IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The cave (Rebel)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Als u deze spelbespreking heeft doorgelezen, zal u misschien een kleine Aha-erlebnis meemaken. Laat er geen twijfel over bestaan, dit spel is van de makers van K2, het spel waarin u die hoge berg probeerde te bedwingen. Wel, hoge toppen scheren, dat doen we niet alleen moeten ze in Polen gedacht hebben en Rebel gooit er iets in de diepte tegenaan.

In "The cave" bent u een speleoloog die, u raadt het al, een ondergrondse grot zal moeten exploreren en proberen overwinningspunten uit de brand te slepen door op een zo zuinig mogelijke manier door het gangenstelsel en langs de obstakels te verplaatsen. Elke speler heeft een persoonlijk speelbord waarop een handig overzichtje staat van alle mogelijke zaken die je kan tegenkomen in de grot. Erg handig als u het mij vraagt, want er zijn wel wat verschillende zaken te ontdekken. Daarnaast staat ook uw rugzak hierop afgebeeld, waarin u allerhande materiaal kan stoppen dat u zal helpen op uw weg : zuurstofflessen, touw, eten, een camera of een boot.

De spelers beginnen allemaal aan de ingang van de grot op het centrale speelbord. Aan het begin van je beurt moet je steeds één voedsel weten af te geven (tenzij je op de thuisbasis bent, de starttegel of een basis die je ergens in de grot weet te bouwen). Daarna mag je 5 actiepunten spenderen. Deze actiepunten worden gebruikt om nieuwe tegels te ontdekken, je te verplaatsen, materiaal te verzamelen of een kamp te bouwen.

1) Voor 1 actiepunt neem je een tegel van de passende stapel (eerst I, dan II, III en IV). De tegel moet passen aan de tegel waarop je staat. Indien dit niet lukt, verwijder je de tegel en leg je een rotsblok in de plaats. Afhankelijk van de tegel die er tevoorschijn komt, leg je er een fiche op (water, wonder, engte 1,2 of 3 of een dieptefiche.

2) Een beweging kost standaard 1 actiepunt, er zijn echter plaatsen die moeilijker te bereiken zijn en die kosten extra aan actiepunten of materiaal. Om in de diepte te gaan, moet je bijvoorbeeld een actiepunt extra afgeven en een touw op de tegel leggen. Alle volgende spelers kunnen nu het touw gewoon gebruiken en moeten dit extra punt niet afgeven. De speler die het touw plaats krijgt wel een touwfiche (die punten opleveren op het eind). Een watertegel doorzwemmen kost je 2 actiepunten en zuurstof. Als compensatie krijg je wel de waterfiche (als die er nog ligt). Je kan ook een boot gebruiken (als je die bij hebt), dit kost je 1 actiepunt, je kan zo wel geen waterfiche verzamelen. De wondertegels betreden kost 1 actiepunt, heb je een camera bij en geef je nog een actiepunt op, dan krijg je het wonderfiche mee. De engtes kosten je het meeste actiepunten, nl. 1 + de waarde van de engte (zijnde 1,2 of 3). Als je niet het nodige materiaal hebt om een tegel te betreden, mag je al je vijf actiepunten afgeven (dus je ganse beurt) om de tegel te betreden. Ook wanneer je geen voedsel hebt aan het begin van je beurt, moet je je 5 actiepunten afgeven om op die manier terug naar het kamp of de startplaats te geraken.

3) Voor 2 actiepunten kan je je rugzak gaan laden in je kamp of op de startplaats. Je kan je kamp ook voor 2 actiepunten ergens in de grot opbouwen. Het terug inpakken van je kamp kost je 1 actiepunt. 

Ongebruikte actiepunten in een beurt vervallen, dus gebruik je actiepunten wijs en probeer het maximum uit je beurten te halen. Zo gauw alle tegels zijn opgebruikt, krijgen alle spelers nog 3 ronden de tijd om terug naar de uitgang (startplaats) te komen. Indien dit niet lukt, kunnen ze het spel niet winnen. Nadien worden de punten berekend. De spelers krijgen punten voor hun verzamelde fiches en bonussen voor diegene die er het meeste heeft in elke categorie (8 punten voor de eerste, 4 voor de tweede)
* 2 punten voor :
- touwfiches
- wonderfiches (foto)
- engtefiches waarde 1
* 3 punten voor :
- waterfiches
- engtefiches waarde 2
- dieptefiches waarde 25
* 4 punten voor :
- engtefiches waarde 3
- dieptefiches waarde 50
* 5 punten voor :
- dieptefiches waarde 75 of meer 

Conclusie : The cave is naar mijn inziens ietsje moeilijker om te spelen dan K2, omdat er met meer zaken rekening dient worden gehouden. Er zijn meer fiches, prulletjes en krulletjes. Als u nog geen van beide spellen in huis heeft, maar geïnteresseerd bent, zou ik uw keuze baseren op het thema dat u het beste ligt en als het voor u niet uitmaakt en u zoekt een vlot spel met toch voldoende diepgang, dan zou ik voorlopig voor K2 kiezen.

03-11-2012 om 09:48 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Skyline
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skyline (TMG) :

+ de dobbelstenen zijn op zich redelijk tof
+ het is een leuke kickstarter-extra, beter dan een extra kaartje of dobbelsteentje
+ zéér snel tussendoortje door het gefixeerd aantal ronden (bij Martian dice bv. kan het soms wel eens langer duren en gaan slepen)

- voor de lage gebouwen hadden ze beter een ander dak genomen, het platte dak is een beetje verwarrend (met de benedenverdieping)
- het is een dobbelspelletjes als een ander, enkele beslissingen kunnen doorslaggevend zijn, maar je gooi bepaalt uiteindelijk de uitkomst
- er zitten eigenlijk te weinig overwinningskaartjes in van de lagere gebouwen (misschien door onze foute tactiek, die we naar het einde van het spel wel aanpasten)

03-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
02-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Saint-Malo
Klik op de afbeelding om de link te volgen Saint-Malo (Aleaspiele) :

+ het spelconcept is leuk en strak
+ schrijven op een speelbord, de eerste keer deed het raar, maar het is wel geinig gevonden
+ roll through the ages op een speelbord ipv op een papiertje, zo zou ik het allemaal het best kunnen omschrijven
+ prima overzicht van de punten op het speelbord
+ dat spel hoort echt WEL thuis in de mid-box-games-reeks van Alea

