IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
28-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rome & Carthage (Grosso modo éditions)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de folie van dit spel plakte een sticker met daarop de naam van de auteur en tussen aanhalingstekens "één van de auteurs van Risk". Dit kon dus zowel positief als erg negatief uitpakken. Persoonlijk kan ik liefhebbers van Risk een beetje geruststellen. Rome & Carthage is een oorlogsspel. Het concept van Risk is zo goed als volledig behouden gebleven. U zal een beweging uitvoeren en een potje rommelen om de steden waar u terechtkomt. Het belangrijkste verschil is dat u in teams gaat spelen, met z'n twee tegen twee of alleen (je speelt dan met twee volkeren) tegen twee, of één tegen één waarbij beide spelers twee volkeren onder hun hoede nemen.

U krijgt echter geen vooropgesteld doelkaartje in dit spel. U wint het spel als u de hoofdsteden van de tegenstand een volledige ronde kan innemen of wanneer u de tegenstand volledig van het bord veegt. Het spel bestaat uit één speelbord, 52 kaarten van verschillende waarden , 2 speciale kaarten voor elk team en 7 troepen per speler. De troepen zijn kartonnen fiches die in zo'n staandertje dienen geplaatst te worden. Ik dacht dat dit speelmateriaal stilaan uit de mode was, maar blijkbaar is het er terug (ook bij City of horror was dit al het geval). Persoonlijk hadden we in beide gevallen liever miniaturen gezien, maar dit drijft de prijs natuurlijk aanzienlijk de hoogte in. De spelers starten met een aantal kaarten afhankelijk de teamsamenstellingen.

In de eerste twee ronden van het spel plaatsen de spelers om beurten hun legers, eerste vier en nadien nog eens drie. De legers bestaan uit 3 infanterie, 2 galleien, 1 strijdwagen en 1 olifant. Vanaf ronde 3 kan het spel dan echt beginnen. Een speelbeurt wordt opgedeeld in 4 stappen :
- een kaart trekken en toevoegen aan je hand
- een speciale kaart spelen is optioneel : deze kaarten liggen voor de speler en kunnen éénmalig in het spel gebruikt worden. De ene kaart vernietigt alle legers die hun hoofdstad bezetten (kwestie van het spel wat te rekken zeker), met de andere kaart kan u vijandige legers één beweging terugdringen (kwestie van het spel wat te rekken zeker)
- bewegen van 1 leger of 2 infanterie : de spelers voeren één bewegingsactie uit :
* olifant : op het land naar een aangrenzende stad
* gallei : op zee, langs de kust naar een aangrenzende stad
* infanterie : op het land naar een aangrenzende stad (je mag er 2 verplaatsen)
* strijdwagen : op het land naar een aangrenzende stad of nog ééntje verder
Bovendien kan je kaarten spelen met een totale waarde van minstens 3 om nog een extra beweging uit te voeren
- vechten : elke speler speelt twee kaarten, draai open en de sterkste wint. De gespeelde kaarten worden afgelegd, behalve de nullen die terug op handen worden genomen.
* olifant : verdubbelt de waarde van de hoogste kaart
* strijdwagen : verdubbelt de waarde van de laagste kaart
In geval van gelijke stand spelen de spelers nog een kaart, enz. tot er een speler wint. Indien beide spelers voor een waarde nul spelen, eindigt het spel en gaat de aanvaller terug naar z'n vorige stad.
Wanneer een speler een "1 en 1" of een "0 en 2" speelt, mag hij de kaarten van de tegenstrever bekijken en eventueel nog 2 kaarten extra uitspelen.
Vanaf het moment dat een hoofdstad is ingenomen, kan de speler van die hoofdstad nog slechts één kaart spelen.

Dit spel zou wel eens één van de enige kunnen zijn dat kastruimte inneemt die ik liever niet af geef! Maar liefhebbers van het genre kunnen het spel zeker een keertje komen proberen.

28-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Big Badaboom
Klik op de afbeelding om de link te volgen Big Badaboom (Gigantoskop) :

+ we hebben het spel in Essen gewonnen door gewoon hun verstopte bom te vinden
+ de verpakking is zeker origineel te nemen en nodigt zeker uit om het vast te nemen tussen een hele hoop spellen
+ je voelt dat er potentieel wel een leuk spel in zit, zeker als je de kaarten een beetje kent

- de spelregels waren op het eerste zicht nogal verwarrend, vooral omdat de kaarten uitsluitsel moeten brengen voor vele zaken
- het is niet echt slecht, maar echt warm word ik er niet van
- kwestie van persoonlijke smaak, maar de artwork is nogal donker naar mijn bescheiden mening
- na een dagje Essen was de witte tekst op de pikzwarte achtergrond goed om een aanval van migraine te krijgen
- omdat je de kaarten bij een eerste potje natuurlijk niet kent, heb je echt geen idee wat je moet aanvangen met die bom
- jammer dat de verpakking enkel de verpakking is, de spelregels spreken over het doorgeven van de bom, maar dit zijn slechts een stapeltje kaarten, waarom deze dan niet in verwerken in die "echte" bom?


28-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
27-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saint malo (Alea spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Over deze nieuwe Alea is al héél wat te doen geweest en is er al veel gezegd en geschreven. Twee redenen hiervoor! Ten eerste omdat het spel reeds werd aangekondigd op de Spielwarenmesse in Nürnberg in februari, dus er is al héél wat tijd overheen gegaan vooraleer hij op de markt is verschenen. Ten tweede de reden waarom het zo lang heeft geduurd. Ze vonden niet het correcte materiaal! In dit geval stiften en uitwisbare speelborden ... als u dit leest, fronst u waarschijnlijk al uw wenkbrauwen, net zoals wij dat ook deden een dik half jaar geleden.

