Druk op onderstaande knop om te e-mailen (vragen, suggesties, opmerkingen, toevoegingen,...).
Je kan ook de 'reageer'-knop gebruiken onder elk bericht.
GASTENBOEK
Dit is onder meer de plaats om je mening te geven over de blog 'Tilloenk vruger'. Of om te lezen wat anderen ervan vinden.
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
TILLOENK VRUGER
DEZE BLOG BEGON OP 29 NOVEMBER 2005 EN STOPTE EI ZO NA OP 16 APRIL 2011 NA HET BEREIKEN VAN 1000 ITEMS OVER HET VERLEDEN VAN TILDONK.
MAAR HET BLOED KRUIPT WAAR HET NIET GAAN KAN,
DUS AF EN TOE MAG JE JE NOG AAN WAT MOOIS VERWACHTEN...
Jan Gordts
Meer dan anderhalf jaar geleden, nl. op 15 mei 2010, schreven we op deze blog reeds over de verregaande plannen die gesmeed werden door afgevaardigden van de gemeenten Haacht (Van Cappellen, Fillet), Herent en Leuven, alsook van de provincie Vlaams-Brabant en niet te vergeten Waterwegen en Zeekanaal. Toen lekte immers het verslag uit van een besloten vergadering dd. 29 maart 2010 waarin beslist werd, na jaren van palaberen, om het industrieterrein van Hambos nu eens definitief te 'ontsluiten'.
We vernamen er in dat: 1) er een nieuwe INDUSTRIEWEG komt die vertrekt vanuit de bedrijvenzone Hambos richting Mechelse steenweg (langs de Fluxys aardgasterminal) 2) er een NIEUWE BRUG komt naast de bestaande brug van Tildonk.
Toen inwoners meer uitleg vroegen aan het schepencollege van Haacht kregen die als antwoord dat alles nog veel te voorbarig was en dat ze wel ruim op voorhand de bevolking zouden informeren. http://www.bloggen.be/tilloenk/archief.php?ID=823580
Vandaag 7 februari 2012, minder dan 24 uur nadat het openbaar onderzoek van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan is afgesloten, komt Zeekanaal op de proppen met het bericht dat de nieuwe brug nog dit jaar een feit zal zijn!! Of hoe men de burger in snelheid neemt. En de gemeente Haacht?? Die blijft langs de kant staan en kijkt ernaar!!
Niks informatie, niks inspraak.
Aanvoer van goederen over het kanaal neemt toe
Extra brug voor bedrijven op Hambos
dinsdag 07 februari 2012, 03u00 Auteur: Kristof Lauwers
LEUVEN/HAACHT - Waterwegen en Zeekanaal nv zet dit jaar de werken voort voor de nieuwe ontsluiting van de industriezone Hambos. Naast de Kruineikebrug wordt dit jaar een tweede brug gebouwd.
De scheepvaarttrafiek op het kanaal Leuven-Dijle steeg vorig jaar met 4,16procent. In 2010 werden over het kanaal Leuven-Dijle 315.000ton goederen vervoerd. Vorig jaar steeg het vervoerde tonnage met 14.529ton, tot 329.529ton. Vorig jaar werd ook het wegdek op de bruggen van Tildonk en Wijgmaal vernieuwd. Het jaagpad langs het kanaal kreeg op verschillende plaatsen ook een nieuwe asfaltlaag. Ter hoogte van de sluizen van Boortmeerbeek en Tildonk, werd het jaagpad ook plaatselijk verlegd om de veiligheid voor de fietsers er te verbeteren.
Eind vorig jaar werd de aanleg van een nieuw verkeersknooppunt aan de Kruineikebrug aanbesteed. Ook de eerste fase van de werken aan de Vaartdijk werd gestart. 'Die werken, voor de nieuwe ontsluiting van de industriezone Hambos, worden dit jaar voortgezet', zegt Johan Laurent, afdelingshoofd Zeekanaal van Waterwegen en Zeekanaal nv.
De aanbesteding voor een tweede, nieuwe beweegbare brug naast de Kruineikebrug zal dit jaar gebeuren. Na de bouw van de brug kan de ontsluitingsweg op de linkeroever van het kanaal, van de Kruineikebrug langs het kanaal en de Molenweg, tot aan de N26 aangelegd worden.