- hoge scores halen is niet evident, de piraten zijn er wel erg snel elke keer (en verdedigen blijkt niet makkelijk)
- voor linkshandigen zijn uitwisbare stiften een hel
- de speelborden kan je afvegen met een droge doek, maar ik raad een nat doekje aan, anders gaat je bordje toch op termijn een kleurverandering ondergaan
- ik vrees bij volgende speelbeurten wel voor een redelijk stereotype spelverloop, dus qua herspeelbaarheid weet ik het niet

02-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aztlan (Ares games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is zonder meer één van de spellen waar ik met meer dan gewone verwachting naar uitkeek. In de eerste plaats omdat dit een Colovini is en dit staat bij ons in de club garant voor speelplezier, éénvoudige spelregels, vlot spelverloop en niet al te veel kleine regeltjes. Daarnaast komt het spel van een Italiaanse uitgever wat dan weer staat voor mooie artwork, dus deze combinatie zou wel eens een hit kunnen zijn.

Op het eerste zicht voldoet het spel in ieder geval aan de verwachtingen. Het ziet er mooi uit, de spelregels zijn duidelijk en redelijk snel doorgenomen. Ik ga u hier dan ook in het kort even een overzichtje geven van hoe het spel verloopt.

Het spel bestaat uit een speelbord, dat verdeeld is in verschillende landschapstypes. Je kan het eigenlijk redelijk goed vergelijken met het speelbord van Smallworld. Daarnaast krijgt elke speler 30 spelerspionnen (mooie plastieken miniaturen), een set van 6 krachtkaarten met waarde 4 t.e.m. 9 en de scorepionnen zijn in dit spel piramiden (bestaande uit twee delen, zo gauw je boven de 100 punten komt, mag je het tweede deel op de piramide plaatsen). Tenslotte omvat het spel ook nog 30 speciale kaarten die je hier en daar tegen de gewone regels laten zondigen.

Het spel verloopt over vijf rondes, waarin de spelers telkens 4 stappen uitvoeren :
1) Keuze van de krachtkaart
2) Plaatsen van de pionnen
3) Conflicten afhandelen
4) Punten tellen

1) De spelers kiezen allen een krachtkaart uit hun hand die ze deze ronde willen spelen. De krachtkaarten tonen een landschapstype (wat belangrijk zal zijn voor de score) en een getal dat je kracht aangeeft (van 4 t.e.m. 9). Afhankelijk van het aantal spelers en de ronde waarin we ons bevinden krijgen we ook een aantal pionnen waarmee we het deze ronde moeten stellen. Let op : je mag elke krachtkaart maar één keer in het hele spel gebruiken. Eén kaart ga je overhouden, deze telt mee voor de slottelling.

2) De spelers plaatsen om beurten, te beginnen met de speler die aan de leiding staat met de punten, hun pionnen op het speelbord. Er zijn in dit spel geen plaatsingsregels, dus niets moet aangrenzend of op een leeg vak. Nadat je een pion hebt gezet, mag je ook nog een andere pion, die reeds op het bord stond, verzetten naar een aangrenzend gebied. Dit blijven we herhalen tot alle spelers hun pionnen hebben ingezet deze ronde.

3) Beginnende van de speler met de meeste punten, ga je na of er gebieden zijn waarbij er meerdere stammen samen staan. In deze gebieden volgt er een conflict. De spelers draaien hun gekozen krachtkaarten (in fase 1) om en vergelijken de kracht. Om de kracht te berekenen vermenigvuldig je het aantal pionnen met de waarde van je krachtkaart. Nadien kan de overwinnaar twee zaken kiezen. Ofwel gooit hij de tegenstrever onherroepelijk van het bord ofwel gaat hij vredevol samenleven. In ruil krijgt hij dan een speciale kaart. Bij gelijke stand leven de stammen vredevol samen en krijgt niemand een kaart. Staan er meerdere spelers in een gebied, dan worden ze ofwel allemaal van het bord gegooid door de winnaar of leven ze allen vredevol samen.

4) Beginnende met de speler met de meeste punten, worden er punten verdeeld. Je scoort elk domein waar je aanwezig bent. Een domein is een deel aangrenzende gebieden (of één gebied). Je scoort één punt voor elk gebied in het domein en je krijgt bovendien nog een bonus voor elk gebied dat overéénkomt met het landschapstype op je krachtkaart vermenigvuldigd met zichzelf (1-4-9-16-25-36). Indien je domein geen enkel gebied bevat dat overéénkomt met het landschapstype op je krachtkaart scoor je het hele domein niet.

Nadat je zo vijf ronden hebt afgehandeld volgt er nog een slottelling waarbij je scoort voor :
- de bonuswaarde van de krachtkaart (staat onderaan rechts op de kaart) die je nog niet gebruikte
- 1 extra punt voor elke speciale kaart die je nog op handen hebt
De speler met de meeste punten wint uiteraard!
 

02-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
01-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : P.I.
Klik op de afbeelding om de link te volgen P.I. (Treefrog) :

+ meermaals aan tafel gevallen "Wallace is geniaal"
+ deductie tot de max.
+ brainburner als je hier niet echt goed in bent (zoals mezelf)
+ met enkele zéér eenvoudige spelregels een prachtig spel uitgewerkt
+ een systeem dat tot in de puntjes blijkt te werken
+ uiteindelijk komt iedereen relatief bij elkaar in de buurt als het op het oplossen van de zaken aankomt

- oranje overheerst nogal het speelbord
- als je ondersteboven moet lezen (tegels, bord, kaarten) is het ietsje moeilijker

01-11-2012 om 10:20 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Legacy : Gears of time (Floodgate games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Indien u dit spel in Essen aan het zoeken bent geweest, zal dit tevergeefs geweest zijn. Floodgate games, een sympathieke "kleine" Amerikaanse uitgever kon niet tot in Duitsland geraken. Ik heb hem nog enkele adresjes bezorgd om het spel via een Europese verdeler tot daar te krijgen, maar dit is blijkbaar niet meer gelukt binnen de korte (en drukke) tijdspanne.