Dit brengt ons onmiddellijk bij de troef, maar ook grootste minpunt van het spel. U krijgt hier van Alea iets origineels, u heeft hoogstwaarschijnlijk nog nooit met een stift over één van uw speelborden gegaan (hoop ik toch), wel u gaat er hier zelfs plezier aan beleven om dat te mogen doen. Hoe de kwaliteit en levensduur van de stiften is, weet ik niet. De speelborden zien er wel gaaf uit en men belooft dat ze makkelijk wissen met een droog doekje. Natuurlijk moet je dat dan wel ergens bij de hand hebben als je het spel speelt. Nu ik het spel in mijn handen heb gehad, ben ik in ieder geval al minder sceptisch dan in februari. Dit zou echt wel eens een erg leuk spel kunnen zijn. (hopelijk binnenkort meer info daaromtrent in een imprESSEN)

Saint malo werd aangekondigd als een 2/10 op de Alea moeilijkheidsgraad en dat lijkt me een redelijk goed gekozen score. Mij doet het allemaal in eerste instantie wat denken aan Roll through the ages. Ook in dit spel gaat u met dobbelstenen gooien, maximaal 3 keer en scoort u hetgeen dat u allemaal gooide. Op de dobbelstenen staan piraten, kisten, hoofden, kruisen, muren en hout afgebeeld. U mag na een gooi zoveel dobbelstenen opzij leggen als u wil, maar piraten moet u opzij leggen.

Bij het scoren van de dobbelstenen kiest u slechts één soort die zal worden gebruikt, dus u probeert waarschijnlijk zoveel mogelijk hetzelfde te gooien (in de meeste gevallen). Piraten worden op het algemene bord aangeduid en bij een bepaald aantal (afh. aantal spelers) zal er een piratenaanval uitgevoerd worden op het speelbord van alle spelers. Het is te hopen dat u op dat moment paraat bent om u te verdedigen.
Enkele kleine regeltjes bij het scoren :
- u hoeft niet al u gegooide resultaten te gebruiken
- u mag een resultaat niet opsplitsen in twee delen
- u dient steeds te tekenen op een vrije plaats, eens bezet kan het niet meer veranderd worden
- op de buitenste (donkere) rand (20 vakken) van je speelbord kan je alles tekenen, op de binnenste 25 vakken kan alles behalve muren komen

De symbolen van de dobbelsteen en hun acties :
1) Hout : u tekent het aantal gegooide hout bij in uw voorraad, dit kost u wel 2 munten die u afkruist in uw bank
2) Kisten : teken een kist per gerolde kist op uw speelbord, ze dienen orthogonaal aan elkaar te grenzen, ze mogen naast eerder geplaatste kisten gezet worden, maar ook ergens totaal anders
3) Muren : teken een muur voor elke gerolde muur op de buitenste rand van je speelbord. Als je twee hoeken met elkaar verbindt door muren, krijg je een bonus (2 geld, 3 punten, 1-3 personen). Bovendien gaat ook je verdedigingswaarde omhoog met twee punten.
4) Kruisen : teken één kerk op je bord en noteer het nummer in de kerk gelijk aan het aantal gegooide kruisen (of minder!). Hoe groter de kerk, hoe meer punten, maar ze telt enkel als er van elke lagere waarde een kerk aanwezig is. Kerken mogen eender waar op het bord. De punten scoor je op het einde van het spel
5) Hoofden : afhankelijk van het gegooide hoofden kan je bepaalde personen in het spel brengen, die elk hun eigenschap hebben
- 1 hoofd : burger = onmiddellijk 1 punt
- 2 hoofden : soldaat of priester = respectievelijk 1 defensiepunt of 1 punt voor elke aangrenzende kerk aan de priester
- 3 hoofden : architect of handelaar = respectievelijk 1-3 huizen bouwen voor 1-3 hout aan de architect (diagonaal en orthogonaal), de huizen moeten aan elkaar grenzen en brengen 3-6-9 punten op.  De handelaar scoort 1 goudstuk voor elke kist die aan hem grenst (diagonaal en orthogonaal).
- 4 hoofden : jongleur = 2 punten voor elk "type" persoon dat aan hem grenst
- 5 hoofden : edele = onmiddellijk 7 punten

6) Piraten : afkruisen op het algemene bord, is de rij vol volgt er een aanval. Is je defensie sterker of gelijk aan de kracht van de piraten (aangegeven op het algemene bord) gebeurt er niets. Is dit niet het geval, dan kruis je één van je kanonnen op je bord af. Dit zijn 5 strafpunten op het einde van het spel.

Zo gauw een speler z'n bord heeft volgetekend, wordt de lopende ronde uitgespeeld en de punten geteld :
- 5 punten voor elke speler die z'n bord helemaal vulde
- 1 punt voor elke 2 goud die je nog hebt
- 1 punt voor elk stuk hout die je nog hebt
- scores voor de kerken (afh. aantal en waarde, tussen 1 en 20 punten)
- per afgekruist kanon - 5 punten

De speler met de meeste punten, wint het spel!


27-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : basilica
Basilica :

+ mooi materiaal, vlotte gameplay
+ confrontatie tussen de twee spelers is hard (vergelijkbare spanning als bij Mr. Jack)
+ je gaat elkaar tot in de treurnis moeten pesten in dit spel

- de spelregels zijn duidelijk, maar die kleine nota's die ze hier en daar hebben tussengeplaatst, daar gaat u misschien toch eens tegen zondigen
- het is geen slecht spel, maar Mr. Jack is véél beter
- je gaat elkaar tot in de treurnis moeten pesten in dit spel
- het lijkt wel of deze doosjes (net als Drako), de easyplay-reeks zijn van Rebel. Ze zijn goed, degelijk, ... maar dat is het dan.

27-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smash up (AEG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen ik de artwork van dit spel zag, kreeg ik een groot "King of Tokyo"-gevoel. En eigenlijk is het opzet van de spellen wel wat gelijklopend. Pas op, dit is een kaartspel, waar King of Tokyo een dobbelspel is. En ook het spelverloop is zeker niet hetzelfde, maar het algemeen gevoel is er bij mij zeker wel. U probeert zo veel mogelijk punten te scoren door uw kaarten aan de juiste locaties uit te spelen. Het unieke aan dit spel is dat je met twee verschillende partijen gaat spelen. Zo zijn er in het basisspel al acht partijen voorzien : aliëns, dinosaurussen, ninja's, piraten, robotten, tovenaars, zombies en boeven. (Of deze termen volledig correct vertaald zijn, laat ik nog in het midden). Aan het begin van het spel kies je twee partijen, neemt de kaarten van beiden en schudt ze door elkaar. Zo krijg je altijd nieuwe, interessante combinaties. Zeg nu zelf, wie wil er nu niet met Dinosaurus-zombies spelen? 

