Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-11-2013
Spelen met SpinLi 134
Deelnemers : Elke, Sven, Michel, Ann & Arne Gespeeld spel : Tomorrow Speeldatum : 02/11/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: Het thema is wacko, de spelers zeker ook, er is al wel wat gediscussieerd en dat zal bij een volgende sessie zeker niet anders zijn. Er werd ook nog een spelletje Om nom nom gespeeld door Michel, Ann, Annelies en ikzelf maar daar hebben we geen aparte foto meer van genomen.
PD-verlag is een uitgeverij waar Mac Gerdts z'n spellen tentoon mag stellen, u kent hem misschien nog wel uit vorige besprekingen hier op de blog. Zijn handelsmerk is de "rondel" een actieschijf waarop je je acties mag kiezen, de eerste drie volgende acties gratis, de andere tegen betaling. In Concordia stapt hij enigszins af van dit model, u gaat nu kaarten moeten draften en vooral je stapel kaarten trachten kwalitatief uit te breiden. Het gevoel qua spelen blijft echter trouw aan hetgeen u gewend bent van deze uitgeverij, het thema en het artwork overigens ook.
In Concordia is het erg belangrijk om het einddoel voor ogen te houden. De overwinningspunten waarom alles draait (zoals gewoonlijk) kan u verkrijgen op diverse manieren. U gaat uw imperium langzaam op het bord uitbouwen en bovendien de gunst van de goden letterlijk op handen proberen te krijgen. De combinatie van deze twee leveren erg veel punten op, want de goden fungeren als vermenigvuldiger voor uw punten. Als je het spel een eerste keer speelt, zal je wel even door dit abstracte gegeven moeten gaan, maar er schuilt hier een erg tactisch en leuk spel achter.
Ik geef u eerst graag een overzicht hoe u punten kan scoren : - per tien geld (na verkoop goederen) : 1 OP per Vestakaart (paarse god) - voor elk huis in een niet-steenstad : 1 OP per Jupiterkaart (blauwe god) - voor elke provincie waarin je een huis hebt : 1 OP per Saturnuskaart (gele god) - voor elk soort goed dat je produceert : 2 OP per Mercuriuskaart (bruine god) - voor elke kolonist op het bord : 2 OP per Marskaart (oranje god) - OP's voor specialisten (groene goden) : afhankelijk van de kaart
Elke speler start met zeven personagekaarten aan het spel, een spelersbordje, 2 kolonisten op het bord en 4 in je voorraad en enkele grondstoffen en geld in je voorraad. De personagekaarten zijn de sleutel van het spel, zij worden uitgespeeld, hun acties uitgevoerd en terug op handen genomen door één bepaald personage te spelen (zoals we al kennen van Castle for all seasons, Island fortress, ...). Ik ga net als in de spelregels enkel deze personages opsommen, want eigenlijk zijn zij alles wat je moet kennen om het spel te spelen. Geen fasen, geen speciale ronden, ... gewoon kaartjes spelen om beurten en doen wat erop staat. Simpel toch?!
1) Tribune : neem al je gespeelde kaarten terug op handen, je krijgt bovenop 1 geld voor elke kaart boven de drie kaarten die je speelde. Daarnaast mag je een nieuwe kolonist in het spel brengen in Roma tegen betaling van één graan en één gereedschap 2) Architect : beweeg je kolonisten over het bord, bootjes over waterwegen, mannetjes over landwegen. Het aantal stappen komt overeen met het aantal kolonisten op het bord. Nadien mag je in een aangrenzende stad (aan de weg waarop je staat) een huis bouwen tegen de bouwkosten (bijna altijd steen, de grondstof van de stad en geld). Indien er reeds één of meerdere huizen staan, wordt het te betalen geld vermenigvuldigd 3) Prefect : produceer goederen door één van de regio's te kiezen waarin er geproduceerd wordt, draai de bonusfiche om en ontvang het afgebeelde goed. De spelers die een huis in de regio hebben, produceren het goed dat afgebeeld staat op hun stad. OF je draait alle bonusfiches terug om en ontvangt het geld dat op de fiches staat afgebeeld 4) Colonist : je mag nieuwe kolonisten in het spel brengen in een stad waar je staat tegen betaling van één graan en één gereedschap per kolonist. OF je krijgt 5 geld + 1 geld per kolonist op het bord. Deze kaart zit overigens nog niet in je startkaarten en moet je proberen aan te kopen 5) Mercator : je krijgt 3 geld (of 5 geld met een opgewaardeerde, aangekochte Mercatorkaart) en dan mag je nog grondstoffen van twee soorten verkopen aan de markt 6) Diplomat : kopieer de rol van de bovenste kaart op de aflegstapel van je tegenspelers 7) Senator : je mag tot twee kaarten uit de vitrine kopen, deze kaarten geven je enerzijds meer actiemogelijkheden aangezien het ook deze beschreven personages zijn, anderzijds is er een god aan gekoppeld, dus scoor je er punten voor. Elke kaart heeft een kost waaraan moet voldaan worden. Bovendien dient er extra betaald te worden met grondstoffen afhankelijk van waar de kaart in de rij ligt. Na de aanschaf, schuiven de andere kaarten door en wordt de vitrine aangevuld. 8) Consul : je mag één kaart uit de vitrine kopen, maar moet enkel de kosten van de kaart zelf betalen, niet de extra's van de plaats waarop de kaart ligt. De kaart komt onmiddellijk op handen. 9) Specialisten : laat de overeenkomstige steden waarop je een huisje hebt, produceren. Je hebt een specialist in elke grondstof, ook deze kaarten komen pas later in je hand door ze aan te schaffen.
Zo gauw een speler de laatste kaart uit de vitrine koopt of z'n 15de huisje op het bord neerpoot, krijgt hij de Concordiakaart die 7 punten oplevert. De andere spelers krijgen nog één actie en dan gaan we over tot de waardering.
Titel : Concordia Auteur : Mac Gerdts Uitgeverij : PD-verlag Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 100 min. Leeftijd : 12+
+ u kan ongestoord mensen afknallen in dit spel + in tegenstelling tot het kaartspel gaat het hier echt wel vooruit, dus als u uit het spel ligt, moet u geen eeuwigheid wachten + het speelt vlot en intuïtief + indien uw speelgroep wel in staat is om zich een beetje in het thema in te leven en de bijpassende geluidjes kan produceren, is dit plezier verzekerd + ik moet eerlijk bekennen dat ik het kaartspel nog maar één keer speelde, maar ik vind het dobbelspel beter en dat gebeurt niet vaak
- met drie spelers is het echt wel een héél kort spel, beter geschikt voor grotere groepen - met drie spelers valt ook het teamgedeelte weg en dat is nu net essentieel volgens mij
Deelnemers : Elke, Sven, Michel & Arne Gespeelde spellen : Vaca Loca, Schmatzspatz, Cappuccino, Quantum & Buccaneer bones Speeldatum : 02/11/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: Kamieltje speelde ook duchtig mee, hij waagde zich samen met de mama aan een potje Schmatzspatz, nadat wij het voor hen hadden goedgekeurd. Er komen dus wederom enkele imprESSENs extra aan de komende dagen.