Jammer moeten we eerlijk bekennen, beter voor spellenclub SpinLi wel, want wij kunnen dit prachtige spel aanbieden op onze spellenavonden. 
In Legacy : gears of time gaat u tijdreizen. Op zich geen alledaagse bezigheid, maar hier gaat u proberen het verleden te manipuleren om zo in de toekomst een mooi resultaat neer te zetten.

Als uitvinder zijnde is het altijd makkelijk als je bepaalde zaken in het verleden kan regelen, zodat je in de toekomst de nodige kennis en vaardigheden heeft om uw droomuitvindingen te verwezenlijken. Qua concept lijkt dit dan ook een beetje op Khronos (Matagot), het spel zelf is echter toch héél wat anders. In dit spel zijn vooral de kaarten belangrijk. Het spel verloopt over 4 ronden. Elke ronde zullen we iets meer tijd in de geschiedenis hebben en kan je dan ook verder terug in de tijd reizen. 

In een beurt voert een speler drie acties uit. Hij heeft de keuze tussen :
- naar het verleden reizen
- een uitvinding (technologie) doen
- de bestaande uitvindingen beïnvloeden
- neem één kaart (van de bovenste twee) van de trekstapel 
- speel een lotkaart

1) Naar het verleden reizen : je kan zo ver terug reizen als je wil, maar pas op, je kan in deze ronde niet meer terug vooruit in de tijd reizen. Als je dus onmiddellijk je invloed wil gaan uitspelen te lang geleden, zit je een beetje vast in het verleden. 

2) Een uitvinding doen : leg een kaart uit je hand op het speelbord, in de tijdszone waarin je je bevindt en leg een aantal handkaarten af (afh. kostprijs van de uitgespeelde kaart). Leg een aantal invloedsblokjes uit de algemene voorraad, gelijk aan de kostprijs van de kaart, op de uitvinding. Het aantal kaarten dat in een bepaalde tijdszone mogen worden neergelegd staat bovenaan op de track aangegeven. (deze zal elke ronde verschuiven en meer uitvindingen toelaten).

3) de bestaande uitvindingen beïnvloeden : gebruik een actie om invloedsblokjes uit je persoonlijke voorraad op een uitvinding te leggen. Deze blokjes heb je bij aanvang van het spel nog niet. Wanneer ze van het bord worden verwijderd komen ze in je persoonlijke voorraad terecht.

4) trek één kaart : neem de bovenste twee kaarten van de trekstapel en hou er één van

5) speel een lotkaart : dit telt niet tot de 3 acties die je mag uitvoeren. Je voert het effect van de lotkaart uit. Sommige blijven de ganse ronde liggen, de anderen worden onmiddellijk afgelegd.

Nadat alle spelers hun beurt gespeeld hebben, gaan ze terug naar het heden, wordt de tijdstrack aangepast (verschoven) en gaan we over naar een scoreronde.

In de scoreronde worden eerste historische disputen (fouten) gezocht. Je vertrekt best vanuit het heden en kijkt of de uitvindingen die er liggen alle nodige voorafgaande uitvindingen hebben op het tijdsspoor. Is dit het geval worden de punten uitgereikt aan de speler die op deze kaart het best vertegenwoordigd is (invloedsblokjes). De spelers die de benodigde kaarten in het verleden hebben liggen voor deze kaart scoren overigens ook punten hiervoor. Zo overloop je alle kaarten. Kaarten waarop geen invloedsblokjes liggen of die niet alle basisvoorwaarden hebben, worden verwijderd vooraleer te tellen (blokjes die hierop liggen gaan naar de algemen voorraad). De winnaars van bepaalde uitvindingen nemen telkens één blokje terug van de kaart en voegen dit toe aan hun persoonlijke voorraad. 

De speler die na de vierde ronde het meeste punten heeft weten te verzamelen wint dit spel.

Misschien zegt deze bespreking zeker niet alles, het is dan ook vrij abstract om zonder concrete voorbeelden het spelprincipe uit te leggen. Maar ik hoop dat u op deze manier toch een zicht heeft gekregen over het algemene spelverloop. 
De kwaliteit van de artwork en het materiaal is uitstekend. Bovendien waren in ons exemplaar sleeves voorzien om de kaartjes netjes in te stoppen. Als dan ook de achterkanten van deze sleeves nog zijn bedrukt met dezelfde afbeelding als de achterkant van de kaarten, dan kunnen we enkel nederig buigen en zeggen : "Dank je wel Floodgate games".

01-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
31-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Amber
Klik op de afbeelding om de link te volgen

+ kinderspel qua uitzicht, maar niet qua spelen
+ het spelprincipe is echter vrij éénvoudig en dat weten wij wel te smaken
+ bij een eerste speelbeurt hadden we al erg snel het gevoel dat we fout speelden, dat we te snel mooie wegen wilden bouwen, maar dit is echt een blokker/pest/afbraakspel
+ ik vermoed dat er meer tactiek bij komt kijken dan op het eerste zicht

- het is wel wat het is en niet meer dan dat
- als je niet houdt van tegellegspelletjes dan laat je deze ook beter liggen
- ik heb het gevoel dat er vaak een gelijke stand kan optreden

31-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yggdrasil asgard (Ludonaute)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Onze Franse vrienden van Ludonaute kwamen dit jaar in Essen niet op de proppen met een nieuw spel, maar brachten een uitbreiding mee voor hun populaire coöperatief spel "Yggdrasil". Een tijdje geleden kreeg ik van hen de vraag om de spelregels te vertalen en dat hebben we dan ook even snel gedaan, dus bij deze even wat kopieer- en plakwerk zodat u dit ook even kan doornemen.

Al de basisregels voor Yggdrasil blijven gelden wanneer je met deze uitbreiding speelt behalve de “trance” en Hel effecten.

In een onzelfzuchtige daad van opoffering kan een god in trance gaan om de krachten van de andere goden te verhogen. Deze uitbreiding voegt een nieuwe actie toe aan de oorspronkelijke negen acties. Voor één actie kan de actieve god in of uit een trance gaan. Draai gewoon je god om naar de andere kant (normaal of trance). De actieve god kan de trance niet ingaan en verlaten in dezelfde beurt.