Het spelconcept is er ééntje dat we de laatste tijd vaak (misschien al te vaak) tegenkomen. Revolver, The Convoy, Slavika, Dragon's gold en nu dus ook Smash up. U plaatst uw kaarten aan de centraal gelegen basiskaarten. Zo gauw het breekpunt van de basiskaart is bereikt, wordt de locatie gewaardeerd en scoren de 1ste, 2de en 3de best vertegenwoordigde spelers er punten. 

Heel concreet ziet dat er als volgt uit. Je plaatst locatiekaarten in het midden van de tafel gelijk aan het aantal spelers plus 1. Elke speler start met vijf handkaarten (uit z'n eigen deck natuurlijk). Als je aan de beurt bent, doorloop je de volgende stappen : 
1. Uitvoeren van de eigenschappen aan het begin van de beurt : op sommige kaarten staat een speciale eigenschap die geldt in deze fase, die voer je dan natuurlijk uit.
2. Speel kaarten : in een beurt mag je één personage en één actiekaart spelen (dit zijn overigens de twee soorten kaarten die in een deck zitten). Het personage speel je aan jouw kant van een locatiekaart. De actiekaarten wordt uitgespeeld, uitgevoerd en afgelegd (tenzij anders vermeld op de kaart)
3. Kijk na of er een locatie dient gescoord te worden : op de locaties staat aangegeven wat het breekpunt van de locatie is. Als het totaal van de aangelegde personageskaarten gelijk of hoger is dan dit punt, wordt de locatie gescoord. De speler wiens personages het meeste kracht hebben, scoort de punten voor de eerste plaats, de tweede de tweede plaats, ... Bij gelijke stand krijgen alle spelers de punten, maar vervalt de volgende rang. 
4. Trek 2 nieuwe kaarten van je deck : de handkaartenlimiet is 10, dus na het trekken leg je een eventueel te veel af. Is de trekstapel opgebruikt, schud je de aflegstapel en vorm je een nieuwe trekstapel.
5. Uitvoeren van de eigenschappen aan het einde van je beurt : op sommige kaarten staat een speciale eigenschap die geldt in deze fase, die voer je dan natuurlijk uit. 

Zo gauw iemand 15 punten heeft behaald en iedereen heeft z'n beurt gespeeld, wint de speler met de meeste punten. Bij gelijke stand wordt er nog een ronde gespeeld tot er een verschil is.

Het feit dat Pegasus dit spel heeft opgepikt om de duitstalige versie op de markt te brengen, zegt waarschijnlijk al voldoende. Er zullen ongetwijfeld ook veel uitbreidingen verschijnen met daarin nieuwe partijen. De mogelijkheden lijken eigenlijk weer eindeloos. Ik denk dat dit een zeer leuk, luchtig en ludiek tussendoortje kan zijn dat mits een klein beetje parate kennis van het Engels in elke clubkast thuishoort.

26-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Drako
Drako :

+ gewoon een erg leuk, eenvoudig, tof spelletje
+ er komen veel Revolver kopies uit de laatste tijd, maar deze is in z'n eenvoud eigenlijk het beste
+ de leuke miniatuurtjes maken het wel erg tof
+ de kaarten zijn functioneel, symboliek duidelijk en niet te overladen
+ u heeft twee acties : kaarten trekken of kaartje spelen, wij houden hiervan
+ weer een asymmetrisch spel dat vlot speelt

- winnen met de dwergen is niet evident, we hebben niet het gevoel dat het spel uit balans is, maar het is in ieder geval een
serieuze uitdaging om de draak te verslaan
- het is leuk, eenvoudig en duidelijk ... maar ook niet direct meer dan dat. Gaat u dit spel blijven spelen?

26-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Hanabi
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hanabi :

+ uniek systeem met de kaartjes, u zal eens een fout maken bij het trekken van de kaarten
+ neen, u mag niet naar u eigen kaarten kijken, enkel naar die van de anderen
+ er is spanning, u wil zo veel hints geven aan uw medespelers, maar u mag niet
+ het is zeker niet eenvoudig om een legendarisch vuurwerk af te steken
+ na één potje volgde onmiddellijk een tweede, dat voorspelt al veel goeds
+ dit is echt wel een coöperatief spel, u moet elkaar helpen, anders geraak je geen meter verder
+ coöp zonder dat er een speler alles in de hand neemt, u mag toch enkel iets zeggen in uw eigen beurt

- we moeten het spel nu ook niet te hard bewieroken, het is en blijft een kaartspelletje
- 't is kwestie van smaak, maar het thema op zich en de artwork van de kaartjes laat me dan weer eerder koud
- frustrerend dat wanneer je een kaart blind gaat afwerken u toch meestal de foute trekt blijkbaar

25-10-2012 om 08:13 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amber (Rebel)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In het spel "Amber" neem je de rol aan van een baron die vanuit z'n kasteeltje op zoek gaat naar het kostbare amber dat in de streek te vinden is. Je zal proberen om een bezoekje te brengen aan de omliggende dorpen en de kastelen van de concurrenten om het goedje te pakken te krijgen en te verhandelen. Zo staat het in het kort beschreven in de spelregels. Eigenlijk is dit al een beetje fout, want dit spel heeft totaal niets te maken met onderhandelen of handel drijven. 

Dit spel past in de reeks Drako, Basilica, ... zowel qua moeilijkheidsgraad als type doos. De lichtere spellen van Rebel dus! Persoonlijk denk ik dat dit spel wel eens een verrassing zou kunnen zijn tussen al dat geweld dat op ons afkwam. Eenvoud, simpel spelverloop, maar toch voldoende diepgang voor een spel van dit kaliber. In de spelregels staan verschillende startopstellingen afgebeeld voor een verschillend aantal spelers. Het is aan te raden om deze in het begin zeker nauwkeurig op te volgen, later is eigen inbreng misschien mogelijk. Het gaat enkel om de startplaats van de spelers en de plaatsen waar de dorpen gelegen zijn. Op elk dorp en elk kasteel wordt er nog een muntje gelegd en je bent klaar om te beginnen.

