Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
04-11-2013
Banjooli xeet (Asylum games)
Banjooli xeet is een mix van Lemming maffia en Savannah tails. Het één spel haal ik respectievelijk aan omwille van de geheime opdracht die elke speler krijgt, de andere omdat zowel de dieren als het parcours enorm overeenstemmen met elkaar. In deze knotsgekke struisvogelrace probeer jij als bekwame sjamaan de uitslag van de race te voorspellen. Slaag jij erin om de juiste struisvogels op de juiste plaats op het podium te krijgen ... en vooral juist in te schatten wie laatst zal eindigen, dan scoor je de beste punten.
Je kan het parcours zo lang of kort maken als je wil, er is een mogelijkheid om vier speciale tegels toe te voegen en er is eveneens een variant voorzien waarbij er à la Mario kart power ups te verdienen zijn op het parcours. Deze laatste kunnen overigens positief maar ook negatief uitdraaien voor de bewuste struisvogel die het oppikt.
In een beurt neemt de actieve speler alle dobbelstenen (5 witte en 1 zwarte) en gooit deze. Hij mag één keer een aantal dobbelstenen naar keuze opnieuw rollen, maar moet het dan wel met dat resultaat doen. Daarna heb je twee mogelijkheden. Ofwel gebruik je de witte bewegingsdobbelstenen en beweeg je de struisvogel in dezelfde kleur een aantal plaatsen vooruit (gelijk aan het aantal dobbelstenen die die kleur tonen) ofwel gebruik je de zwarte dobbelsteen om de struisvogel in de kleur te beheksen. Je draait de fiche van de struisvogel om en deze kan voorlopig even niet bewegen. Ook de omgekeerde weg is mogelijk, zodat je de struisvogel terug actief kan maken. Als je een struisvogel beweegt, moet je steeds voorwaarts lopen of diagonaal voorwaarts, nooit zijwaarts of achterwaarts. Je kan niet op een vak terechtkomen waar reeds een andere struisvogel staat, is dit wel het geval moet je gewoon een andere struisvogel bewegen. Je kan echter wel een vak passeren waarop reeds een andere struisvogel staat.
Zo gauw er drie struisvogels over de finishlijn gespurt zijn, worden de punten uitgedeeld. De spelers scoren punten afhankelijk van hun voorspelling : - nummer 1 op de juiste plaats = 5 punten - nummer 2 op de juiste plaats = 4 punten - nummer 3 op de juiste plaats = 3 punten - de kleuren wel in de top drie, maar niet op de juiste plaats = 2 punten per struisvogel - de laatste plaats voor de kleur op je kaartje = al je punten x2
Titel : Banjooli xeet Auteur : Diego Ibanez Uitgeverij : Asylum games Aantal spelers : Speelduur : Leeftijd :
+ dit is zonder méér de eerste verrassing van Spiel dit jaar + de PD kwaliteit is in dit spel wederom vertegenwoordigd (fans van Antike, Navegador, Imperial, ... u weze gewaarschuwd) + het speelt bijzonder vlot eens je vertrokken bent + de houten speelstukken zijn fraai en erg fijn om mee te spelen + het is makkelijk om te spelen, moeilijk om te winnen en er structuur in te krijgen + je gaat wederom vloeken aan tafel, je hebt de juiste kaart niet, je geraakt niet aan dat ene grondstofje, je hebt potjandorie één geld tekort om een slag te slaan, welkom bij Concordia
- we stootten op een klein foutje, waarbij spelregels een kaart tegensprak. Gelukkig is de kaart correct - blijkbaar is er ook een drukfoutje op een Engelstalige kaart waarbij de bouwkosten correct zijn qua symbool, maar de benaming fout - voorkennis leidt volgens mij zeker tot voordelen, maar eens alle spelers het spel een keertje speelden, is dit probleem van de baan
Deelnemers : Elke, Sven, Michel, Ann & Arne Gespeeld spel : Tomorrow Speeldatum : 02/11/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: Het thema is wacko, de spelers zeker ook, er is al wel wat gediscussieerd en dat zal bij een volgende sessie zeker niet anders zijn. Er werd ook nog een spelletje Om nom nom gespeeld door Michel, Ann, Annelies en ikzelf maar daar hebben we geen aparte foto meer van genomen.