Tot vier meter diep
In 2008 werd op het kanaal Leuven-Dijle gestart met baggerwerken. Elk jaar werd op een klein stuk van het kanaal de vaargeul verdiept tot vier meter diep. Zo krijgt het kanaal voldoende diepgang voor vrachtschepen tot 600ton. Toekomstige baggerwerken kunnen zo voor langere tijd vermeden worden. Het laatste kanaalstuk wordt rond deze tijd gebaggerd. Zo heeft het kanaal vanaf de Vaartkom in Leuven tot aan Wijgmaalbrug en van Kampenhout Sas tot aan het Zennegat, een overdiepte. Aansluitend op deze werken zal ook nog het kanaalstuk van Wijgmaalbrug tot Kampenhout-Sas worden gebaggerd.
Op het voedingskanaal De Hond, op de oude InBev-terreinen nabij de Vaartkom in Leuven, zal in de tweede helft van 2012 gestart worden met het aanleggen van een nieuwe zandvang. Die moet de verdere instroom van slib in het kanaal beperken. De bouw van die zandvang kadert in de herontwikkeling van de Vaartkom. Op de rechteroever zal de stad Leuven er een nieuw stadspark aanleggen. 'Ook de tafelbrug aan de Vaartkom wordt verbreed. Er zal ook gestart worden met een studie voor de bouw van een tweede brug aan het Engelsplein', zegt Johan Laurent nog.
Niemand wacht op een verbrandingsoven in Kampenhout!
Na een lange periode van stilte, heeft het bedrijf Recover Energy dan toch een bouwvergunning aangevraagd om een nieuwe afvalverbrandingsoven te realiseren in Kampenhout. Op zijn zachtst gezegd een vreemde beslissing, want er zit niemand te wachten op dit project. Ten eerste is er helemaal geen nood aan extra afvalverbrandingscapaciteit in Vlaanderen. Integendeel, er is momenteel een structureel overschot aan verbrandingscapaciteit, goed voor zon 75000 ton per jaar. Bovendien heeft Minister van Leefmilieu Joke Schauvliege nog maar net extra capaciteit goedgekeurd in Houthalen-Helchteren. Elke verdere capaciteitsuitbreiding zal de moeizame inspanningen van overheid en bedrijfsleven om recyclage te bevorderen alleen maar verder ondermijnen. Dat kan ook de minister niet ontkennen. Ten tweede is de locatie van het project ongelukkig gekozen. Omgeven door woongebied, langs de verzadigde N26 (Mechelsesteenweg, jg), is het niet meer dan logisch dat er enorme tegenkanting is van zowel omwonenden als lokale politiek. Niemand zit te wachten op extra vrachtwagens, extra fijn stof en andere overlast voor een activiteit die op zich al overbodig is. Ten derde is er ook op vlak van ruimtelijke ordening een probleem. In een recente wijziging van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen werd de regio rond Kampenhout ingekleurd als bijzonder economisch knooppunt, met de expliciete vermelding dat afvalverbrandingsinstallaties niet toegelaten zijn. Iemand met gezond verstand zou dus nooit aan dit project willen beginnen. En toch lijkt de bouw- en containerfirma De Coninck (onder de naam Recover Energy) vastberaden het lange en dure vergunningstraject te willen voortzetten. Na het milieu-effectenrapport volgt nu de bouwaanvraag. In het onwaarschijnlijke geval dat deze wordt goedgekeurd, volgt nog de milieuvergunningsaanvraag. Deze voortgezette inspanningen doen vooral vermoeden dat de geplande verbrandingsactiviteiten zeer lucratief moeten zijn. Als je weet dat de firma De Coninck zelf heel wat bouw- en sloopafval produceert, dan hoeft dit niet te verbazen. Over een eigen oven beschikken om al dat afval gratis kwijt te raken, en er nog geld aan verdienen via de groenestroomcertificaten (er zal immers ook huishoudelijk afval verbrand worden), is natuurlijk ook een vorm van gezond verstand. Afvalverbranding is tot nader order een maatschappelijke verantwoordelijkheid om het niet-recupereerbaar afval te verwerken met minimale impact op mens en omgeving, en met de verplichting tot maximale recuperatie van energie. Tot nader order, want in feite is het niet meer of niet minder dan verspilling van kostbare grondstoffen, met negatieve gevolgen voor het klimaat en kwaliteit van het leefmilieu. Het is dan ook cynisch dat de overheid, via de groenestroomcertificaten, er een zeer economisch interessante bedrijvigheid van maakt voor enkelen. Bond Beter Leefmilieu zal dit blijven aankaarten, onder andere in het kader van de stuurgroep duurzaam materialenbeheer onder impuls van OVAM en minister Joke Schauvliege. Intussen kan u, beste lezer, uw gezond verstand laten spreken en duidelijk maken aan de overheid dat het economische eigenbelang van één bedrijf niet opweegt tegen het maatschappelijke belang van ons allemaal. Ga naar de website van Stop De Oven, vul je naam in, en je kan meteen een voorbereid bezwaarschrift indienen tegen de bouwvergunning. Niet alleen de omwonenden, maar iedereen is er bij gebaat.