Een speler krijgt tenslotte zes tegels op handen en dan kan er een Carcassonne-gewijs spel beginnen. Een tegeltje leggen, eventueel scoren en een tegeltje bij op handen nemen. De tegels tonen enkel wegen in dit spel (met enkele kleine variaties). Je dient te beginnen bouwen vanuit je eigen kasteel en bouwt je weg uit tot je andere dorpen of kastelen weet te bereiken. Uiteraard is het toegestaan om op de wegen van andere spelers aan te sluiten. Bots je toevallig met je eigen weg op een andere weg, zodat de tegel niet netjes past, dan kan je een rondpunt of een brug spelen als je die in handen hebt. Dit is de enige mogelijkheid om 2 tegels in een beurt te spelen. Bereik je als eerste een dorp of kasteel van een tegelspeler, door een ononderbroken weg te maken van je kasteel naar dit dorp of kasteel, dan incasseer je de munt die erbij ligt. Er zitten ook tegels bij met moerasgrond, deze tegels kan je gebruiken als een obstakel om wegen af te sluiten. Let wel, de legregels blijven identiek. Je moet aan je eigen weg aanbouwen, dus je kan enkel voorkomen dat anderen op jouw weg aansluiten. Tenslotte heeft elke speler nog een fiche met een schop. Eénmaal in het spel kan je deze inzetten om een tegel van het speelbord te verwijderen. Dit mag ook enkel als je op dat moment naast deze locatie staat. De locatie die leeg wordt gemaakt, kan later gewoon terug opgevuld worden.

Indien je in het uitzonderlijke geval terechtkomt dat je niet kan spelen, dan leg je één munt af (indien je die hebt) en één tegel en trek je een nieuwe. Je beurt is dan onmiddellijk over.Zo gauw een speler erin slaagt om alle dorpen en andere kastelen met z'n kasteel te verbinden eindigt het spel en wint deze speler. Indien niemand hierin slaagt, eindigt het spel als alle tegels van de trekstapels zijn opgebruikt en de spelers nog maximum 3 tegels in hun handen hebben. De spelers krijgen dan 1 punt per verzamelde munt, 1 punt voor elk dorp waaraan ze vasthangen en 2 punten voor elk kasteel waarin ze hangen.

25-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
24-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alcatraz - the scapegoat : maximum security (Kuznia Gier)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het spel "Alcatraz - the scapegoat" heeft op z'n minst stof doen opwaaien. Je bent voor- of tegenstander van dit spel. Wij hebben het spel zeker goed ontvangen vorig jaar en aangezien we onszelf toch totaal niet serieus nemen, was elke speelsessie erg leuk. We mogen echter ook niet blind zijn voor kleine haperingen en tekortkomingen in het spelsysteem en zijn dan ook erg blij dat de mensen van Kuznia Gier met deze uitbreiding op de proppen komen. Of er effectief iets veranderd, zullen we pas echt weten na enkele speelbeurten, maar na het lezen van de spelregels kan ik u toch wel zeggen dat het er veelbelovend uitziet. De kritiek die tegenstanders op het spel hebben, wordt door enkele kleine aanpassingen netjes opzij gezet. 

Wat mag u van deze uitbreiding verwachten?
Ten eerste kan ik u al melden dat het spel prima bij in de basisdoos past, dus u hoeft geen extra ruimte in uw spellenkast te voorzien. Voor ons is dit al een echt pluspunt. Daarnaast denk ik persoonlijk dat u het spel niet meer zal spelen zonder de uitbreidingen omwille van verschillende redenen.

Reden 1 : u bent steeds met z'n vijven aan de speeltafel, goed nieuws dan nu want u krijgt extra speelmateriaal zodat u met vijf kan spelen.
Reden 2 : u wil als zondebok nog meer van die lekkere pestkaarten, het zijn er niet zo erg veel extra, maar ze zijn wel fijn om op uw tegenstrevers af te vuren
Reden 3 : u wil de ondertussen bekende gevangenis restylen en enkele nieuwe locaties toevoegen, wel u krijgt er drie extra locaties bij. Bovendien voorzien ze een variant waarbij u uw gevangenis een beetje anders kan indelen, zodat het niet steeds een saaie rechthoekige blok is
Reden 4 : u vind het spel te makkelijk, de cipiers waren vroeger nog doetjes. Nu niet meer, het hoofd van de beveiliging gaat rond in de gevangenis en maakt de plaats waar hij staat en alle orthogonale tegels een beetje lastiger. De plaats waar hij staat worden 2 fictieve bewakers bijgeteld, de plaatsen rondom 1 ... met alle nare gevolgen natuurlijk
Reden 5 : u wil alleen delen van het plan uitvoeren. U bent altijd aan de egoïstische kant geweest en kan nu ook alleen "schijfjes" gaan verzamelen. Als je met vijf speelt, is er één speler per ronde altijd de "sucker", die mag niet deelnemen aan een plan, maar als hij zelf een plan uitvoert, dan scoort hij ook lekker alleen. Voor de cruciale delen van het plan lijkt me dit een fijne gedachte.
Reden 6 : de juiste delen van het plan kwamen nooit in het spel bij u. U bent ongetwijfeld een sukkelaar, dus kan u de deck met opdrachtkaarten een beetje gaan aanpassen, zodat alle delen er sneller uitkomen. Misschien gaan wij het toch ook nodig hebben als die hoofd van de beveiliging ons het leven zuur maakt
Reden 7 : u wil weten waarom u surtout in de gevangenis zit. Bij aanvang van het spel trekt u een kaartje waarop uw schulden staan. Elke speler zal op die manier een bepaalde beperking of eigenschap hebben. Het zal ongetwijfeld de gameplay veranderen en u meer of minder interessant maken op bepaalde momenten in het spel voor uw medegevangenen.

Redenen genoeg dus om het een keertje te proberen, ook al vond u het vorige keer niet je dat. Wij zien het allemaal graag gebeuren!

24-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Zombie! Run for your lives!
Klik op de afbeelding om de link te volgen Zombie! Run for your lives!

+ een kaartspel met Zombies (voor sommigen is dit al voldoende)
+ erg snel, simpel tussendoortje
+ je kan erg snel dood zijn, maar dan speel je gewoon lustig verder mee, zij het als zombie
+ de kwaliteit van de kaarten is in orde en ook de graphics zijn best leuk te noemen
+ zeker een leuke aanwinst (ondanks het aantal minpuntjes hieronder zal het zeker niet snel uit de collectie gaan)

- het is een "kaartje trekken, kaartje leggen"-spel en niet meer dan dat
- je hebt eigenlijk bijzonder weinig (lees : niets) in de hand
- de winnaar wordt beslist met de nodige dosis geluk
- de andere spelers spelen lustig voor kingmaker

24-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
23-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Martian dice (Tasty Minstrel Games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit spelletje is niet onmiddellijk een nieuwigheid, want is reeds een half jaartje op de markt. Maar aangezien we het uit Essen hebben meegekregen, lijkt het me zeker gepast om de spelbespreking hier in deze reeks te posten.