PD-verlag is een uitgeverij waar Mac Gerdts z'n spellen tentoon mag stellen, u kent hem misschien nog wel uit vorige besprekingen hier op de blog. Zijn handelsmerk is de "rondel" een actieschijf waarop je je acties mag kiezen, de eerste drie volgende acties gratis, de andere tegen betaling. In Concordia stapt hij enigszins af van dit model, u gaat nu kaarten moeten draften en vooral je stapel kaarten trachten kwalitatief uit te breiden. Het gevoel qua spelen blijft echter trouw aan hetgeen u gewend bent van deze uitgeverij, het thema en het artwork overigens ook.
In Concordia is het erg belangrijk om het einddoel voor ogen te houden. De overwinningspunten waarom alles draait (zoals gewoonlijk) kan u verkrijgen op diverse manieren. U gaat uw imperium langzaam op het bord uitbouwen en bovendien de gunst van de goden letterlijk op handen proberen te krijgen. De combinatie van deze twee leveren erg veel punten op, want de goden fungeren als vermenigvuldiger voor uw punten. Als je het spel een eerste keer speelt, zal je wel even door dit abstracte gegeven moeten gaan, maar er schuilt hier een erg tactisch en leuk spel achter.
Ik geef u eerst graag een overzicht hoe u punten kan scoren : - per tien geld (na verkoop goederen) : 1 OP per Vestakaart (paarse god) - voor elk huis in een niet-steenstad : 1 OP per Jupiterkaart (blauwe god) - voor elke provincie waarin je een huis hebt : 1 OP per Saturnuskaart (gele god) - voor elk soort goed dat je produceert : 2 OP per Mercuriuskaart (bruine god) - voor elke kolonist op het bord : 2 OP per Marskaart (oranje god) - OP's voor specialisten (groene goden) : afhankelijk van de kaart
Elke speler start met zeven personagekaarten aan het spel, een spelersbordje, 2 kolonisten op het bord en 4 in je voorraad en enkele grondstoffen en geld in je voorraad. De personagekaarten zijn de sleutel van het spel, zij worden uitgespeeld, hun acties uitgevoerd en terug op handen genomen door één bepaald personage te spelen (zoals we al kennen van Castle for all seasons, Island fortress, ...). Ik ga net als in de spelregels enkel deze personages opsommen, want eigenlijk zijn zij alles wat je moet kennen om het spel te spelen. Geen fasen, geen speciale ronden, ... gewoon kaartjes spelen om beurten en doen wat erop staat. Simpel toch?!
1) Tribune : neem al je gespeelde kaarten terug op handen, je krijgt bovenop 1 geld voor elke kaart boven de drie kaarten die je speelde. Daarnaast mag je een nieuwe kolonist in het spel brengen in Roma tegen betaling van één graan en één gereedschap 2) Architect : beweeg je kolonisten over het bord, bootjes over waterwegen, mannetjes over landwegen. Het aantal stappen komt overeen met het aantal kolonisten op het bord. Nadien mag je in een aangrenzende stad (aan de weg waarop je staat) een huis bouwen tegen de bouwkosten (bijna altijd steen, de grondstof van de stad en geld). Indien er reeds één of meerdere huizen staan, wordt het te betalen geld vermenigvuldigd 3) Prefect : produceer goederen door één van de regio's te kiezen waarin er geproduceerd wordt, draai de bonusfiche om en ontvang het afgebeelde goed. De spelers die een huis in de regio hebben, produceren het goed dat afgebeeld staat op hun stad. OF je draait alle bonusfiches terug om en ontvangt het geld dat op de fiches staat afgebeeld 4) Colonist : je mag nieuwe kolonisten in het spel brengen in een stad waar je staat tegen betaling van één graan en één gereedschap per kolonist. OF je krijgt 5 geld + 1 geld per kolonist op het bord. Deze kaart zit overigens nog niet in je startkaarten en moet je proberen aan te kopen 5) Mercator : je krijgt 3 geld (of 5 geld met een opgewaardeerde, aangekochte Mercatorkaart) en dan mag je nog grondstoffen van twee soorten verkopen aan de markt 6) Diplomat : kopieer de rol van de bovenste kaart op de aflegstapel van je tegenspelers 7) Senator : je mag tot twee kaarten uit de vitrine kopen, deze kaarten geven je enerzijds meer actiemogelijkheden aangezien het ook deze beschreven personages zijn, anderzijds is er een god aan gekoppeld, dus scoor je er punten voor. Elke kaart heeft een kost waaraan moet voldaan worden. Bovendien dient er extra betaald te worden met grondstoffen afhankelijk van waar de kaart in de rij ligt. Na de aanschaf, schuiven de andere kaarten door en wordt de vitrine aangevuld. 8) Consul : je mag één kaart uit de vitrine kopen, maar moet enkel de kosten van de kaart zelf betalen, niet de extra's van de plaats waarop de kaart ligt. De kaart komt onmiddellijk op handen. 9) Specialisten : laat de overeenkomstige steden waarop je een huisje hebt, produceren. Je hebt een specialist in elke grondstof, ook deze kaarten komen pas later in je hand door ze aan te schaffen.
