Vandaag hebben we tijdens T.O. een toetsje gedaan over de aardolie. We kregen een filmpje te zien en moesten daaruit een paar vragen uit beantwoorden. Het mocht in groep, maar tijdens het filmpje mocht je niets zeggen omdat het filmpje van vrij oude staat is. En het dus ook slecht hoorbaar was als je praatte.
Omdat het filmpje en de vragen oplossen vrij lang duurde hebben we niet veel anders kunnen doen.
We hebben wel nog eventjes over de stuurkring en de gebruikerskring kunnen herhalen. Daarna hebben we nog dingen over de EN-poort geleerd. Omdat we niet genoeg tijd hadden hebben we het niet helemaal kunnen overtekenen, en kunnen we het niet leren.
We hadden weer eens een toffe TO-les!! Ons project ging over " tuinlamp op zonne-energie!!". We moesten heel goed opletten want we moesten daarna een schets maken, om te weten hoe je een elektrische stroomkring maakt!!
Wat hebben we nodig om een elektrische stroomkring te maken :
We moesten thuis opzoeken wat inverteren betekend!! Ik weet niet of het juist is of niet maar ik denk dat inverteren betekend "omkeren"!! Hopelijk heb ik het juist, maar we zullen zien!!
En dan nu eventjes over onze To+-lessen !! We hadden een project "Pennenhouder!!" gekregen.
Hoe kan je ervoor zorgen dat je pennen niet kwijt raakt of dat je pen niet van de tafel valt? Good Question !!
In wat zet je meestal je pennen ?
- pennenzak - potje - pennenhouder
We mochten zelf een schets maken van hoe we ons eigen pennenhouder gingen maken, in welke vorm dus!! We moesten eerst de afmetingen meten enz..... Maar we moesten ook de hoekjes van onze plankje vijlen met een vijl (natuurlijk!!) : D
Toen we mochten kiezen welke kunststof plankje dat we wilden, wou iedereen een mooie kleur pakken, maaaaar de meeste plankjes die een mooie kleur hadden waren heel erg dun en als je een dun plankje hebt dan breekt het snel wanneer je gaat boren!! Toen zetten ze die plankjes terug neer en pakkten ze een dikker plankje !! Ofcourse !!
We hadden goed geluisterd, opgelet,gelachen en veel plezier gemaakt tijdens de les en dan ging ineens de bel en moesten we opruimen!! De organisators moesten ervoor zorgen dat de bank van hun eigen groep heel proper was voor dat ze naar buiten gingen !!
Oke ik denk dat ik genoeg heb verteld en ik hoop dat jullie vaak ons blog komen bezoeken!!
Hallo beste bloggers, vandaag was het weer super tof bij TO We hebben het over vanalles gehad, vooral over hoe dat je door middel van rode-, zwarte-, blauwedraadjes een lampje kan doen branden. Het grappigste van de les was toen we de zoemer mochten aansluiten! Iedereen was bijna doof geworden!!
We leerden veel bij zoals:
Hoe kan ja voorkomen dat je pennen gaan rollen? →pennezak →potje →pennenhouder
Uit welke materialen zouden een penhouder kunnen maken? →kunststof →hout →glas
Wat zijn de voordelen en wat de nadelen van deze materialen? kunststof : voordeel: sterk, niet rap stuk. nadeel: het vergaat niet in de natuur. hout : voordeel: het vergaat in de natuur. nadeel: Het verrot als het vochtig word. glas : voordeel: het is mooi en het is doorzichtig nadeel: breekbaar, scherp.
Dat was wat nieuws!!
Wat we de vorige keer ook hadden moeten opzoeken moesten we weer opzoeken dat was dus een makkie voor ons! We moesten opzoeken wie bakeliet heeft uitgevonden:
uitvinder: Leo Baekeland Land: België in Gent geboortedatum: 14/11/1863
Dat was super tof om in te vullen omdat we dat al wisten!
Toen opeens ging de bel dat was niet leuk de les TO zat erop Maar ik kan me alvast verheugen op de volgende les TO
Hey bloggers, Het 5de en het 6de uur hadden wij TO+.
We hadden deze les een stagiair (een leerling-leerkracht dus ), en ik moet zeggen ze deed dat goed. Bij TO+ solderen of plooien we meestal. Vandaag mochten we afwerken wat vorige keer niet klaar geraakte! Vandaag was echt mega tof ,we deden we iets ultra nieuws we mochten zelf kunststof maken!!
Wat heb je er voor nodig?
