zeker door.
We hebben weer heel wat geleerd en gedaan, zo hebben we een stroomkring gemaakt,
En die hebben we ook eens door iemand zijn beugel gedaan en dat zag er best funny uit J (zie foto). Met die stroomkring hebben we ook een vliegtuigje zijn schroef laten draaien, gelukkig vloog het niet weg. We hebben natuurlijk nog wel iets anders gedaan,
We hebben een proef gedaan waarbij je de warmte van water moest meten. Dat gaat als volgt: je giet heet water in een metalen of in een kunststoffen beker, je neemt af en toe de temperaturen, en zet die in een grafiek.
Op vrijdag 2/10/09 hebben we weer wat geleerd over kunststoffen. Meneer GODDE heeft ons geleerd dat er op een auto bv. de spoiler van kunstof is omdat de spoiler niet van groot belang is wat sterkte betreft, maar wel heel licht moet zijn. Zo zijn er nog veel meer onderdelen aan een raceauto bv de bumpers, de lichten, de zijspiegels, de dakluchthapper enz...... Dat de velgen, spiegels, bumpers van een auto in 1914 van hout(velgen) metaal(bumpers en spiegels)waren. In 1950 de velgen, spiegels, bumpers van metaal werden gemaakt, en dat het in onze tijd nu alumienium(velgen) kunststof(spiegels en bumpers) zijn
Wist je ook dat carbon heel licht is, het frame van de fiets die we in onze handen kregen woog nog niet eens een doos cornflakes
Als ge blijft komen op onze blog zet ik er elke week een leuke foto van meneer Goddé op!!! en da wilde ni misse e
van JoRdY GooVaeRtS ( den braafste van heel de klas )
Vandaag hadden we de 2de les T.O We hadden het over in welk materiaal we een agendaklem kunnen maken. We leerden wat thermoharders zijn: dat zijn voorwerpen die je boven een vuur kunt houden en die smelten niet. Er zijn ook thermoplasten en die kun je vervormen als je het boven een vuur houd. Er zijn ook nog elastromeren die kunnen zichzelf tot het dubbel van zichzelf uitrekken en terug hun oorspronkelijke vorm innemen zonder stuk te gaan.
Op donderdag 17 september en vrijdag 18 september zijn we op tweedaagse naar Zelem geweest. We vertrokken om half negen op school met de fiets. Toen reden we naar de halve maan in Diest, waar we allemaal teamspelletjes deden. Rond half zes vertrokken we naar Zelem, daar aangekomen werden we in kamers verdeeld. Toen moesten we barbeque gaan eten, de leerkrachten legden ons echt in de watten en het was kei-lekker. Daarna deden we een nachtspel, we moesten allemaal leerkrachten zoeken en opdrachten doen. Na deze vermoeiende tocht moesten we gaan slapen. De volgende dag gingen we zwemen in het zwembad in Diest. Toen reden we naar huis en stopten op onze route in Averbode om nog een ijsje te likken.
Vandaag hadden we onze eerste echte les To ? ! ;D We hadden het over Bloggen en moesten een paar vragen Beantwoorden,, Meneer Goddé legde ons uit hoe we een blog moesten maken en hoe we het moesten gebruiken. Natuurlijk zei hij 'perfect' hoe we het moesten gebruiken. Nu hebben we elke week een blogmaster die een stukje maakt waarin alles staat wat we die les hebben gedaan,, Ik denk dat ik eens wat verder ga doen om de blog interresant te maken zodat jullie jullie hier niet vervelen !
De Spo'ers verwelkomen alle bezoekers op deze blog, de bedoeling is dat je regelmatig een kijkje komt nemen in onze klas Techniek.
Het zou tof zijn moest je het ganse schooljaar onze evolutie volgen en af en toe een berichtje laten in ons gastenboek.
We gaan dit jaar projectmatig te werk en gaan het hebben over energie, kunsttoffen, overbrengingen, materialen, elektrotechniek, transport, ... en zoveel meer.
Als na het laatste bericht wil verder gaan, druk dan op de groene pijl naar links.