Trance :

Zolang een god in trance is, hebben hij en alle andere goden een nieuwe kracht : de trance-kracht van de god onder trance. Deze kracht kan door alle goden gebruikt worden, inclusief diegene onder trance. De god in trance verliest echter z’n normale kracht en bovendien kan deze god ook geen actie ondernemen in Asgard, met andere woorden, een god in trance kan geen van de zes vijanden aanvallen.

Hel :

De viking-fiches die Hel uit de zakjes haalt, worden niet in de dodenwereld geplaatst, maar permanent uit het spel verwijderd. De goden kunnen dus geen beroep meer doen op hen tijdens het spel.

                                               Persoonlijke kracht                                                       Trance kracht

Odin

In het begin van z’n beurt, trekt Odin 2 vijandkaarten ipv één, kiest er één om uit te spelen en plaatst de andere onderaan de trekstapel.

Wanneer de goden in het ijskasteel een reus verslaan, leggen ze één reus naar keuze af, dit kan zowel één in het spel zijn als één die nog in de stapel zit.

Thor

Thor heeft een permanente bonus van +1 op elk gevecht.

De strijdkracht  van alle reuzen wordt gereduceerd met 1.

Frey

Frey kan 4 acties uitvoeren in zijn beurt (ipv 3), maar ze moeten nog steeds verschillend zijn.

De goden voeren alle effecten uit in het heilige land tot en met de plaats waar de Vanir gekomen is. Nadien wordt hij terug op de eerste plaats van het spoor gezet.

Freyja

Freyja kan 2 van haar 3 acties in dezelfde wereld uitvoeren. Ze kan tijdens één beurt zowel in en uit trance gaan.

Wanneer de goden vechten en Vikingen gebruiken, wordt de helft van de gebruikte Vikingen (afgerond naar onder) in het dodenrijk geplaatst, de andere helft wordt aan Freyja gegeven.

Tyr

Tyr kan de dobbelsteen twee keer gooien en één van de resultaten kiezen.

Wanneer de goden vechten, leggen ze geen Vikingen af tot na de dobbelsteenrol.

Heimdall

Heimdall mag vier fiches ipv drie trekken als hij op zoek gaat naar zielen in Midgard.

Al de goden (inclusief Heimdall) hebben nu Heimdall z’n normale kracht als trance-kracht.

Frigg

Wanneer Frigg op zoek gaat naar zielen in Midgard, plaatst ze alle vuurreuzen in het rijkdom van vuur.

Wanneer de goden in het koninkrijk van vuur zijn verwijderen ze 5 vuurreuzen uit het zakje naar keuze. Indien er minder dan 5 vuurreuzen aanwezig zijn, worden alle resterende verwijderd.

Vidar

In een gevecht telt elke elf die Vidar speelt voor de dobbelsteenrol voor 2 elfen.

Wanneer de goden in de elfenwereld zijn, kunnen ze één elf afleggen en 4 Vikingen uit het dodenrijk nemen ipv 1 elf te nemen.

Magni

De Viking die Magni gebruikt in een gevecht worden in een zak naar keuze geplaatst ipv in het dodenrijk.

Wanneer de actieve god aan het vechten is, mag een andere god hem helpen door een aantal elfen, Vikingen of een combinatie van beiden aan te bieden.

Sif

Sif kan drie keer de dwergensmidse gebruiken voor 1 actie.

Al de bonussen van de artefacten stijgen met 1.

Njord

Wanneer Njord op zoek gaat naar zielen in Midgard, mag hij de fiches uit de zak kiezen ipv ze te trekken.

Wanneer de goden zielen zoeken in Midgard, kunnen ze de Valkyrie negeren en fiches nemen uit een zakje naar keuze (met uitzondering van het verzonken eiland)

Idunn

Wanneer Idunn een vijandkaart trekt, wordt het effect ervan gerudeceerd met 1 (Fenrir met 0 bliksemschichten wordt automatisch gekalmeerd met één actie).

In het begin van de beurt van elke god, gooit de speler een dobbelsteen. Indien het resultaat wit of blauw is, krijgt de god 1 extra actie gedurende deze beurt.

 U merkt dus dat deze mini-uitbreiding, want dat is het toch wel, met slechts enkele godenkaarten in één plastic zakje een beetje toevoegt aan het basisspel, maar of het nu effectief een meerwaarde is of niet, laat ik in het midden. Het voegt in ieder geval weer een extra dimensie toe aan het spel, dat sowieso al moeilijk te winnen is.


31-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
30-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2012/11
Klik op de afbeelding om de link te volgen Indien u de blog volgt, is er weinig nieuws in onze nieuwsbrief, maar bij deze toch nog even een uitnodiging voor nu vrijdag 2 november.
Gelieve het spel(len) die u wil spelen zeker aan te vragen, zodat we ze zeker bij hebben!!! Klik op de afbeelding om te vergroten.

30-10-2012 om 08:46 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Lady Alice
Klik op de afbeelding om de link te volgen

+ deductie die voor mijn bescheiden hersenen nog kan
+ gedaan met stomme vragen stellen, strak en snel spelverloop
+ een speelsessie is op klein halfuur afgerond
+ het inzetten van de biedfiches is een echt “poker”spel
+materiaal is prima in orde en in dezelfde sfeer als Mr. Jack
+ je moet geen vragen gaan stellen, dus je maakt je niet meer belachelijk met dubbelgestelde vragen of vragen waarop je het antwoord zou moeten weten, die je tegenstrevers al een uurtje geleden hadden achterhaald en die je daarom honend zitten weg te lachen

-het is weinig waarschijnlijk, maar het spel kan na welgeteld 10 seconden zijn afgelopen, als je onmiddellijk de juiste combinatie samenstelt
- voor de echte Cluedoliefhebbers is dit misschien een beetje te licht

30-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guildhall (AEG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik moet u eerlijk bekennen dat ik dit spel niet kende vooraleer ik naar Essen vertrok. Het was de vertegenwoordiger van AEG die me het spel in de handen duwde toen ik aan de stand passeerde. En ik moet eerlijk bekennen dat na het lezen van de spelregels mijn interesse in dit spel best wel gegroeid is. Een topper is het volgens mijn eerste aanvoelen niet, maar er zou best wel eens een aardig kaartspelletje in deze doos kunnen zitten.