Net als in het kaartspel draait het hier allemaal om sheriff, deputies, outlaws en renegades. De spelers kregen één van deze rollen in het geheim toebedeeld en hebben dan ook een missie voor ogen om het spel te winnen. De outlaws proberen de sheriff te mollen, de sheriff en de deputies het uitschot en de renegade heeft als opdracht om als enige overlevende uit het vuurgevecht te komen. Daarnaast krijgen de spelers ook nog een karakter die een speciale eigenschap met zich meebrengt.
En nog meer dan in het kaartspel zal het een vuurgevecht zijn. De slachtoffers gaan hier met bosjes vallen. In een beurt gooit u maximaal drie keer met vijf dobbelstenen. De dobbelstenen hebben volgend resultaat : - dynamiet : opzij leggen (mag je niet hergooien), bij drie beurt ten einde en verlies van één levenspunt - pijl : neem een pijl van de indianen, nadien mag je hergooien. Als alle pijlen in de voorraad op zijn, vallen de indianen aan en verliest elke speler een aantal levenspunten gelijk aan het aantal pijlen dat hij heeft liggen. - 1 : geeft één hit aan je linker- of rechterbuurman - 2 : geeft één hit aan je linker- of rechterbuurman die twee plaatsen verder zit - bier : krijg één levenspunt bij (niet boven je maximumlimiet) - gatling : als je er drie kan gooien in je beurt, verliezen alle andere spelers een levenspunt en leg je zelf al je indianenpijlen af
Zo gauw een speler geen levenspunten meer heeft, ligt hij uit het spel, maar kan hij nog wel winnen als z'n team het laken naar zich toe trekt.
+ wederom schitterend materiaal, spelen met Zoch materiaal is toch oh zo fijn + het thema spreekt waarschijnlijk elke Belg wel aan + push-your-luck gecombineerd met een beetje bluf weten we wel te smaken + de bierkaartjes zijn niet enkel mooi, maar ook nuttig wat het "dobbellawaai" betreft, prima demping
- het scoreverloop gaat u de eerste keer open naast het spel moeten leggen, als ... dan ..., het is duidelijk, maar niet te onthouden - mensen die alles in de hand willen hebben, passen beter voor deze - je speelt dit spel best met een volle bezetting en zes mensen heb je niet elke dag aan tafel, met z'n drieën is het oké, maar gaat er véél verloren
Deelnemers : Sven & Arne Gespeeld spel : Pasha Speeldatum : 31/10/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: Nog ééntje erachter na om het af te leren ... of het om het spel natuurlijk juist wel te leren kennen.
Deelnemers : David, Sven & Arne Gespeelde spellen : Garden dice, Rampage, Om nom nom, Steampark & Cappuccino Speeldatum : 31/10/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: Twee vertaalde werkjes op tafel gebracht en een spel dat verdacht veel op een ouder spel lijkt. We kunnen u al verklappen dat er wel wat afgelachen is, bij welk spel? Dat leest u hier de komende dagen op de blog.
+ nog meer van die gekte, grabbelen en graaien maar (maar eerst ... nadenken) + het houten materiaal van Zoch is fantastisch + de kaarten zijn mooi en rijkelijk geïllustreerd
- het is natuurlijk meer van hetzelfde - de extra regels zijn misschien leuk voor kinderen, maar voor iemand met een kleiner brein is het al moeilijk genoeg om gewoon het juiste voorwerp te grabbelen, laat staan dat er dan nog moet geroepen worden of ineens een kleur moet uitgekraamd worden - deze melkkoe lijkt me stilaan leeg te geraken, maar ze blijven elke keer toch weer verbazen
Polterfass mag u gerust plaatsen in dezelfde categorie als "Auf teufel komm raus", een spel dat een tijdje geleden hier op de blog en op onze speeltafel nog furore maakte. Deze lijn van toegankelijke spellen voor volwassenen is in onze ogen een voltreffer van Zoch verlag. Ze combineren het hoogwaardige materiaal en dito artwork dat ze voor de kinderspellen gebruiken, met goede en leuke spellen en dat hebben we graag.
In Polterfass mag u eens achter de tap van uw kroeg gaan staan. U krijgt een echt bierviltje overigens waarop u zal gaan dobbelen. Geen dobbelstenen, maar echte vaten met daarop waarden die het aantal biertjes aangeven dat u gaat schenken. Het spel loopt over diverse ronden tot een spelers 75 punten weet te scoren. Een speelbeurt bestaat uit 5 fasen, en ik moet bekennen dat de verschillende "als ... dan ..." combinaties in het regelwerk me toch hebben aangezet om de spelregels twee keer te lezen om het allemaal te vatten. Het is natuurlijk vooral belangrijk dat u weet hoe u kunt scoren en dat vind je in stap 5, maar ik geef u hier ook een overzicht in chronologische volgorde.
Stap 1 : Eerste gooi : de startspeler neemt het hoedje met de vaten en gooit de vaten op z'n bierviltje. Hij heft het hoedje op en plaatst de rechtopstaande vaten naast het bierviltje. De waarden van de vaten worden opgeteld. Stap 2 : De bestelling : de andere spelers gaan hun pintjes bestellen en mogen tot twee kaarten uit hun hand dicht op tafel leggen (de kaarten tonen waarden van nul tot en met 7) Stap 3 : Serveren : de barman heeft nu twee keuzes, of hij gooit verder of hij gooit de tap onmiddellijk dicht en gaat over naar de volgende stappen. Indien hij kiest om verder te dobbelen, gooit hij resterende vaten opnieuw. Indien er geen enkel vat rechtop staat, is de barman alles kwijt en gaan we onmiddellijk naar stap 5. Indien er wel rechtopstaande vaten zijn, worden deze ook opzij gezet bij de andere vaten. De barman kan weer beslissen om verder te dobbelen of te stoppen. Stap 4 : Het berekenen van de vaten : de waarden van de vaten die recht opstaan worden opgeteld. De bruine vaten laten toe om vaten te annuleren of te verdubbelen. Stap 5 : De rekening : Indien het aantal geschonken pintjes lager is dan de bestelling van de klanten, dan krijgt de barman alle pintjes in punten. De speler die het meeste bestelde, verliest z'n bestelling in punten en de speler die het nederigste bestelde, krijgt deze punten dan weer bij. Indien er wel voldoende bier is, worden de klanten geserveerd en krijgt de barman de resterende punten.
