Bij deze les TO zijn we begonnen met verschillende dingen te vertellen. De groep van Maxim mocht de spits afbijten zij vertelde over het broekaseffect, als tweede mocht de groep van Isha gaan zij hadden het over de pompcentrale, daarna was het mijn groep die aan de beurt was we vertelde over het transport van elektriciteit, vervolgens ging de groep van David zij hadden het over de productie van elektriciteit als laatste was het de beurt aan de groep van Jill zij vertelde over het stuwmeer. Na al enkele keren oefenen ging dit al redelijk goed.
Daarna gingen we verder in ons boekje van de mountainbike. We hadden het vandaag vooral over soorten wielen bv: een tandwiel en een riemwiel. Het tandwiel is een wiel dat aan onze fiets zit. Er zijn 2 verschillende soorten: een aandrijvend wiel en een aangedreven wiel. Het riemwiel is een wiel dat in machines zit. Om dit alles in te oefenen hebben we enkele oefeningen gemaakt in ons boekje.
Deze les was weer een geslaagde les, maar dat kan niet anders !!!
We zijn deze les begonnen met het vertellen van: het broeikaseffect, de pompcentrale, het stuwmeer, de kerncentrale en de overgang van elektriciteit. We moesten in groepjes het vooraan in de klas komen vertellen. Mijn groepje vertelde over de overgang van elektriciteit. Dit al ging al veel beter dan de vorige keer.
Vandaag was het de eerste les in het boekje van de mountainbike. Eerst deelde we de boekjes uit en toen gingen we aan de slag. De eertse vraag was: "Hoe vaak fietsen we per week?". Enkele van de klas deden dat heel goed. Anderen weer niet,bv. Sheena-May fietst alleen om naar de frituur te gaan. . Meneer Goddé had speciaal voor ons zijn fiets in het midden van de klas gezet. Aan de hand van de fiets moesten we de volgend evraag beantwoorden: "Uit hoeveeel onderdelen bestaat de fiets?".
Meneer Goddé ging gewoon verder met het uitleggen wat hefbomen zijn. Hij deed dat met een lat en een lijmstift.We zijn samen op het antwoord gekomen: een hefboom is een (metalen) stok die op iets rond ligt. Aan een fiets zijn natuurlijk ook een heleboek hefbomen, bv. sluitsysteem, remmen en versnellingen.
Met één mooie zin, de TO-les was weer super leuk! Simin Khani 1loTo
Heej hier ben ik weer daarnet heb ik het gehad over de to les nu ga ik het hebben over de TO+ les. Daar hebben we het project Vlaamse Boterham verder besproken we hebben het voornamelijk gehad over de groenten bij onze (Croque). We moeten in ons boekje invullen of het zomer- of wintergroenten waren en dat ze inheems of uitheems waren (dat betekent van bij ons of uit een ander land). Als we dat hadden gedaan moesten we uitzoeken of het een *bladgroente *knolgroente *vruchtgroente *stengelelgroente *peulvruchten waren We hebben ook nog het vervolg van een film gezien hoe je kaas maakte. dat kan je hiernaast schematisch zien
We hebben ook nog overlopenwat de verschillende broodsoorten wogen en kosten. ik denk dat ik zowat alles heb gezegt dus chaaaw. Maxim Camilleri Gioia 1loto
De vorige to les hebben we het gehad over HET BROEIKAS EFECT, WATERPOMPCENTRALE enz. voor het beter te kunnen begrijpen zal ik er eente uitleggen en die is DE KLASSIEKE THERMISCHE CENTRALE:
Ze verbranden er kolen in een ketel onder een waterreservoir. Het water wordt damp en wordt door buizen door een turbine geblazen (die groter is dan de school). De turbine begint te draaien en zo werkt de generator die aan een soort magneet is vastgemaakt. De magneet wekt elektriciteit op en die wordt op zijn beurt naar de huizen geleid. Maar omdat ze kolen moeten verbranden komt er co2 in de lucht. De overgebleven stoom gaaat naar een koeltoren en koelt daar af, en gaat de lucht in als niet schadelijke waterdamp of terug naar het waterreservoir. Zo dat was er een maar er zijn er nog meer.