Guildhall bestaat uit 120 kaarten, zijnde 4 sets van 6 karakters in de vijf kleuren. Daarnaast zijn er nog 30 puntenkaarten en 52 puntenfiches. That's it! In het midden van de tafel worden vijf puntenkaarten opengelegd. Elke speler krijgt 9 karakterkaarten en mag door een eenvoudig draftsysteem, zijnde x aantal kaarten afleggen en x aantal kaarten bijtrekken z'n hand verbeteren. Daarna legt hij drie kaarten rechts voor zich af, dit is z'n Guildhall. Als alle spelers dit hebben gedaan, kan het spel beginnen.

In een beurt voert een speler steeds 2 acties uit. Hij heeft de keuze tussen :
- 1 kaart spelen en de bijhorende actie uitvoeren
- Een aantal handkaarten afleggen en bijtrekken tot zes handkaarten
- 1 puntenkaart kopen

Als je een kaart wenst te spelen, is er maar één restrictie, dezelfde kaart mag nog niet in je guildhall liggen. Er mogen al wel dezelfde karakters liggen, maar niet in dezelfde kleur. Je voert de actie van het karakter uit (zie later) en legt de kaart af in je guildhall. Je legt dezelfde karakters (van verschillende kleur natuurlijk) bovenop elkaar zodat je een rijtje vormt. Je kan overigens ook maar één keer een karakter spelen in een beurt. Kies je als tweede actie weer voor een kaart spelen, moet het een ander karakter zijn.

Je legt kaarten af zoveel je wil en trekt kaarten bij tot zes. In principe heb je dus maximum zes kaarten in handen, ook al is er geen handkaartenlimiet. Je kan door bepaalde acties er meer op handen hebben.

Als je een compleet hoofdstuk hebt verzameld, dwz alle karakters van één soort in alle kleuren, kan je deze inruilen voor één van de openliggende puntenkaarten op tafel. Je neemt deze kaart, voert de eventueel bijhorende extra actie uit en legt een nieuwe kaart open in de rij op tafel.
Als je een compleet hoofdstuk kan vormen, leg je de karakterkaarten onmiddellijk ondersteboven. Men kan ze nu niet meer komen ruilen, stelen, ... Je mag maximaal 3 volledige hoofdstukken hebben liggen.

Wanneer je je twee acties hebt uitgevoerd, controleer je of je 20 punten hebt in totaal. Is dit het geval, win je het spel. Zo niet, dan komt de volgende speler aan de beurt.

De karakters : hun mogelijkheden hangen af van het aantal dat je er in je eigen guildhall hebt liggen.
1) Moordenaar : leg kaarten van tegelspelers hun guildhall af
2) Boer : verdien overwinningspunten (fiches)
3) Geschiedkundige : plaats kaarten van de aflegstapel in je guildhall
4) Handelaar : wissel kaarten van jouw guildhall met die van een andere speler
5) Danser : trek een aantal kaarten gelijk aan het aantal dansers en voer een nieuwe actie uit
6) Wever : wissel kaarten tussen je hand en je guildhall

Puntenkaarten :
2 punten : plaats een hoofdstuk van een andere speler in je guildhall
3 punten : wissel één van je kaarten uit je guildhall met twee kaarten van een andere speler z'n guildhall; plaats een aantal kaarten vanuit je hand in je guildhall
4 punten : trek vijf kaarten;  plaats één kaart van een tegenspeler z'n guildhall in jouw guildhall; voer een andere actie uit
7 punten : voer twee extra acties uit


30-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
29-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.P.I. (Treefrog)
Klik op de afbeelding om de link te volgen "Cluedo meets Mastermind", zo zou je deze nieuwe Martin Wallace kunnen omschrijven. Iets te kort door de bocht misschien, maar de basisprincipes van beide spellen zitten er netjes in verweven.

Het spel bestaat uit drie mini-games. In elke mini-game gaan de spelers op zoek naar de handkaarten van hun rechterbuurman. Deze kaarten omvatten een verdachte, een misdaad en een locatie. De speler die als eerste de drie aspecten kan achterhalen scoort de hoogste punten. De strijd gaat door tot alle spelers, behalve één het antwoord heeft gevonden, maar wie later komt, scoort uiteraard minder punten. Wie na drie mini-games het meeste punten heeft, wint dit atypische Treefrog-spel.

In een speelbeurt heeft de speler de keuze uit drie mogelijke acties :
- speel een onderzoeker
- kies een bewijskaart
- tracht een zaak op te lossen

Een onderzoeker plaats je op het speelbord bij een bepaalde locatie. Op deze locatie liggen er steeds enkele aanwijzingen (losse tegels, dus elk spel anders) in de vorm van een verdachte, een locatie en een misdaad. Indien de kaarten van je rechterbuurman overéénkomen met één van deze aanwijzingen, legt hij één fiche per overéénkomst van jou op die plaats. Hij plaatst ook een blokje voor elke overeenkomst die bij de aangrenzende plaatsen ligt. Op deze manier kom je hopelijk al héél wat te weten over z'n kaarten. Dit principe kan je dus perfect vergelijken met het Mastermind-principe.

Een bewijskaart kies je uit de lijst van negen openliggende kaarten. Deze kaarten omvatten ook weer daders, locaties en misdaden. Indien de kaart overéénkomt met de kaarten in de hand van de buurman, legt hij wederom een schijfje op de bewuste tegel. Indien op het speelbord op de plaats van de tegel die overeenkomt met de gekozen kaart in de naburige plaatsen overeenkomsten zijn, plaatst hij weer blokjes.

Indien je voldoende bewijzen hebt verzameld of een gokje wil wagen, neem je de drie zwarte fiches en duidt je een dader, locatie en misdaad aan. Als dit klopt krijg je punten, afhankelijk van de plaats. Ben je de eerste die erin slaagt, krijg je 7 punten, de tweede krijgt 5, de derde nog 3. Indien je in éénzelfde ronde kunt raden, krijgen beide spelers wel hetzelfde puntenaantal. Bij een fout moet je je fiche op het boetespoor één plaats verzetten en is je beurt over.

Indien er tijdens het spel valse of verkeerde informatie wordt gegeven, wordt de bewuste valsspeler gestraft en krijgt hij sowieso 0 punten, het slachtoffer krijgt sowieso 7 punten, dus let op dat je geen foutjes maakt.