Titel : Polterfass Auteur : Andreas Schmidt Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 3-6 Speelduur : 20 min. (misschien een beetje weinig) Leeftijd : 8+ (best ietsje ouder om het te kunnen inschatten, meespelen kan zeker wel)
Binnenkort staan de feestdagen voor de deur en in de eerste plaats het grootste kinderfeest bij uitstek. Als de Heilige man passeert, of het nu met of zonder z'n sidekick is, zal hij ongetwijfeld weer veel leuks en lekkers in de schoentjes stoppen. Indien u of uw kind nog niet meteen weten wat in het briefje te zetten, dan geef ik u graag de volgende tips.
Smartgames staat garant voor solo puzzelplezier, voor jong en oud, dus onder het mum van "de kinderen vroegen het aan de Sint" kan u deze spellen ongegeneerd ook op tafel leggen als de spruiten al gaan slapen zijn. Zoals steeds zijn alle spellen voorzien van verschillende moeilijkheidsgraden verspreid over een zestigtal opdrachten. Ik geef u graag een overzichtje van het materiaal dat ze de laatste tijd op de markt brachten. Aan u de keuze tussen de diverse thema's!
Beginnen doen we met Bunny Boo, een spel voor de kleinere kinderen (op de doos staat 1+, maar de opdrachten vervullen is dan nog wel wat moeilijk)... maar wat ziet het er gaaf uit hé. De kwaliteit is echt enorm goed en dat konijntje trekt onmiddellijk de aandacht naar zich toe. De opdrachten tonen allerhande figuren (zoals u op de foto ziet) waarin het konijntje op de juiste plaats moet staan. In dit spel moet je als eerste al beslissen welke blokken je al dan niet nodig hebt, een stabiele constructie bouwen die dan natuurlijk overeenkomt met de kaart. Zoals steeds is er ook een correctiesleutel voorzien in het spelregelboekje, maar daar gaan enkel de valsspelers piepen.
In Bill & Betty bricks gaat u dan weer héél wat moeilijkere en uitdagende opdrachten krijgen. Als u houdt van Tetris of vaste klant bent bij Ben Crabbé zijn Blokken, dan is dit misschien wel iets voor u. Je bouwt alvast de constructie zoals aangegeven op de opdracht, neemt de blokken die bovenaan staan afgebeeld en probeert een balk te maken met deze blokken. Je mannetje mag je over het dak laten bewegen, maar hij kan enkel trapjes met één trede beklimmen of afdalen, dus geen verdiepen omhoog springen. Kan jij dit bouwsel in elkaar krijgen?
Aqua Belle lijkt qua kleurenpatroon dan weer meer iets voor de meisjes, maar is het zeker niet. In dit spel hanteren we wederom de puzzelstukken die we reeds gewend zijn vanuit andere Smartgames zoals Airport, Camouflage, ... Je probeert door het juist plaatsen van de puzzelstukken de blauwgrijze, stoute vissen in een luchtbel te vangen. De uitleg is simpel, het uitvoeren van het plan allerminst, zeker als je naar de moeilijkere opdrachten gaat.
Na een thema dat meer naar de meisjes gericht was, iets dat de kleine en minder "kleine" jongens wel zal aanspreken. Je neemt de puzzelstukken en boten zoals aangegeven op de opdracht en legt alles zoals op de afbeelding. Probeer de schepen naar hun haven (pijl in zelfde kleur) te krijgen door ze over de woeste golven te laten varen. Door het juist oriënteren van de boten kunnen ze van het ene naar het andere puzzelstuk varen. De puzzelstukken zelf mogen niet meer verlegd of gedraaid worden natuurlijk. Wij kregen bij het spelen een hoog Anti-virus-gevoel (nog zo'n topspel van Smart) en dat is een zéér positief gegeven. Toch nog een kritische noot : het opbergsysteem van dit spel is echt slecht, Smart besteedt meestal véél aandacht aan een mooi doosje waarin alles netjes vast zit, bij deze zijn ze het nog een keertje vergeten.
In Back 2 back probeer je een bord op te vullen met de patronen. Je bouwt eerst het voorbeeld uit het boekje en legt dan de resterende stukken op de juiste plaats. Aanvankelijk nog makkelijk, maar na verloop van tijd zijn er meer gaten en wordt het aanzienlijk moeilijker. Vergeet bovendien niet dat je zowel langs de voor-, als de achterkant van het bord kan werken. Dit spel past grandioos in de IQ-puzzel reeks.
Tenslotte presenteren we u nog graag "Temple trap". Een spel waarin u met de puzzelstukken dan weer een pad moet vrijmaken voor uw avonturier zodat hij uit de tempel geraakt en vooral niet in de vallen trapt. Dit systeem doet dan weer meer denken aan Alcatraz van ondergetekende uitgeverij.
Dit jaar bracht Zoch nogmaals een broertje (of zusje) mee voor hun populaire kinderspel "Geistesblitz", dat bij ons misschien beter bekend is als "Vlotte spoken". Bij deze verwijs ik dan voor het spelverloop ook graag naar onze vorige recensie van geistesblitz 2.0 :
In Geistesblitz
heeft u razendsnelle hersencellen nodig want u gaat moeten grabbelen en
roepen, zonder fouten te maken.
In het centrum van de tafel staan 5 voorwerpen in een bepaalde
kleur (wit spook, rode handdoek, groene kikker, blauwe borstel en een
grijs bad). Daarnaast is er een stapel kaarten met daarop de
afbeeldingen van deze voorwerpen. In een speelronde wordt er een kaart
omgedraaid en gaan de spelers om ter snelste het juiste voorwerp
trachten te grabbelen.
- Indien het voorwerp op de kaart in zijn eigen kleur staat afgebeeld, dien je dit voorwerp te nemen
- Indien het voorwerp op de kaart niet in zijn eigen kleur staat
afgebeeld, dien je het voorwerp te pakken dat niet op de kaart staat en
wiens kleur niet op de kaart voorkomt
Diegene die het juiste voorwerp neemt, krijgt de kaart als
overwinningspunt. Bij fout grabbelen, moet je als straf een kaart terug
afgeven (indien mogelijk natuurlijk). Je speelt tot alle kaarten zijn
omgedraaid en de speler met de meeste punten wint.
Natuurlijk is dit spel niet helemaal hetzelfde, dus hier even een overzichtje van de verschillen : - nu geen zes, maar negen voorwerpen om uit te grabbelen (vleermuis, sleutel, hoed, zaklamp, spiegel, fles, klok, uil en geest) - 5 voor 12-regel : indien de geest en de klok samen op een kaart staan, mag je niets pakken, maar moet je "5 voor 12!" roepen - extra regels voor gevorderde spelers : 1) voorwerpen in de spiegel : indien je het spiegelbeeld van het voorwerp op de kaart in de spiegel ziet, grijp je dit voorwerp (ook al zondig je dan tegen de basisregels) 2) owlina, de sprekende uil : indien er een uil op de kaart staat afgebeeld, neem je niet het juiste voorwerp, maar roep je het antwoord 3) spiegel en uil - een kleurrijk paar : indien de uil en de spiegel samen op een kaart staan, neem je geen voorwerp maar roep je de kleur die je in de spiegel ziet
Heb je Geistesblitz dus al in je bezit, is dit niet echt veel nieuws onder de zon. Heb je het spel nog niet, kan je misschien voor dit exemplaar opteren omdat hier de meeste mogelijkheden zijn. Of echte die-hards onder jullie verzamelen ze misschien allemaal en vinden hoogstwaarschijnlijk ook nog wel een manier om ze allemaal te combineren.