Zo gauw een speler de laatste kaart uit de vitrine koopt of z'n 15de huisje op het bord neerpoot, krijgt hij de Concordiakaart die 7 punten oplevert. De andere spelers krijgen nog één actie en dan gaan we over tot de waardering.
Titel : Concordia Auteur : Mac Gerdts Uitgeverij : PD-verlag Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 100 min. Leeftijd : 12+
+ u kan ongestoord mensen afknallen in dit spel + in tegenstelling tot het kaartspel gaat het hier echt wel vooruit, dus als u uit het spel ligt, moet u geen eeuwigheid wachten + het speelt vlot en intuïtief + indien uw speelgroep wel in staat is om zich een beetje in het thema in te leven en de bijpassende geluidjes kan produceren, is dit plezier verzekerd + ik moet eerlijk bekennen dat ik het kaartspel nog maar één keer speelde, maar ik vind het dobbelspel beter en dat gebeurt niet vaak
- met drie spelers is het echt wel een héél kort spel, beter geschikt voor grotere groepen - met drie spelers valt ook het teamgedeelte weg en dat is nu net essentieel volgens mij
Deelnemers : Elke, Sven, Michel & Arne Gespeelde spellen : Vaca Loca, Schmatzspatz, Cappuccino, Quantum & Buccaneer bones Speeldatum : 02/11/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: Kamieltje speelde ook duchtig mee, hij waagde zich samen met de mama aan een potje Schmatzspatz, nadat wij het voor hen hadden goedgekeurd. Er komen dus wederom enkele imprESSENs extra aan de komende dagen.
Net als in het kaartspel draait het hier allemaal om sheriff, deputies, outlaws en renegades. De spelers kregen één van deze rollen in het geheim toebedeeld en hebben dan ook een missie voor ogen om het spel te winnen. De outlaws proberen de sheriff te mollen, de sheriff en de deputies het uitschot en de renegade heeft als opdracht om als enige overlevende uit het vuurgevecht te komen. Daarnaast krijgen de spelers ook nog een karakter die een speciale eigenschap met zich meebrengt.
En nog meer dan in het kaartspel zal het een vuurgevecht zijn. De slachtoffers gaan hier met bosjes vallen. In een beurt gooit u maximaal drie keer met vijf dobbelstenen. De dobbelstenen hebben volgend resultaat : - dynamiet : opzij leggen (mag je niet hergooien), bij drie beurt ten einde en verlies van één levenspunt - pijl : neem een pijl van de indianen, nadien mag je hergooien. Als alle pijlen in de voorraad op zijn, vallen de indianen aan en verliest elke speler een aantal levenspunten gelijk aan het aantal pijlen dat hij heeft liggen. - 1 : geeft één hit aan je linker- of rechterbuurman - 2 : geeft één hit aan je linker- of rechterbuurman die twee plaatsen verder zit - bier : krijg één levenspunt bij (niet boven je maximumlimiet) - gatling : als je er drie kan gooien in je beurt, verliezen alle andere spelers een levenspunt en leg je zelf al je indianenpijlen af
Zo gauw een speler geen levenspunten meer heeft, ligt hij uit het spel, maar kan hij nog wel winnen als z'n team het laken naar zich toe trekt.
+ wederom schitterend materiaal, spelen met Zoch materiaal is toch oh zo fijn + het thema spreekt waarschijnlijk elke Belg wel aan + push-your-luck gecombineerd met een beetje bluf weten we wel te smaken + de bierkaartjes zijn niet enkel mooi, maar ook nuttig wat het "dobbellawaai" betreft, prima demping
- het scoreverloop gaat u de eerste keer open naast het spel moeten leggen, als ... dan ..., het is duidelijk, maar niet te onthouden - mensen die alles in de hand willen hebben, passen beter voor deze - je speelt dit spel best met een volle bezetting en zes mensen heb je niet elke dag aan tafel, met z'n drieën is het oké, maar gaat er véél verloren
Deelnemers : Sven & Arne Gespeeld spel : Pasha Speeldatum : 31/10/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: Nog ééntje erachter na om het af te leren ... of het om het spel natuurlijk juist wel te leren kennen.
