tsjoksax
muzikale belevenissen van een saxofonist



10-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZUU SLECHT MEUGELAAIK ES UUK GOE

Hot club de Gand is terug  
De oude  getrouwe mensen in de  bar   
en  ook  de  wat  meer  avontuurlijke modale en postbop  moderne  jazz,  (far out )   improvisatiemuziek ,avantgarde en experimentele     (post)free jazz  instant composer / concept matige ( "everything goes"  als  startpunt ) muziek vocabularium .. 
 

Zoals vanouds is  het  altijd  de woensdag-avond en -nacht  te doen ;
"Bart Maris  invites"  : het begint steeds met een klein concertje van de gasten , die ook meestal een  jamsession( eigenlijk nog  meer ( voor mij dan ) een werk-laboratorium dan uitsluitend  meditatie en  "gesprek " )  achteraf , inzetten /mogelijk maken

De spits werd dit jaar afgebeten door  gave en begaafde   tenorist    Steven Delannoit  ,  de momenteel erg  in het oog lopende  drummer  Lander  Gyselinck  en  een  geweldig pianist   : Jasper Huysentruyt... dat zijn mensen die  ook  regelmatig  met elkaar spelen


    
 
Zeer goed  en  boeiend  ...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Toen, ik ernaar vroeg  vertelde de tenorist me dat zijn geprefereerde ( en referentie ?) toonaarden F en #F , zijn   ( op piano uiteraard  )
(#)F is  inwisselbaar   met   (b)A  en   (#)D           //   ((b)B(#)C E  G   is  de aanvullende dodecafone hexatoon ) 
( dat zijn  samen   zes  tonen uit
de octotonische  ( BC) DbE F#F bAA  (onderstreept is de hexatoon)  

en      #C E G bB  ( 4 x   ndim M6  akkoorden -->   ofde tonica  van de  4 ontbrekende  tonen   dodecafonische viertoon  ) 

Dat is  voor mij  ook  altijd interessant om weten  = het is namelijk een goede   vingerwijzing  : verwijzend  naar de  belangrijkste in het oog te houden speelbare  voicing/  stapelingen (#)F op piano  ,  (#)D op alto ),  (#)G  op  tenor  
Zie verder  --->   Playing along on alto (Tsjok45)


 
*De jamsession  begon erg moeizaam  met drie  blazers  a capella   : altsax , trompet en ,  ventiel -trombone (Serge Hoste moest heilaas om 11.30 vertrekken )
Het leek  eerst  een beetje op het zich warm blazen en aftasten van het aanwezige potentieel    ...
Waarna  de drummer ,  de tenorist en   vooral  de pianist ( die laatste uitgebreid ) "acte de présence" gaven ...

Maar het bleef vooral   wachten op Bart Maris  ... Die kwam er tenslotte  toch nog aanzetten , en hoe  ... 
Een grote  verrassing  ook  ...
Een  onbekende maar geweldige   Argentijnse pianist  op doortocht  in Gent   begon  een   solo   , ik pikte daarop in  ..... Maris    had er duidelijk ook zin in  ...kwam   meespelen met zijn gebruikelijk punch , doorzicht en  briljante  discours  ..
Van toen af aan was de jam  (volgens  mij) eigenlijk op goede  kruissnelheid  gekomen  ... Zeker toen uiteindelijk een  bassist ( Dries )de set kwam vervolledigen 
Het was  bovendien weer de routineuze  afwisseling van de aanwezige  komende en gaande  muzikanten ( wat een  jamsession in feite altijd is )
Heel opvallend ( althans voor mij ) ; Thomas Campaert   die het drumstel  nogal   uitgebreid ging bespelen alsof het handtrommels waren  

Merkwaardig ook de  aanwezigheid   tot het allerlaatste vroege morgenuur ,  van de  keigoede   pianist  Jasper Huyssentruyt  en  het beroeren van de piano door een aanwezige  barytonsaxofonist  ... joop vaderlander   