Martian dice lijkt in enkele opzichten op het gekende Zombie dice, nl. het zit verpakt in hetzelfde soort doosje en het spel telt eveneens 13 dobbelstenen. Ook het doel van het spel, zijnde het behalen van een vooropgesteld aantal punten, komt overeen. Maar daar stopt de vergelijking wel zowat. Martian dice brengt zo veel meer dan Zombie dice. Zombie dice is een push-your-luck-spel en bij dit spel heb je toch wel wat meer zelf in de hand. Ik vergeleek het na een testrondje een tijd geleden met Regenwormen. 

Ook in dit spel ga je in enkele dobbelrondes proberen om een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Een goed resultaat is voor jou, als aliën zijnde, evenveel (of meer) ruimteschepen als er tanken zijn en de andere symbolen in een zo groot mogelijk aantal. Op de dobbelstenen staan de volgende zaken afgebeeld : tank, ruimteschip 2x, mens, koe en kip. 

Na een dobbelrol leg je de tanken sowieso opzij, dit zijn eigenlijk de slechte resultaten, want de mensen willen jou uiteraard kapot krijgen. Daarnaast mag je na elke rol exact alle dobbelstenen van één soort opzij leggen. In de volgende dobbelrol herhaal je dit patroon, maar mag je een reeds opzij gelegde soort niet meer gebruiken, met uitzondering van de tanks (die sowieso opzij worden gelegd) en de ruimteschepen. Nadat je alle dobbelstenen hebt opzij gelegd of zelf beslist om te stoppen is het tijd om je score te berekenen.

Je scoort enkel punten als je minstens evenveel ruimteschepen hebt als er tanks zijn. Is dit niet het geval, dan scoor je nul punten. Is dit wel het geval krijg je één punt voor elke mens, koe en kip die je opzij legde en 3 bonuspunten als je erin slaagde om de drie verschillende soorten (kip, koe, mens) te verzamelen. De speler die het meeste punten scoort, nadat één van de spelers 25 punten (of een afgesproken aantal) behaalde, wint het spel.

23-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Noah
Klik op de afbeelding om de link te volgen Noah (Asmodée)

+ prachtige kaarten, erg leuke tekeningen van de dieren
+ een geslaagde UNO-variant
+ niet zomaar even éénvoudig, je moet goed nadenken voor je een kaartje legt
+ zeer mooi blikken doosje met reliëf (zoals gekend van de WGG kaartspellen)

- weer een UNO-variant
- drie ronden hoeft het niet te duren, één rondje was eigenlijk al voldoende
- in ons eerste spelletje zaten we toch wat te sukkelen met alle regeltjes (hoewel dit best meevalt)

Ondanks het feit dat Noah niet zo maar een eenvoudig kaartspelletje is, heb je vaak niet echt veel keuze.
Je kan je dieren aanleggen of niet. Zoniet dan moet je de kaarten gewoon meepakken. Het had misschien leuk geweest als ze een tactische variant hadden voorzien zodat je Noah bijvoorbeeld nog kon bewegen vooraleer een dier aan te leggen.
Het spel is zeker niet slecht, maar hoge toppen scheren doet het ook niet.

23-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
22-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.City of Horror (Repos productions)
Klik op de afbeelding om de link te volgen De reeks met recensies ga ik beginnen met het spel dat we ook als eerste speelden na het drukke dagje Essen, nl. City of Horror van Repos Productions. Dit spel is eigenlijk een herwerkte versie van het spel "Mall of Horror" en er is de laatste dagen al heel wat virtuele inkt over gevloeid. Aangezien Asmodée het spel vorige week vrijdag al in avant-première voorstelde in z'n showroom (waar ik overigens ook was uitgenodigd, maar door omstandigheden niet geraakte), zijn er al enkele mooie spelbesprekingen verschenen.

Voor wat aangenaam leesvoer en een zéér goeie beschrijving van dit spel, verwijs ik u dan ook graag door naar mijn fijne collega Dominique en z'n "De tafel plakt"-blog. Het lijkt me een beetje dom en overbodig om hier het warm water te gaan uitvinden als dit alles zo netjes is verwoord zoals hier : http://detafelplakt.skynetblogs.be/archive/2012/10/15/city-of-horror.html

Uiteraard ga ik wel mijn duit in het zakje doen en geef ik u hier even kort mijn bevindingen. Deze gaan wel een stapje verder dan de alom bekende imprESSENs die u hier al gewoon bent. (een imprESSEN zal ik later ook nog wel eens laten verschijnen voor dit spel). Sta me toe om eerst en vooral even te vermelden dat het spel er piekfijn uitziet. De kwaliteit van het speelbord en het karton is zoals we gewoon zijn van Repos. De productiekwaliteit doet me erg denken aan Ghost stories, het thema misschien ook wel een beetje.

Het thema is natuurlijk iets dat sommigen zal afschrikken. Ik moet bekennen dat ik ook nooit een Zombie-liefhebber ben geweest, maar als ik kijk naar welke spellen ik het afgelopen jaar veel gespeeld heb, moet ik dat misschien toch gaan bijschaven. Zombie dice, Zombies! Run for your lives, Zombie race en nu dus ook City of Horror. Het opzet en thema zijn dan ook prima aan elkaar te koppelen en wees er maar zeker van dat u zal proberen te overleven. Het doden van zombies is mogelijk, maar dweilen met de kraan open, dat doet niemand graag denk ik. U krijgt echt wel het gevoel dat u uw vijf personages niet zal kunnen redden. De schade beperken, dat lijkt me een betere optie. Een optie trouwens die ik met succes heb uitgevoerd die eerste sessie.