Deelnemers : David, Sven & Arne Gespeelde spellen : Garden dice, Rampage, Om nom nom, Steampark & Cappuccino Speeldatum : 31/10/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: Twee vertaalde werkjes op tafel gebracht en een spel dat verdacht veel op een ouder spel lijkt. We kunnen u al verklappen dat er wel wat afgelachen is, bij welk spel? Dat leest u hier de komende dagen op de blog.
+ nog meer van die gekte, grabbelen en graaien maar (maar eerst ... nadenken) + het houten materiaal van Zoch is fantastisch + de kaarten zijn mooi en rijkelijk geïllustreerd
- het is natuurlijk meer van hetzelfde - de extra regels zijn misschien leuk voor kinderen, maar voor iemand met een kleiner brein is het al moeilijk genoeg om gewoon het juiste voorwerp te grabbelen, laat staan dat er dan nog moet geroepen worden of ineens een kleur moet uitgekraamd worden - deze melkkoe lijkt me stilaan leeg te geraken, maar ze blijven elke keer toch weer verbazen
Polterfass mag u gerust plaatsen in dezelfde categorie als "Auf teufel komm raus", een spel dat een tijdje geleden hier op de blog en op onze speeltafel nog furore maakte. Deze lijn van toegankelijke spellen voor volwassenen is in onze ogen een voltreffer van Zoch verlag. Ze combineren het hoogwaardige materiaal en dito artwork dat ze voor de kinderspellen gebruiken, met goede en leuke spellen en dat hebben we graag.
In Polterfass mag u eens achter de tap van uw kroeg gaan staan. U krijgt een echt bierviltje overigens waarop u zal gaan dobbelen. Geen dobbelstenen, maar echte vaten met daarop waarden die het aantal biertjes aangeven dat u gaat schenken. Het spel loopt over diverse ronden tot een spelers 75 punten weet te scoren. Een speelbeurt bestaat uit 5 fasen, en ik moet bekennen dat de verschillende "als ... dan ..." combinaties in het regelwerk me toch hebben aangezet om de spelregels twee keer te lezen om het allemaal te vatten. Het is natuurlijk vooral belangrijk dat u weet hoe u kunt scoren en dat vind je in stap 5, maar ik geef u hier ook een overzicht in chronologische volgorde.
Stap 1 : Eerste gooi : de startspeler neemt het hoedje met de vaten en gooit de vaten op z'n bierviltje. Hij heft het hoedje op en plaatst de rechtopstaande vaten naast het bierviltje. De waarden van de vaten worden opgeteld. Stap 2 : De bestelling : de andere spelers gaan hun pintjes bestellen en mogen tot twee kaarten uit hun hand dicht op tafel leggen (de kaarten tonen waarden van nul tot en met 7) Stap 3 : Serveren : de barman heeft nu twee keuzes, of hij gooit verder of hij gooit de tap onmiddellijk dicht en gaat over naar de volgende stappen. Indien hij kiest om verder te dobbelen, gooit hij resterende vaten opnieuw. Indien er geen enkel vat rechtop staat, is de barman alles kwijt en gaan we onmiddellijk naar stap 5. Indien er wel rechtopstaande vaten zijn, worden deze ook opzij gezet bij de andere vaten. De barman kan weer beslissen om verder te dobbelen of te stoppen. Stap 4 : Het berekenen van de vaten : de waarden van de vaten die recht opstaan worden opgeteld. De bruine vaten laten toe om vaten te annuleren of te verdubbelen. Stap 5 : De rekening : Indien het aantal geschonken pintjes lager is dan de bestelling van de klanten, dan krijgt de barman alle pintjes in punten. De speler die het meeste bestelde, verliest z'n bestelling in punten en de speler die het nederigste bestelde, krijgt deze punten dan weer bij. Indien er wel voldoende bier is, worden de klanten geserveerd en krijgt de barman de resterende punten.
Titel : Polterfass Auteur : Andreas Schmidt Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 3-6 Speelduur : 20 min. (misschien een beetje weinig) Leeftijd : 8+ (best ietsje ouder om het te kunnen inschatten, meespelen kan zeker wel)
Binnenkort staan de feestdagen voor de deur en in de eerste plaats het grootste kinderfeest bij uitstek. Als de Heilige man passeert, of het nu met of zonder z'n sidekick is, zal hij ongetwijfeld weer veel leuks en lekkers in de schoentjes stoppen. Indien u of uw kind nog niet meteen weten wat in het briefje te zetten, dan geef ik u graag de volgende tips.
