Hey bloggers, Het 5de en het 6de uur hadden wij TO+.
We hadden deze les een stagiair (een leerling-leerkracht dus ), en ik moet zeggen ze deed dat goed. Bij TO+ solderen of plooien we meestal. Vandaag mochten we afwerken wat vorige keer niet klaar geraakte! Vandaag was echt mega tof ,we deden we iets ultra nieuws we mochten zelf kunststof maken!!
Wat heb je er voor nodig?
1. steelpan en kookvuur 2. halve liter melk 3. een lepel azijn 4. filterdoek (oude handoek) 5. vormpjes om de kunststofmassa erin te gieten
Hoe maak je het ?
je warmt de melk op tot het net niet kookt. je doet de lepel azijn erbij en dan goed blijven roeren! daarna als het een stevige pap wordt, dan giet je het in de filterdoek. laten afkoelen en GEEN water over doen! daarna duw je het goed in een vormpje. laten afkoelen tot het hard is en klaar is kees!!
In de vorige les moesten we solderen en een figuur maken, je kon kiezen uit een flamingo, een kat, een boot, Homer Simpson of Bart Simpson. Ik had de boot gekozen. Ik was al redelijk ver maar nu mocht ik heb afmaken en dat was gelukt!
tttttttrrrrrrrrrrrrriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnngggggggg!!!!!!!!!! Ooo daar ging de bel spijtig de les TO+ zat er op maar het was wel mega tof !!
Hallo beste bloggers, vandaag was het weer super tof bij TO We hebben het over vanalles gehad, vooral over hoe dat je door middel van rode-, zwarte-, blauwedraadjes een lampje kan doen branden. Het grappigste van de les was toen we de zoemer mochten aansluiten! Iedereen was bijna doof geworden!!
We leerden veel bij zoals:
Hoe kan ja voorkomen dat je pennen gaan rollen? →pennezak →potje →pennenhouder
Uit welke materialen zouden een penhouder kunnen maken? →kunststof →hout →glas
Wat zijn de voordelen en wat de nadelen van deze materialen? kunststof : voordeel: sterk, niet rap stuk. nadeel: het vergaat niet in de natuur. hout : voordeel: het vergaat in de natuur. nadeel: Het verrot als het vochtig word. glas : voordeel: het is mooi en het is doorzichtig nadeel: breekbaar, scherp.
Dat was wat nieuws!!
Wat we de vorige keer ook hadden moeten opzoeken moesten we weer opzoeken dat was dus een makkie voor ons! We moesten opzoeken wie bakeliet heeft uitgevonden:
uitvinder: Leo Baekeland Land: België in Gent geboortedatum: 14/11/1863
Dat was super tof om in te vullen omdat we dat al wisten!
Toen opeens ging de bel dat was niet leuk de les TO zat erop Maar ik kan me alvast verheugen op de volgende les TO
We hadden weer eens een toffe TO-les!! Ons project ging over " tuinlamp op zonne-energie!!". We moesten heel goed opletten want we moesten daarna een schets maken, om te weten hoe je een elektrische stroomkring maakt!!
Wat hebben we nodig om een elektrische stroomkring te maken :
We moesten thuis opzoeken wat inverteren betekend!! Ik weet niet of het juist is of niet maar ik denk dat inverteren betekend "omkeren"!! Hopelijk heb ik het juist, maar we zullen zien!!
En dan nu eventjes over onze To+-lessen !! We hadden een project "Pennenhouder!!" gekregen.
Hoe kan je ervoor zorgen dat je pennen niet kwijt raakt of dat je pen niet van de tafel valt? Good Question !!
In wat zet je meestal je pennen ?
- pennenzak - potje - pennenhouder
We mochten zelf een schets maken van hoe we ons eigen pennenhouder gingen maken, in welke vorm dus!! We moesten eerst de afmetingen meten enz..... Maar we moesten ook de hoekjes van onze plankje vijlen met een vijl (natuurlijk!!) : D
Toen we mochten kiezen welke kunststof plankje dat we wilden, wou iedereen een mooie kleur pakken, maaaaar de meeste plankjes die een mooie kleur hadden waren heel erg dun en als je een dun plankje hebt dan breekt het snel wanneer je gaat boren!! Toen zetten ze die plankjes terug neer en pakkten ze een dikker plankje !! Ofcourse !!