Tijdens de Duitse invasie was Vlaams-Brabant het toneel van bloedige represailles op de burgerbevolking. In Leuven, Aarschot, Zemst en andere plaatsen vonden vele burgers de dood. Toen generaal von Beseler de opdracht kreeg Antwerpen in te nemen, richtte hij zijn hoofdkwartier in in het Sint-Angelina klooster.
Nu wil Toerisme Vlaams-Brabant het klooster ontsluiten als belevingscentrum over de voor velen nieuwe en ongekende geschiedenis van WOI in deze streek.
Video: Lieven Elst - directeur recreatie Provincie Vlaams-Brabant - licht het project toe
VLAAMS-BRABANTSE SPOREN VAN DE EERSTE WERELDOORLOG
De Eerste Wereldoorlog heeft ook in Vlaams-Brabant diepe sporen nagelaten.
Naar aanleiding van de herdenking 100 jaar Wereldoorlog I werkte Toerisme Vlaams-Brabant het project Sporen van de Groote Oorlog uit. Dit project omvat twee fietslussen, één rond de Dijlelinie en één rond de Getelinie, en een belevingscentrum in Tildonk.
Fietsen langs Sporen van de Groote Oorlog
Er worden twee fietslussen uitgestippeld langs de historische oorlogslinies aan de Dijle en de Gete in Oost-Brabant. Deze lussen volgen het bestaande fietsknooppuntennetwerk en lopen door de elf deelnemende gemeenten.
Op elke fietslus komen per gemeente vijf informatieve buitenpanelen en een picknicktafel. De buitenpanelen gaan over een uitzicht, een gebouw of een relevant verhaal.
De lus langs de Dijlelinie loopt langs de Grote Markt van Aarschot, de militaire begraafplaats in Veltem-Beisem, het Ursulinenklooster in Tildonk en het kasteel van Wilder in Kampenhout.
De lus langs de Getelinie passeert aan de Necropolis in Tienen, het Museum 3de Lansiers Regiment in Linter en de begraafplaats in Sint-Margriete-Houtem.
Oorlog beleven in Tildonk
In het Ursulinenklooster van Tildonk komt op het gelijkvloers een belevingscentrum over de Eerste Wereldoorlog.
Dit belevingscentrum zal bestaan uit een combinatie van een chronologische en thematische indeling. Chronologisch bestaat het belevingscentrum uit de voorgeschiedenis, de inval, de bezetting, de nasleep en wederopbouw, de geschiedenis van het klooster. Thematisch wordt er gedacht aan smokkel, kinderen in oorlogstijd, surrogaatproducten, mobiliteit/transport, opeisingen, avondklok en verwoestingen.
Daarnaast zal het centrum ook werken met getuigen die inspelen op de beleving, vooral van de dagdagelijkse aspecten van de Eerste Wereldoorlog in Vlaams-Brabant.
Het project Sporen van de Groote Oorlog wordt gecoördineerd door Toerisme Vlaams-Brabant en is een samenwerking van Toerisme Vlaanderen, Toerisme Vlaams-Brabant, Immo Kwaliteitsfonds vzw als eigenaar van de kloostersite en elf deelnemende gemeenten Aarschot, Rotselaar, Haacht, Kampenhout, Herent en Boortmeerbeek aan de Dijlelinie en Halen, Geetbets , Zoutleeuw, Linter en Tienen aan de Getelinie. Lokale heemkundige kringen zorgen voor de plaatselijke verhalen.
Het conceptbureau Madoc uit Gent zorgt voor de realisatie van de fietslussen en het belevingscentrum.
De blog is al een tijdje op een laag pitje gezet, tot onze verwondering ontvangt hij evenwel nog dagelijks enkele tientallen bezoekers. Af en toe zal op deze plaats nog wel eens een stukje verschijnen. Bijvoorbeeld als het ons te gortig wordt...