Smartgames staat garant voor solo puzzelplezier, voor jong en oud, dus onder het mum van "de kinderen vroegen het aan de Sint" kan u deze spellen ongegeneerd ook op tafel leggen als de spruiten al gaan slapen zijn. Zoals steeds zijn alle spellen voorzien van verschillende moeilijkheidsgraden verspreid over een zestigtal opdrachten. Ik geef u graag een overzichtje van het materiaal dat ze de laatste tijd op de markt brachten. Aan u de keuze tussen de diverse thema's!
Beginnen doen we met Bunny Boo, een spel voor de kleinere kinderen (op de doos staat 1+, maar de opdrachten vervullen is dan nog wel wat moeilijk)... maar wat ziet het er gaaf uit hé. De kwaliteit is echt enorm goed en dat konijntje trekt onmiddellijk de aandacht naar zich toe. De opdrachten tonen allerhande figuren (zoals u op de foto ziet) waarin het konijntje op de juiste plaats moet staan. In dit spel moet je als eerste al beslissen welke blokken je al dan niet nodig hebt, een stabiele constructie bouwen die dan natuurlijk overeenkomt met de kaart. Zoals steeds is er ook een correctiesleutel voorzien in het spelregelboekje, maar daar gaan enkel de valsspelers piepen.
In Bill & Betty bricks gaat u dan weer héél wat moeilijkere en uitdagende opdrachten krijgen. Als u houdt van Tetris of vaste klant bent bij Ben Crabbé zijn Blokken, dan is dit misschien wel iets voor u. Je bouwt alvast de constructie zoals aangegeven op de opdracht, neemt de blokken die bovenaan staan afgebeeld en probeert een balk te maken met deze blokken. Je mannetje mag je over het dak laten bewegen, maar hij kan enkel trapjes met één trede beklimmen of afdalen, dus geen verdiepen omhoog springen. Kan jij dit bouwsel in elkaar krijgen?
Aqua Belle lijkt qua kleurenpatroon dan weer meer iets voor de meisjes, maar is het zeker niet. In dit spel hanteren we wederom de puzzelstukken die we reeds gewend zijn vanuit andere Smartgames zoals Airport, Camouflage, ... Je probeert door het juist plaatsen van de puzzelstukken de blauwgrijze, stoute vissen in een luchtbel te vangen. De uitleg is simpel, het uitvoeren van het plan allerminst, zeker als je naar de moeilijkere opdrachten gaat.
Na een thema dat meer naar de meisjes gericht was, iets dat de kleine en minder "kleine" jongens wel zal aanspreken. Je neemt de puzzelstukken en boten zoals aangegeven op de opdracht en legt alles zoals op de afbeelding. Probeer de schepen naar hun haven (pijl in zelfde kleur) te krijgen door ze over de woeste golven te laten varen. Door het juist oriënteren van de boten kunnen ze van het ene naar het andere puzzelstuk varen. De puzzelstukken zelf mogen niet meer verlegd of gedraaid worden natuurlijk. Wij kregen bij het spelen een hoog Anti-virus-gevoel (nog zo'n topspel van Smart) en dat is een zéér positief gegeven. Toch nog een kritische noot : het opbergsysteem van dit spel is echt slecht, Smart besteedt meestal véél aandacht aan een mooi doosje waarin alles netjes vast zit, bij deze zijn ze het nog een keertje vergeten.
In Back 2 back probeer je een bord op te vullen met de patronen. Je bouwt eerst het voorbeeld uit het boekje en legt dan de resterende stukken op de juiste plaats. Aanvankelijk nog makkelijk, maar na verloop van tijd zijn er meer gaten en wordt het aanzienlijk moeilijker. Vergeet bovendien niet dat je zowel langs de voor-, als de achterkant van het bord kan werken. Dit spel past grandioos in de IQ-puzzel reeks.
Tenslotte presenteren we u nog graag "Temple trap". Een spel waarin u met de puzzelstukken dan weer een pad moet vrijmaken voor uw avonturier zodat hij uit de tempel geraakt en vooral niet in de vallen trapt. Dit systeem doet dan weer meer denken aan Alcatraz van ondergetekende uitgeverij.