De speler die na drie zulke ronden het meeste punten heeft weten te verzamelen, wint het spel.

Conclusie : het feit dat iedereen op zoek moet gaan naar een andere combinatie maakt tot spel toch wel erg speciaal. Persoonlijk ben ik erg slecht in dit soort deductiespellen, maar ik hoop het toch enkele keren op tafel te krijgen de komende weken. Al is het maar om het gevoel te krijgen dat ik er toch wat zicht op heb.


29-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : City of horror
Klik op de afbeelding om de link te volgen City of horror :

+ thematisch zit het wel snor, sfeervol
+ zeer vlotte gameplay
+ gewoon leuk om te spelen met de juiste groep mensen
+ een mes in de rug planten is hier op z'n plaats
+ een spel dat goed tot z'n recht komt met meerdere spelers
+ relatief snel gespeeld

- een spel dat niet zo goed tot z'n recht komt met minder spelers (3, zelfs 4)
- miniatuurtjes had fijn geweest
- het omvat nu ook niet héél erg veel
- geluksfactor is redelijk hoog (maar mij stoort dit niet in dit genre spel)
- de auteur kan erg slecht "tekenen"

29-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
28-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rome & Carthage (Grosso modo éditions)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de folie van dit spel plakte een sticker met daarop de naam van de auteur en tussen aanhalingstekens "één van de auteurs van Risk". Dit kon dus zowel positief als erg negatief uitpakken. Persoonlijk kan ik liefhebbers van Risk een beetje geruststellen. Rome & Carthage is een oorlogsspel. Het concept van Risk is zo goed als volledig behouden gebleven. U zal een beweging uitvoeren en een potje rommelen om de steden waar u terechtkomt. Het belangrijkste verschil is dat u in teams gaat spelen, met z'n twee tegen twee of alleen (je speelt dan met twee volkeren) tegen twee, of één tegen één waarbij beide spelers twee volkeren onder hun hoede nemen.

U krijgt echter geen vooropgesteld doelkaartje in dit spel. U wint het spel als u de hoofdsteden van de tegenstand een volledige ronde kan innemen of wanneer u de tegenstand volledig van het bord veegt. Het spel bestaat uit één speelbord, 52 kaarten van verschillende waarden , 2 speciale kaarten voor elk team en 7 troepen per speler. De troepen zijn kartonnen fiches die in zo'n staandertje dienen geplaatst te worden. Ik dacht dat dit speelmateriaal stilaan uit de mode was, maar blijkbaar is het er terug (ook bij City of horror was dit al het geval). Persoonlijk hadden we in beide gevallen liever miniaturen gezien, maar dit drijft de prijs natuurlijk aanzienlijk de hoogte in. De spelers starten met een aantal kaarten afhankelijk de teamsamenstellingen.

In de eerste twee ronden van het spel plaatsen de spelers om beurten hun legers, eerste vier en nadien nog eens drie. De legers bestaan uit 3 infanterie, 2 galleien, 1 strijdwagen en 1 olifant. Vanaf ronde 3 kan het spel dan echt beginnen. Een speelbeurt wordt opgedeeld in 4 stappen :
- een kaart trekken en toevoegen aan je hand
- een speciale kaart spelen is optioneel : deze kaarten liggen voor de speler en kunnen éénmalig in het spel gebruikt worden. De ene kaart vernietigt alle legers die hun hoofdstad bezetten (kwestie van het spel wat te rekken zeker), met de andere kaart kan u vijandige legers één beweging terugdringen (kwestie van het spel wat te rekken zeker)
- bewegen van 1 leger of 2 infanterie : de spelers voeren één bewegingsactie uit :
* olifant : op het land naar een aangrenzende stad
* gallei : op zee, langs de kust naar een aangrenzende stad
* infanterie : op het land naar een aangrenzende stad (je mag er 2 verplaatsen)
* strijdwagen : op het land naar een aangrenzende stad of nog ééntje verder
Bovendien kan je kaarten spelen met een totale waarde van minstens 3 om nog een extra beweging uit te voeren
- vechten : elke speler speelt twee kaarten, draai open en de sterkste wint. De gespeelde kaarten worden afgelegd, behalve de nullen die terug op handen worden genomen.
* olifant : verdubbelt de waarde van de hoogste kaart
* strijdwagen : verdubbelt de waarde van de laagste kaart
In geval van gelijke stand spelen de spelers nog een kaart, enz. tot er een speler wint. Indien beide spelers voor een waarde nul spelen, eindigt het spel en gaat de aanvaller terug naar z'n vorige stad.
Wanneer een speler een "1 en 1" of een "0 en 2" speelt, mag hij de kaarten van de tegenstrever bekijken en eventueel nog 2 kaarten extra uitspelen.
Vanaf het moment dat een hoofdstad is ingenomen, kan de speler van die hoofdstad nog slechts één kaart spelen.

Dit spel zou wel eens één van de enige kunnen zijn dat kastruimte inneemt die ik liever niet af geef! Maar liefhebbers van het genre kunnen het spel zeker een keertje komen proberen.

28-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Big Badaboom
Klik op de afbeelding om de link te volgen Big Badaboom (Gigantoskop) :

+ we hebben het spel in Essen gewonnen door gewoon hun verstopte bom te vinden
+ de verpakking is zeker origineel te nemen en nodigt zeker uit om het vast te nemen tussen een hele hoop spellen
+ je voelt dat er potentieel wel een leuk spel in zit, zeker als je de kaarten een beetje kent

- de spelregels waren op het eerste zicht nogal verwarrend, vooral omdat de kaarten uitsluitsel moeten brengen voor vele zaken
- het is niet echt slecht, maar echt warm word ik er niet van
- kwestie van persoonlijke smaak, maar de artwork is nogal donker naar mijn bescheiden mening
- na een dagje Essen was de witte tekst op de pikzwarte achtergrond goed om een aanval van migraine te krijgen
- omdat je de kaarten bij een eerste potje natuurlijk niet kent, heb je echt geen idee wat je moet aanvangen met die bom
- jammer dat de verpakking enkel de verpakking is, de spelregels spreken over het doorgeven van de bom, maar dit zijn slechts een stapeltje kaarten, waarom deze dan niet in verwerken in die "echte" bom?