1. steelpan en kookvuur 2. halve liter melk 3. een lepel azijn 4. filterdoek (oude handoek) 5. vormpjes om de kunststofmassa erin te gieten
Hoe maak je het ?
je warmt de melk op tot het net niet kookt. je doet de lepel azijn erbij en dan goed blijven roeren! daarna als het een stevige pap wordt, dan giet je het in de filterdoek. laten afkoelen en GEEN water over doen! daarna duw je het goed in een vormpje. laten afkoelen tot het hard is en klaar is kees!!
In de vorige les moesten we solderen en een figuur maken, je kon kiezen uit een flamingo, een kat, een boot, Homer Simpson of Bart Simpson. Ik had de boot gekozen. Ik was al redelijk ver maar nu mocht ik heb afmaken en dat was gelukt!
tttttttrrrrrrrrrrrrriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnngggggggg!!!!!!!!!! Ooo daar ging de bel spijtig de les TO+ zat er op maar het was wel mega tof !!
Demonteren en analyseren van een tuinlamp in de les T.O.
Hallo beste bloggers,
Deze les kregen we van een mevrouw in plaats van meneer Goddé. , het was één van haar eerste stagelessen, maar kon onze klas entertainen. In de les krgen we te maken met "demonteren en analyseren van een tuinlamp." We moesten weten wat een condensator, een weerstand en een transistor zijn. Ook hebben we een tuinlamp uit elkaar gehaald en naar de verschillende onderdelen gekeken. Daarna moesten we elektronische modules in onze werkboek op de juiste plaats leggen. En als laatste opdracht hebben we in- en uitvoercomponenten met herkenbare onderdelen moeten verbinden , dat was best moeilijk, maar na goed overleg in de groep was het al een stuk makelijker. Ook al kregen we les van iemand anders,toch was de les T.O. superleuk!!
Hey beste Bloggers, Vandaag 29/10/09 hebben we de Chineese Puzzel gemaakt. En het was heel erg leuk. We hadden zelfs een leerkracht die stage had en die was eigenlijk redelijk TOF. Bij de Chinese Puzzel moesten we solderen dat ging redelijk goed. En nu moeten we in de vakantie oefenen voor de volgende les want we moeten de puzzel in 3 seconden kunnen oplossen.
Deze les TO zijn we begonnen met op de computer een kruiswoordraadsel op te lossen.
Dat ging over alles wat we tot nu toe bij TO gedaan hebben. Het was niet zo makkelijk maar als je goed gestudeerd had, ging het. Je mocht ook je bundel gebruiken. Op het einde kregen we er punten op. Gelukkig had iedereen een goed resultaat.
Daarna gingen we terug naar de klas. Daar gaf meneer Goddé al de uitleg over het project van de brug.
Hij had ook nog een voorbeeld van vorig jaar of een ander jaar ervoor. Daarna moesten we groepen maken voor het project.
En toen was de les TO gedaan. Lawrence Timmermans 1LO-WW
TO Donderdag 8/10/09 hebben we het gehad over de agendaklem, dat is niet zo moelijk eerst moest je in je boekje lezen over de agendaklem.
Dan begon het echte werk, eerst kregen we en plastic plaatje en moesten het op een apparaat leggen. In dat apparaat zit er een ijzeren draat die draad en die wordt héél warm, dus opgepast Dus als je plastic plaatje warm wordt kan je het plooien. Dat moest je doen in een hoek van 45° dan moest je het plaatje weer op het apparaat leggen en dus als het weer warm werd moest je een hoek van 90° plooien en weer op het aparaat; Als laatste handeling moest je het héél hard dicht knijpen, en als het weer hard werd was je agenda klem klaar. Als je niet zo hard had geduwd klemde je agendaklem niet voldoendeen kreeg je een voldoeunde of zelfs een onvoldoende Maar gelukkig had bijna iedereen een heel goede agendaklem
TO+ Bij To+ moesten we solderen. Je moest eerst wel meten hoe lang de soldering moest zijn en dan knippen en de draad strippen, dan kon je beginnen. We moesten de 2 draden op een houten plankje vastkleven en dan de soldeerbout nemen die aan het opwarmen was. (deze kan wel heel heet worden ) Je moest de bout op de 2 geleiders houden en samen solderen. We moesten zo 4 oefeningen maken en als je klaar was kon je aan de moelijke beginnen: Homer en Bart Simpson of een bootje en een kat. Dat was het daaaaag
HEEY BLOGGERS!! Deze hadden we het over eigenschappen van kunstoffen. we hebben met een thermometer water temperatuur gemeten dat hebben we gedaan met behulp van een metalen of een kunstof beker,heet water,en een uurwerk. We hebben daar mee gezien dat de temperatuur altijd maar daalde. We hebben het ook nog over plastic en papieren zakken gehad. de voordelen van een plastic zak is,ze scheuren minder snel,ze zijn opvouwbaar en herbruikbaar.De voordelen van een papieren zak zijn: recycleerbaar,het vergaat niet en als het droog is is het zeer sterk. We moesten ook opschrijven wat de veiligheid was van plasticsoorten die worden gebruikt voor de verpakking van voedingsmiddelen. In de TO+ lessen hebben we geplooid en ge soldeert we moesten hoeken solderen en met het plooien moesten we een 3D oefening plooien.en dat was het zo een beetje!!!!