Dit jaar bracht Zoch nogmaals een broertje (of zusje) mee voor hun populaire kinderspel "Geistesblitz", dat bij ons misschien beter bekend is als "Vlotte spoken". Bij deze verwijs ik dan voor het spelverloop ook graag naar onze vorige recensie van geistesblitz 2.0 :
In Geistesblitz
heeft u razendsnelle hersencellen nodig want u gaat moeten grabbelen en
roepen, zonder fouten te maken.
In het centrum van de tafel staan 5 voorwerpen in een bepaalde
kleur (wit spook, rode handdoek, groene kikker, blauwe borstel en een
grijs bad). Daarnaast is er een stapel kaarten met daarop de
afbeeldingen van deze voorwerpen. In een speelronde wordt er een kaart
omgedraaid en gaan de spelers om ter snelste het juiste voorwerp
trachten te grabbelen.
- Indien het voorwerp op de kaart in zijn eigen kleur staat afgebeeld, dien je dit voorwerp te nemen
- Indien het voorwerp op de kaart niet in zijn eigen kleur staat
afgebeeld, dien je het voorwerp te pakken dat niet op de kaart staat en
wiens kleur niet op de kaart voorkomt
Diegene die het juiste voorwerp neemt, krijgt de kaart als
overwinningspunt. Bij fout grabbelen, moet je als straf een kaart terug
afgeven (indien mogelijk natuurlijk). Je speelt tot alle kaarten zijn
omgedraaid en de speler met de meeste punten wint.
Natuurlijk is dit spel niet helemaal hetzelfde, dus hier even een overzichtje van de verschillen : - nu geen zes, maar negen voorwerpen om uit te grabbelen (vleermuis, sleutel, hoed, zaklamp, spiegel, fles, klok, uil en geest) - 5 voor 12-regel : indien de geest en de klok samen op een kaart staan, mag je niets pakken, maar moet je "5 voor 12!" roepen - extra regels voor gevorderde spelers : 1) voorwerpen in de spiegel : indien je het spiegelbeeld van het voorwerp op de kaart in de spiegel ziet, grijp je dit voorwerp (ook al zondig je dan tegen de basisregels) 2) owlina, de sprekende uil : indien er een uil op de kaart staat afgebeeld, neem je niet het juiste voorwerp, maar roep je het antwoord 3) spiegel en uil - een kleurrijk paar : indien de uil en de spiegel samen op een kaart staan, neem je geen voorwerp maar roep je de kleur die je in de spiegel ziet
Heb je Geistesblitz dus al in je bezit, is dit niet echt veel nieuws onder de zon. Heb je het spel nog niet, kan je misschien voor dit exemplaar opteren omdat hier de meeste mogelijkheden zijn. Of echte die-hards onder jullie verzamelen ze misschien allemaal en vinden hoogstwaarschijnlijk ook nog wel een manier om ze allemaal te combineren.
Titel : Geistesblitz 5 vor 12 Auteur : Jacques Zeimet Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-8 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 8+
+ fantastisch tussendoortje, topper in het genre + dobbelstenen manipuleren ten top, dus gedaan met dobbelfrustratie in een dobbelspel (!) + leuke Kickstarter extra's, zo kan het dus ook, voor iedereen die het spel aankoopt + belachelijke lage Kickstarter prijs, zelfs met versturen van extra materiaal (9 dollar) + onverwachte wendingen naar het einde toe zijn schering en inslag, het blijft spannend en iedereen kan winnen in dezelfde ronde
- te snel gedaan qua tijdsbesef, maar dit is een goed ding natuurlijk, dan speel je gewoon nog een keer - het stelen van een schat is niet echt evident, het kost je toch twee beurten en als het wat tegenzit heb je niets
Deelnemers : Jasper, Kevin & Arne Gespeelde spellen : Buccaneer bones, Bang dice game, Polterfass, Countdown special ops, Banjooli xeet, Geisterblitz 5 vor 12 & Concordia Speeldatum : 29/10/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
:
De Essentitels moeten er van door, dus maar liefst zeven spellen gespeeld. Uiteraard betreft het hier de iets lichtere, snelle tussendoortjes, maar dan weet u alvast welke recensies en imprESSENs u mag verwachten de komende dagen. Belangrijk : Wenst u ook eens langs te komen op onze spellenzolder of wil u meer info omtrent onze speelmomenten, wordt dan lid van onze FB-pagina "SpinLi's spellenzolder". Allen van harte welkom!