28-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
27-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saint malo (Alea spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Over deze nieuwe Alea is al héél wat te doen geweest en is er al veel gezegd en geschreven. Twee redenen hiervoor! Ten eerste omdat het spel reeds werd aangekondigd op de Spielwarenmesse in Nürnberg in februari, dus er is al héél wat tijd overheen gegaan vooraleer hij op de markt is verschenen. Ten tweede de reden waarom het zo lang heeft geduurd. Ze vonden niet het correcte materiaal! In dit geval stiften en uitwisbare speelborden ... als u dit leest, fronst u waarschijnlijk al uw wenkbrauwen, net zoals wij dat ook deden een dik half jaar geleden.

Dit brengt ons onmiddellijk bij de troef, maar ook grootste minpunt van het spel. U krijgt hier van Alea iets origineels, u heeft hoogstwaarschijnlijk nog nooit met een stift over één van uw speelborden gegaan (hoop ik toch), wel u gaat er hier zelfs plezier aan beleven om dat te mogen doen. Hoe de kwaliteit en levensduur van de stiften is, weet ik niet. De speelborden zien er wel gaaf uit en men belooft dat ze makkelijk wissen met een droog doekje. Natuurlijk moet je dat dan wel ergens bij de hand hebben als je het spel speelt. Nu ik het spel in mijn handen heb gehad, ben ik in ieder geval al minder sceptisch dan in februari. Dit zou echt wel eens een erg leuk spel kunnen zijn. (hopelijk binnenkort meer info daaromtrent in een imprESSEN)

Saint malo werd aangekondigd als een 2/10 op de Alea moeilijkheidsgraad en dat lijkt me een redelijk goed gekozen score. Mij doet het allemaal in eerste instantie wat denken aan Roll through the ages. Ook in dit spel gaat u met dobbelstenen gooien, maximaal 3 keer en scoort u hetgeen dat u allemaal gooide. Op de dobbelstenen staan piraten, kisten, hoofden, kruisen, muren en hout afgebeeld. U mag na een gooi zoveel dobbelstenen opzij leggen als u wil, maar piraten moet u opzij leggen.

Bij het scoren van de dobbelstenen kiest u slechts één soort die zal worden gebruikt, dus u probeert waarschijnlijk zoveel mogelijk hetzelfde te gooien (in de meeste gevallen). Piraten worden op het algemene bord aangeduid en bij een bepaald aantal (afh. aantal spelers) zal er een piratenaanval uitgevoerd worden op het speelbord van alle spelers. Het is te hopen dat u op dat moment paraat bent om u te verdedigen.
Enkele kleine regeltjes bij het scoren :
- u hoeft niet al u gegooide resultaten te gebruiken
- u mag een resultaat niet opsplitsen in twee delen
- u dient steeds te tekenen op een vrije plaats, eens bezet kan het niet meer veranderd worden
- op de buitenste (donkere) rand (20 vakken) van je speelbord kan je alles tekenen, op de binnenste 25 vakken kan alles behalve muren komen

De symbolen van de dobbelsteen en hun acties :
1) Hout : u tekent het aantal gegooide hout bij in uw voorraad, dit kost u wel 2 munten die u afkruist in uw bank
2) Kisten : teken een kist per gerolde kist op uw speelbord, ze dienen orthogonaal aan elkaar te grenzen, ze mogen naast eerder geplaatste kisten gezet worden, maar ook ergens totaal anders
3) Muren : teken een muur voor elke gerolde muur op de buitenste rand van je speelbord. Als je twee hoeken met elkaar verbindt door muren, krijg je een bonus (2 geld, 3 punten, 1-3 personen). Bovendien gaat ook je verdedigingswaarde omhoog met twee punten.
4) Kruisen : teken één kerk op je bord en noteer het nummer in de kerk gelijk aan het aantal gegooide kruisen (of minder!). Hoe groter de kerk, hoe meer punten, maar ze telt enkel als er van elke lagere waarde een kerk aanwezig is. Kerken mogen eender waar op het bord. De punten scoor je op het einde van het spel
5) Hoofden : afhankelijk van het gegooide hoofden kan je bepaalde personen in het spel brengen, die elk hun eigenschap hebben
- 1 hoofd : burger = onmiddellijk 1 punt
- 2 hoofden : soldaat of priester = respectievelijk 1 defensiepunt of 1 punt voor elke aangrenzende kerk aan de priester
- 3 hoofden : architect of handelaar = respectievelijk 1-3 huizen bouwen voor 1-3 hout aan de architect (diagonaal en orthogonaal), de huizen moeten aan elkaar grenzen en brengen 3-6-9 punten op.  De handelaar scoort 1 goudstuk voor elke kist die aan hem grenst (diagonaal en orthogonaal).
- 4 hoofden : jongleur = 2 punten voor elk "type" persoon dat aan hem grenst
- 5 hoofden : edele = onmiddellijk 7 punten

6) Piraten : afkruisen op het algemene bord, is de rij vol volgt er een aanval. Is je defensie sterker of gelijk aan de kracht van de piraten (aangegeven op het algemene bord) gebeurt er niets. Is dit niet het geval, dan kruis je één van je kanonnen op je bord af. Dit zijn 5 strafpunten op het einde van het spel.

Zo gauw een speler z'n bord heeft volgetekend, wordt de lopende ronde uitgespeeld en de punten geteld :
- 5 punten voor elke speler die z'n bord helemaal vulde
- 1 punt voor elke 2 goud die je nog hebt
- 1 punt voor elk stuk hout die je nog hebt
- scores voor de kerken (afh. aantal en waarde, tussen 1 en 20 punten)
- per afgekruist kanon - 5 punten

De speler met de meeste punten, wint het spel!


27-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : basilica
Basilica :

+ mooi materiaal, vlotte gameplay
+ confrontatie tussen de twee spelers is hard (vergelijkbare spanning als bij Mr. Jack)
+ je gaat elkaar tot in de treurnis moeten pesten in dit spel

- de spelregels zijn duidelijk, maar die kleine nota's die ze hier en daar hebben tussengeplaatst, daar gaat u misschien toch eens tegen zondigen
- het is geen slecht spel, maar Mr. Jack is véél beter
- je gaat elkaar tot in de treurnis moeten pesten in dit spel
- het lijkt wel of deze doosjes (net als Drako), de easyplay-reeks zijn van Rebel. Ze zijn goed, degelijk, ... maar dat is het dan.