Titel : Geistesblitz 5 vor 12 Auteur : Jacques Zeimet Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-8 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 8+
+ fantastisch tussendoortje, topper in het genre + dobbelstenen manipuleren ten top, dus gedaan met dobbelfrustratie in een dobbelspel (!) + leuke Kickstarter extra's, zo kan het dus ook, voor iedereen die het spel aankoopt + belachelijke lage Kickstarter prijs, zelfs met versturen van extra materiaal (9 dollar) + onverwachte wendingen naar het einde toe zijn schering en inslag, het blijft spannend en iedereen kan winnen in dezelfde ronde
- te snel gedaan qua tijdsbesef, maar dit is een goed ding natuurlijk, dan speel je gewoon nog een keer - het stelen van een schat is niet echt evident, het kost je toch twee beurten en als het wat tegenzit heb je niets
Deelnemers : Jasper, Kevin & Arne Gespeelde spellen : Buccaneer bones, Bang dice game, Polterfass, Countdown special ops, Banjooli xeet, Geisterblitz 5 vor 12 & Concordia Speeldatum : 29/10/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
:
De Essentitels moeten er van door, dus maar liefst zeven spellen gespeeld. Uiteraard betreft het hier de iets lichtere, snelle tussendoortjes, maar dan weet u alvast welke recensies en imprESSENs u mag verwachten de komende dagen. Belangrijk : Wenst u ook eens langs te komen op onze spellenzolder of wil u meer info omtrent onze speelmomenten, wordt dan lid van onze FB-pagina "SpinLi's spellenzolder". Allen van harte welkom!
Slechts twee weken voor Spiel kwam Kris Gould van Wattsalpoag met deze Kickstarter op de proppen. In gestage lijn werd het nodige geld bij elkaar verzameld en werden de stretchgoals behaald. Maar wat wil je? Voor slechts 9 dollar krijg je het spel in handen en worden de extra's nog naar je thuis opgestuurd, zo ook voor de mensen die een exemplaartje in Essen aanschaften. De set oranje dobbelstenen (die overigens erg mooi zijn) mocht je onmiddellijk meenemen, maar nu zijn we in blijde verwachting van het stoffen zakje en de uitbreidingen om tot acht spelers aan de slag te kunnen gaan.
Buccaneer bones is zonder meer de eerste grote verrassing van deze Spiel-uitgave. Het is een snel en luchtig dobbelspel, waarbij je de dobbelsteenworp gaat kunnen manipuleren en dat weten ondergetekende erg te appreciëren. Doel van het spel is om zo snel mogelijk drie schatten te verzamelen. Vaak zullen meerdere spelers gelijktijdig dit doel bereiken en is er ook nog een scoresysteem voorzien. Elke speler krijgt een spelersbordje waarop zes havens staan die via een zeeweg verbonden zijn met een eiland. Op de eilanden valt er in de eerste plaats een extraatje te rapen en vooral de broodnodige schatten. Daarnaast krijg je zes scheepsfiches die je op de havens zet. Tenslotte beschik je nog over een pion die je als een soort van troostprijs kan inzetten (maar hier komt het manipuleren nog meer tot uiting).
Een standaardbeurt is enorm kort, je neemt vier dobbelstenen, gooit deze en kijkt of je één van je scheepspionnen een of meerdere plaatsjes mag verzetten. Voor elk paar mag je het scheepsfiche in de bewuste rij één plaatsje naar beneden schuiven, bij drie dezelfde dobbelstenen mag je je scheepsfiche zelfs helemaal tot op het eiland brengen. Gooi je drie dezelfde dobbelstenen en staat je schip al op het eiland, kan je een schat oprapen en je schip terug in de haven plaatsen. Het is perfect mogelijk om twee paren te gooien en op die manier twee scheepsfiches te verzetten.
Staat je scheepsfiche op een eiland krijg je bovendien een extraatje dat je erg goed kan gebruiken in je volgende beurten, zo krijg je bij eiland 1 en 6 een extra dobbelsteen, bij eiland 2 en 5 mag je één bijtellen of aftrekken op een dobbelsteen van je worp en bij eiland 3 en 4 mag je een aantal dobbelstenen naar keuze gaan hergooien. Al deze extra's zijn cumulatief, dus kan je leuke combo's proberen te maken.
In het geval dat je helemaal niets gooit (dus geen paar of drie dezelfde), mag je je spelerspion inzetten op één van de onbezette eilanden. In de volgende beurt kan je dan éénmalig dit voordeel (extra dobbelsteen, +/- of hergooien) benutten. Bij een nulworp kan je er ook voor opteren om een schat te stelen bij een andere speler. Dit mag enkel als hij meer of evenveel schatten dan jou heeft en bovendien moet je in de volgende ronde dan drie dezelfde dobbelstenen gooien. In een laatste geval kan je een nulworp ook gebruiken om jouw pion in te zetten tegen een pion van een speler die tracht bij jou te komen stelen.
Titel : Buccaneer bones Auteur : Kris Gould Uitgeverij : Wattsalpoag Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 8+
+ verfrissend thema, leuk gegeven om sprookjes te gebruiken + blazen aan het draairad is hilarisch (zeker met een kunstgebit) + er is onmiddellijk een variant voorzien + het is gewoon een leuk spelletje
- punten behalen in dit spel is geen evidentie - als je wint, win je vaak met véél punten voorsprong omdat de opdrachten cumulatief werken
Conclusie : dit spel is een leuk tussendoortje, het thema is fijn gevonden en toch niet te kinderachtig. Deze reeks spellen gaan weer een ramp worden voor de verzamelaars, want er gaan er slechtere verschijnen en toch ga je de reeks compleet proberen te houden zodat die boekjes mooi op je kast staan. Loop nog wel niet onmiddellijk naar de winkel als je dit als enige dobbelspel uit Essen wil aanschaffen, want er komt er nog een veel betere één van de volgende dagen.