P.S. 
Voor mij eindigde het allemaal nogal  ongelukkig     :
Mijn  instument liet het namelijk  afweten( in  de rechterhand  het middenregister =voornamelijk de   D  klep   en in de  linkerhand het  hoge E klepje dat het falsetto controleert   ) ....
Het enige wat ik nog kon doen  in dat gedeelte van het bereik van mijn instrument , was het spelen van allerlei ( niet erg controleerbare )  harmonieken  en  ruis  , die ik dus moest afwisselen met uithalen in het
allerhoogste  register  en cirkustruuks door op mijn riet te bijten ....( leuk  om  doen , dat wel... maar ook erg vervelend  want   je houd er  de volgende dag  een kanjer van een pijnlijke  geschonden onderlip ( en dito  embouchure )aan over    )

Maar goed , je moet je maar weten  te redden ....
Pianisten hebben het trouwens   nog veel lastiger wanneer ze op onstemde  (natuurlijke  piano preparee ?=De oplossing was vroeger   een  beetje  barrelhouse en"blue notes " jukejoint piano   )en aftandse  piano's hun plan moeten trekken  ...
Spelen op kapotte instrumenten ? indachtig   de raad van  Ornette Coleman en de  Ellingtoniaanse saxofonist-clarinettisten  :"
"je moet je  fouten weten om te bouwen tot  jouw troeven" ... moet kunnen

Gelukkig viel de schade aan mijn  oude  vintage   buesher aristocrat alto  , nogal mee ; het enige wat was " verschwunden"   waren  een  paar kurkjes die mede  de oktaafklep regelen   ... de reparateur  kon het  euvel  de dag nadien  op 5 minuutjes fixen  ...( en ditmaal zijn die kurkjes goed vastgeplakt ... hoop ik  )
Goed , want ik had mijn instrument  pas  de woensdagmiddag ..uit de revisie opgehaald  .. en ik had er danig   de smoor in om  waarschijnlijk  alweer  elastiekjes  aan het instrument te moeten  knopen 


Voor  de tweede woensdagnacht van het seizoen   
waren  alvast  saxofoniste    Audrey  Lauro  en   bassist   Rui Salgado  in gezelschap van Bart Maris aangekondigd  ..........
Maandag   11 /10  ook al te gast in de El Negocito  
El negocito kon ik niet meepikken  , Hot club deGand wél 
 
Lauro & Co  gaven  één enkele   korte maar goede  set    ( ze moesten de  dag nadien vroeg uit de veren  ? ze waren dus vlug weg    )  : Alto , bass en   een violist  , in het  gezelschap van  Giovanni  Barcella  ....   die knakkers zijn altijd knap bezig  

De  jamsession achteraf   kon niet echt  mislopen met  geroutineerde  mensen   als Barcella en de later toegekomen   Bart Maris ...
H
et duurde alweer  erg lang vooraleer het ding op gang kwam ...
Ook  guitarist Mathias Van De Wiele  kwam meedoen  
Jammer dat er geen bassist was ...

O ja ,  mijn alto is weer perfect  bespeelbaar  , met dank aan de reparateur    ...
en er was   ook ene  Sam  op de   piano

 







Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail *
URL
Titel *
Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (1)

15-10-2010
Playing along on alto
---------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------


(#)F is  inwisselbaar   met   (b)A  en   (#)D           //   ((b)B(#)C E  G   is  de aanvullende dodecafone hexatoon ) 
( dat zijn  samen   zes  tonen uit
de octotonische  ( BC) DbE F#F bAA  (onderstreept is de hexatoon)  

en      #C E G bB  ( 4 x   ndim M6  akkoorden -->   ofde tonica  van de  4 ontbrekende  tonen   dodecafonische viertoon  ) 



Dat is  voor mij  ook  altijd interessant om weten  = het is namelijk een goede   vingerwijzing voor mij  : verwijzend  naar  belangrijkste in het oog te houden speelbare   stapelingen (#)F op piano  ,  (#)D op alto ),  (#)G  op  tenor 

(bijvoorbeeld)


#C m7             bE (-)5)7 M6   sus4                    #Cm7        /    #F-5 M6M7  -9
Bm7               #C (-)5)7 M6   sus4                         Bm7          /     E-5 M6M7  -9
                  
---------------------------------------------------------------------------------------------------

A   C  E  G    / A    B#C bEE F Ab #F  //    of     A C  E  G   /  #C #G    D  #F B   bE
(alto #F m7)    (#G)                                     (alto #Fm7             ( B )
(b)GA (#)C E                                        /                                  bA(b)B DbE F                    Dodecafonic  series 
 

bA B bE #F  / bA bB C  DbE E G   F   //    of     bA B  bE#F /    C   G   #C  F bB  
D
bAm7             bB (-)5)7 M6   sus4                        bAm7        /   #C-5 M6M7  -9
(alto Fm7  )     (G)                                           (alto Fm7             ( bB ) 
(#)F bA (BC )bE                                  /                                     GAbB#CDE                     Dodecafonic series 



nota :   de laagste (b)A   op alto  zijn gelijk aan         B en  middenC  op piano  
             Dat zijn  de twee  belangrijkste voicinggrondtonen  

---------------------------------------------------------------------------------------------------



(tenor )

bAm7     bB (-)5)7 M6   sus4   //bAm7   /   #C-5 M6M7  -9
Gm7       A (-)5)7 M6   sus4       //Gm7   /      C-5 M6M7  -9Gm7  
   

#Fm7                bA (-)5)7  M6  sus4                 #F m7       /    B-5 M6M7  -9
Fm7                  G(-)5)7  M6  sus4                        Fm7          /   bB-5 M6M7  -9
 

(Alto)
bEm7      F (-)5)7  M6  sus4         bEm7  /    bA-5 M6M7  -9
Dm7        E (-)5)7  M6  sus4         Dm7    /    G-5 M6M7  -9


---------------------------------------------------------------------------------------------------

15-10-2010 om 21:27 geschreven door Tsjok45




Archief per week
  • 15/10-21/10 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010

    Inhoud blog
  • GEMIJMER
  • HCDG & O'DeGand
  • 15 oktober trefpunt
  • ERNST
  • FOOD For drummers
  • JAMSESSIONS en meer van dat moois
  • Paul Van Gysegem Sextet
  • Rythmolodics
  • a chaos with some kind of order

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Wordle: Tsjoksax
     Deze melomaan houdt niet van al die troep
    die op dit blog wordt  gepromoot
    Geef die  brave  zonderling toch
    de  muziek die hij kan volgen

    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Mijn andere blogs ;
    ( voornamelijk  een   archief  over biologische onderwerpen   )  
    http://tsjok45.multiply.com/photos
    http://anticreato.multiply.com/,
    http://evodisku.multiply.com/,
    http://www.bloggen.be/evodisku/ ,


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Tsjok45


    Je kan me ook vinden op
     
    Jazznetwork
    http://www.thejazznetworkworldwide.com/profile/DEClercqTsjok(Engels)

    Facebook
    http://www.facebook.com/profile.php?id=1050395253 (Nederlands )

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog




    Laatste commentaren
  • ehrthsdyj (shaffertly shaffertly)
        op ERNST
  • tjhdytj (shaffertly shaffertly)
        op 15 oktober trefpunt
  • yjhjyhtr (shaffertly shaffertly)
        op HCDG & O'DeGand
  • tdydyu (shaffertly shaffertly)
        op GEMIJMER
  • ornette (tsjok45)
        op Het begin van het zomerseizoen en de festivals
  • Mijn favorieten
  • Steve potts
  • Stef Gysels


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs