Hot club de Gand is terug De oude getrouwe mensen in de bar en ook de wat meer avontuurlijke modale en postbop moderne jazz, (far out ) improvisatiemuziek ,avantgarde en experimentele (post)free jazz instant composer / concept matige ( "everything goes" als startpunt ) muziek vocabularium ..
Zoals vanouds is het altijd de woensdag-avond en -nacht te doen ; "Bart Maris invites" : het begint steeds met een klein concertje van de gasten , die ook meestal een jamsession( eigenlijk nog meer ( voor mij dan ) een werk-laboratorium dan uitsluitend meditatie en "gesprek " ) achteraf , inzetten /mogelijk maken
De spits werd dit jaar afgebeten door gave en begaafde tenorist Steven Delannoit , de momenteel erg in het oog lopende drummer Lander Gyselinck en een geweldig pianist : Jasper Huysentruyt... dat zijn mensen die ook regelmatig met elkaar spelen
Zeer goed en boeiend ...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Toen, ik ernaar vroeg vertelde de tenorist me dat zijn geprefereerde ( en referentie ?) toonaarden F en #F , zijn ( op piano uiteraard ) (#)F is inwisselbaar met (b)A en (#)D // ((b)B(#)C E G is de aanvullende dodecafone hexatoon ) ( dat zijn samen zes tonen uit de octotonische ( BC) DbE F#F bAA (onderstreept is de hexatoon) en #C E G bB ( 4 x ndim M6 akkoorden --> ofde tonica van de 4 ontbrekende tonen dodecafonische viertoon )
Dat is voor mij ook altijd interessant om weten = het is namelijk een goede vingerwijzing : verwijzend naar de belangrijkste in het oog te houden speelbare voicing/ stapelingen (#)F op piano , (#)D op alto ), (#)G op tenor Zie verder ---> Playing along on alto (Tsjok45)
*De jamsession begon erg moeizaam met drie blazers a capella : altsax , trompet en , ventiel -trombone (Serge Hoste moest heilaas om 11.30 vertrekken ) Het leek eerst een beetje op het zich warm blazen en aftasten van het aanwezige potentieel ... Waarna de drummer , de tenorist en vooral de pianist ( die laatste uitgebreid ) "acte de présence" gaven ...
Maar het bleef vooral wachten op Bart Maris ... Die kwam er tenslotte toch nog aanzetten , en hoe ... Een grote verrassing ook ... Een onbekende maar geweldige Argentijnse pianist op doortocht in Gent begon een solo , ik pikte daarop in ..... Maris had er duidelijk ook zin in ...kwam meespelen met zijn gebruikelijk punch , doorzicht en briljante discours .. Van toen af aan was de jam (volgens mij) eigenlijk op goede kruissnelheid gekomen ... Zeker toen uiteindelijk een bassist ( Dries )de set kwam vervolledigen Het was bovendien weer de routineuze afwisseling van de aanwezige komende en gaande muzikanten ( wat een jamsession in feite altijd is ) Heel opvallend ( althans voor mij ) ; Thomas Campaert die het drumstel nogal uitgebreid ging bespelen alsof het handtrommels waren
Merkwaardig ook de aanwezigheid tot het allerlaatste vroege morgenuur , van de keigoede pianist Jasper Huyssentruyt en het beroeren van de piano door een aanwezige barytonsaxofonist ... joop vaderlander
P.S. Voor mij eindigde het allemaal nogal ongelukkig : Mijn instument liet het namelijk afweten( in de rechterhand het middenregister =voornamelijk de D klep en in de linkerhand het hoge E klepje dat het falsetto controleert ) .... Het enige wat ik nog kon doen in dat gedeelte van het bereik van mijn instrument , was het spelen van allerlei ( niet erg controleerbare ) harmonieken en ruis , die ik dus moest afwisselen met uithalen in het allerhoogste register en cirkustruuks door op mijn riet te bijten ....( leuk om doen , dat wel... maar ook erg vervelend want je houd er de volgende dag een kanjer van een pijnlijke geschonden onderlip ( en dito embouchure )aan over )
Maar goed , je moet je maar weten te redden .... Pianisten hebben het trouwens nog veel lastiger wanneer ze op onstemde (natuurlijke piano preparee ?=De oplossing was vroeger een beetje barrelhouse en"blue notes " jukejoint piano )en aftandse piano's hun plan moeten trekken ... Spelen op kapotte instrumenten ? indachtig de raad van Ornette Coleman en de Ellingtoniaanse saxofonist-clarinettisten :" "je moet je fouten weten om te bouwen tot jouw troeven" ... moet kunnen
Gelukkig viel de schade aan mijn oude vintage buesher aristocrat alto , nogal mee ; het enige wat was " verschwunden" waren een paar kurkjes die mede de oktaafklep regelen ... de reparateur kon het euvel de dag nadien op 5 minuutjes fixen ...( en ditmaal zijn die kurkjes goed vastgeplakt ... hoop ik ) Goed , want ik had mijn instrument pas de woensdagmiddag ..uit de revisie opgehaald .. en ik had er danig de smoor in om waarschijnlijk alweer elastiekjes aan het instrument te moeten knopen
Voor de tweede woensdagnacht van het seizoen waren alvast saxofoniste Audrey Lauro en bassist Rui Salgado in gezelschap van Bart Maris aangekondigd .......... Maandag 11 /10 ook al te gast in de El Negocito El negocito kon ik niet meepikken , Hot club deGand wél Lauro & Co gaven één enkele korte maar goede set ( ze moesten de dag nadien vroeg uit de veren ? ze waren dus vlug weg ) : Alto , bass en een violist , in het gezelschap van Giovanni Barcella .... die knakkers zijn altijd knap bezig
De jamsession achteraf kon niet echt mislopen met geroutineerde mensen als Barcella en de later toegekomen Bart Maris ... Het duurde alweer erg lang vooraleer het ding op gang kwam ... Ook guitarist Mathias Van De Wiele kwam meedoen Jammer dat er geen bassist was ...
O ja , mijn alto is weer perfect bespeelbaar , met dank aan de reparateur ... en er was ook ene Sam op de piano
|