27-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smash up (AEG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen ik de artwork van dit spel zag, kreeg ik een groot "King of Tokyo"-gevoel. En eigenlijk is het opzet van de spellen wel wat gelijklopend. Pas op, dit is een kaartspel, waar King of Tokyo een dobbelspel is. En ook het spelverloop is zeker niet hetzelfde, maar het algemeen gevoel is er bij mij zeker wel. U probeert zo veel mogelijk punten te scoren door uw kaarten aan de juiste locaties uit te spelen. Het unieke aan dit spel is dat je met twee verschillende partijen gaat spelen. Zo zijn er in het basisspel al acht partijen voorzien : aliëns, dinosaurussen, ninja's, piraten, robotten, tovenaars, zombies en boeven. (Of deze termen volledig correct vertaald zijn, laat ik nog in het midden). Aan het begin van het spel kies je twee partijen, neemt de kaarten van beiden en schudt ze door elkaar. Zo krijg je altijd nieuwe, interessante combinaties. Zeg nu zelf, wie wil er nu niet met Dinosaurus-zombies spelen? 

Het spelconcept is er ééntje dat we de laatste tijd vaak (misschien al te vaak) tegenkomen. Revolver, The Convoy, Slavika, Dragon's gold en nu dus ook Smash up. U plaatst uw kaarten aan de centraal gelegen basiskaarten. Zo gauw het breekpunt van de basiskaart is bereikt, wordt de locatie gewaardeerd en scoren de 1ste, 2de en 3de best vertegenwoordigde spelers er punten. 

Heel concreet ziet dat er als volgt uit. Je plaatst locatiekaarten in het midden van de tafel gelijk aan het aantal spelers plus 1. Elke speler start met vijf handkaarten (uit z'n eigen deck natuurlijk). Als je aan de beurt bent, doorloop je de volgende stappen : 
1. Uitvoeren van de eigenschappen aan het begin van de beurt : op sommige kaarten staat een speciale eigenschap die geldt in deze fase, die voer je dan natuurlijk uit.
2. Speel kaarten : in een beurt mag je één personage en één actiekaart spelen (dit zijn overigens de twee soorten kaarten die in een deck zitten). Het personage speel je aan jouw kant van een locatiekaart. De actiekaarten wordt uitgespeeld, uitgevoerd en afgelegd (tenzij anders vermeld op de kaart)
3. Kijk na of er een locatie dient gescoord te worden : op de locaties staat aangegeven wat het breekpunt van de locatie is. Als het totaal van de aangelegde personageskaarten gelijk of hoger is dan dit punt, wordt de locatie gescoord. De speler wiens personages het meeste kracht hebben, scoort de punten voor de eerste plaats, de tweede de tweede plaats, ... Bij gelijke stand krijgen alle spelers de punten, maar vervalt de volgende rang. 
4. Trek 2 nieuwe kaarten van je deck : de handkaartenlimiet is 10, dus na het trekken leg je een eventueel te veel af. Is de trekstapel opgebruikt, schud je de aflegstapel en vorm je een nieuwe trekstapel.
5. Uitvoeren van de eigenschappen aan het einde van je beurt : op sommige kaarten staat een speciale eigenschap die geldt in deze fase, die voer je dan natuurlijk uit. 

Zo gauw iemand 15 punten heeft behaald en iedereen heeft z'n beurt gespeeld, wint de speler met de meeste punten. Bij gelijke stand wordt er nog een ronde gespeeld tot er een verschil is.

Het feit dat Pegasus dit spel heeft opgepikt om de duitstalige versie op de markt te brengen, zegt waarschijnlijk al voldoende. Er zullen ongetwijfeld ook veel uitbreidingen verschijnen met daarin nieuwe partijen. De mogelijkheden lijken eigenlijk weer eindeloos. Ik denk dat dit een zeer leuk, luchtig en ludiek tussendoortje kan zijn dat mits een klein beetje parate kennis van het Engels in elke clubkast thuishoort.

26-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Drako
Drako :

+ gewoon een erg leuk, eenvoudig, tof spelletje
+ er komen veel Revolver kopies uit de laatste tijd, maar deze is in z'n eenvoud eigenlijk het beste
+ de leuke miniatuurtjes maken het wel erg tof
+ de kaarten zijn functioneel, symboliek duidelijk en niet te overladen
+ u heeft twee acties : kaarten trekken of kaartje spelen, wij houden hiervan
+ weer een asymmetrisch spel dat vlot speelt

- winnen met de dwergen is niet evident, we hebben niet het gevoel dat het spel uit balans is, maar het is in ieder geval een
serieuze uitdaging om de draak te verslaan
- het is leuk, eenvoudig en duidelijk ... maar ook niet direct meer dan dat. Gaat u dit spel blijven spelen?

26-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Hanabi
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hanabi :

+ uniek systeem met de kaartjes, u zal eens een fout maken bij het trekken van de kaarten
+ neen, u mag niet naar u eigen kaarten kijken, enkel naar die van de anderen
+ er is spanning, u wil zo veel hints geven aan uw medespelers, maar u mag niet
+ het is zeker niet eenvoudig om een legendarisch vuurwerk af te steken
+ na één potje volgde onmiddellijk een tweede, dat voorspelt al veel goeds
+ dit is echt wel een coöperatief spel, u moet elkaar helpen, anders geraak je geen meter verder
+ coöp zonder dat er een speler alles in de hand neemt, u mag toch enkel iets zeggen in uw eigen beurt

- we moeten het spel nu ook niet te hard bewieroken, het is en blijft een kaartspelletje
- 't is kwestie van smaak, maar het thema op zich en de artwork van de kaartjes laat me dan weer eerder koud
- frustrerend dat wanneer je een kaart blind gaat afwerken u toch meestal de foute trekt blijkbaar

25-10-2012 om 08:13 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (70)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Heaven & ale (Eggertspiele)
  • My story (Homosapiens Lab)
  • Indian summer (Edition Spielwiese)
  • Harvest island (Big Fun Games)
  • Feelinks (Act in games)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!