We hadden goed geluisterd, opgelet,gelachen en veel plezier gemaakt tijdens de les en dan ging ineens de bel en moesten we opruimen!! De organisators moesten ervoor zorgen dat de bank van hun eigen groep heel proper was voor dat ze naar buiten gingen !!
Oke ik denk dat ik genoeg heb verteld en ik hoop dat jullie vaak ons blog komen bezoeken!!
Vandaag hebben we tijdens T.O. een toetsje gedaan over de aardolie. We kregen een filmpje te zien en moesten daaruit een paar vragen uit beantwoorden. Het mocht in groep, maar tijdens het filmpje mocht je niets zeggen omdat het filmpje van vrij oude staat is. En het dus ook slecht hoorbaar was als je praatte.
Omdat het filmpje en de vragen oplossen vrij lang duurde hebben we niet veel anders kunnen doen.
We hebben wel nog eventjes over de stuurkring en de gebruikerskring kunnen herhalen. Daarna hebben we nog dingen over de EN-poort geleerd. Omdat we niet genoeg tijd hadden hebben we het niet helemaal kunnen overtekenen, en kunnen we het niet leren.
Hoy beste bloggers, Deze les hebben we wat leuks gedaan. We bekeken wat filmpjes die meneer Goddé maakte. En natuurlijk was ik daar weer bij. Zo waren we bijna een heel lesuur bezig. Daarna gingen we naar het computerlokaal. En mochten we het kruiswoorraadsel van tuinlamp op zonne-energie maken. Als we dan klaar waren mochten we blokjes bouwen op de computer en alle aanzichten bekijken. De volgende lesuren mochten we moeilijkere blokjes bouwen maar eerst weer een kruiswoordraadsel maken. En Ten slote mochten we ook nog een filmpje maken op elfyourzelf.be Zo beste bloggers de to les zit er weer op
Hallo beste bloggers vandaag hebben we in de TO les onze mening moeten geven over welke centrale voor electricieteit de beste is : de kern of de klassieke centrale.Ik zelf vond de klassieke de beste maar David niet.We hebben gediscussieerd maar hij wou niet toegeven dat de kerncentrale beter was. We hebben ook gesproken over het broeikasteffect.Ik denk wel dat ik nu alles heb gezegd tot de volgende blog.
Hallo beste bloggers daar ben ik al weer maar nu ga ik iets vertellen over TO+les. we hebben zo als vorigen keer over de vlaamse boterham gesproken en hebben ook ons boekje gekregen. Meester godeé zij dat we volgende keer naar de keuken zouden gaan gaan om zelf een vlaamse boterham te maken.daar keek iedereen naar uit.En we hebben ook nog in ons boekje gewerkt.Ik denk dat ik weer alles hab gezegd maar weer tot volgende keer
Vandaag bij To hadden we het over verschillende soorten centrales Wij moesten Klassieke Termische Centrale voor de klas voorstellen.
Oeps dat was een beetje groot xD!
de Groep van Sheena-May moestende waterpomp centrale verklaren.
De groep van David Moest Het broeikaseffect .
De groep van Maxim moest Transport van Elektriciteit.
En tot slot moest de groep van Simin "Waterkrachdinge" doen (geen foto gevonden) Na dit hadden we het over vulkanen en geiser en bekeken enkele filmpjes over geothermische energie op Youtube!
En dan begonnen we aan het moeilijke deel van de (tot nu toe) heel intressante les: SERIE-PARALLEL SCHAKELING (Joepie) We maakten wat constructies waar ik dus weinig van snapte en tekende ze
Zo Beste BloggerGastee ik denk dat ik men werk heb Gedaan! Denk eraan ! GEEF MIJ EEN ZeerGoed!!!
Heej beste bloggers, bij de vorige to+ les zijn we met meneer Goddé naar de keuken geweest. Daar werken we verder aan het project VLAAMSE BOTERHAM. Voor we binnen mochten moesten we een echte koksmuts op ons hoofd zetten. Daar legde meneer Goddé alles uit wat we moesten doen. We moesten de taken verdelen van wat we gingen doen. Zo had hier de materiaalmeester een belangrijke taak, want hij moest er voor zorgen dat alles terug op zijn plaats kwam te liggen. Hij schreef de stappen op het bord. die gingen als volgt: * materialen halen *boterham klaarmaken * gasvuur aansteken * boter in de pan doen * en koken maar!