Slechts twee weken voor Spiel kwam Kris Gould van Wattsalpoag met deze Kickstarter op de proppen. In gestage lijn werd het nodige geld bij elkaar verzameld en werden de stretchgoals behaald. Maar wat wil je? Voor slechts 9 dollar krijg je het spel in handen en worden de extra's nog naar je thuis opgestuurd, zo ook voor de mensen die een exemplaartje in Essen aanschaften. De set oranje dobbelstenen (die overigens erg mooi zijn) mocht je onmiddellijk meenemen, maar nu zijn we in blijde verwachting van het stoffen zakje en de uitbreidingen om tot acht spelers aan de slag te kunnen gaan.
Buccaneer bones is zonder meer de eerste grote verrassing van deze Spiel-uitgave. Het is een snel en luchtig dobbelspel, waarbij je de dobbelsteenworp gaat kunnen manipuleren en dat weten ondergetekende erg te appreciëren. Doel van het spel is om zo snel mogelijk drie schatten te verzamelen. Vaak zullen meerdere spelers gelijktijdig dit doel bereiken en is er ook nog een scoresysteem voorzien. Elke speler krijgt een spelersbordje waarop zes havens staan die via een zeeweg verbonden zijn met een eiland. Op de eilanden valt er in de eerste plaats een extraatje te rapen en vooral de broodnodige schatten. Daarnaast krijg je zes scheepsfiches die je op de havens zet. Tenslotte beschik je nog over een pion die je als een soort van troostprijs kan inzetten (maar hier komt het manipuleren nog meer tot uiting).
Een standaardbeurt is enorm kort, je neemt vier dobbelstenen, gooit deze en kijkt of je één van je scheepspionnen een of meerdere plaatsjes mag verzetten. Voor elk paar mag je het scheepsfiche in de bewuste rij één plaatsje naar beneden schuiven, bij drie dezelfde dobbelstenen mag je je scheepsfiche zelfs helemaal tot op het eiland brengen. Gooi je drie dezelfde dobbelstenen en staat je schip al op het eiland, kan je een schat oprapen en je schip terug in de haven plaatsen. Het is perfect mogelijk om twee paren te gooien en op die manier twee scheepsfiches te verzetten.
Staat je scheepsfiche op een eiland krijg je bovendien een extraatje dat je erg goed kan gebruiken in je volgende beurten, zo krijg je bij eiland 1 en 6 een extra dobbelsteen, bij eiland 2 en 5 mag je één bijtellen of aftrekken op een dobbelsteen van je worp en bij eiland 3 en 4 mag je een aantal dobbelstenen naar keuze gaan hergooien. Al deze extra's zijn cumulatief, dus kan je leuke combo's proberen te maken.
In het geval dat je helemaal niets gooit (dus geen paar of drie dezelfde), mag je je spelerspion inzetten op één van de onbezette eilanden. In de volgende beurt kan je dan éénmalig dit voordeel (extra dobbelsteen, +/- of hergooien) benutten. Bij een nulworp kan je er ook voor opteren om een schat te stelen bij een andere speler. Dit mag enkel als hij meer of evenveel schatten dan jou heeft en bovendien moet je in de volgende ronde dan drie dezelfde dobbelstenen gooien. In een laatste geval kan je een nulworp ook gebruiken om jouw pion in te zetten tegen een pion van een speler die tracht bij jou te komen stelen.
Titel : Buccaneer bones Auteur : Kris Gould Uitgeverij : Wattsalpoag Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 8+
+ verfrissend thema, leuk gegeven om sprookjes te gebruiken + blazen aan het draairad is hilarisch (zeker met een kunstgebit) + er is onmiddellijk een variant voorzien + het is gewoon een leuk spelletje
- punten behalen in dit spel is geen evidentie - als je wint, win je vaak met véél punten voorsprong omdat de opdrachten cumulatief werken
Conclusie : dit spel is een leuk tussendoortje, het thema is fijn gevonden en toch niet te kinderachtig. Deze reeks spellen gaan weer een ramp worden voor de verzamelaars, want er gaan er slechtere verschijnen en toch ga je de reeks compleet proberen te houden zodat die boekjes mooi op je kast staan. Loop nog wel niet onmiddellijk naar de winkel als je dit als enige dobbelspel uit Essen wil aanschaffen, want er komt er nog een veel betere één van de volgende dagen.