Gemeente Haacht heeft beslist: Tildonks laatste kasseiwegje dient te verdwijnen!
Dit wegje, Klein Terbankstaat geheten, ligt tussen het station van Hambos en de vaartdijk. Het wordt niet bijster veel meer gebruikt, daarvoor ligt het te goed verscholen, slechts sporadisch kom je er een wandelaar of fietser tegen. Ooit maakte het deel uit van de verbindingsweg tussen Herent en Wakkerzeel en werd het druk bewandeld door de bedevaarders die naar Sint-Hubertus Wakkerzeel trokken. Bij de aanleg van de vaart in 1750 werd deze oude straat echter doormidden gesneden. Vanaf toen noemt het gedeelte langs de kant van de Sussenhoek de Terbankstraat en het korte gedeelte langs de kant van Hambos de Klein Terbankstraat.
Maar nu moet Tildonks laatste kasseiwegje dus verdwijnen want men gaat er een fietspad in asfalt aanleggen. Om de fietsers te plezieren? Niet echt.
Een beetje uitleg
Al jaren zit men te palaberen over het 'ontsluiten' van het industriegebied in Hambos. Er werd een uitbreiding voorzien van het industriegebied in de richting van Leuven (Celis) maar er was geen weg. Uiteindelijk heeft men een soortement van masterplan uitgewerkt, allemaal met de nodige geheimzinnigheid omgeven. Toch konden we via verslagen van vergaderingen en flarden in de media ongeveer opmaken wat dat ontsluiten voor Tildonk zoal in petto heeft, nl.: - de aanleg van een zware industrieweg vanuit Hambos, langs en over de vaart, eindigend op de Mechelsesteenweg te Buken - de aanleg van een bijkomende brug over de vaart, naast de huidige brug (met afbraak van het brughuis, aanleg van een rotonde, fietserstunnels,...). Van een alternatief voor de door Zeekanaal afgeschafte sasovergang wordt blijkbaar geen werk gemaakt. Angstvallig windstil blijft het daarrond. Dàt zou nochtans pas een goeie zaak zijn voor de fietsers!!
De gemeente Haacht blinkt absoluut niet uit in het verschaffen van informatie, dat is geweten. " 't Is nog veel te vroeg", zegden ze ons vorig jaar... (Bedenking. Het is natuurlijk de gemakkelijkste weg om geen informatie te geven, geen inspraak te verlenen en de dingen ineens door de mensen hun strot te rammen - de zogenaamde 'politiek van de voldongen feiten').
Nieuw fietspad, met vreemde bocht
Ook is men van plan om naast de bestaande drukke industrieweg op de Vaartdijk een nieuw fietspad aan te leggen. Op zich een prima idee natuurlijk! We vragen daar in de wijk Hambos trouwens al heel lang naar. Logisch zou zijn dat men een fietspad langsheen de ganse Kapelleweg voorziet en dat dit pad dan gewoon doorloopt tot aan de vaart. Maar wat doet men nu? - geen fietspad langs de Kapelleweg - men gaat de fietsers verplichten om, met gevaar van lijf en leden, ter hoogte van de spoorwegovergang de industrieweg over te steken. Dan moeten ze een eind richting Leuven omrijden (zie plan hieronder), om vervolgens de Vaartdijk richting Tildonk te nemen.
En dan moeten die kasseien maar ineens ook weg. Asfalt of beton erover! Herleggen van de kassei is blijkbaar geen optie (Tildonk is Wakkerzeel niet...).
Enkele foto's van Tildonks laatste kasseiwegje (op de onderste foto: tussen A en C). Weldra voltooid verleden tijd!
Het gedeelte van de Kapelleweg vanaf station Hambos tot de Vaartdijk.Volgens de gelekte plannen van de gemeente zullen fietsers die van Hambos naar Tildonk willen (van A naar B) in de toekomst eerst een omweg dienen te nemen richting Leuven (van A naar C en dan naar B). Moet er nog zand zijn??
Ben je benieuwd of je familienaam voorkomt in de blog? Of zoek je info over bvb. het klooster, 'varkens en beren', de vaart, ... Breng je zoekterm hierboven in en je krijgt onmiddellijk ALLE artikels waarin deze term voorkomt!
ZEKER EENS PROBEREN!
DE FOTO'S IN DE BLOG
Gebeurlijke miniatuurfoto's in het middengedeelte kan je doorgaans vergroten door erop te klikken.