Eens de Vlaamse boterham klaar was, konden we er van eten, smullen, vreten, noem het zoals je wil, het was verrukkelijk! Maar dan kwam natuurlijk ook nog de afwas. Tot ieders verbazing waren het vooral de jongens die initiatief namen, maar de meisjes volgden al snel. Het was een leuke donderdagnamiddag. Ik kijk al uit naar de volgende to+ les. oh jah voor ik het vergeet, deze blog kwam van Maxim Camilleri Gioia.
De vorige to les hebben we het gehad over HET BROEIKAS EFECT, WATERPOMPCENTRALE enz. voor het beter te kunnen begrijpen zal ik er eente uitleggen en die is DE KLASSIEKE THERMISCHE CENTRALE:
Ze verbranden er kolen in een ketel onder een waterreservoir. Het water wordt damp en wordt door buizen door een turbine geblazen (die groter is dan de school). De turbine begint te draaien en zo werkt de generator die aan een soort magneet is vastgemaakt. De magneet wekt elektriciteit op en die wordt op zijn beurt naar de huizen geleid. Maar omdat ze kolen moeten verbranden komt er co2 in de lucht. De overgebleven stoom gaaat naar een koeltoren en koelt daar af, en gaat de lucht in als niet schadelijke waterdamp of terug naar het waterreservoir. Zo dat was er een maar er zijn er nog meer.
Ook zijn we met een nieuw thema begonnen: MOUNTAINBIKE daar hebben we gezocht naar voordelen en nadelen van de fiets. Ook moesten we uitreken hoeveel we redemet de fiets in een normale school week daarztaen veel verschilen in. Buiten dat konden we uitzoeken wat de 3 belangrijkste delen waren *kader *wielen *aandrijving
Als we dat hadden gevonden moesten vinden wat een hefboom was = iets recht omvormbaar + een rond scharnier. zo ik denk dat ik alles heb gezegt daag en tot de volgende blog (kijk hieronder) Maxim Camilleri Gioia 1LoTo
Heej hier ben ik weer daarnet heb ik het gehad over de to les nu ga ik het hebben over de TO+ les. Daar hebben we het project Vlaamse Boterham verder besproken we hebben het voornamelijk gehad over de groenten bij onze (Croque). We moeten in ons boekje invullen of het zomer- of wintergroenten waren en dat ze inheems of uitheems waren (dat betekent van bij ons of uit een ander land). Als we dat hadden gedaan moesten we uitzoeken of het een *bladgroente *knolgroente *vruchtgroente *stengelelgroente *peulvruchten waren We hebben ook nog het vervolg van een film gezien hoe je kaas maakte. dat kan je hiernaast schematisch zien
We hebben ook nog overlopenwat de verschillende broodsoorten wogen en kosten. ik denk dat ik zowat alles heb gezegt dus chaaaw. Maxim Camilleri Gioia 1loto
We zijn deze les begonnen met het vertellen van: het broeikaseffect, de pompcentrale, het stuwmeer, de kerncentrale en de overgang van elektriciteit. We moesten in groepjes het vooraan in de klas komen vertellen. Mijn groepje vertelde over de overgang van elektriciteit. Dit al ging al veel beter dan de vorige keer.
Vandaag was het de eerste les in het boekje van de mountainbike. Eerst deelde we de boekjes uit en toen gingen we aan de slag. De eertse vraag was: "Hoe vaak fietsen we per week?". Enkele van de klas deden dat heel goed. Anderen weer niet,bv. Sheena-May fietst alleen om naar de frituur te gaan. . Meneer Goddé had speciaal voor ons zijn fiets in het midden van de klas gezet. Aan de hand van de fiets moesten we de volgend evraag beantwoorden: "Uit hoeveeel onderdelen bestaat de fiets?".
Meneer Goddé ging gewoon verder met het uitleggen wat hefbomen zijn. Hij deed dat met een lat en een lijmstift.We zijn samen op het antwoord gekomen: een hefboom is een (metalen) stok die op iets rond ligt. Aan een fiets zijn natuurlijk ook een heleboek hefbomen, bv. sluitsysteem, remmen en versnellingen.