We speelden het spel met z'n drieën (het is speelbaar van 3 tot 6 spelers) en misschien heeft men dit uit tactische en economische overweging op de doos gezet, maar eigenlijk zou je op z'n minst met z'n vieren moeten zijn, zelfs dan nog lijkt 5 of 6 me veel beter. Ten eerste omdat er gewoon zoveel interactie in zit. Het ganse spel is opgebouwd rond stemmen, elkaar een mes in de rug planten, samenspannen en elkaar als een baksteen laten vallen. Met z'n drieën kwam dit aspect een beetje te weinig aan bod. Maar zelfs dan nog voelde ik onmiddellijk het potentieel dat er in dit spel zit met een groter spelersaantal. Ik zou hem dus zeker graag zo spoedig mogelijk terug op tafel willen krijgen ... een volle tafel dit keer (aangezien ik zes stoelen heb, komt dit perfect uit).

Het spel zelf is ook erg aangenaam qua moeilijkheidsgraad. Het lijkt aanvankelijk wat overweldigend, maar dat is het helemaal niet. Het is een héél eenvoudig spelletje, waarbij je vooral tracht je tegenstanders wat in te schatten en overeen te komen, zo lang het kan. Het is even wennen aan de iconografie en de verschillende karakters, maar aangezien er hier toch onmiddellijk enkele de geest zullen laten, kan je je tot de overlevenden beperken.

Neen, ik moet bekennen dat het me heeft gesmaakt die City of Horror. En ik zeg dit niet enkel omdat ik het spel toevallig heb gewonnen (ook dat gebeurt wel eens, het is niet vaak ... maar als het dan gebeurt, geniet je er natuurlijk wel van). Het enige waar ik (en ik niet alleen ongetwijfeld) enorm veel spijt van heb, is dat ik mijn exemplaar heb laten tekenen door de auteur. Normaal gezien verwacht je dan gewoon een "Have fun with the game" en een handtekening. Maar onze goede vriend Nicolas Normandon vond het blijkbaar nodig om z'n infantiele tekeningetjes in de doos te krabbelen. Bovendien is zelfs z'n handschrift alles behalve en als echte "geek" kan je zulke zaken niet echt hebben. Als je geen illustrator bent, zou ik dit bovenstaande ten stelligste willen afraden mijnheer de auteur.

Maar als hij mij met z'n spel plezier doet beleven, zoals dit keer het geval was, is het hem vergeven (we plakken er wel een blad over, over die binnenkant van het deksel)!

22-10-2012 om 12:42 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Seasons
Klik op de afbeelding om de link te volgen Seasons (Asmodée)

+ serieus gehypet tijdens GenCon en Essen en waar rook is ...
+ opgepikt door enkele uitgevers, dus moet toch de moeite zijn
+ prachtige tekeningen, zoals we van Libellud gewoon zijn (cfr. Dixit)
+ unieke gameplay met combinatie dobbelsteen en kaarten (doet een beetje denken aan Quarriors, maar is het toch niet helemaal)
+ sfeervol, toffe kaarten, prachtige dobbelstenen
+ speelt zeer vlot eens je de kaarten wat kent
+ er zijn redelijk veel kaarten in het spel, maar ze zijn zeer duidelijk (beperkte Engelse kennis is noodzakelijk)
+ er zijn onmiddellijk kaarten voorzien voor de gevorderden variant
+ er is ruimte voor uitbreidingen (in de vorm van kaarten)

- de namen energie, kristallen zorgden bij sommige spelers voor verwarring (misschien hadden ze beter grondstoffen of natuurelementen gekozen voor energie)
- met z'n vieren kan het spel lang duren, persoonlijk speel ik liever met 2 of 3 spelers
- er is ruimte voor uitbreidingen (dus onze portemonnee zal niet content zijn)

22-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
21-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 2012 - de lijst
Stapel 1 :
- Seasons
- Legacy : gears of time
- Spectaculum
- Slavika
- Zombies! Run for your lives
- Evolution
- Kingdom of cruisaders
- Leonardo's enigma
- Potion making
- Shinobi
- The convoy
- Evolution : flight (exp.)
- Hanabi
- Noa

Stapel 2 :
- Mercurius
- The cave
- Tzolkin : the mayan calendar
- Atlantis rising
- Aztlan
- Dominare
- Mercante
- Courtier
- Guildhall
- Smash up
- 1969
- Sheepland

Stapel 3 :
- CO²
- Dungeon lords : festival season (exp.)
- Spellbound
- Rome & Carthage
- Asgard
- City of horror
- Sunrise city
- 1984 : Animal farm
- Swordfish
- Like : the social boardgame

Stapel 4 :
- Goblins inc
- Ginkgopolis
- Among the stars
- Al Rashid
- Galaxy trucker : another big expansion (exp.)
- The doge ship
- Karnag
- Carson city (exp.)
- Homesteaders
- Terra mystica
- Oddville

Stapel 5 :
- Ground floor
- Vivajava : the coffee game
- P.I.
- Snowdonia
- Lady Alice
- Saint Malo
- Briefcase
- Amber
- Dr. Who : the card game
- Fairy land
- Alcatraz, the scapegoat : maximum security (exp.)
- Martian dice

Extra :
- uitbreiding Wiraqocha
- Skyline (in de doos van Ground floor als extra)
- mini-expansion Drum roll
- allerlei goodies

After Essens :
- 7 Wonders : cities (exp.)
- Tokaido
- Myrmes
- Serenissima
- Eclipse : rise of the ancients (exp.)
- Escape : curse of the temple
- Keyflower
- Qin
- Yedo
- Il vecchio
- Noblemen
- Die palaste von Carrara
- King of Tokyo : power up (exp.)
- Fleet
- Suburbia
- Troyes : les dames (exp.)

21-10-2012 om 08:38 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (3)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 2012 - de buit
Klik op de afbeelding om de link te volgen Eén beeld zegt meer dan héél erg veel woorden, maar een beeld (zeker door mij genomen) zegt misschien ook niet alles.
Het volgende bericht (later op de dag) is dan ook een lijst van de spellen die we toevoegen aan onze collectie.
Op de foto ziet u links de kolom met spellen die we reeds in ons bezit hadden voor de beurs, maar die we tot de Essen-collectie
gaan tellen. Rechts is er nog ruimte voor een extra stapeltje dat we de "after-Essens" gaan noemen in de lijst. Dit zijn de spellen
die achteraf zullen worden opgestuurd naar ons of die we nog graag zouden aanschaffen op een later tijdstip (bv. Spel 2012)

21-10-2012 om 08:26 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 2012 - het verslag
Na enkele stille dagen is het de hoogste tijd om aan een indrukwekkende reeks te beginnen. Hopelijk krijg ik het allemaal klaargespeeld om alle nieuwigheden een plaatsje te geven hier op de blog. Schiet me niet dood als er eens een dagje wordt overgeslagen, maar ik ga proberen om u elke dag wat nieuw leesvoer te bezorgen. Laat gerust ook eens een reactie achter of uw eigen mening op de besproken spellen, want elke mening verschilt natuurlijk.