Ook zijn we met een nieuw thema begonnen: MOUNTAINBIKE daar hebben we gezocht naar voordelen en nadelen van de fiets. Ook moesten we uitreken hoeveel we redemet de fiets in een normale school week daarztaen veel verschilen in. Buiten dat konden we uitzoeken wat de 3 belangrijkste delen waren *kader *wielen *aandrijving
Als we dat hadden gevonden moesten vinden wat een hefboom was = iets recht omvormbaar + een rond scharnier. zo ik denk dat ik alles heb gezegt daag en tot de volgende blog (kijk hieronder) Maxim Camilleri Gioia 1LoTo
Heej beste bloggers, bij de vorige to+ les zijn we met meneer Goddé naar de keuken geweest. Daar werken we verder aan het project VLAAMSE BOTERHAM. Voor we binnen mochten moesten we een echte koksmuts op ons hoofd zetten. Daar legde meneer Goddé alles uit wat we moesten doen. We moesten de taken verdelen van wat we gingen doen. Zo had hier de materiaalmeester een belangrijke taak, want hij moest er voor zorgen dat alles terug op zijn plaats kwam te liggen. Hij schreef de stappen op het bord. die gingen als volgt: * materialen halen *boterham klaarmaken * gasvuur aansteken * boter in de pan doen * en koken maar!
Eens de Vlaamse boterham klaar was, konden we er van eten, smullen, vreten, noem het zoals je wil, het was verrukkelijk! Maar dan kwam natuurlijk ook nog de afwas. Tot ieders verbazing waren het vooral de jongens die initiatief namen, maar de meisjes volgden al snel. Het was een leuke donderdagnamiddag. Ik kijk al uit naar de volgende to+ les. oh jah voor ik het vergeet, deze blog kwam van Maxim Camilleri Gioia.
Vandaag bij To hadden we het over verschillende soorten centrales Wij moesten Klassieke Termische Centrale voor de klas voorstellen.
Oeps dat was een beetje groot xD!
de Groep van Sheena-May moestende waterpomp centrale verklaren.
De groep van David Moest Het broeikaseffect .
De groep van Maxim moest Transport van Elektriciteit.
En tot slot moest de groep van Simin "Waterkrachdinge" doen (geen foto gevonden) Na dit hadden we het over vulkanen en geiser en bekeken enkele filmpjes over geothermische energie op Youtube!
En dan begonnen we aan het moeilijke deel van de (tot nu toe) heel intressante les: SERIE-PARALLEL SCHAKELING (Joepie) We maakten wat constructies waar ik dus weinig van snapte en tekende ze
Zo Beste BloggerGastee ik denk dat ik men werk heb Gedaan! Denk eraan ! GEEF MIJ EEN ZeerGoed!!!
Hallo beste bloggers vandaag hebben we in de TO les onze mening moeten geven over welke centrale voor electricieteit de beste is : de kern of de klassieke centrale.Ik zelf vond de klassieke de beste maar David niet.We hebben gediscussieerd maar hij wou niet toegeven dat de kerncentrale beter was. We hebben ook gesproken over het broeikasteffect.Ik denk wel dat ik nu alles heb gezegd tot de volgende blog.
Hallo beste bloggers daar ben ik al weer maar nu ga ik iets vertellen over TO+les. we hebben zo als vorigen keer over de vlaamse boterham gesproken en hebben ook ons boekje gekregen. Meester godeé zij dat we volgende keer naar de keuken zouden gaan gaan om zelf een vlaamse boterham te maken.daar keek iedereen naar uit.En we hebben ook nog in ons boekje gewerkt.Ik denk dat ik weer alles hab gezegd maar weer tot volgende keer
Hoy beste bloggers, Deze les hebben we wat leuks gedaan. We bekeken wat filmpjes die meneer Goddé maakte. En natuurlijk was ik daar weer bij. Zo waren we bijna een heel lesuur bezig. Daarna gingen we naar het computerlokaal. En mochten we het kruiswoorraadsel van tuinlamp op zonne-energie maken. Als we dan klaar waren mochten we blokjes bouwen op de computer en alle aanzichten bekijken. De volgende lesuren mochten we moeilijkere blokjes bouwen maar eerst weer een kruiswoordraadsel maken. En Ten slote mochten we ook nog een filmpje maken op elfyourzelf.be Zo beste bloggers de to les zit er weer op
Vandaag hebben we tijdens T.O. een toetsje gedaan over de aardolie. We kregen een filmpje te zien en moesten daaruit een paar vragen uit beantwoorden. Het mocht in groep, maar tijdens het filmpje mocht je niets zeggen omdat het filmpje van vrij oude staat is. En het dus ook slecht hoorbaar was als je praatte.
Omdat het filmpje en de vragen oplossen vrij lang duurde hebben we niet veel anders kunnen doen.
We hebben wel nog eventjes over de stuurkring en de gebruikerskring kunnen herhalen. Daarna hebben we nog dingen over de EN-poort geleerd. Omdat we niet genoeg tijd hadden hebben we het niet helemaal kunnen overtekenen, en kunnen we het niet leren.