Met één mooie zin, de TO-les was weer super leuk! Simin Khani 1loTo
Bij deze les TO zijn we begonnen met verschillende dingen te vertellen. De groep van Maxim mocht de spits afbijten zij vertelde over het broekaseffect, als tweede mocht de groep van Isha gaan zij hadden het over de pompcentrale, daarna was het mijn groep die aan de beurt was we vertelde over het transport van elektriciteit, vervolgens ging de groep van David zij hadden het over de productie van elektriciteit als laatste was het de beurt aan de groep van Jill zij vertelde over het stuwmeer. Na al enkele keren oefenen ging dit al redelijk goed.
Daarna gingen we verder in ons boekje van de mountainbike. We hadden het vandaag vooral over soorten wielen bv: een tandwiel en een riemwiel. Het tandwiel is een wiel dat aan onze fiets zit. Er zijn 2 verschillende soorten: een aandrijvend wiel en een aangedreven wiel. Het riemwiel is een wiel dat in machines zit. Om dit alles in te oefenen hebben we enkele oefeningen gemaakt in ons boekje.
Deze les was weer een geslaagde les, maar dat kan niet anders !!!
In de les To+ hebben we iets heel speciaal gedaan! Een kaart gemaakt die licht maakt! Iedereen kon kiezen of ze voor zeer goed of goed ging. Als je voor goed ging kon je als met een stappen kaart doen, ging je voor zeer goed dan moest je je kaart maken met behand van een voorbeeld, maar dan moest je al je stappen opschrijven. Iedereen ging aan het werk in zijn/haar groepje! In de kaart moest je een stuurkring van elektriciteit maken zodat de lichtjes gingen branden. Je moest daarvoor eerst je materiaal hebben we mochten een kaart kiezen, 3 ledjes, koperdraad en een batterij houder. Daarna moesten we alle instructies in potlood op onze kaart schrijven en tekenen en gaatjes maken in de ogen en op het hart. Kleef daarna de koperdraad op en de ledjes moest je solderen zodat ze mooi door de gaatjes kwamen. Mr. Goddé stak er een batterij in en klaar is kees!!!
De GWP-week stond voor de deur en iedereen had er héél veel zin in. We vertrokken met de bus, aangekomen in Genk was het iedereen uitpakken en de groepen voor de sporten werden verdeeld. Er waren verschillende sporten die we de hele week gingen doen: trikke en mountainboarden, mountainbike, oriëtatieloop, muurklimmen en batminton. De leukste sport vond ik oriëntatieloop. We gingen ook de hele week in ons boekje van verdraagzaamheid werken en op het einde van de week moesten we een toneeltje doen. De eerst dag zijn we het Planetarium gaan bezoeken en in een groepje zijn we via het bos naar het sporthotel gagaan.
De tweede dag mochten we een kaartje naar huis sturen. En in de avond was het een multimedia quiz er waren 8 thema's, 2 IQ-ronden, één rode draad die we moesten zoeken en verschillende jokers die we konden inzetten. Eesrt moesten ze alles uitleggen hoe de quiz in elkaar zat en werden de groepjes verdeeld ik zat samen met Jonas, Matthew, Rani, Allesia en ikzelf in de groep onze groep heten " De BOEM!kolen"
De derde dag gingen we tevoet naar Sledderlo om daar de Moskee te gaan bezoeken. Ik vond het daar héél leuk en héél mooi. Vooral in de Moskee waar de mensen bidden die tapijten waren zooo mooi en die muren ik vond het bezoek in de Moskee héél interessant. 's Avonds was het dan het grote "WITSE" detectivespel. Iedereen kreeg met een stift een cijfer van één tot vijf op het gezicht geschreven. Dat waren de groepjes. Mr. Ronsmans legde het spel uit en we begonnen. Het spel werd gewonnen door team 5 waar Bo het geraden had.