Het Franse Iello is verdeler van héél wat kleinere uitgeverijen, zo ook van Purple Brain Creations. Deze relatief nieuwe speler op de markt brengt éénvoudige familiespellen op de markt die volledig draaien rond bekende (en minder bekende sprookjes). Ze brengen hun spel in een doosje in boekvorm, zodat je de verschillende spellen uiteraard netjes naast elkaar kan gaan verzamelen. De eerste twee titels waren al in Essen te bewonderen. Baba Yaga is een Russisch sprookje dat ze vertaalden naar een soort memory, maar wij bespreken hier vandaag graag nummer 1 uit de reeks : de 3 kleine biggetjes.
Indien u bekend bent met het verhaal weet u dat de 3 kleine biggetjes een huisje aan het bouwen zijn om zich te beschermen tegen de grote, boze wolf. Twee varkentjes waren lui en maakten snel een huisje uit stro en hout, dat natuurlijk werd weggeblazen door de wolf. Het derde biggetje zou uiteindelijk de dag redden door een stevig stenen huis neer te poten.
In dit spel mag u voor één keer een echt zwijn spelen en probeert u ook de beste en stevigste huizen te bouwen. De speler die op het einde van het spel het meeste punten verzamelt in de vorm van afgewerkte huizen (ééntje met een dak) en enkele opdrachten omtrent het meeste huizen, het hoogste huis, de meeste bloempotjes op de tegels en huizen volledig opgetrokken uit één grondstof, wint dit éénvoudige tussendoortje.
In een beurt krijgt een speler drie dobbelbeurten waarin hij mag kiezen welke dobbelstenen hij eventueel opnieuw gooit. Enkel wolven moeten opzij worden gelegd. Indien er twee wolven verschijnen, moet de speler een wolvenronde spelen, zo niet dan kan de speler aan z'n huisje bouwen en een deel uit de voorraad nemen. Afhankelijk of hij ramen, deuren of daken gooide, neemt hij het overeenkomstige stuk: - 2 dezelfde dobbelstenen geven recht op een strooien onderdeel - 3 dezelfde dobbelstenen geven recht op een houten onderdeel - 4 dezelfde dobbelstenen geven recht op een stenen onderdeel (je mag eventueel ook twee delen bouwen indien je rol dit toelaat, bv. 2 ramen en 3 deuren = 1 strooien raam en 1 houten deur)
De bouwregels zijn op zich relatief simpel, een huis begint met een raam of een deur. Je mag zoveel ramen in een huis hebben als je wil en mag steeds een deur onder de reeds geplaatste ramen stoppen. Eens je echter een dak op je huis zet, is het huis afgewerkt en mag je geen onderdelen meer toevoegen. Het maakt niet uit dat je huis uit verschillende grondstofsoorten bestaat, maar er zijn bonuspunten voor huisjes in één soort natuurlijk. Je mag zo veel huizen naast elkaar bouwen als je wil, maar enkel de afgewerkte (dus met dak) zullen punten opleveren op het einde van het spel. Dat einde komt er overigens zeer vlug, want eens een aantal stapels van huisonderdelen zijn opgebruikt (afh. aantal spelers) eindigt het spel na die ronde.
Indien een speler twee (of meer) wolven gooit, volgt er een wolvenronde. De speler duidt een huisje van een tegenspeler aan, blaast tegen een rad en verwijdert alle huisonderdelen van het aangewezen huis van de tegenstander die overeenkomen met de grondstofsoort (stro, hout of steen) waarop de pijl stopt. Indien er enkel een dak overblijft, stort ook dit in.
De spelers krijgen punten voor hun afgewerkte huizen, zijnde 2 punten voor een strooien onderdeel, 3 voor een houten en 4 voor een stenen. Daarnaast worden er extra punten uitgedeeld voor de opdrachtkaarten (zoals hierboven reeds beschreven). Dit is onmiddellijk het volledige spel, er is ook een eenvoudigere versie mogelijk waarbij je de opdrachtkaarten weglaat en enkel nog punten extra krijgt voor verzamelde bloempotjes. The three little pigs is niet meer, maar ook zeker niet minder dan deze beschrijving. Een imprESSEN volgt ongetwijfeld snel.
Titel : The three little pigs Auteur : Laurent Pouchain Uitgeverij : Iello Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 7+
Bij deze een foto van de meegebrachte spellen uit Essen. Indien u dus zin heeft om één van de titels uit te proberen, laat het ons weten! Het gaat wel degelijk om de spellen die op de kasten staan natuurlijk. In de loop van de komende weken zullen nog wel enkele titels worden toegevoegd.
Deelnemers : Jimmy, Johan, Annelies & Arne Gespeelde spellen : Buccaneer bones & The three little pigs Speeldatum : 26/10/'13 Speelplaats : Centerparcs de Kempervennen Opmerkingen
: De eerste twee titels van de Essen-buit zijn gespeeld en al erg leuk bevonden. ImprESSENs mag u de komende dagen, weken en maanden erg vaak verwachten. Ook de recensies van de meegebrachte spellen zullen stilaan beginnen te verschijnen. We gaan ons dit jaar wel niet vastpinnen op één recensie per dag. Ze zullen komen naar gelang de tijd en zin van ondergetekende, maar ik beloof u dat u nooit te lang zal moeten wachten.
Spiel Essen 2013 â Deel V : Belgische en Nederlandse uitgeverijen
Bruxelles 1893
is een worker-placement spel waarin ook bieden en meerderheidscontrole een rol
speelt. Elke speler is een architect in de late 19de eeuw en tracht
door het uitvoeren van diverse acties een architecturaal hoogstaand werk te
fabriceren in de Art Nouveau stijl. Het meest succesvolle gebouw levert
natuurlijk de meeste punten op. Daarnaast produceer je nog wat kunst om je
puntentotaal wat op te vijzen.
Het actiebord is aanpasbaar, en niet
elke speler zal er toegang toe hebben in elke ronde. Sommige acties ondernemen
kost je geld, zoals het verwerven van hoogwaardige materialen, een meester
vinden, een verdiep op je eigen woonst zetten, kunst maken en deze verkopen
voor geld en punten. Andere acties zijn dan weer gratis maar laten je
potentieel één van je arbeiders verliezen, zoals goedkopere grondstoffen
aanschaffen, jouw meesters activeren, de markt bezoeken, Nadat iedereen past,
is een ronde afgelopen en wordt er een exhibitie georganiseerd waarin de kunst
van de spelers kan worden verkocht. Tenslotte krijgen de spelers nog
bonuskaarten afhankelijk van de plaatsen waar hun arbeiders die ronde op het
bord zijn geplaatst. Na vier ronden worden nog punten uitgedeeld voor je
architecturaal niveau, bonuskaarten, vervulde werken en het resterende geld.
Ginkgopolis: The Experts is een
uitbreiding voor het populaire bordspel Ginkgopolis dat vorig jaar op de
markt verscheen. De uitbreiding bestaat uit vijf modules die in eender welke
combinatie aan het basisspel kunnen worden toegevoegd. Zo krijg je nieuwe
gebouwen, prestigegebouwen, experten, gebeurtenissen en groene gebieden.
