EUROPEAN SAXOPHONE ENSEMBLE Artistiek leider (sinds 2012) : Guillaume Orti.
De Franse altsaxofonistGuillaume Orti is in België bekend en actief bij groepen als Mâäk en Octurn, en speelde in het verleden ook als gast bij Aka Moon. Orti is de opvolger van de Belgisch-Poolse saxofonist Cezariusz Gadzina die de eerste drie edities van het European Saxophone Ensemble heeft geleid.
Als artistiek leider mocht Orti niet alleen de samenstelling van het orkest bepalen, hij koos ook de vijf componisten die het nieuwe repertoire mochten schrijven: Ronan Guilfoyle uit Ierland, Alan Hilario uit de Filipijnen, Kari Ikonen uit Finland, Ingrid Laubrock uit Duitsland en Stephane Payen uit Frankrijk.
"De componisten kregen carte blanche," vertelde Guillaume Orti aan Cobra.be, "......maar ik heb ze wel in een bepaalde richting gestuurd. Ik wilde dat de composities genoeg ruimte lieten voor improvisatie. En ze moesten zich ook lenen tot flexibel spelen: niet alleen op een podium, maar ook op straat, op een trap, in een hal. De saxofoon zelf is een mobiel instrument en dus moesten ze zeker ook al wandelend en akoestisch kunnen spelen."
Net zoals de vijf componisten komen ook de twaalf muzikanten van het European Saxophone Ensemble uit de meest diverse muzikale werelden.
Bijna jaarlijks worden nieuwe( jonge ) leden voorgesteld , aanvaard of vervangen en dat tijdens workshops en clinics
"April 10, 2012 European Saxophone Ensemble In a EC funded project French saxophonist Guillaume Orti will select twelve members for a European saxophone ensemble. If you are interested vistwww.european-saxophone-ensemble.eu. Stéphane Payen is among the composers who will compose for the ensemble so this should be real interesting. "
Voor Guillaume Orti is het belangrijk dat iedere saxofonist in het ensemble de kans krijgt zijn eigen stem te laten horen, zonder daarbij het geheel uit het oog te verliezen . "Zo krijgt het Ensemble, en het repertoire van dit jaar, een heel eigen identiteit", zegt Orti.
Guillaume Orti "Mijn rol is het zoeken naar die eigen stem van elk individu in het Ensemble," zegt hij.
Dat is dus in wezen Ellingtoniaans van opzet ; die "schreef "ook (of stimuleerde de creatie van collectieve )" muziek( en arrangementen ) in functie van bepaalde improvisatoren...In de praktijk ging dat vooral om head arrangements " en muzikale vondsten __ zeg maar leidmotieven ___ tijdens repetities en/of sommige performances zelf ... In feite werd er collectief een gememoriseerd vocabularium gecreerd waaruit werd gekozen door zowel arrangeur als improvisatoren ....
"We werken aan de techniek, aan het samenspel, aan de intonatie en dynamiek. Maar als het op improviseren aan komt, dan moet dat voor zo'n groot ensemble in goede banen geleid worden. En die jonge muzikanten zijn technisch heel bekwaam maar weten niet altijd waar hun sterktes in de improvisatie liggen. Het is aan mij om dat uit te vissen en naar boven te halen."
"Maar ik speel niet mee, het is hun muziek", besluit Guillaume Orti.
Tenzij natuurlijk tijdens repetities en jamsessions ( zoals woensdagnacht gebeurde in de jamsession in de HCDF ) want dan schittert de fransman en laat onvermijdelijk een sterke indruk na ....
Intense collective practice is the normal mode ; while the focus is on : -learning by heart, -memorizing and analyzing some compositional vocabularies ( IMHO = " instant composer" tools and vocabularium ) in order to use them when improvising.
For information and participation send an email to: maaike@met-x.be. met Gregor Siedl, Guillaume Orti, Jazz Grenoble en 28 anderen.
O'DeGand AL MET AL EEN ERG GOEDE EN FEESTELIJKE HAPPENING IN DE GENTSE BINNENSTAD
't Was goed wat de ESE deed : die try out werd al met al een echte "eyeopener"
... maar het duurde wél wat lang voor het echte muzeikale werk en hoofdmoot van de performance , opstarte ... (zeker binnen het krappe uurtje dat de band kreeg toegewezen ) .........