De foto's in de linker- en rechterkolom echter niet, ze zijn dan ook veeleer bedoeld als opsmuk. Het gros kwam je wel al eerder tegen in een artikel in het middengedeelte.
.
WARM AANBEVOLEN
Voor slechts 34 € word je lid van HAGOK, de Haachtse Geschied- en Oudheidkundige Kring.
Als lid kan je de meeste activiteiten van HAGOK gratis meemaken. Ontvang je HOGT, een glossy magazine met tientallen kleuren- en andere foto's; elk jaar goed voor meer dan 300 blz. streekgeschiedenis, heemkunde, genealogie, archeologie, alsook wetenschappelijke bijdragen over de dorpen van de driehoek Aarschot-Leuven-Mechelen.
Als lid kan je de artikels over Tildonk, naast alle andere reeds verschenen artikels, en dat zijn er ondertussen meer dan 1000 (!), ten allen tijde gratis online raadplegen. Over Tildonk zelf verschenen doorheen de tijd heel wat uitgebreide bijdragen:
Jan Gordts, Jacobus Evers (°1828), een 'filius septimus' of zevende zoon
Arnold Bonne, Jan Gordts & Freddy Vens, De grauwzusters van Roeselare en andere vluchtelingen tijdens de Eerste Wereldoorlog in Tildonk
Jan Gordts, 1848, de jonge Tildonkenaar Gaspar Gielielmus Engelborgs overlijdt in den vreemde
Kristien Suenens, Een man, duizend vrouwen. De ursulinen van Tildonk
Jan Gordts, 'Ge moet niet alles geloven wat in de gazetten staat...'
Jan Gordts, Vondelingen te Tildonk op het einde van de 18de eeuw
Jan Gordts, De memoires van Tildonks brugdraaier Jozef Mommaers, alias 'Jef van de brug' (1873-1968)
Jan Gordts, Lucienne De Keuster (1923-2015) dochter van de sassenier van Tildonk. Een vergeten partizane
Jan Gordts, Lokalisatie van enkele 18de-eeuwse gronden te Tildonk. Een oefening
Peter Dejaegher, Het gevecht aan de Lips (1266)
Jan Gordts e.a., Begin september 1944: de bevrijding van Haacht en omgeving
Jan Gordts, Betwisting rond een in 1820 te Tildonk gevonden geldpot
Ward Caes, Een zilvermunt van keizerin Maria Theresia of een pot bier in 1750?
Jan Gordts,
'Life in a Belgian Convent: A Sydney Girl Abroad'. Een relaas uit 1913 door
Maie Mason, Australische oud-leerlinge van de Tildonkse ursulinenkostschool
Jan Gordts,
Liedeken op de groote moordery geschied tot Tildonck in den nagt op Gulde Mis
(1837)
Jan Gordts,
Marie Antoinette Caroline van der Gracht de Fretin en het kasteel ter Elst te
Tildonk
Jan Gordts,
Voorjaar 1814. Het veldleger van "de Zwarte Hertog" Frederik Willem
van Brunswijk strijkt neer in onze dorpen
Roger Casteels, Uittreksels uit het frontblad
'Het Kanton Haacht onder de wapens' - (Thildonck)
Jan Gordts, Wat
mispeuterden de Tildonkenaren zoal een goede honderd jaar geleden? Een verhaal
van onder meer ‘varkens’ en ‘beren’
François van der Jeught, Een nieuwe Van den
Gheinklok voor de kerk van Tildonk in 1601
Jan Gordts, Het Tildonkse ursulinenklooster,
litho op postkaart 1903-04
Jan Gordts en Guido Abts, De preekstoel met de
verkeerde parochieheilige
Germaine Verheyt, 'Maurice Neefs, een
oorlogsslachtoffer uit Tildonk
Jan Gordts, Openbare boedelverkoop in 1771 van
de Tildonkse hoeve van 'de Tafel van de Grote Heilige Geest van Leuven' (Hof
Ter Leeps)
Jan Gordts, Leerlingenwerving voor de internationale
kostschool van de Tildonkse ursulinen in de 19de en 20ste eeuw
Jan Gordts, Bijna vier eeuwen Tildonkse
pastoors (1626-1999)
Willy Van Langendonck, De waternaam Lips
Hubert Simonart, Tildonk-Banneux 1933-2008.