De experten is een uitbreiding
dat een aanvulling is voor het basisspel, maar dat ook apart gespeeld kan
worden. Het succes van de stad Ginkgopolis trekt experten aan uit alle
mogelijke domeinen (artiesten, ingenieurs, bankiers, journalisten, ) die mee
willen genieten op de deining van het succes. Er woedt een strijd om de beste
ideeën en perscampagnes om avant-garde gebouwen te bouwen. De stad wordt zo
groot, dat er extra groene gebieden moeten verzien worden voor een betere
ventilatie in deze snelgroeiende stad. En vergeet uiteraard niet om aan de kwaliteit
te voldoen, zeker nu alles zo haastig en snel gebouwd zal worden misschien
kan het geen kwaad om iedereen eens tot de orde te roepen. Deze uitbreiding
bestaat op zn beurt uit zes onafhankelijke modules die vrij kunnen
gecombineerd worden om nieuwe strategieën in het basisspel te stoppen.
Countdown special ops is een
coöperatief bordspel waarin de spelers de rol aannemen van één van de zeven
special ops. Samen met je team ga je één van de missies uitvoeren. Het doel van
een missie kan zijn: het uitschakelen van terroristische leiders, redden van
gijzelaars en ontmantelen van bommen. Tijdens deze missies is het van belang
dat je snel handelt. Eerst kies je welke Ops er mee gaan op de missie en waar
start je op de missielocatie. Daarna moet je zorgen dat je missie slaagt door
de doelen te bereiken, niet te veel burgerslachtoffers te maken en levend uit
de missie te komen. Hier vind je de manier waarop een missie wordt opgezet. Het
bordspel Countdown Special Ops bevat vele extra's.
In dit
spel zijn er veel keuzes te maken. Het is dan ook van belang dat je als team
samenwerkt. Doe je dit niet, dan is de kans dat de missie slaagt nihil. Voor de
liefhebbers van meer spanning in het spel is er ook een verrader modus in het
spel. Deze verrader kan de missie aardig in gevaar brengen.
Countdown
special ops is volledig modulair, waardoor iedere missie weer anders speelt en
je steeds andere tegenstanders en situatie tegenkomt. Het spel biedt ontzettend
veel variatie en staat garant voor urenlang spelplezier. Je kunt zelfs een
eigen missie of campagne samenstellen. Een missie duurt 30 minuten en een
campagne, waarin je met jouw team op steeds hoger niveau zult moeten presteren,
kan oplopen tot 2 uur speeltijd. Ga de uitdaging aan en probeer tot het hoogste
niveau door te dringen.
Als je
Countdown Special Ops realtime speelt, dan gaat de klok ook meetellen. Nu wordt
het extra belangrijk dat je snel en doeltreffend bent, kort afstemt met je
teamgenoten en doorgaat om de missie binnen de beperkte tijd van 30 minuten tot
een goed einde brengt.
Het
ontwikkelen van de unieke modulaire spelopzet van Countdown Special Ops heeft
The Game Master bijna 3 jaar gekost, omdat alle mogelijkheden van het spel
doorgetest moesten worden. De twee Nederlandse ontwerpers van het spel,
Gert-Jan Oomis en Hans van Tol, hebben er voor gezorgd dat Countdown Special
Ops een spel is dat je op elke niveau kunt spelen. Je kunt alleen missies
spelen op niveau 1, maar als dat te eenvoudig voor je is schakel je gelijk door
naar niveau 2 of eventueel zelfs spelniveau 3. En vind je het te kort duren,
dan speel je een scenario of stel je een eigen campagne samen. Met het spel
Countdown Special Ops hebben de twee ontwerpers dan ook een eigen "game
generator" ingebouwd: bouw je eigen missie, campagne of scenario. Echt
alles is mogelijk!
In het begin van de 20ste eeuw
strijden de grote Europese en Amerikaanse musea voor allerhande artefacten van
over de ganse wereld om hun museum een meerwaarde te geven en spectaculaire
exhibities te organiseren. In Artifact zijn de spelers
archeologen die sites onderzoeken op zoek naar artefacten, deze te verschepen,
geld te verdienen om terug te investeren in nieuwe opgravingen en aanzien te
verwerven. Acties en geld zijn beperkt, de concurrentie daarenboven bikkelhard.
Misschien is het wel eens handig om de zwarte markt te bezoeken om op die
ongeoorloofde manier aan kapitaal te komen of om zo dat unieke stuk te kunnen
toevoegen aan de collectie. Artifact biedt een rijke speelervaring en
geeft de spelers veel keuzes om over na te denken. Het spel voorziet een
instapversie om het spel te leren kennen, en twee uitbreidingen die naar
believen kunnen worden toegevoegd. Het complete spel wordt wel aangeraden voor
de iets ervarenere speler.
De aarde is in dodelijk gevaar! Invaders is een
asymmetrisch, door kaarten aangedreven, bordspel over oorlog en horror voor
twee spelers. In het spel nemen de spelers de rol aan van twee strijdende
commandanten in een conflict.
Eén speler leidt de buitenaardse
aanvallers wiens doel het is om de aarde om te vormen tot een plaats waar ze
kunnen overleven en zich vestigen. Deze aanvallers beschikken over ondenkbare
wapens en ongekende technologie. In hun alienleger hebben ze tal van
verschrikkelijke schepsels die ontworpen zijn om onrust te zaaien en chaos te
creëren.De andere speler heeft de
controle over de strijdmacht van de verenigde Aarde. De naties hebben de handen
noodzakelijkerwijs in elkaar geslagen om samen te vechten tegen het onheil dat
letterlijk boven hun hoofden hangt. De aardse alliantie moet het doen met
minder wapens, achterhaalde technologie en staan met één voet in het graf.
Gelukkig kunnen ze nog rekenen op elkaar, een sterk netwerk van militaire
machines, elite troepen en oorlogswetenschappers.
De Invaders
proberen de legers van de Aarde te vernietigen en hun voorraden uit te putten.
Ze doen dit door sleutellocaties te verdedigen en er voor te zorgen dat de
Aarde speler kaarten moet afgooien in zn aflegstapel. De aanvaller zal ook
voorzichtig zijn met het in het spel brengen van schepsels en oorlogsmachines
aangezien er grote kosten bij komen kijken en ze dan vaak andere voorwerpen
zullen moeten verwijderen uit het spel. De mensheid moet dan weer wanhopig
proberen om de kritische voedsel- en grondstofvoorraden te beschermen en
corruptie en beïnvloeding van de aliens voorkomen. Ze doen dit door fantastisch
dodelijke verdedigingen op te stellen, voorspellen waar de aanvaller zal
toeslaan en vallen te plaatsen om de aanvaller te ontmoedigen op bepaalde
plaatsen binnen te vallen. Ook de mens zal moeten uitkijken met zn voorraden
en strijdkrachten, want ook al zijn de soldaten gemotiveerd, het zijn er
ongetwijfeld onvoldoende om de aanvaller te overklassen.