Erg goede happening muziek en intro als aanloop, die knap inspeelde op de aanwezige verwachtingen en omgevingsgeluiden o.a met in de ruimte rondwandelende gebrachte bruitage en onverwachte "dirty" en "growling " barbaarse uithalen van saxen ... maar een half uurtje is wat krap om de daarna volgende , de aandacht eisende (goede) muziek( slap-techniek sax als rythmiek incluis ) ten gehore te brengen die beter __volgens mij ___in een concertzaal zou worden gebracht Een scenario - zwaktebod
Maar OK ....Deze muziek werd vooral een gratis weggegeven en vrij onhoorbaar ( als je er niet vlak voor ging staan ) ingemixt onderdeel van het normale stadskabaal van trams , bussen en de gelegenheidsanimatie van af en aan marcherende drumbands en fanfares ....
____Wat opvallend ontbrak in het zaterdagse " O'DeGand -gebeuren -stadsgeluidsbeeld " waren de straatmuzikanten in het bezit van de benodigde vergunningen ... maar die krijgen we de rest van het jaar al tijdens de koopjes -uitstap met vrouwlief ; Ontbrak ook en nogal schrijnend een goede accomodatie voor de luisteraar die er zich eens goed wilde voor neerzetten ...maar dat is inherent aan dat soort manifestaties op de wekelijkse koopjesdag en helemaal geen conditio sine qua non voor gratis concerten ( zeker als je bedenkt dat je het ook willens nillens moet stellen met dito ongemakken tijdens behoorlijk betalende concerten )
Toch wel erg goed dat de grootste middelmoot op en af dravende en slenterende mensen werden geconfronteerd met deze vormen van flexibele muziek uitingen ( al dan niet officieel "gedoogd "en "gedropt " als zoveelste prestige projekt en zelfs "sublimale " heropvoedingspoging )en de resulterende " verrijkte" vormen van steedse " musique concrète" die moeiteloos uitgroeiden als een ideaal geluidsspoor bij een sfeervol september-gevoel stadszicht in de schaduw van resterende verminkte middeleeuwse architektuur, een nieuwe permanente maar reusachtige kerst- schaapsstal om de hoek , en aanhoudende werkzaamheden die nu al jaren de Gentse binnenstad veranderen in een opeenvolging van bomkraters, waartussen het avontuurlijk surfen is zeker wanneer die zijn herschapen in modderpoelen en stadsparkjes in wording waarin vooral zwerfvuil zo leuk staat Ach het word deze maand allemaal een beetje de beschimmelde smaak van het paddestoelen seizoen , af en toe nog eens op een terrasje in een schitterend najaarszonnetje , dat wél, en met de zekere belofte van een zoveelste sleurvolle druilregen kwakkelwinter : Onontkoombaar afscheid van een zomer die zich spijtig genoeg beperkte tot een mooie augustus maand
Mijn nostalgische mood werd vooral nog eens aangezwengeld door de 12 toeterende saxofonisten die eigenlijk aan de lopende band parels voor de zwijnen uit hun machientjes toverden
Aansprekend zonder twijfel , en een perfekte uitdrukking van het tijdsgewricht ; van de huidige vervelende, kapot-geregelde en met massa's mensen uitbulkende tijden waarmee we het verder zullen moeten rooien
Reacties op bericht (1)
12-12-2015
yjhjyhtr
In America, we have a wide range of popular images, chiefly in replica watches uk, that mingle desire of the consumer kind and desire of the indecorous kind, bridging those sweet conventional images with the that one sees in "Zeitgeist Becomes Form." Calvin Klein's doped teenagers in the Panathenaic frieze or David LaChapelle's self-confident music-videos-in-a-flash offer images capable of both charming and challenging. What the Germans are currently doing in fashion photography - Lesbian insinuation, nudity for dress, an exploding eyelash - is neither new nor alien, nor alienating. At its best, "Zeitgeist" becomes our mirror. At its worst, in too many examples here, "hublot replica" becomes formula. Similar impulses - to make strange, to subvert conventional notions of fashion - lie behind such recent images as Ellen von Unwerth's deliberately vulgar Water Bed, 1996, its rolex replica a splay-legged woman in black pumps set in a sleazy ivory bedroom environment of intense kitsch. Likewise, von Unwerth's fusion of Scrooge McDuck and a Larry Flynt fantasy in Robbery II, 1996, throws a bejeweled model on a bed covered with money. If fashion and fashion photography have become a part of the media in its expansive enthrallment, then the rolex replica need not describe but merely comment on and cartier replica.
12-12-2015 om 02:34
geschreven door shaffertly shaffertly