We hadden weer eens een toffe TO-les!! Ons project ging over " tuinlamp op zonne-energie!!". We moesten heel goed opletten want we moesten daarna een schets maken, om te weten hoe je een elektrische stroomkring maakt!!
Wat hebben we nodig om een elektrische stroomkring te maken :
We moesten thuis opzoeken wat inverteren betekend!! Ik weet niet of het juist is of niet maar ik denk dat inverteren betekend "omkeren"!! Hopelijk heb ik het juist, maar we zullen zien!!
En dan nu eventjes over onze To+-lessen !! We hadden een project "Pennenhouder!!" gekregen.
Hoe kan je ervoor zorgen dat je pennen niet kwijt raakt of dat je pen niet van de tafel valt? Good Question !!
In wat zet je meestal je pennen ?
- pennenzak - potje - pennenhouder
We mochten zelf een schets maken van hoe we ons eigen pennenhouder gingen maken, in welke vorm dus!! We moesten eerst de afmetingen meten enz..... Maar we moesten ook de hoekjes van onze plankje vijlen met een vijl (natuurlijk!!) : D
Toen we mochten kiezen welke kunststof plankje dat we wilden, wou iedereen een mooie kleur pakken, maaaaar de meeste plankjes die een mooie kleur hadden waren heel erg dun en als je een dun plankje hebt dan breekt het snel wanneer je gaat boren!! Toen zetten ze die plankjes terug neer en pakkten ze een dikker plankje !! Ofcourse !!
We hadden goed geluisterd, opgelet,gelachen en veel plezier gemaakt tijdens de les en dan ging ineens de bel en moesten we opruimen!! De organisators moesten ervoor zorgen dat de bank van hun eigen groep heel proper was voor dat ze naar buiten gingen !!
Oke ik denk dat ik genoeg heb verteld en ik hoop dat jullie vaak ons blog komen bezoeken!!
Hallo beste bloggers, vandaag was het weer super tof bij TO We hebben het over vanalles gehad, vooral over hoe dat je door middel van rode-, zwarte-, blauwedraadjes een lampje kan doen branden. Het grappigste van de les was toen we de zoemer mochten aansluiten! Iedereen was bijna doof geworden!!
We leerden veel bij zoals:
Hoe kan ja voorkomen dat je pennen gaan rollen? →pennezak →potje →pennenhouder
Uit welke materialen zouden een penhouder kunnen maken? →kunststof →hout →glas
Wat zijn de voordelen en wat de nadelen van deze materialen? kunststof : voordeel: sterk, niet rap stuk. nadeel: het vergaat niet in de natuur. hout : voordeel: het vergaat in de natuur. nadeel: Het verrot als het vochtig word. glas : voordeel: het is mooi en het is doorzichtig nadeel: breekbaar, scherp.
Dat was wat nieuws!!
Wat we de vorige keer ook hadden moeten opzoeken moesten we weer opzoeken dat was dus een makkie voor ons! We moesten opzoeken wie bakeliet heeft uitgevonden:
uitvinder: Leo Baekeland Land: België in Gent geboortedatum: 14/11/1863
Dat was super tof om in te vullen omdat we dat al wisten!
Toen opeens ging de bel dat was niet leuk de les TO zat erop Maar ik kan me alvast verheugen op de volgende les TO
Hey bloggers, Het 5de en het 6de uur hadden wij TO+.
We hadden deze les een stagiair (een leerling-leerkracht dus ), en ik moet zeggen ze deed dat goed. Bij TO+ solderen of plooien we meestal. Vandaag mochten we afwerken wat vorige keer niet klaar geraakte! Vandaag was echt mega tof ,we deden we iets ultra nieuws we mochten zelf kunststof maken!!
Wat heb je er voor nodig?
1. steelpan en kookvuur 2. halve liter melk 3. een lepel azijn 4. filterdoek (oude handoek) 5. vormpjes om de kunststofmassa erin te gieten
Hoe maak je het ?
je warmt de melk op tot het net niet kookt. je doet de lepel azijn erbij en dan goed blijven roeren! daarna als het een stevige pap wordt, dan giet je het in de filterdoek. laten afkoelen en GEEN water over doen! daarna duw je het goed in een vormpje. laten afkoelen tot het hard is en klaar is kees!!
In de vorige les moesten we solderen en een figuur maken, je kon kiezen uit een flamingo, een kat, een boot, Homer Simpson of Bart Simpson. Ik had de boot gekozen. Ik was al redelijk ver maar nu mocht ik heb afmaken en dat was gelukt!
tttttttrrrrrrrrrrrrriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnngggggggg!!!!!!!!!! Ooo daar ging de bel spijtig de les TO+ zat er op maar het was wel mega tof !!
Demonteren en analyseren van een tuinlamp in de les T.O.
Hallo beste bloggers,
Deze les kregen we van een mevrouw in plaats van meneer Goddé. , het was één van haar eerste stagelessen, maar kon onze klas entertainen. In de les krgen we te maken met "demonteren en analyseren van een tuinlamp." We moesten weten wat een condensator, een weerstand en een transistor zijn. Ook hebben we een tuinlamp uit elkaar gehaald en naar de verschillende onderdelen gekeken. Daarna moesten we elektronische modules in onze werkboek op de juiste plaats leggen. En als laatste opdracht hebben we in- en uitvoercomponenten met herkenbare onderdelen moeten verbinden , dat was best moeilijk, maar na goed overleg in de groep was het al een stuk makelijker. Ook al kregen we les van iemand anders,toch was de les T.O. superleuk!!
Hey beste Bloggers, Vandaag 29/10/09 hebben we de Chineese Puzzel gemaakt. En het was heel erg leuk. We hadden zelfs een leerkracht die stage had en die was eigenlijk redelijk TOF. Bij de Chinese Puzzel moesten we solderen dat ging redelijk goed. En nu moeten we in de vakantie oefenen voor de volgende les want we moeten de puzzel in 3 seconden kunnen oplossen.
Deze les TO zijn we begonnen met op de computer een kruiswoordraadsel op te lossen.
Dat ging over alles wat we tot nu toe bij TO gedaan hebben. Het was niet zo makkelijk maar als je goed gestudeerd had, ging het. Je mocht ook je bundel gebruiken. Op het einde kregen we er punten op. Gelukkig had iedereen een goed resultaat.
Daarna gingen we terug naar de klas. Daar gaf meneer Goddé al de uitleg over het project van de brug.
Hij had ook nog een voorbeeld van vorig jaar of een ander jaar ervoor. Daarna moesten we groepen maken voor het project.
En toen was de les TO gedaan. Lawrence Timmermans 1LO-WW
TO Donderdag 8/10/09 hebben we het gehad over de agendaklem, dat is niet zo moelijk eerst moest je in je boekje lezen over de agendaklem.
Dan begon het echte werk, eerst kregen we en plastic plaatje en moesten het op een apparaat leggen. In dat apparaat zit er een ijzeren draat die draad en die wordt héél warm, dus opgepast Dus als je plastic plaatje warm wordt kan je het plooien. Dat moest je doen in een hoek van 45° dan moest je het plaatje weer op het apparaat leggen en dus als het weer warm werd moest je een hoek van 90° plooien en weer op het aparaat; Als laatste handeling moest je het héél hard dicht knijpen, en als het weer hard werd was je agenda klem klaar. Als je niet zo hard had geduwd klemde je agendaklem niet voldoendeen kreeg je een voldoeunde of zelfs een onvoldoende Maar gelukkig had bijna iedereen een heel goede agendaklem
TO+ Bij To+ moesten we solderen. Je moest eerst wel meten hoe lang de soldering moest zijn en dan knippen en de draad strippen, dan kon je beginnen. We moesten de 2 draden op een houten plankje vastkleven en dan de soldeerbout nemen die aan het opwarmen was. (deze kan wel heel heet worden ) Je moest de bout op de 2 geleiders houden en samen solderen. We moesten zo 4 oefeningen maken en als je klaar was kon je aan de moelijke beginnen: Homer en Bart Simpson of een bootje en een kat. Dat was het daaaaag
HEEY BLOGGERS!! Deze hadden we het over eigenschappen van kunstoffen. we hebben met een thermometer water temperatuur gemeten dat hebben we gedaan met behulp van een metalen of een kunstof beker,heet water,en een uurwerk. We hebben daar mee gezien dat de temperatuur altijd maar daalde. We hebben het ook nog over plastic en papieren zakken gehad. de voordelen van een plastic zak is,ze scheuren minder snel,ze zijn opvouwbaar en herbruikbaar.De voordelen van een papieren zak zijn: recycleerbaar,het vergaat niet en als het droog is is het zeer sterk. We moesten ook opschrijven wat de veiligheid was van plasticsoorten die worden gebruikt voor de verpakking van voedingsmiddelen. In de TO+ lessen hebben we geplooid en ge soldeert we moesten hoeken solderen en met het plooien moesten we een 3D oefening plooien.en dat was het zo een beetje!!!!