Er resteert slechts één vraag: Aan welke kant sta JIJ?
New York, 1842: de kades langs de Zuidstraat wemelen van de activiteit.
Pakschepen komen voortdurend aan en varen terug uit. Er zijn zoveel
handelsschepen die in de rij staan te wachten om behandeld te worden, deze rij
is bekend onder de naam Packet Row.
In Packet Row
vertegenwoordigd elke speler een handelscompagnie die natuurlijk zo veel
mogelijk winst probeert te maken aan de trans-Atlantische handel. Veel geld
hebben is echter niet voldoende om het spel te winnen. Je moet je geld
spenderen ten voordele van de stad om de nodige overwinningspunten te
verkrijgen.
Een pasha (ook wel padisha
genaamd) is een machtige gouverneur. In Pasha proberen alle
spelers de best mogelijke combinatie te gooien met vijf dobbelstenen om zo de
Pasha te worden en de meest waardevolle kaart meet te grabbelen. Diegenen die
hun actieblokjes het beste inzetten, zullen een goede kans hebben om het spel
te winnen. Speel een kaart om te bepalen op welke manier er die ronde punten
kunnen gescoord worden. Vergeet ook zeker de bonustegels niet te verzamelen,
want deze leveren je speciale acties op.
2048, Aarde: de corrupte regering heeft zn grip verloren op Rain City,
een metropool vol criminelen die amok maken tegen de politiepatrouilles. Deze
wanhopige strijd kreeg er onlangs een nieuwe speler bij, een geheim agentschap
van premiejagers, die de controle proberen terug te krijgen over de
onophoudende golven van aanslagen op het stadsleven. Jouw taak: verslaag en
arresteer criminelen, onmantel bommen die stadswijken in puin zouden kunnen
leggen en voorkom dat moordenaars hun duivelse plannen kunnen uitvoeren. Jij
bent één van de leden van het geheime bondgenootschap van rechtvaardigheid. Dus
ben je klaar om de criminaliteit in de grote stad te trotseren?
Rogue Agent
is een spannend cyberpunk avonturenspel waarin de spelers het opnemen tegen
ondergrondse netwerken. Het spel bevat gedetailleerde miniaturen, een grote
variëteit aan unieke criminelen die moeten verslagen worden, speciale
dobbelstenen met iconen en twee verschillende speelmodi. In Rogue Agent
controleren de spelers een agent die werkt voor The Agency, gecreëerd om de
criminaliteit in Rain City in te dijken. Je wint het spel door het meeste macht
over de stad te krijgen in een race tegen een spelsysteem dat een levende stad
creëert waarin criminaliteit en andere uitdagingen op elke hoek van de straat
komen piepen.
Elke ronde bestaat uit
een actiefase, gevolgd door een opschoonfase. Tijdens de actiefase scoren de
spelers mracht door moordenaars te elimineren, criminele zwaargewichten in te
rekenen en high-tech bommen te ontmantelen. Door stadsgebieden te onderzoeken
verzamel je grondstoffen die vitaal zullen zijn om te overleven en de
mogelijkheden van de agenten te verhogen. Daarnaast zullen de agenten ook hun
vervoer, wapen en onderzoeksmogelijkheden verbeteren om zo een beter zicht te
krijgen op de ware identiteit van hun collega-agenten. Collaborateurs zoeken op
de verschillende locaties in de stad zal de agenten helpen in de confrontaties
met het lokale uitschot. Ondertussen zit de politie ook niet stil en houden ze
de agenten in het oog, aangezien die ook niet vies zijn van hier en daar een
illegaal werkje. The Agency heeft echter zn eigen luchtdefensie die het kan
inroepen ter ondersteuning. Gedurende het spel kunnen agenten als verrader
worden onthuld en spelen ze verder in de vorm van androids (die dus bij aanvang
zich hadden gemengd tussen de agenten). Deze androids hebben andere
overwinningscondities, zoals het vernietigen van sleutelplaatsen waar informatie
zit verborgen over de androidproductie en het elimineren van de menselijke
agenten. De eerste speler die acht macht weet te verzamelen, wint het spel.
In American Rails
speelt elke speler een rijke kapitalist die zn portfolio van aandelen in de
zes belangrijkste spoorwegmaat-schappijen moet beheren. Door meedogenloze
onderhandelingen en zorgvuldige planning proberen de spelers de waarde van hun
hebben en houden te verhogen. De rijkste speler wordt op het einde van het spel
bekroond tot de spoorwegbaron van het land.
In dit spel is geen sprankeltje geluk te bespeuren, doordacht plannen en
strategische acties beslissen over winst en verlies. Het spel is geïnspireerd
op spellen als Chicago express en het
Historic railroads system van Winsome
Games. Het spel speelt zich af in de VS aan de oostelijke kant van de
Mississippi. Het spel herbergt wisselende speelvolgorde (natuurlijk
gecontroleerd door de spelers zelf) en variabele startopstellingen, zodat dit
tactische treinspel een hoog niveau van herspeelbaarheid krijgt.
Er is een vloek over jou uitgesproken zodat je in het magische land van
Norkobia terecht. Je wil natuurlijk terug naar jouw wereld, maar Lord Maldorf,
heerser over Norkobia, laat je niet gaan tot je aan zijn voorwaarden voldoet en
zn enorme imperium voor hem uitbouwt.
In Warlock
(ontworpen door Belg Fabrice Vandenbogaerde) kruipt elke speler in de huid van
één van de verdoemde wezens. De opdracht is simpel: bouw een rijk in opdracht
van Lord Maldorf. Wie wapent zich het best tegen de duistere krachten en wie
weet de hulp van de andere wezens het best te benutten? Door het spelen en
strategisch inzetten van kaarten probeert iedere speler zijn rijk te
ontwikkelen. Wie dit het beste doet, wint het spel.Het doel van het spel is een imperium bouwen
naast je kasteel, uitgelegd in een 4x4 rooster. Elke ronde krijgt een speler 5
kaarten. Eén wordt in de kerker gelegd (waar hij een speciale actie wordt), een
andere in Hubbas bar (waar locale karakters kunnen ingehuurd worden). De
andere drie kaarten worden op handen gehouden. Dan worden er kaarten geveild,
te betalen met je handkaarten (kaarten krijgen dus vele functies in het spel).
Eens de veiling is afgelopen, kunnen de speciale acties van de kaarten gebruikt
worden om het imperium op te bouwen. Meer info vind je hier : http://www.spellenclub13.be/Warlock/inleiding.htm
UGO! is een typisch slagen-halen-kaartspel dat in een thematisch jasje is
gestopt. Hier en daar is er nog een kleine aanpassing en het scoren van punten
zal de doorwinterde kaarter waarschijnlijk helemaal onbekend zijn, maar laat
ons vooral het spel eens van naderbij bekijken.