Het Franse Iello is verdeler van héél wat kleinere uitgeverijen, zo ook van Purple Brain Creations. Deze relatief nieuwe speler op de markt brengt éénvoudige familiespellen op de markt die volledig draaien rond bekende (en minder bekende sprookjes). Ze brengen hun spel in een doosje in boekvorm, zodat je de verschillende spellen uiteraard netjes naast elkaar kan gaan verzamelen. De eerste twee titels waren al in Essen te bewonderen. Baba Yaga is een Russisch sprookje dat ze vertaalden naar een soort memory, maar wij bespreken hier vandaag graag nummer 1 uit de reeks : de 3 kleine biggetjes.
Indien u bekend bent met het verhaal weet u dat de 3 kleine biggetjes een huisje aan het bouwen zijn om zich te beschermen tegen de grote, boze wolf. Twee varkentjes waren lui en maakten snel een huisje uit stro en hout, dat natuurlijk werd weggeblazen door de wolf. Het derde biggetje zou uiteindelijk de dag redden door een stevig stenen huis neer te poten.
In dit spel mag u voor één keer een echt zwijn spelen en probeert u ook de beste en stevigste huizen te bouwen. De speler die op het einde van het spel het meeste punten verzamelt in de vorm van afgewerkte huizen (ééntje met een dak) en enkele opdrachten omtrent het meeste huizen, het hoogste huis, de meeste bloempotjes op de tegels en huizen volledig opgetrokken uit één grondstof, wint dit éénvoudige tussendoortje.
In een beurt krijgt een speler drie dobbelbeurten waarin hij mag kiezen welke dobbelstenen hij eventueel opnieuw gooit. Enkel wolven moeten opzij worden gelegd. Indien er twee wolven verschijnen, moet de speler een wolvenronde spelen, zo niet dan kan de speler aan z'n huisje bouwen en een deel uit de voorraad nemen. Afhankelijk of hij ramen, deuren of daken gooide, neemt hij het overeenkomstige stuk: - 2 dezelfde dobbelstenen geven recht op een strooien onderdeel - 3 dezelfde dobbelstenen geven recht op een houten onderdeel - 4 dezelfde dobbelstenen geven recht op een stenen onderdeel (je mag eventueel ook twee delen bouwen indien je rol dit toelaat, bv. 2 ramen en 3 deuren = 1 strooien raam en 1 houten deur)
De bouwregels zijn op zich relatief simpel, een huis begint met een raam of een deur. Je mag zoveel ramen in een huis hebben als je wil en mag steeds een deur onder de reeds geplaatste ramen stoppen. Eens je echter een dak op je huis zet, is het huis afgewerkt en mag je geen onderdelen meer toevoegen. Het maakt niet uit dat je huis uit verschillende grondstofsoorten bestaat, maar er zijn bonuspunten voor huisjes in één soort natuurlijk. Je mag zo veel huizen naast elkaar bouwen als je wil, maar enkel de afgewerkte (dus met dak) zullen punten opleveren op het einde van het spel. Dat einde komt er overigens zeer vlug, want eens een aantal stapels van huisonderdelen zijn opgebruikt (afh. aantal spelers) eindigt het spel na die ronde.
Indien een speler twee (of meer) wolven gooit, volgt er een wolvenronde. De speler duidt een huisje van een tegenspeler aan, blaast tegen een rad en verwijdert alle huisonderdelen van het aangewezen huis van de tegenstander die overeenkomen met de grondstofsoort (stro, hout of steen) waarop de pijl stopt. Indien er enkel een dak overblijft, stort ook dit in.
De spelers krijgen punten voor hun afgewerkte huizen, zijnde 2 punten voor een strooien onderdeel, 3 voor een houten en 4 voor een stenen. Daarnaast worden er extra punten uitgedeeld voor de opdrachtkaarten (zoals hierboven reeds beschreven). Dit is onmiddellijk het volledige spel, er is ook een eenvoudigere versie mogelijk waarbij je de opdrachtkaarten weglaat en enkel nog punten extra krijgt voor verzamelde bloempotjes. The three little pigs is niet meer, maar ook zeker niet minder dan deze beschrijving. Een imprESSEN volgt ongetwijfeld snel.
Titel : The three little pigs Auteur : Laurent Pouchain Uitgeverij : Iello Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 7+
Bij deze een foto van de meegebrachte spellen uit Essen. Indien u dus zin heeft om één van de titels uit te proberen, laat het ons weten! Het gaat wel degelijk om de spellen die op de kasten staan natuurlijk. In de loop van de komende weken zullen nog wel enkele titels worden toegevoegd.