De les was super . In de les mochten we voor het eerst geleiders plooien. Maar het is niet altijd even gemakkelijk voor iedereen. Vooral de 3D plooioefening was moeilijk voor velen. Sommigen moesten het de volgende lessen nog af maken. Het moeilijkste was het afmeten want daar is de meester een beetje streng op oeioeioeioeioei
De lessen waren weer kei leuk zoals anders. We hadden weer wat bij geleerd over kunststoffen. We moesten opschrijven welke stukken van een auto van kunstoffen zijn gemaakt.
En waarom een auto op afstandsbediening helemaal uit kunststof is gemaakt. En dat was omdat als het van metaal is gemaakt zou de auto niet of niet gemakkelijk vooruitgaan, Hetzelfde bij een gewone auto als een bumper of spoiler of de spiegels van ijzer is gemaakt zou hij minder snel vooruit gaan . En als dat allemaal van kunstof is gemaakt dan gaat de auto sneller . Omdat kunststof lichter is dan metaal.
Met de fiets naar Zelem. Het eten daar was superlekker. Tijdens het nachtspel had iedereen schrik door mijnheer Goddé zijn verhalen. De volgende ochtend na een zwempartijtje zijn we naar Averbode gereden om een ijsje te eten, daarna reden we moe terug naar Aarschot. Het was echt kei tof !
Bij onze To-les van vandaag hebben we gewerkt aan het project Agendaklem. We hebben een oplossing moeten zoeken voor het niet verliezen van papieren die je mee krijgt van school. Veel leerlingen steken deze gewoon tussen hun agenda, daardoor hebben ze een grote kans om deze te verliezen.
Handige tips. papieren in een mapje steken agendaklem paperclip
De agendaklem is een goed idee! Nu moesten we 3 verschillende matrialen opsommen waarvan je een agendaklem kunt vervaardigen. Daarna moesten we ook de voor - en nadelen van de matrialen geven.
Hout voordeel: Het vergaat als het in de natuur terecht komt. nadeel: Als het nat wordt verrot het. Kunststof voordeel: Het is water bestendig. nadeel: Niet afbreekbaar
Plastiek voordeel: Licht van gewicht nadeel: Door warmte kan deze vervormen
Wij gaan onze agendaklem maken uit kunststof. Vandaag de dag is kunststof niet meer weg te denken. Het maakt ons leven makkelijker, schoner, veiliger, handiger en aangenamer.
Dat was het over ons project de Agendaklem.
Nu over onze extra To-les. Bij deze extra uurtjes hebben we gewerkt aan het project Chinese puzzel.
Onze Chinese puzzel gaan we uit elektrische geleiders maken. Wij gaan stijve geleiders gebruiken, maar er bestaan ook soepele geleiders.
Het verschil tussen een stijve geleider en een soepele geleider. De stijve geleider: 1 dikke kern. De soepele geleider: kern = vele dunne draadjes. Een goede elektrische geleider is gemaakt uit koper met daaromheen een bescherming in plastiek of rubber. De rede hiervoor is om geen elektrische schok te krijgen.
Er is 1 geleider die uit 2 kleuren bestaat, namelijk de kleuren groen en geel. Deze geleider is de aardingsgeleider. Deze geleider mag niet op elektriciteit aangesloten worden maar het dient om bij defecte toestellen de elektrische stroom veilig af te voeren. De aardingsgeleider voert de stroom naar de aarde. En heel oude gebouwen hebben ze geen aardingsgeleider, daar is het een groot gevaar om een elektrische schok te krijgen of voor brandgevaar.
Dat was het dan voor vandaag. Vele groetjes, Sheena-May uit 1LoTo.☺
De Loto's en Loww'ers verwelkomen alle bezoekers op deze blog, de bedoeling is dat je regelmatig een kijkje komt nemen in onze klas Techniek.
Het zou tof zijn moest je het ganse schooljaar onze evolutie volgen en af en toe een berichtje laten in ons gastenboek.
We gaan dit jaar projectmatig te werk en gaan het hebben over energie, kunsttoffen, overbrengingen, materialen, elektrotechniek, transport, ... en zoveel meer.
Als na het laatste bericht wil verder gaan, druk dan op de groene pijl naar links.