Eén ding moeten we Playthisone al zeker nageven en dat is dat ze kwalitatief
materiaal op de markt brengen. De doos is van stevig glanzend karton en ook de
inlay is nuttig te noemen, niet zo'n nutteloos tussenschot dat je beter in de
prullenmand gooit. Het spel UGO! is voorzien van 4 spelersborden (die uit 2
puzzeldelen bestaan), 45 kleurrijke kaarten en 36 stevige kartonnen
boerenfiches. Op dit vlak is er echt niets op aan te merken. Misschien toch
even muggenziften: persoonlijk opteer ik er wel liever voor om kartonnen fiches
in een zakje te bewaren dan ze in zo'n smalle opening te plaatsen waar mijn
dikke vingers niet echt voor gemaakt zijn.
Het spelverloop van dit spel is niet echt moeilijk, zeker als je een beetje in
de kaartspellen thuis bent. Er worden vier ronden gespeeld en de speler die het
meeste punten wist te sprokkelen, wordt tot winnaar uitgeroepen. Het spel wordt
vooral gespeeld met de 5 x 9 gekleurde kaarten (waarden 0 tot en met 8). Elke
speler krijgt er 10 op handen, dus niet alle kaarten zullen in het spel zijn, dit
zorgt voor een beetje onberekenbaarheid en dat weten wij wel te appreciëren, de
die-hard-slagen-halers waarschijnlijk niet. De startspeler komt een kaart uit,
daarna moeten de spelers om beurten een kaart aan de slag toevoegen. Je moet
zoals steeds kleur bekennen indien mogelijk. Kan je geen kleur bekennen, mag je
een kaart van een andere kleur wegspelen. De speler die de kaart met de hoogste
waarde aflegde, wint de slag. Dit kan dus ook diegene zijn die een andere kleur
speelde. Troef bestaat niet in dit spel. Indien twee spelers de hoogste waarde
speelden, wint in de eerste plaats de uitgekomen kleur. Is die niet betrokken,
wint de speler die als eerste de hoogste waarde speelde in de slag.
Indien een speler een slag wint, plaatst hij de kaarten uit de slag op zijn
spelersbord. Dit spelersbord bestaat uit 5 vakken, 5 plaatsen om de kaarten van
de vijf verschillende kleuren in onder te brengen. De speler kiest zelf welke
kleur hij waar bewaart (van links naar rechts), maar dient een stapeltje te
vormen. Enkel de bovenste kaart zal op het einde van het spel punten opleveren,
dus leg best die met de hoogste waarde bovenaan. En probeer later in het spel
geen kaart met een lage waarde (bijvoorbeeld de "0"!) van die kleur
in een slag mee te graaien, want die wordt onverbiddelijk bovenop jouw hoge
kaart gelegd.
Indien je een slag wint, bekijk je of je ook boeren krijgt. Deze staan op de
kaarten afgebeeld. Win je bijvoorbeeld de slag met de rode 6 zoals hierboven
afgebeeld, dan mag je één boer aan je spelersbord toevoegen (van links naar
rechts). De kaarten met waarde 1 en 2 laten zelfs toe dat je boeren verdient
door een slag te verliezen, afhankelijk van hoe de slag afloopt. Nadat alle
kaarten zijn uitgespeeld, eindigt de ronde en worden er punten uitgereikt.
Elke speler krijgt de punten van de bovenste kaarten op hun spelersbord, indien
deze volledig voorzien zijn van boeren. Elk vak vereist een aantal boeren om de
volledige punten te kunnen scoren. Liggen er onvoldoende boeren in een vak, dan
scoor je -5 punten per ontbrekende boer, de bovenste kaart speelt hier geen rol
en levert niets op. Tenslotte kan het zijn dat je de benodigde boeren hebt
liggen in een vak waar geen kaart ligt, in dit geval krijg je de afgebeelde
punten op het spelersbord (zijnde 1, 3 of 5 punten).
(reeds een
uitgebreidere bespreking van dit spel dankzij het recensie-exemplaar van Play
this one)
In Rampage kom je
in Meeplestad terecht al seen groot, verschrikkelijk monster! Jouw doel bestaat
erin alles te vernietigen wat je tegenkomt, gebouwen neerhalen, je klauwen in
het asfalt planten en de inwoners (meeples) de schrik van hun leven bezorgen
kortom zaai terreur terwijl je er nog plezier aan beleeft ook.
De
gebouwen in Meeplestad bestaan uit verschillende verdiepen en meeples die
dienst doen als pilaar ter ondersteuning van de verdiepen. Vier houten
voertuigen rijden door de straten en acht districten van de stad. Elk monster
bestaat uit een schijfje en een pion. Tijdens een beurt mag je twee acties
kiezen uit de vier mogelijke acties:
Bewegen:
neem je pion op, schiet met het schijfje en plaats je pion op de plaats
waar de schijf terechtkomt.
Vernietig:
neem je pion, laat het op een gebouw vallen en verzamel alle verdiepen die
geen meeples meer op hen hebben liggen of staan.
Gooi een voertuig om:
indien je in de buurt bent van een voertuig, mag je het opnemen, op je
pion zetten en dan wegschieten naar een gebouw of een ander monster.
Adem: zelfs
wanneer je niet in de beurt van een voertuig bent, kan je schade
berokkenen. Plaats je kin op je pion en blaas over het bord.
Monsters
zijn nogal chaotisch als het op eten aankomt, maar als je meeples van het bord
gooit, kan je er wel eens voor gestraft worden. Het kan je een tand kosten of
een extra actie aan de andere spelers. Na je twee acties mag je onbeschermde
meeples op de grond in jouw district opeten, maar je kan slechts zoveel meeples
eten als je tanden hebt. Als je een ander monster op de grond mept, breek je
één van zn tanden en hou je deze bij. De meeples hebben zes verschillende
kleuren en vertegenwoordigen de soorten inwoners van de stad : blauw
(journalisten), groen (militairen), geel (blondines), grijs (senioren), rood
(helden) en zwart (zakenmensen). Voor elke set die je van deze soorten
verzamelt, krijg je 10 extra punten op het einde van het spel. Bovendien scoor
je ook voor verzamelde tanden en het bereiken van het doel dat jouw
karakterkaart je oplegt.
Bovenop de karakterkaart heeft elke
speler ook een krachtkaart (die gedurende het ganse spel geldig is) en een
superkrachtkaart (éénmalig gebruik) die je héél erg goed zal kunnen gebruiken.
Bovendien voorziet men ook een variant waarin de monsters tijdens het spel
evolueren, je punten kan verliezen als je bepaalde kleuren van meeples niet in
je sets hebt en een variant waarbij je met twee speelbord tot acht spelers aan
het werk kan zetten.