Een uitzonderlijke band
Jan Gordts, Het testament van kanunnik
Philippus Van ’t Sestich (+ Tildonk 15 oktober 1764)
Jan Gordts, De Tildonkse processie van weleer
Willy Van Langendonck, Het toponiem Tildonk
Jan Gordts, Een Tildonks politiereglement uit
1837
Jozef Hamels, Renners uit onze regio: Maurice
Croon
Jan Gordts, De Tildonkse galg
Roger Casteels, Dagboek van de ursulinen van
Caen over hun belevenissen te Wespelaar en Tildonk tijdens de Eerste
wereldoorlog
Jan Gordts, Tildonk ten tijde van de
Oostenrijkse Successieoorlog (1741-1748)
Louis Swiggers, Over Tildonkse dorpsfiguren:
Jakke Vanden Acker, alias Sinterklaas; de smed; Jef van Woil; Lewie Van
Krieken; Plien Borreman
Jan Gordts, De geschiedenisles van
schoolmeester Paulus Goossens over Tildonk (1856)
Roger Casteels, Het Tildonkse ursulinenklooster
en de Eerste Wereldoorlog
Jan Gordts,Tildonk beschreven rond 1830 in de
'dossiers d'expertise' van het kadaster
Jozef Hamels, Renners uit onze regio: met
Tildonkse connectie
Henri Vannoppen, De familie de Behault du Carmois tegen de achtergrond van de samenleving van Tildonk
Jan Gordts, De Tildonkse notarissen in de periode 1758-1920
Jan Gordts, De bewogen carrière van Leon Vincart, gevolmachtigde minister van België in Venezuela (°Huy, 22 april 1848 - +Tildonk, 6 juli 1914)
Maurice Vandenheuvel, In 1945 was het klooster van Tildonk een Brits legerhospitaal
Jan Gordts, Knechten op de vuist in het 18de eeuwse Tildonk
Jan Gordts, De Tildonkse reuzen Jan en Babs in de kijker
Jan Gordts, Over oude Tildonkse pachthoven. Het hof ter Elst, van pachthof van de abdij van Affligem tot kasteelhoeve van de families Van 't Sestich en Snoy
Jan Gordts, Over oude Tildonkse pachthoven. Het hof te Bettenrode, win- of pachthof van vele heren
Jan Gordts, Gaf Sus Artoos zijn naam aan de Tildonkse wijk Sussenhoek?
Maurice Vandenheuvel, Het Janssenskapelletje (1852) en de familie Janssens te Tildonk
Jan Gordts, Het Tildonks Sticht in de periode 1818-1832, voorloper van het latere ursulinenklooster
Jan Gordts, De Tildonkse handbooggilde van St.-Sebastiaan in het begin van de 18de eeuw
Jan Gordts, Tildonkse notarissen in de periode 1758-1920
Henri Vannoppen, Schilderijen en kunstwerken rond de notarisfamilie Verzyl te Tildonk
Jan Gordts, De grote kloosterbrand te Tildonk in 1928
Henri Vannoppen, De familie de Behault du Carmois tegen de achtergrond van de samenleving in Tildonk
Jan Gordts, Indische bedevaarders op bezoek te Tildonk in 1935
Maurice Vandenheuvel, Met Tildonkenaars op de vlucht in mei 1940
Jan Gordts, Het ploeg-handmerk van Louis Van Bolle, schepen van Tildonk (1664)
Marleen Rosier, Het Ursulinenklooster te Tildonk. De Art Nouveauzaal
Roger Casteels, Op 26 mei 1940 verloor Tildonk 2/3 van zijn onderwijzerskorps
Marleen Rosier, Het Ursulinenklooster te Tildonk:een bouwhistorisch en iconografisch overzicht
Jan Gordts, 12/8/1942: een Engels gevechtsvliegtuig stort te pletter in Tildonk
Jo Vandesande, Een 18de-eeuwse kaart van Tildonk en Wespelaar
Jos Cools, Tildonk
Jan Gordts, Een drievoudige moord te Tildonk in 1837
Henri Vannoppen, Een beeld van de gemeenten Haacht, Tildonk en Wespelaar rond 1830
Jo Vandesande, Motten en heerlijkheden te Tildonk. Deel II: De heerlijkheid Lauwendries
Jo Vandesande, Motten en heerlijkheden te Tildonk. Deel I: De heerlijkheden Tildonk, Ter Borcht (Nieuwenborg) en Oudenborg, vanaf hun ontstaan tot omstreeks 1650
Bart Minnen, Getuigenissen uit 1390 over de verdeling van de tienden te Tildonk