Donderdag was het "Het hoelang duurt het fuif-spel". Het was wel leuk maar buiten was het verschrikkelijk koud. Toen we bij Mr. Ronsmans aankwamen was iedereen héél blij want toen was het bijna gedaan (niet omdat het stom was, maar omdat het koud was) . Vooralleer we aan de MEGAFUIF begonnen waren er eerst de toneeltjes die we moesten leren! Bij 1 groepje heeft iedereen zich dood gelachen, maar dat kwam wel door Jonas. Dan was het eindelijk zover de MEGAFUIF!!!!! In het begin durfde niet iedereen te dansen, maar dat ging later al véél beter. Iedereen maakte véél lol en plezier tijdens de fuif. En dan liet Maxim nog zijn allerbeste moves zien!!!
De laatste dag brak aan dat vond ik heel spijtig want het was echt super leuk!! Iedereen moest zijn/haar kamer helemaal leeg maken. Als dat bij iedereen gedaan was, zijn we naar de grote sporthal gegaan voor het SPEL ZONDER GRENZEN. We moesten nog even wachten maar toen kwamen de mensen die het het allemaal organiseerde aan. We werden in groepjes verdeeld en we begonnen te spelen!!! Ik vond het héél erg leuk. Mijn groep is op het einde tweede geworden, dat was héél fijn!
Na dit alles was het tijd om de oscars uit te reiken. Er werden verschillende trofees uitgedeeld! Als dit klaar was kreeg iedereen een T-shirt met alle namen op die mee zijn gegaan naar Kattevenia in Genk. Klaar met alles was de bagage in de bus laden en terug naar ons stekje in Aarschot. Aangekomen stonden onze ouders ons op te wachten. Ik vond het spijtig dat de GWP-week gedaan was maar vond het ook héél leuk om terug thuis te zijn!! Deze week is het leukste wat ik tot nu toe gedaan heb in school, echt een TOP-week
Hier zijn we weer ! vandaag zijn we de les begonnen met foto's te kijken, van op GWP. Dat was leuk !! Toen we alle foto's hadden bekeken, gingen we verder met de les. De les ging over riem-en tandwielen en hoe dat die draaien tegenover het aandrijfwiel. Het ging ook over stabilitiet. We deden ook een proefje met een driehoek en een vierkant. Je moest proberen de figuren te vervormen door erop te duwen. Wat bleek, de driehoek vervormt niet, het vierkant wel ! De driehoek is dus het sterkst.
Zo bestaat ook de langste brug ter wereld bijna alleen uit driehoeken !
Daarna was er nog een oefening over een fiets, waarbij we alle driehoekcontstructies moesten aanduiden ! En zo was spijtig genoeg de To les weer voorbij !
Hallo beste bloggers, hier ben ik weer ! Vandaag hebben we bij To+ onze wenskaart afgemaakt. De vorige les moesten we een ontwerp en een schema maken. En vandaag mochten we de ledjes op de juiste plaats solderen en de batterij laten werken , zodat de ledjes gingen branden ! Als iedereen met dat alles klaar was, zijn we voort gegaan met het project vlaamse boterham ! Daarbij ging het vandaag over elektriciteit en elektronica. Wist je trouwens dat elektrische apparaten elektriciteit omzetten in licht, warmte of beweging ?!
We onthouden : Elektrische apparaten zetten elektrische energie om in : warmte - arbeid - licht Elektronische apparaten gebruiken elektriciteit voor het opwekken, transporteren en verwerken van informatie !
Daarna hebben we het nog gehad over de voedingsdriehoek !
hey beste bloggers! De to les was weer super! We zijn begonnen met ons huiswerk in mountainbike te verbeteren. We moesten 2dingen opzoeken en een schets maken. De 2opzoek dingen was bij iedereen wel gelukt,maar die schets dat was een ramp. Na het verbeteren hebben we pictogrammen bekeken. Toen mochten we per groepje eens in iemands trui kijken achter het wasetiket. Ons groepje keek in de trui van Sheena-May. Daar stond in: koud wassen, niet gebleekt worden, strijken op 120°C, bestand tegen: wasbenzine,... en niet in de droogkast. Maar dit stond dan wel in pictogrammen.
We hebben ook gezocht waar je pictogrammen tegen komt bv.: a) op school b) in het vliegtuig c) op de werf d) op de bus
Toen we dat hadden gedaan ging de bel, het was tijd. Nu wachten op de volgende to les Groetjes van Kitty uit 1loto