Maar vooraleer we het spellenhoofdstuk aansnijden, keren we nog één keer terug naar de beurs zelf. In een korte reeks wil ik u een overzichtje geven van hoe onze dag eruit zag, welke spellen we meebrachten, welke bijzonderheden we opmerkten, ...

De reis & boulevard naar de hallen :

De heenrit verliep zoals gepland en zonder noemenswaardige problemen. Dit is misschien nog het allergrootste voordeel van op zaterdag naar Essen te gaan. De autostrades zijn dan zonder meer een stuk rustiger te noemen. Om het hele "umweltsticker-gedoe" te vermijden, nemen we gewoon één afritje vroeger en rijden we langs het dorpje dat iets met "haren" te maken heeft ... juist, nu we er passeren weet ik het weer ... "Haarzopf". Erg makkelijk ook om aan te rijden en onmiddellijk in parking 6 te duiken. Deze grote overdekte parking is een erg fijn alternatief voor de te ver gelegen hoofdparking. Nadeel is wel dat u geen pendelbus bij de hand heeft, maar de te wandelen afstand is zonder meer te overbruggen.

Dit jaar was het toch wel even schrikken! Zoals steeds arriveren we een dik halfuur voor de beurs opengaat. En het is al aanschuiven geblazen aan de parking. Vorig jaar stonden we bijna als eerste op de parking, nu hadden we één van de laatste plaatsjes. Speelkameraden die vijf minuutjes later arriveerden, werden dan ook vriendelijk verzocht om door te rijden naar de volgende parking. Gezien het sjouw- en sleurwerk dat nog zou volgen, hebben we dus wel wat geluk gehad ... maar dat beloofde alvast niet veel goeds wat de drukte betreft.

Aangezien we toch voldoende tijd hebben voor de start van de beurs, halen we eerst even onze inkomticketjes af. Dit verliep zéér vlot en zonder noemenswaardige problemen, zodat er nog tijd was om een spellenoverdracht te regelen (spellen die we nog te goed hadden voor vertalingen waren immers al op donderdag opgepikt door een collega) en het overlopen van de lijstjes zodat de looproutes voor de komende uren konden worden uitgestippeld. De ticketverkoop en immense drukte deed me wel beseffen dat het wel eens uit z'n voegen zou kunnen gaan barsten. Is er eigenlijk een limiet in de hallen van Essen qua bezoekersaantal? Zou men de deuren durven sluiten bij een teveel aan klanten? Misschien dan toch maar eens overwegen om vanaf volgend jaar online de ticketjes al te bestellen. 't Is maar een gedachte, maar ik vraag het me wel af en mensen die het antwoord kennen, mogen het me altijd laten weten. Qua veiligheid lijkt het me logisch dat deze exponentiële groei toch niet kan blijven duren.

Rond tien uur stond er dan ook al een megalange wachtrij aan de poorten van het domein. Zo gauw de deuren openden, ging deze maar mondjesmaat verder, dus opteerden we voor het fietspad om langs de zij-ingang binnen te gaan en dit ging bijzonder vlot ... er werd nog maar eens aangetoond hoe een vredelievend volkje bordspelers zijn, netjes in de rij wachten. Het grote probleem is natuurlijk dat zowel de mensen met ticket als diegene die nog staan aan te schuiven voor de kassa in dezelfde rij staan. Beetje dom als er ook een kassa achter je rug staat, maar bon. We zijn dus relatief vlot kunnen binnengeraken en in die immense hallen valt die drukte plotsklaps weg 's morgens.

De beurs :

De beurshallen waren zoals gewoonlijk ingedeeld en het was dan ook de ervaring die ons ertoe bracht om er toch vrij vlot door te bewegen ... wat naarmate het later werd, steeds moeilijker was, want laten we eerlijk zijn ... het was wederom belachelijk druk. De stopplaatsen die we voorop hadden gesteld, hebben we echter allemaal relatief vlot kunnen afhandelen. Ik ga dan ook niet alle stands met u overlopen, het zou u enkel vervelen. Ik som hier dan ook enkel de stands op waar mij persoonlijk iets is opgevallen of overkomen.
- Artipia : pre-orderen moet voor deze Grieken, een handig overzicht zelf afdrukken is blijkbaar moeilijker. De extra's, promo's die werden beloofd, bleken dan toch weer moeilijker te zijn ... deze zijn enkel voor de Indiegogo-backers. Ik ben benieuwd of dit effectief zo is, want van mij mogen ze nog een mailtje verwachten de komende week. De extra's waren beloofd, dus dan moeten ze zich daar maar aan houden.
- Czech games edition : normaal een afspraak om 13 uur, maar toen we er passeerden, was de contactpersoon aanwezig, dus hebben we alles onmiddellijk kunnen afhandelen ... een dikke meevaller. Bovendien hadden ze leuke badges laten maken van de Dungeon petz, ik heb er ééntje mogen uitkiezen en heb ze dan ook vrolijk opgespeld.
- Locworks : deze vriendelijke mens die de Amerikaanse spellen op de Europese markt wil brengen, is mijn held van de dag. Vol passie en erg vriendelijk. Een langdurige samenwerking zou er wel eens kunnen inzitten. Mercikes Piotr.
- Gigantoskop : een stand waar ik normaal niet moest zijn, maar we vonden halverwege hal 6 één van hun bommen. Hun nieuwe spel "Big badaboom" zit verpakt in een plastic bom en ze hadden het leuke idee opgevat om deze overal te gaan verstoppen. Als je er één vond en naar hun stand bracht, kreeg je een exemplaartje van het spel mee naar huis. Ik heb het spel meegegeven aan mijn lieve reisgenoten en heb het al een testrondje gegeven (meer hierover later op de blog). We kijken ook reikhalzend uit naar onze foto die de uitgeverij op hun Facebookpagina zal plaatsen.
- Funforge : het wondermooie Tokaido uitverkocht, dus we hebben ons exemplaar niet meer meegekregen. Hopelijk komt er snel een tweede levering bij hen binnen en mogen we toch nog één via de post verwachten.
- Fragor games : deze vriendelijke Schotten zijn tot alles in staat zoals u misschien al weet, maar de doos die ze dit jaar meebrachten, tart werkelijk alle verbeelding. Een trolley meenemen is mooi, maar één spel erin en halfvol is toch wat overdreven. Het spel zelf ziet er wel fantastisch uit kan ik u al zeggen
- Grosso modo éditions : een uitgever waar ik last-minute een afspraak mee had, Franse uitgeverij dus redelijk chaotisch (lees onder) verlopen, maar we kunnen hun spel aan u voorstellen
- Pegasus : misschien wel aan het uitgroeien tot één van de grootste, als dat al niet het geval is, uitgeverijen in spellenland. Ze brengen hun eigen spellen uit en dan nog héél wat vertalingen van gerenomeerde andere uitgeverijen ... goed bezig ... enkel jammer dat er geen exemplaren meer voorhanden waren van ... ja, eigenlijk alle spellen. 't Zal voor in de nasleep van Essen zijn

Opmerkingen :

* Organiseren en plannen lijkt me toch iets nationaliteitsgebonden. Bij de Duitse, Tsjechische, Poolse en Engelse uitgeverijen loopt alles meestal als een trein, netjes voorbereid en fatsoenlijke service aan de stand. Bij de Fransen en Italianen loopt alles meestal een beetje flamboyanter. Een spel niet meer voorhanden, een pre-ordertje dat er niet meer is, ... tja, iets waarbij we ons moeten neerleggen zeker.
* Samen een stand huren is kostenbesparend, maar het zou fijn zijn dat je als klant wel zou weten waar je juist terecht moet voor het ene spel en waar voor het andere. De Asmodée-stand in Essen is een serieuze uitdaging en heeft een groot doolhofgehalte. Elk jaar weer loopt de strakke planning daar duchtig mis. Maar het kan ook aan mij liggen natuurlijk.
* Het eerste jaar dat ik deze trend meemaak : "U komt een spel oppikken en gaat er een review over schrijven? Neemt u dan alstublieft ook dit spel mee? Dank u wel!" 't Is me drie keer overkomen deze beurs, fijn is het wel, zeker en vast, maar 't was nieuw voor mij.
* Spellen die niet in Essen geraken! Het gebeurt elk jaar, voor mij persoonlijk niet erg, voor mijn portemonnee nog veel minder, maar voor de uitgeverijen een doorn in het oog, zeker als dit je énige nieuwe spel is. Diegene die voor mij het ergste waren "Nieuw Amsterdam" van WGG en "Massilia" van Krok Nik Douil.
* Pre-orders worden alsmaar belangrijker, indien u een spel graag heeft, bestel (en betaal) het op voorhand en haal het dan in Essen af. Gezien de drukte is dit het veiligste en u heeft dan (misschien) uw spel in handen.
* Spelen op Spiel is op zaterdag zo goed als uit den boze, zeker de spellen die u echt wel gezien wil hebben.
* Er is zoveel te zien op Spiel dat je ogen te kort komt, je bent gefixeerd op hetgeen dat je op voorhand hebt voorbereid, zodat je ongetwijfeld kleine pareltjes laat liggen ... maar geen erg ... er is ook nog leven (en een hoop spellen) na Essen.
* 30 jaar Spiel, dat vraagt toch om aangepaste bandjes. Gouden bandjes waren op z'n plaats. U kreeg er ééntje als u de beurs verliet, maar toch nog wenste terug te komen. Bijvoorbeeld om spellen te gaan lossen in de wagen, een luchtje te scheppen of van het mooie weer te gaan genieten.

21-10-2012 om 06:47 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
18-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat mag u verwachten?
De volgende dagen zal het hier waarschijnlijk eerder stil blijven op de blog, omdat we dan naar Essen zelf zijn.
Maar nadien zou u hier zeker aan u trekken moeten kunnen komen. Wat mag u van ons verwachten ?

- een overzichtje van de beurs
- de spellen die we meebrachten
- imprESSENs (ook van spellen die al wat ouder zijn, maar die we speelden tijdens de Essen-aftel-reeks)
- spelbesprekingen van de spellen uit Essen

Veel leesplezier gegarandeerd! We beginnen ermee nu maandag.

18-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
17-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 1 dag
Op deze vooravond van Spiel ga ik niet één specifiek spel voorstellen. Ik moet u niet vertellen dat er nog héél wat ander lekkers te vinden zal zijn in de hallen in het Duitse Essen. Ik zou iedereen die naar Spiel gaat een erg fijne tijd willen wensen. Laat uw bevindingen op één van de fora misschien ook eens achter en kom zeker hier op de blog terug na de beurs, want dan zullen er hopelijk erg veel recensies verschijnen van alle nieuwe spellen. Ook de imprESSENs zullen veelvuldig aanwezig zijn, zo gauw we de tijd vinden om al dat lekkers op de tafel te leggen.

Gaat u niet naar Spiel, dan kan u uw hartslag deze komende vierdaagse misschien wel laag houden, want bij elke spellenliefhebber gaat het hartje normaal toch wat sneller slaan. Het is alsof Sinterklaas en Kerstmis samenvallen op deze dagen en we gaan er dan ook gewoon van genieten. Van het bezoek, van de beelden die online verschijnen, van de reacties en contacten die gelegd zullen worden met spelers van over de ganse wereld.

Misschien zie ik u ook wel in Essen!

17-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
16-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 2 dagen
De Amerikaanse uitgeverij Alderac Entertainment Group kennen we van spellen als Thunderstone en Nightfall. Naast deckbuilding games brachten ze echter al een hele resem spellen uit in alle mogelijke categorieën. Dit jaar brengen ze een gans nieuwe reeks uit die zowel qua artwork als thema in hetzelfde schuitje zit (de Tempest wereld), maar wat spelverloop betreft toch verschillen. Smash up is van een andere categorie, waar speelplezier op de eerste plaats komt. In dit spel probeer je je tegenstrevers te verslaan door het uitspelen van kaarten. Je speelt telkens met een 2 decks en krijgt zo bij elk spel een totaal andere mix en mogelijke combo's. Wie droomt er niet van te spelen met dinosaurus-piraten of aliën-zombies?









16-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs