Inhoud blog
  • contact
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis vervolg
  • 125 jaar Minerva
  • Classic days Dusseldorf
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    15-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Witte rook, nieuwe Bugatti Paus !!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    White smoke, new bugatti Pope !!!
    Apres fagnes hivernales.

     

    Als vervolg op het verhaal Fagnes Hivernales, waarin  we reeds een heel klein voorsmaakje gaven, op bezoek bij een andere schatbewaarder.

     Bij het openen van zijn voordeur, waaide er een  witte rookwolk richting buiten, en we dachten meteen Â…Â…Â…

    Witte rook !!!,   nieuwe bugatti Paus!!!

    Deze werd veroorzaakt door de nimmer dovende sigaar, zoals het nooit dovend olympisch vuur, bijhorende bij deze schatbewaarder. In deze waas beginnen we dit verhaal in het verre verleden.

    Het moet zo ongeveer een dikke smeuïge 25 jaar geleden zijn dat we voor het eerst lijfelijk in contact kwamen met de zoon van  de “Bugatti Paus “ Guilaume Prick.    Jean, genoemd naar de zoon van ‘EtorreÂ’ de uitvinder van de Bugatti.  Net zoals de zoon van meneer pastoor, zong hij mee in het kerik koor. Hij maakte  geen kabaal, ging rond met de schaal. Met ander woorden, hij was de braafste van allemaal.

    En, deze brave jongen hadden we het eerder al aan het werk gezien op het  Nederlandse tv programma showroom,  toen we zelf ook nog heeeel braaf waren en op zondag keken programma's zoals Terloops en naar Emiel Goelen die "binnen en buiten" presenteerde.  Ook al een brave gast.

    (http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk ) 

    Dit onvergetelijke tv fragment maakt Jean onsterfelijk, en hierin overtreft hij dan zijn vader als Paus, als zijnde een echte heilige. Dik dertig jaar na datum weten nog velen zich dit te herinneren, en hij doet het daarmee net zo goed als Elvis.

       Samen, 3 vrienden waren we eind jaren 80 uitgenodigd in zijn woonst, en al is het al zo lang geleden, deze herinneringen blijven hangen als vliegen aan een vettige kleefstrip.  Jean, een lange magere vent met moustache, gekleed in zijn lederen billenkletser en bijhorende handschoenen, gastvrij als hij is, toverde hij   ‘pur sangÂ’ enkele koffietassen te voorschijn. Hoewel we met zÂ’n 4 waren, hij had slechts 3 tassen op tafel gezet. Eentje bleef dus op een droogje, maar Jean merkte er niets van, of hij heeft zijn beroep als acteur gemist. Dat ie kan tellen, dat weten we ondertussen ook al wel, dus daar lag het niet aan.

     In het lang en breed vertelde hij over zijn vader, welke een motorolie groothandel  uitbaatte ‘de sun oil compagnie PhiladelphiaÂ’  en ook fungeerde   als kolenboer.  Deze handel legde hem geen windeieren, en hij kocht  zijn eerste bugatti in 1933, een sportwagen. Daarnaast bezat hij later ook andere Italiaanse autoÂ’s zoals lanciaÂ’s. Als succesvol zakenman in de Benelux richtte hij een eigen oliemerk op onder de naam  ‘starolÂ’ en had een tien tal vertegenwoordigers in dienst.  Vader Prick bezat in totaal 29 bugattis, en was   de grondlegger van een bugatti rally Maastricht – Ermenonville (woonplaats van de bugatti familie), als gevolg van zijn  trips naar de bugatti fabriek, toen, 1958 nog langs kleine en  avontuurlijk onverharde wegen.

    In die tijd kon je voor de prijs van een bugatti  10 fordjes kopen.  Jean vertelt de anekdote  van zijn eerste rit met een Bugati naar een rally naar Denemarken   ( http://www.youtube.com/watch?v=3szOqgJSBlc )  en hij een definitief bugatti bezit-en rijverbod samen met een stevige oorvijg opliep, na een spurt door het rode licht aan 140 km/h in centrum Hamburg. Zo braaf was hij dus ook weeral niet.

    Ondertussen kreeg een van ons als maar meer dorst, maar plots schoof Jean het gordijn opzij en keek op de kerktoren hoe laat het was.  Een klok had hij destijds nog niet. Hiermee was meteen het geld dat hij wekelijks niet in de kerk investeerde terugbetaalt?  Het was tijd om afscheid te nemen, en Jean nodigde ons uit een handtekening te zetten op een uit varkensblazen vervaardigde lampenkap die tussen alle prullaria uitstak.  Ze stond bijna vol, met de kribbels van de vele beroemde vrienden, en het was moeilijk om nog een leeg plaatsje te vinden, maar het lukte;  Jean bedankte hiervoor hartelijk en zei prompt;  dat is dan 400 frank !!!!!!!!!!!   Wij natuurlijk lachend, dat is een goeieÂ….., helaas meende hij het echt. Even ter vergelijking; een doktersbezoek koste destijds 20 frank.  Achteraf gezien, als je slechts 3 kopjes in huis hebt en geen horloge of klok om te weten hoe laat het is, dan is het hoog tijd om de financiën een beetje te spijzen.  Dat er een waardevolle bugatti in de garage geparkeerd staat, doet dan niet ter zake.

    Enfin,  jaren later kwamen we nog eens in contact met Jean, ondertussen verhuist naar zijn huidige woonplaats in kleine spouwen,  waar hij samen met ondertussen overleden broer Benoit een oude vierkantshoeve bewoonde, die prachtig was ingericht als museum. Daarin niet enkel  een drietal bugattiÂ’s, maar ook andere exotische wagens en een reeks motorfietsen en heel veel automobilia. Een mooie binnenkoer met verhoogd terras, ideaal voor het ontvangen van gasten. Ergens moeten er nog fotoÂ’s liggen van deze ontmoeting, alsook van hun deelname aan de ‘Belle epoqueÂ’ rally te Hasselt.

     Op jonge leeftijd ging Jean niet zo graag naar school, maar ging graag met zijn pa mee op klantenbezoek, met een bugatti natuurlijk, en het was hem opgevallen dat de mensen graag fotoÂ’s maakten van hem met de auto. Zoals het verhaal met de lampenkap, Jean heeft een geboren instinct om te weten waar er geld te verdienen is zonder er veel voor te moeten doen.  Hier is dus zijn liefde voor de fotografie ontsproten.  Hij had ooit (1972-1987) een foto zaak in Maastricht, deed veel bruidsreportages en kwam in contact met veel hooggeplaatste persoonlijkheden. Zijn hele leven heeft hij samengevat in een 30tal fotoboeken.

    Vandaag, anno 2013,  kwam ter sprake dat op de beurs van Parijs, zie voorgaande reportage, een bugatti verkocht zou worden, en Jean dook direct in zijn boekenkast.  Hier zie, in deze fotoboek van 1958 staan fotoÂ’s van deze bewuste bugatti. Hij moest en  zou contact opnemen met bonhams om kopies van deze fotoÂ’s te kunnen bezorgen (lees verkopen) aan de nieuwe eigenaars, indien  deze er zouden komen natuurlijk. Jean opperde dat hij als lid van de Pers, zeker en vast gratis zou binnenkomen op de VIP dag.

    Nog een liefde van Jean zijn de vrouwen, een item waar hij nog steeds naar op zoek is. Meerdere malen is hij getrouwd geweest, maar telkens was de liefde voor de bugattiÂ’s  groter. Moesten er vrouwelijke lezers zijn onder dit publiek, de Jean is nog steeds vrij.!!!!!!!!!  Geen heel slechte partij.

    Hij is momenteel nog in het bezit van een typ 57 ventoux me carosserienr 41. 8 cilindertjes telt dit werkpaardje en levert 135 pk, hij kocht hem in 1959, en nodigt ons meteen uit op 26 februari om de 76ste verjaardag  mee te vieren (die van de auto)  Hij koos deze omdat ze van hetzelfde bouwjaar zijn.

    Een ander verhaal vertelt dat bij de dood van vader Prick, Jean uit het testament geschrapt zou zijn wat betreft bugatibezit, maar zijn broer besliste dat hij er toch een mocht uitkiezen, en dat werd de Ventoux. Benoit overleed in 2006, en had ooit gezegd dat hij in een bugatti gecremeerd wilde worden,  de fik er in!! Dat is gelukkig niet zo gegaan.

     

    Op de vraag waarom het eigenlijk altijd slecht afloop met het vrouwvolk antwoord Jean;  vrouwen worden lelijker naarmate ze ouder worden, bugattiÂ’s mooier, en meteen daarop volgt de uitspraak;

      sÂ’morgens bugattiÂ’s, sÂ’middags mutties in bettie, sÂ’avonds kapotte.  Hoe dat chronologisch in zijn werk gaat is min of meer een raadsel, een klok is er nog steeds niet, hij ligt tot 11 uur in bed, en de mutti is  niet altijd van de partij.

    Volgens Jean had hij ooit 4 bugattiÂ’s maar verkocht ze wegens plaatsgebrek??? 

    Grappig ook aan dit bezoek is dat het  net zoals 30 jaar geleden  begon met koffie,  enkel moesten we die deze keer wel zelf gaan zetten in de keuken, enkele tassen bij elkaar zoeken, samen met het andere koffie gerei. Jonckheer Jacob jacobsen  stelde me daarna voor als zijnde Baron de Neerglabbeek, en sinds kort kasteel bezitter.

    Geen leugen, vermits dit jaar de gemeente  via een gift,eigenaar geworden is van het kasteel van Gruitrode. Dus ook iedere inwoner is medebezitter. Jean was al helemaal  toekomst gericht en vroeg direct of er dan veel plaats was, en ging direct over naar hoe hij dit zou inrichten. Zijn valiezen stonden al bijna gepakt, met daarin alle fotoboeken en het hele bugattiinventaris. Gedurende zijn carrière heeft Jean bijna alle existerende echte  bugattis gefotografeerd, kent hij hun bezitters en beschouwt ze als zijn vrienden. Het moeten er honderden zijn. Afgelopen juni hadden ze nog een ontmoeting in Vaals, waar een 80 tal bugattisten opdaagden.  Als we dan vroegen of we ook enkel fotoÂ’s mochten maken en ons kleine cameraatje bovenhaalden , gaf hij zijn minachtende toestemming.  Al dat moderne gedoe daar moet hij niks van hebben.  Geef mij maar de oude techniek, met filmrolletjes, donkere kamers en die toestanden, het is zoals met de bugattiÂ’s, alleen op oud vrouwvolk heeft hij het niet zo.

    Na de verhalen, de herinneringen, de koffie nog vlug een onverplicht bezoekje in de garage waar de Ventoux nu eenzaam onder een hele hoop dekens zijn winterslaap ligt te doen, maar niet voor heel lang meer want bijna viert hij zijn 76 ste verjaardag, samen met zijn chauffeur. Hiermee heeft hij alvast de juiste leeftijd om uitgeroepen te worden tot de nieuwe Bugatti - paus. Witte rook steeds inclusief!

    http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk



    Nogmaals dank Jean voor de audiëntie !



    Jean in zijn element, Sigaar, wijn, ontknoopt hemd en vooral heel veel Bugatti ............

    Op zoek naar de foto van de Bugatti die in Parijs geveilt zal worden.

    De strenge blik van Papa Prick kijkt nog steeds op hem neer....

    Zo zien de woonkamers van een 'Echte Buggatist' er uit.

    Vaak hele mooie spullen waar een ander een moord voor zou doen, met het label 'alles is te koop ..............

    Goeie wijn behoeft geen krans.

    Herinnering aan echtgenote's, of zijn dit de mutties?

    Het eens mooie museum gereduceert tot dit.

    Lekker warm ingestopte Ventoux



    Foto van de bewuste rally naar Denemarken, Pa en Ma Prick

    Foto uit een oudere doos.



    Het museum in betere tijden



    En als laatste, de emotionele jongen achter het stoere uiterlijk.
    Bekijk zeker de video's !!!!!!!!!!!
    http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk,

    15-03-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    01-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motoring art tentoonstelling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In de abdij te Affligem worden van 6 april tot 21 april  ( en het is geen aprilgrap) ............... Werken tentoongesteld van kunstenaar Jonckheer Jacob Jacobsen, met als onderwerp Landschappen en Motoring art.

    Allen daarheen per oldtimer aub.............

    Affiche  met openingsuren en adres ; zie bijlage.

    Als  Oostelijk ambasadeur voor Grandprix-francobelge hier dan ook de link 
    grandprix-francobelge.com
    Meer dan de moeite !!!

    Bijlagen:
    affiche affligem.docx (462.8 KB)   

    01-03-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    07-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paris, City of love !!!!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    City Of Love, Paris

     

    Als Oldtimeren een sport was, dan hebben we onze opwarmingsoefeningen achter de rug met de Fagnes hivernales, en kunnen we over gaan tot de lichtere (?) oefeningen.  Onlangs gecontacteert door de voorzitter van de Belgian herritage club, of er interesse was om mee te gaan naar de beurs van Parijs, op de openingsdag, aan een aantrekkelijke prijs.

    Paris, city of love, dat kunnen  we niet aan ons laten voorbijgaan.  Vroeg uit de veren om tijdig de Franse grens te kunnen overschrijden. De heenreis is niet echt iets om over te berichten, zei het niet dat het duidelijk word dat een "stom" ding zoals een ruitenwisser toch wel zijn nut heeft, en zoals dat meestal gaat, merk je dat pas op als je er geen meer hebt.  Een geluk dat dat niet voor de hele trip gold. En al zijn we steeds op onze hoede, hadden de fransozen ons al snel een loer gedraaid.  Bij een korte tussenstop bestelden we een normale tas koffie zoals we dachten, en geen dubbele, wat de mevrouw aan de kassa voorstelde. Nou, dat hadden we beter gelaten, want het formaat van deze koffie paste in het bijhorende lepeltje.  Baron en Co stonden beteuterd diep in het minitasje te kijken met alleen maar vraagtekens rond zich heen zwevend. Moet er nou nog heet water bij of een klontje suiker om de heleboel te absorberen? Hebben we iets verkeerds gezegd?  Neen dus, volgens de moderne Franse etiquette hoor je zo koffie te drinken. Klein tasje, sterke koffie, maar zeker niet overdrijven qua hoeveelheid.  Voordeel; je moet dan niet te snel naar het toilet, dat is ook wat waard. Lekker was ie wel, en daar gaat het om in sjiekere sferen, de smaak.

    Maar niet te veel leuteren dus over de vlotte heenreis, direct over naar het gebeuren zelf. Het was ons al meegedeeld dat dit een mooie beurs is om te gaan bezichtigen, enkel de prijzen leunen nogal tegen de erg hoge kant. Mount Everest size.  

    Wij gingen vooral omdat het een eerste keer was, en om hopelijk weer eens iets nieuws onder ogen te krijgen. Mooi ontvangscomitee in de vorm van een Bugatti en het pre wo I vliegtuig dat nog meespeelde in de film  "Out of Africa"
    Aan deze film persoonlijk een mooi aandenken, want dat was de eerste die ik met mijn toenmalig lief ging bekijken. Hoewel, ik me van de film zelf niks meer herinner???  Tiens  tiens.
      Opvallend waren een toch wel respectievelijk hoog aantal schuurvondst- en dans son jus wagens, welke met hun patina de vijfdubbele kracht uitstralen ten overstaande van Top gerestaureerde stukken.  In dit segment zagen we ook een Darmont  driewieler bij ossenat en een ketting aangedreven Frazer Nash die al een en ander had meegemaakt. Ondanks volledig vernieuwde vooras toch patina in overvloed. Het aantal bugattiÂ’s dat we hier voorgeschoteld krijgen is op de vingers niet te tellen, maar het aantal zeldzame merken al evenmin.

     Een van de aantrekkingspolen dit jaar was de stand van de “ Hélices” of te wel propeller aangedreven voertuigen.  Deze uitvindingen van Marcel Leyat  bestaan dit jaar een eeuw, en dat mocht niet onopgemerkt voorbijgaan.  Nooit in het echt gezien, en hier te Parijs stonden een zestal exemplaren in de kijker.  Sommigen vinden deze dingen oer- ende spuuglelijk, anderen zijn gefascineerd. Deze voertuigen zijn simpel, beschikken eigenlijk over een dragende carrosserie met drie of vier wielen. Daar een motortje op met propeller, geen versnellingbak nodig, enkel goede remmen. Er bestaan tekeningen van, goede originele voorbeelden, en de simpelheid nodigt enkel de extravaganten uit er ook een te gaan bouwen. Een volgende uitdaging voor B.d.l.  in plaats van een vliegtuig ??? Een gesprekje met de museum conservator leverde al vast op dat de tekeningen per cd zullen bezorgd worden.   www.helica.info

    Heel mooi ook de stand van enkele Lambert  wagens. Nooit van gehoord, zelfs nooit gezien, en hier stonden 4 exemplaren tentoongesteld, zoals  gevonden in een of ander geheimzinnig  spinnenkoppenhoekje.  Uniek !  Nog zo een  nooit gezien object was de  Parijse Renault stratenveger uit het jaar 1913, als ik me  niet vergis, en vlak daarbij  nog een sprookjesachtige Renault  koets die me direct deed denken aan het sprookje van Assepoester in haar pompoenen rijtuig.

    Enkel Beroemde musea stelden topstukken tentoon zoals de Blitzen Benz, die we ooit al in actie zagen op circuit des ardennes, samen met nog een ander wolf in schapenvacht Mercedes. Louwman stuurde de beruchte spycker racer en eveneens een topstuk van Mercedes.

    Voor de Motorliefhebbers was het iets minder, maar de geboden of tentoongestelde fietsen dan wel van het hoog karaatgehalte. We zagen een o.a. Pierce viercilinder, Phoenix 1906 en dion bouton 1896 driewieler bij een spaanse dealer,  verschillende Vincents, een brough superior ss100  en op de veilingstand een Henderson 4 cyl met sidecar.  Deze laatsten waren echter niet goed te zien. Om de veilingstukken  goed te kunnen bekijken moest men eerst een cataloog aanschaffen ter waarde van 50 adelijke euronen.  Jammer, want ook de hier gepresenteerde wagens kwamen uit de allerhoogste topklasse. 

    Stands met onderdelen en andere automotive waren eerder beperkt, en het roestgehalte gewoon nul. Wel heel veel kunst met de grote K. Prachtige werken in alle genres, van modern tot nostalgisch, prijzen vanaf 150 tot duizenden euroÂ’s.  Wie er het nodige kleingeld en de gepaste plaats voor heeft mag zich gelukkig achten.  Verder laten we de fotoÂ’s het verhaal verder afmaken.



    Geen geintje, Baron en Co in de luren gelegt door Fransozen. De linkerkop is leeg, de rechter is vol, zonder er van te drinken. De Fransen zijn wel heel erg optimist. Met deze willen we ze nog een Tip meegeven; ze zouden nog geld en werk kunnen besparen door de koffie voortaan op te dienen in de theelepel. Aan de ongelovigen; neen de tas mocht niet mee naar huis, niet inbegrepen in de 1.50 euro. Hij was wel lekker.

    Grand Entreé, ontvangst comitee bestond uit een sjieke Bugatti en een fraai pre wwI Vliegtuig uit de avonturen film 'Out of africa'

    Groot aanbod aan schuurvondsten en zeldzame vehikels. O.a. deze Lambert nr 16 met race geschiedenis. 1949



    Ook dit is een Lambert CS 1951 met een wat vreemde kleucombinatie.

    En ook dit, geen bugatti maar Lambert. Ta 1931, voorwielaandrijving ..............

     Nog enkele race schuurvondsten, deze jaren 50 racers.

    Beter geprecerveert deze Alfa. Zo wil iedereen er el eentje ontdekken.

    Zeer fraaie Darmont driewieler met eigen eencylinder motor.

    Nog een dans son Jus Bugatti

    Wat te denken van deze kettingaangedreven Frazer Nash? Jam jam !!!

    Een van de highlights, colectie propelleraangedreven Helico's wegens het 100 jarig bestaan van deze  uitvindingen van Marcel Leyat.

    Deze mobielen haalden snelheden tot 100 km/h

    Vrouw en kind konden ook mee

    Deze had zijn voorzorgen genomen in geval van overstekende koeien en kinderen.

    De Sportversie, niet aan te raden te gebruiken na een bezoek bij de kapper.  www.helica.info  pictures, video ..............

    Renault paardestrontveger van rond de vorige eeuwwisseling. Het bestond toen al !!!

     De auto van assepoester was ook te bewonderen, of was het die van cinderella?

    07-02-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    06-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg Paris, city of love.


    De bekende Blitsen Benz in volle glorie...

    Nog een zeldzame Mercedes, hiervan waren er zelfs 2 exemplaren te bezichtigen.

    Spycker Race mobiel

    Ook de Mercedes moet niet onderdoen qua techniek.

    Overzicht van de showstand van Mercedes Museum

    Beperkt aanbod van Motorfietsen, maar wel het neusje van de zalm.

     Als je er nu eentje mocht uit kiezen om mee naar huis te nemen kwam deze delahaye zeker in aanmerking. Top gerestaureert; zeeeeeer fraai lakwerk......... foutloos.

    Met de franse slag werd uitleg gegeven, witte handschoentjes verplicht!!

     Als nieuwe Bugatti ...............

    Interieur van een Boattail Buggatti

    Een zwitserse handelaar presenteerde zijn collectie bugatti's, Alfa's, Voisins, Delahayes ....  Het groot kapitaal ligt nog steeds ergens tussen de Bergen.



     Een van de oudsten Panhard levassor

    En dit dion boutonetje van al 2 eeuwen geleden

    Enkele jaren later uitgegroeit to dit exemplaar.

     Nog een Darmont op de tricyclecaristestand. Een tongbrekertje.

    Het alleroudste vehikkel te bewonderen, deze stoomtrein rond 1830 als afsluiter.  De beurs loopt nog enkel dagen, dus je kan er nog naar toe.

    06-02-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterrally Fagnes Hivernales !!

    Fagnes hivernales  2 februari 2013

     

     

    Het Belgische equivalent van de 100 miles van Amsterdam, een heuse winterrally is  met zekerheid de Fagnes hivernales,  eerste weekend van februari.  Fagnes is de heuvelende streek, net ten zuiden van de Condros en ten noorden de Ardennen.

    Vertrekkend vanuit Verviers op de Place des  Martyrs  verzamelden ondanks  regen en  temperaturen rond het vriespunt  een dikke  20 echte Prewarcars  en hun die hard piloten aan de start. Idyllische beelden   onder dikke blauwe rookwolken en een toepasselijke deuntje  Ave  Maria  op de beiaard, terwijl op de achtergrond  het kopergroene beeld van Gregory Joseph Chapuis, dokter en magistraat, een ander liedje staat te neuriën.

     Gewapend met dikke berenmutsen, echtgenotes en  moderne regenpakken  begaven de piloten zich languit, omstreeks  tien, richting  Houfalize, een dorpje in de nabijheid van Bastogne dat de laatste tijd nogal opvallend dikwijls opduikt in dit blog. 

    Gezien de weersomstandigheden, een perfecte opkomst van deelnemers,  een brede variatie van voertuigmerken, allen van het type cabriolet. We voelden vreugde om ons heen bloeien en vooral ook die brandende goesting om ook gezwind in eigen vehikel te springen, en ons in deze fluisterkouw op te maken voor de start, ons voor te bereiden op het seizoen 2013.
     
    Opmerkelijk genoeg werd deze keer de kroon gestoken door Fiat, waarvan 3 exemplaren, gevolgd door A Ford en Bugatti die elk 2 voorbeelden voorzagen.   Een 1909 Minerva  en een Lorraine- Dietrich  1907 waren de ousten uit het groepje. Verder  wondermooie  Engelse wagens als Talbot London, Sunbeam, Lagonda, en Amerikanen die luisterden naar namen als de Soto, Packard,   Stoddart dayton.  Dit maal slechts 1 T Ford.  Ons beste Frans kwam van pas om Renault,  Citroen en Peugeot, Hotchkiss, Bugatti  bij naam te noemen, en de Italianen stuurden zoals gezegd Fiat .  Wat me weeral deed denken aan   de “Fiate tieten” ,  Oosmals dialect wat stond voor veertig kippen. Ooit opgevangen uit de tandenloze mond van een versleten boer, waar we op bivak waren, en onze watervoorraden moesten aanvullen.  Wij hadden daar natuurlijk andere voorstellingen bij.

    Daar Baron en Jonckheer hadden besloten om  wat mooie kiekjes  te gaan schieten  volgden we een van de eerste voertuigen, onder vorm van een snelle Lagonda, maar die struimde  al snel  van de route om nog te gaan tanken ???  Dikke  streep door de rekening, maar desondanks kwamen we terug op het juiste spoor, simpelweg door onze neus te volgen. Wat een geluk dat onze ouders ons destijds het sprookje van klein duimpje vertelden,  over hoe kiezelsteentjes en broodkruimels  je de weg kunnen vertellen. En dat Sylvain de Jong een schuivenmotor inbouwde in zijn vindingen.

    In dit geval volgden we het zoete geurspoor van de  dampende Minerva.  Enkele luide knallen gaven aan dat we  weer in de juiste richting zaten. We betrapten de bestuurder dan ook nog even bij het paseren van een rood lampje.  Ach, wat wil je, deze bestonden in de tijd nog niet, en alle andere bestuurders zijn vol begrip bij het zien van deze oerauto, waar het even mis ging met de ontsteking en wat andere ouderdomskwaaltjes. Uitleg van de chauffeur, die kleur had ik al gezien ....

    Even buiten Verviers ging het dan naar een volgende hoogtepunt, zijnde de Botrange, 694 meter boven de zeespiegel.  Ik vraag me nog steeds af hoe ze dat ooit hebben kunnen vaststellen, meten, en of dat nu was bij eb of vloed.  Dat maakt al vlug een metertje of 5.
    Tijdens deze heuvelgang,  al de eerste sleutelmomenten aan een Renault die het toch wel even stijl vond om in een onoverzichtelijk bochtje te gaan staan palaveren.  En,  niet veel verder begon te blijken dat onze weermannen en vrouwen toch geen echte leugenaars zijn.  Hoe hoger we geraakten en de 694ste meter naderden, hoe gekker het weer werd.Een koele wintervuist strooide mist met ijsregen en daarna volle bak dikke sneeuwvlokken, en er blies een heel stevige bevroren oosteradem. Nabij Baraque fraiture, kon het moderne voertuig van Baron en Co, stuurloos als een wapperend lint, niet meer mee met het tempo van de oud-bejaarden die aan een gezapig tempo verder tuften. De achterwiel aandrijving en zomerbanden waren niet opgewassen tegen de dikke sneeuwlaag, die zich in slechts enkele minuten vormde, en de  kilometers lange valse platte waar we ons op bevonden, met her en der vastgelopen vrachtwagens als manoeuvreer obstakel.  Weer werden we het spoor op een gegeven moment bijster, maar dankzij de trukendoos van  Klein duimpje  en het vernuft van 2 keizerpinguings merkten we smalle sporen op van een waarschijnlijk oud voertuig.

    Snel moest je wel zijn want de sporen sneeuwden in een mum van tijd weer dicht. Eenmaal over de Hoge Venen  werd  het dan ietsje beter wat berijdbaarheid betreft,  het leverde  heel mooie beelden op, en daarvoor waren we gekomen. Onderandere  hoe de bestuurder van de minerva  langsheen  zijn voorruit moet kijken, bij gebrek aan ruitenwisser, licht en andere luxe goederen, ondermeer een dak.

     Missie voltooit. 

    Op een Stopplaats in Ster, werd door de organisatie de Jagermeister  Ijs en Ijs koud gehouden. Een opwarmertje waar geen neen tegen gezegd werd, terwijl de sneeuw gul met bakken tegelijk  uit de hemel neerplofte.

    Van hieruit ging het voor Baron en Co helaas terug, welliswaar in full color, huiswaarts, maar niet zonder op de terugweg nog even een tussenstop te maken bij een excentrische persoonlijkheid, wiens leefomgeving  een en al oldtimer van één bepaalt merk ademt en windstilte heerst. De lucht was er gewoon zwanger van nostalgie, bijhorende zilte sigarenrook en de geur van vers gezette koffie. Voldoende stof  voor een  stevig volgend verhaal of  vulsel voor een hele encyclopedie, en om enkele geheimen te kraken, uit een uit 1958 daterende fotoalbum dat uit een zwaar doorhangend boekenrek, op tafel verscheen. Op de allerlaatste foto een heel klein voor zich uit stamelend voorsmaakjeÂ….



    Winterrally  per Cabrio 20 tal dapperen aan de startmeet

    Pre war Fiat 1913

     Talbot Londen, en neen de lampen staan niet verkeerd. Het moet gewoon zo.

     Zeldzame peugeot 1912?

     Blauwe wolk voor sfeer en gezelligheid, en kwam goed van pas bij het spoorzoeken. Dank aan Sylvain de Jong.

    Zeldzame Stoddart dayton

     Sportieve Fiat 6 cylinder. Mooi mooi mooi

    Nog een sportieve Fiat met mooie brooklandsboddy

    Lorraine - Dietrich 1907 met ketting aandrijving !!

     Minerva 1909 !! komt niet zo vaak uit de kast.

     Zeer fraaie sportieve Sunbeam .

    Hier kwamen we voor.....  wat is een winterrally zonder sneeuw ?  De achterkant van een dappere citroën.

    Minerva in zijn element, let op de besneeuwde voorruit !!! en de positie van de piloot.





    Een zicht vanop de bestuurdersstoel ....

    Hotchkiss in the snow met bijhorende sneeuwkabouter ..

     Een wervelsneeuwtje gekiekt, unieke opname van Jonckheer J. Jacobsen.

    03-02-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    02-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg Fagnes hivernales
    Vervolg op Fagnes Hivernales



    De reclame zegt,  drink hem Ijs en Ijs koud, daarin waren ze wonderwel geslaagt.  Man grijpt naar water !!!

    Vrouw grijpt naar snaps..............

    Klaar voor een volgende trip na dit opwarmertje



    franse Peugeot met Hollandse bemanning trotseert Belgische wegen en weder.

    Spoorzoekers in aktie

    Loraine in Actie



    Dapper eenzaam T fordje ... A ford wil take you everywhere exept in high society klopte in dit geval niet !!!!



    Deze foto werd gemaakt nog net voor het begon met sneeuwen met echte dikke vlokken. Een soort van Ijzelmist.

    Idylische beelden op de hoogvlakte van België.  Verderop lag er al een pak sneeuw van een 10 tal cm dik.
    En dan hier , Geflitst door Joncheer Jacob Jacobson



     Renaultje moest even aan de kant, bekje open. Net alsof de bestuurder dadelijk verslonden zal worden.  Ham! Lekkere hap.

    Weinig comentaar, behalve  ' Prachtig toch' !!!! Let op de aangeslagen vensters;

    Tipje van de sluier voor volgend verhaal...

    02-02-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    24-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van schroothoop tot kroonjuweel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We hebben een zwak voor schuurvondsten en onze lezers blijkbaar ook. Het artikel over de ELGE deed de kijkcijferteller bijna exploderen. Vandaar  het volgende verhaal over een schuurvondst in het land waar God ooit  aangenaam vertoefde.
    Van schroothoop tot kroonjuweel !!!!!

    Ergens in het zonnige  Frankrijk deed  de jeugdige Guy Thibaut een schuurvondst en deed er het volgende mee.
    Met uitzondering van het nikkelwerk, werd de gehele restauratie van deze torpedo uitgevoerd door de eigenaar Guy . Ondanks een verdwenen rechter achterkant,  was de auto was relatief compleet. Hij moest gewoon wat ontbrekende stukjes verspreid over de boerderij zien te  vinden................. Moet rond pasen geweest zijn....  De paashaas had zijn werk goed gedaan.
    Een kleine greep uit het fotoarchief van Guy.





    De schuurvondst, Geen kerstmis maar Pasen want vele delen moesten met het mandje ter hand over de boerderij bij elkaar gezocht worden. Gelukkig zat de motor er nog in, zou anders een zwaar ei geweest zijn.
    Demonteren ging op deze wijze een stuk sneller zodat het zandstraalpistool vlug ter hand genomen kon worden.

     Dan vlug in de grondlak....

    Hetzelfde voor de assen, veren

    Alles terug monteren, ondertussen was de motorblok ook al gedaan...

    Het carosseriewerk begint met nieuw houten raamwerk...



    passen passen en nog eens passen



    Eindelijk is het zo ver...

    zandstralen





    Wielen mooi in de zwarte lak .



     gestraalde caroseriedelen in de grondlak,en weer passen....

    24-01-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    23-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg van schroothoop tot kroonjuweel
    de foto's spreken voor zich..........

    Hier lijkt het al helemaal op een auto



    Waar een ladder nog voor kan gebruikt worden !!

    Spatborden in de lak, geen spuitcabine nodig.











     nieuwe bekleding

    Ook het dak werd volledig vernieuwd

    Knip en plakwerk

    Naar de keuring !!!!!

    Het fraaie eindresultaat !!!!!!

    Ik zou zeggen een heel dikke Proficiat aan de jeugdige restaurateur, wie doet het hem na?????
    Quizvraag  Welk merk is het ????

    23-01-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    30-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vondst 2012 Belgische wagen !!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Vondst van 2012.

     

    Vermits we een boontje hebben voor Belgische oude Motoren, wagens, wilden we u het verhaal van een gedurende 50 jaar opgeslagen Belgisch wagen niet onthouden. Te meer vermits deze ontdekt werd in een schuur in de buurt van Houfalize alwaar we zelve 2 jaar geleden een schuurvondst deden.  Het verhaal had een primeur in het magazine LVA, wie alle eer toekomt.  We hopen hiermee dan ook geen plagiaat te plegen, maar de vlaamse, nederlandstalige oldtimerfanaat te laten meegenieten. We hebben getracht de franse tekst zo goed mogelijk te vrij te vertalen, zonder deze klakeloos over te nemen.

    Niet meer gezien gedurende 50 jaar.

    Een auto uit het jaar 1913 is ontdekt in België. Gedurende 50 jaar ontdoken van licht en gedoopt met duivenmest. Dankzij een enquete van de
    Retromobile  club te SPA heeft men  de wagen kunnen determineren als zijnde van het  merk Elgé, gemaakt houffalize, in de omgeving van Bastogne/Spa

    Na een verblijf van 20 jaar in een kuuroord verloor een oudere dame haar 81 jarige metgezel George Lambin . Bij het openen van hun garage ontdekte men een onbekende auto met daarin een motor van het merk capuis dornier. Gabriel Stone, president van de club in Spa kende de heer Lambin nog uit zijn jeugd, en als visionair, kunstenaar, regiseur en imitator.

    Hij had reeds gehoord van het bestaan van deze auto, maar wist er niet veel meer over. Een nader onderzoek leverde op dat de chapuis dornier motor van het jaar 1913 was welke gelevert werden aan bouwers van automobielen. Op de pedealen zaten ook de initialen van  chapuis dornier. George sprak er steeds over dat hij een heel oude auto in zijn hangaar had staan, maar toonde hem nooit. Het is zelfs met groote waarschijnlijkheid dat hij de garage zelf niet meer opende gedurende de laatste 20 jaar of langer. Hij vertelde wel dat de auto ooit dienst deed als reclamepaneel voor de petroleum gigant BP, wat ook blijkt op de opgeschilderde leters op de linker voordeur.

    George was een kunstenaar, regiseur van shows, inrichter van antiekwinkels etcÂ…

    Door het lange verblijf in alles behalve optimale omstandigheden is de wagen in droevige staat, maar toch nog goed genoeg om te restaureren. Het plaatstaal is roestig, het houten frame aangetast, bekleding van de zetels totaal vernielt. Nog uitgerust met spaakwielen met  daarop ballonbanden van continental,hebben hun beste tijd gehad. Door de tand des tijds is ook het originele stuurwiel verloren gegaan.


    Volgens George Muls van de club van Spa is dit duidelijk een Elgé, een klein belgisch merk welk in Houffalize gemaakt werd door Lambin en Gendebien, bekend onder L&G. Lambin zoals de naam van de laatste eigenaar.  Nakomelingen hiervan hebben nog steeds een garage in Houffalize. Deze onderneming bouwde autoÂ’s tussen 1912 en 1914 die gelevert werden zonder motor of versnellingsbak, dit verklaart de chapuis dornier motor. Via de familaire contacten kwam deze auto in het bezit van George. Deze Elgé is de enige overlevende van zijn soort.

    Uit een sticker op de wagen blijkt dat hij ooit in contact kwam met een garage  genaamt ‘BelgicaÂ’ in Namen. Bij navraag bleek dat deze nu vervangen is door een bankgebouw.

    Update; Ondertussen is de wagen in handen van de familieleden van de overleden Mr. Lambin, en wel in de garage waar de auto ooit het  eerste levenslicht heeft mogen aanschouwen.  Men is reeds begonnen met de restauratie, en de echtheid van het merk is daarmee gebleken na het zandstralen van het chassis, en men op verschillende plaatsen de ititialen van LG ontdekte.
    Verder werden ons nog volgende gegevens verstrekt.

    ELGE - Houffalize (provincie Luxemburg) 1912-1914
    Dit merk werd opgericht in 1909 door de ingenieur Rene LAMBIN (1886-1964) en Robert Gendebien ingenieur.
    ELGE auto's werden gebouwd vanaf 1912: het was een Type B 12/14 pk 4 cil, boring (75 x 130) met grote zijkleppen, Bosch magneto ontsteking. , Claudel carburateur, 3-gang versenllingsbak , leder conuskoppeling, ELGE gepatenteerde oscillerende achteras, kantelend stuur in exonite.
    Handrem werkend op de achterwielen. 5 wielen waren afneembaar. Het chassis met bijna 3 meter wielbasis kostte niet minder dan 7000 Bfr.. De brandstoftank  onder druk   zat op de achterkant van het chassis.  Originaliteit van het motorblok bestaat er uit dat de versnellingsbak aan het blok bevestigt is als 2de aluminium behuizing indezelfde vorm van het motorblok. Bevestigingsbouten werden afgeschermt Dit geeft de ilusie van wat men vandaag een monoblok noemt. Het was een van de eerste benaderingen een homogeen motorblok. Uitgerust met een race-stijl carrosserie, haalde dit model de eerste plaats in zijn categorie op de 1912 bijeenkomst van Spa met  een gemidelde van meer dan 100 km / h .
    Een ELGE auto met roadster carrosserie toerist werd gemaakt als vier persoonscaroserie en haalde een gemiddelde van 60 kmh op een omloop te LAROCHE





    S

    30-12-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    13-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oldtimerseizoen 2012

    Oldtimerseizoen 2012,

     

    Hoewel  2012 wel degelijk een crisisjaar genoemt mag worden, viel er op het gebied van uitstapjes toch wel wat te beleven voor Bdl.  Met de Motorfiets werd er een debuut gemaakt op Pinkstermaandag tijdens de jaarlijkse afspraak te Altweerterheide, net over de Nederlandse grens.

    De Gillet  SS 500 werd de sporen gegeven, en zoals in het verleden liet hij zijn baasje niet in de steek. Toertocht midden Limburg; zeker en vast een aanrader, tot nog toe ieder jaar een fantastische mooie rit.  Helaas was dat om een of andere reden, ook het laatst dat in 2012 een motorfiets onder het gat van de baron dienst deed.

    Eerder al in dit blog  kwamen  de Minervadag en het treffen te Zaventem ter sprake,  alsook de Hot tube Rally, daar gaan we dus verder niet over uitweiden.

    Maar er was meer, veel meer.

    Zo was er onderandere nog de pre1940 kempenrit te Peer, met wel heel bijzondere machienes aan de start, en op dezelfde dag het grootse tractortreffen te Bocholt waar ondertussen ook motoren en auto's de weg naar toe vinden.

    In het begin van juli, spreek  grote vakantie,  ging het richting zuiden waar een stop werd gemaakt in het  "museum de mon grand pere" te Amnéville.  Een klein stadje even over de zuidergrens waar  je het verzameld werk van ene meneer Maurice Chapleur kan bewonderen.  Een kleinzoon van de verzamelaar erfde na diens dood de collectie, en bracht deze onder in dit museum dat bekends staat als mooiste motorfietsverzameling  van Frankrijk.  En ze hebben niet gelogen.  Een tof museum met prachtstukken van 2 en driewielige voertuigen, en voor een entree van luttele 5 euro, die alleen al de aanblik van de mooie en vriendelijke madam in het entree hokje waard was.  Een aanrader voor wie naar het zuiden rijdt, en even zijn beentjes wil strekken. Trouwens de hele coté rond dit museum is een weekenduitstap waard.  Het lijkt een beetje op een industriepark, maar dan met  allerlei toeristische attracties.

    Gedurtende meerder dagen  ging  het dan verder langs de Moezel en midden door het zwarte woud richting Mulhousse.Eveneens een fantastische locatie om met een oldtimer rond te toeren.  Het museum dat iedere oldtimerliefhebber minstens eenmaal in zijn leven bezocht moet hebben.  Een beetje het Mekka van de oldifan. Indrukwekkend wanneer je dit museum voor eerst bezoekt, je niet weet waar beginnen. Vooral het hele oude Franse spul staat er in overvloed, naast natuurlijk Bugatti, en andere bekende  grote Franse merken. Heel mooi museum dat zelfs de kinderen wisten te appreciëren, ook al omwille van de zoektocht die ze konden doen.  Op de terugtocht via het zwarte woud en het Titimeer, kan je de privé collectie van de heer  Hans – Jochem Steim bezoeken,  meer bepaalt in Schramberg. Deze locatie kwamen we toevallig te weten door de brochures in ons hotel te doorsnuffelen.  Een meenemertje dus.

    Bij terugkomst in Belgenland sloten we de maand af met een barbequeritje te Lommel, ook al een lokkertje om de kids mee te krijgen. En daarna volgde de  Oldtimer fly waar de kinderen  en baron  hun eerste helikopterluchtdoop mochten meemaken.  Volgende project een vliegmobiel???

     In augustus was er dan  de jaarlijkse afspraak op Schloss dyck bij Dusseldorf, met dit jaar vooral het zwaartepunt bij de Bentleyboys.  We waren te gast op Oldimama Maaseik voor een kort bezoek, en  op 15 augustus namen we deel aan de kastelentocht in Torhout.  Deze rit stond al enkele jaren op het programma, maar tot nog toe was het er nog niet van gekomen. Alles onder een echte zomerzon, zeer goed georganiseerd, en dat wordt geapprecieerd aan het deelnemersaantal te zien. Eén enkele omerking, er had iets meer tempo in de caravaan mogen zitten. Dat een auto de 100 gepaseert is, wil daarom niet zeggen dat het een sukkeltje is.  De Baron viel dubbel in de prijzen door met het oudst deelnemende voertuig aanwezig te zijn,  en kreeg ook nog een pechprijs omwille van een platte batterij, waardoor starten moeilijk werd gemaakt. Aan het aanslingeren werd geen poging gewaagd, zou slecht kunnen aflopen voor de toch al zwakke schouders van de chauffeur. Een grote  pot plaatselijke  Mosterd mocht mee naar huis als troostprijs. Direct na de kastelentocht dan de  Aabeeck rit te Beek.  Eigenlijk voor motorfietsen, maar door barstende hoofdpijn bleef deze op stal en tufte er een oude auto achteraan. Dan nog even naar Zaventem waarover ook al uitgebreid bericht in dit blog.

    Als afsluiter van augustus weeral terug richting kust voor de Oude Klepper in de Haan, maar daarvan dit jaar geen fotoÂ’s omwille van weeral platte batterijen. Jammer want hier zie je jaarlijks toch wel heel mooie en zeldzame motorfietsen aan het werk, en ontmoet je immer weer interessante personen, die dan verschijnen in de rubriek schatbewaarders.

    Tussendoor werd er ook op regelmatig tijdstip eens naar Genk gereden voor de woenswekelijkse midsummermeet. Altijd weer gezellig.

     Als afsluiter maakten we nog een ritje doorheen de eerste mist richting Maastricht tijdens de Sweet vally Rally.  Helaas liet de organisator weten dat deze 27 ste aflevering de laatste zou zijn.  Leeftijd, maar ook de niet aflatende nieuwe verkeerssituaties en reglementeringen, doen de lol  aan het rijden in meertalenland er niet echt op vooruit gaan.  Maar laten we daardoor niet pessimistisch worden en hopen dat iemand de handschoen opneemt.

    Tot slot doet Sinterklaas zijn intrede te Bree op 10 november, en naar gewoonte doet  hij beroep op zijn chauffeur en een mooi mobiel, welk bijna even oud is als hijzelf.
    Wel leuk om van de kinderen te horen dat ze dit beroep later ook wel zouden uitoefenen; chauffeur van Sinter klaas. Enige opmerking ; waar staat de radio ???

    We hopen dat 2013, om het met een vies woord te zeggen, op zijn minst  even vruchtbaar zal zijn.  Het beursseizoen staat nu weer voor de deur, en wellicht brengt dit weer een welkome afwisseling met zich mee. Wie weet, mischien weer iets moois om volgend jaar op te blinken.



    Deze Husqvarna was te zien bij het vertrek van de Aa-beeck rit te Bree

    Zo ook FN en Harley met sidecar

    en deze zeldzame Gnome Rhone met boxermotor.

    aangekleed met brommers in allerlei maten.............

    Beurs te Reims, dit was geen renault maar een zeer zelden frans merk

    Ook toffe, zeldzame motoren te zien!!!

    Let goed op de mascotte op de radiatordop of is dit een extra zitplaatsje voor de echtgenote?   Als je hiermee rondrijd om meiden te versieren ben je de lul .....
    Watch the Mascot on this vehicle, this car belongs to mr. Dick ??

    zo zien we het graag, een beetje van alles wat, als't maar oud is.

    Klein overzicht van het museum in Mullhouse

    Heel veel heel oud spul!!!

    Te veel om op te noemen

    Is dit niet klasse ???

    Belgische Minerva, zou men in genk moeten gaan opnieuw bouwen, een echte Belgische wagen !!!

    Hier en daar een verdwaalde moto.

    Bezoek aan de Crijtfeesten te Diepenbeek.

    En  dit jaar voor het eerst sedert lang op het verlanglijstje, de Kastelentocht te Torhout.

    Een Hele rits prewar cars....

    Opritje van een kasteelheer ............ kwam precies geen eind aan.
    Drive way of the Count ....  no ending

    Als je iet of wat voortuin hebt, kan je er een toerke in maken.
    The front garden is a bit smaller ???
    Lunchplaats Lippensgoed, onder een stralend zonneke van 35 graden en meer !!!

    13-11-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    12-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 1 seizoen 2012


    Interieur van een pre wo I car

    Iets voor op het sinterklaas lijstje van de Baron

    Een kastelentocht zou niets zijn zonder kastelen

    Oldtimers aangeboden per lopende kilometer.


    Een sprong naar de race afdeling van schlumph museum. Bugatti's Bugatti's en nog eens Bugatti's.....................

    Nog meer bugatti's afgewisseld met alfa's en andere exoten...

    En nog een beetje bugatti's

     En een toevalstreffer tijdens een doortocht door Woluwe, ter hoogte van het huis van de automobiel ....  nog een paar bugatti's om het af te leren ..

    Er moet ergens een uitverkoop geweest zijn waarvan ondergetekende niets wist.

    Voor de afwisseling, een Morgan in Bugatti blauw.

     En een fraaie Bentley in Britisch racing green .



     En tot slot Sweet Valley Rally

    12-11-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    11-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 2 seizoen 2012
    nog meer .....

    Dan was er nog het treffen in Lommel, met als oudste voertuig deze t Ford van de organisator, bouwjaar dacht ik 1912?

    Mooi ritje van vele kilometerkes door noord Limburg aan lekker vlot tempo...... 







    Oldtimer fly In in Schaffen, als er maar een motor in zit ...    Een ritje zat er niet in, mischien bij een volgende gelegenheid.

    Getrakteerd op een helikoptervlucht.... een hele belefenis en goede start van de vakantie.

    Packard ongelooflijk schoon ding............. zo wil ik er ook wel eens ene pakke. Is eens iets anders dan e pintke ....

    stoere roller

    Amerikan la France van Dhr. Foets.

    En nu de sprong naar schloss Dyck let op de overstekende dame !
    De andere dame aan het stuur gaf net daarna een flinke scheut gas.   Maylin Monroe toestanden.
     Race geweld in overvloed. Dikke Mercedes

     6 dikke potten op een rijke

     Napier Bentley, ook in aktie te zien !

    Het moto barakske was dit jaar erg dun bezaait.

    Hollandse stoom afblazen

    een van mijn favorieten dit jaar was deze Pierce Arrow 1919 vrachtbus.

    Bentleys zo ver het oog rijkte ....

    En zo werden de broodjes warm gehouden !!! Mit rauchwurst....
    How they kept the Hot dogs warm,   with smoked german sausage...

    en een paar boterbriefjes

    11-11-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    10-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 3 seizoen 2012
    en nog meer....

    En tenslotte was er de intocht van Sinterklaas

    Welke zich vereerd voelde om op deze manier getransporteerd te worden.



    We waren ook op de laatste aflevering van de Sweet valley rally,
    Rolls royce Typ 20/25

    En maar hopen dat in de toekomst iemand dit evenement zou willen verder zetten?.

    Toch prachtig zo een herfstritje, met dikke jas door de nevel en kleurrijk dwarrelende bladeren.

    Nog meer Packard geweld ...

    Oldsmobile 1912

    10-11-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    09-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 4 seizoen 2012
    nog een vervolg

    In het moto museum te Amnéville vind je een ware schat aan motorfietsen;

    Bekroont met de titel van Beste motorfietsmuseum van Frankrijk, en wat mij betreft ook van de Benelux...

    Alleen ooit gezien n de boekskes !!! merveileux ...

     antieke race motoren, stel je voor in de jaren stillkes toen alles nog zwart en wit was ....  scheuren  op deze bolide, met snelheden waarvan door professoren gedacht werd dat je hersenen ervan zouden exploderen als je sneller ging dan 100 km/h 

     Dit is geen trucagefoto .... echt gebeurt !!! en er was nog veel meer ..............

     Bezoek aan Oldimama te Maaseik ...

    De oliedruppels op het karton waren van een voorgaand voertuig !!!!

     fraaie  Hochkiss

     terug een sprong naar schloss dyck .. een vauxhall, toen nog een merk met aanzien.

    Dit geval had meer bijval dan de mercedes daarachter, jaloezie alom

    Belgische Imperia !

    Vooral de Adlerclub was goed vertegenwoordigt.

    Salmson met stermotor die voor geen meter vooruitging  !! of toch niet naar verwachting

     Klokkenspel van een duitser, of was het een engelsman..

    Mercedesen en Benley waren voor  niks dat weekend, uitgezondert de inkomticket.

    09-11-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    08-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 5 seizoen 2012
    nog enkele foto's van de pre 1940 kempenrit te peer en  museum schramberg

    Indian Powerplus met side car, als nieuw uit de winkel !!

    Zeldzame scott met waterkoeling

    Zenith  met 21 versnellingen !!!!!!

     Royal enfield  V twin

     Overzicht in het Museum te schramberg. Dit is een privé colectie



    08-11-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    17-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOT TUBE RALLY !!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hot  Tube rally......... Heet van de naald............

    In tegenstelling van wat de naam doet vermoeden,  een of ander hete, pikante versie van You tube,  is dit HET evenement voor de enige echte oldtimers. 
    London to Brighton ???   Forget it, te jong bevonden.
    Voor deelname aan dit evenement moest je minstens 112 jaar op de klok hebben, of te wel  een echte pionier hebben van voooooooor het jaar 1901.  Er waren liefst 12 voertuigen ingeschreven, waarvan er in het weekend 14 tot 16 september 2012 op Zondag nog 9 aan de start verschenen.  Dit voor een ritje van om en bij de 90 kilometers en in het meer dan heuvelende  condros landschap.  Dit gebeurde niet zonder slag of stoot, en menige malen bleek dat de pasagiers er niet alleen maar waren voor het mooie uitzicht, dan wel voor enkele extra M.K's (in plaats van PK's)
      Een echte uitdaging, vertrekkend om 9h in de ochtend voor een dagvulend programma. Spectakel gegarandeert.
    Helaas kon  fotograaf  de Lunatic, de kolone met modern voertuig niet volgen en blijven de beelden beperkt tot de start. (Hij werd namelijk afgeleid door de gravin van een een de buurt liggend kasteel, maar dat is is een ander pikant verhaal). Hierdoor is ook verder informatie over de voertuigen zoals merk, bouwjaar eerder beperkt gebleven, maar wie de antwoorden kent, mag deze graag doorspelen.

    hieronder de links naar You tube .... pre 1900 rally hot tube onder het label veteran cars.


    Enjoy....

    http://youtu.be/RxkKx4zna8k
    http://youtu.be/_Z5NVlYe39k
    http://youtu.be/dZESmdc_fQ8
    http://youtu.be/jjDyle_nAJ0
    http://youtu.be/_SFq0Lc2P_U


    Hieraan heeft de rally zijn naam te danken, een verhitte buis die het gasmengsel opwarmt.

    De bekende Leon Bolee trycycle 189..

    Opstarten door aan't wieleke te draaien, en als dat niet lukt .............  duwen aan die handel.....

    Even  olie toevoer afregelen .....

    Belgische race kleur ;  Geel! Vlammen met die bak!!

    Let op de mooie vergulde zijkanten van de motorkap.  Houten spatborden.

    Merk en bouwjaar onbekend?  Wie heeft het antwoord ?

    En het antwoord kwam via prewarcar van de eigenaar Dhr.  Beuvens persoonlijk.  Amerikaanse  Locomobile stoom auto uit 1900 !!!! Fantastisch gereedschap.

    Stukske techniek uit 1800

    Kijk mannen, zo werkt het ....

    Engelse nummerplaat ?

    Ook hier wie meer info heeft, mag het melden.

    Lees op de achtergrond  ' Carpe diem'  Pluk de dag .Dat laat men zich geen 2 keer zeggen, het fruit was meer dan zoetrijp.

    Zeker oud !!! Oudste ingescheven voertuig van België?

     Panhard en Levassor 18..

    Lekker gesmeerde techniek uit de 19e eeuw



    Deze deelnemers kwamen uit Zwitserland.

    Schone achterkant .. bij een
    Audibert & Lavirotte uit 1899.   Slechts 3 exemplaren wereldwijd bekend, en hier in Actie !!!!!  bekijk de videobeelden via You tube.
    Met dank aan info van Mike Hortig via Prewarcar.

    Driewieler aangedreven door een Dion Bouton motorblok. 

    17-09-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    01-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEESTER TOVENAAR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Schatbewaarder, meester Tovenaar; Gerard de Bruyne.

     

    Afgelopen weekend begaf ondergetekende zich frivool richting Kust om de zoveelste Oude klepper Parade bij te wonen. Een must voor de rechtgeaarde motorliefhebber, althans voor de prille bloemekes van de jaren 20 en eerder.  Jaarlijks kan je er zoÂ’n 70 deelnemers met hun schatjes bewonderen, en in actie zien treden.

      Een van de deelnemers, die op een halve marathon van de startlijn resideert, is Gerard. En Gerard,  debuteerde ook al op de trektocht.  Ik ontmoete  Gerard al op de allereerste  editie die toen nog Breughel rally heette, ergens begin jaren 90 van de vorige eeuw, met zijn 1903 Peugeot.Ik herinner me dat een volledig nieuwe wereld open ging wanneer het deurtje van de benzinetank op zijn motor geopend werd.  Heel de uitleg over trilbobines, zwevende soupappen en riemspanningen , restauraties die jarenlang duurden vloeiden over me heen, en de passie voor het heel oude spul begon dieper en dieper te wortelen.

    Gerard was dit jaar met een nieuwe troetel op de klepper, zijn alcyon V twinneke uit, dacht ik me te herinneren 1914.  Als het niet correct is hoor ik het wel. En Gerard vertelde dat hij aan zijn klein verzamelinkje nog enkel stukken had toegevoegd, sedert mijn laatste bezoek een 3 tal jaren geleden.  Vermits ieder jaar de kust onze vakantiestek is, dit jaar brutaal terug langs bij Gerard om de laatste aanwinsten te aanschouwen.

    Zoals steeds altijd van harte welkom in het West-Vlaamse Leffinge, en eenmaal de voordeur gepaseerd, ligt er vlakbij de schatkamer.  Een vijftal motoren, tot in perfectie gerestaureerd, staan hier in dit solide thuis, te pronken.  Zoals gezegd, Gerard is al een hele tijd bezig, maar sedert zijn pensioen zit er nog meer vaart in de uitbreiding van de collectie.  Dit jaar had Gerard zijn moto reve meegebracht naar Neerglabbeek, helaas door het slechte weer alleen tentoongesteld. 

    Kleine anekdote volgt;  het kader van de moto Reve,  is van BSA.  Nou zou je denken, dus niet origineelÂ…  Jammer voor de doemdenkers, want ” niet origineel” past niet in de woordenschat van de restaurateur.  Moto Reve, een Zwitsers producent, wilde voor zijn motoren gebruik maken van Bowden kabels, en zonder toelating van de Engelsen die hier patent op hadden, zou dat onkies zijn.

    Er werd  een oprecht aanbod uitgedokterd. Moto Reve mocht bowden kabels gebruiken/produceren, wanneer ze  BSA frames voor de motoren mochten leveren.  Voila zo simpel zit de vork in de steel.

    Verder staat er nog een mooie  1917 Rover V twin in het kamertje, waarbij het verhaal gaat dat dit model geproduceerd werd voor het Russisch leger. Ze bestelden er enkele duizenden. Maar voor ze geleverd konden worden, was de oorlog voorbij, en kwamen de motoren nooit in Rusland aan. Gerard heeft er dus eentje van, te herkennen aan een ingeslagen kenteken op het carter ‘war productÂ’!!!  Speciaal aan deze uitvoering is ook de afgeschermde kettingaandrijving op het achterwiel, want de burgerversies hadden riemaandrijving.

    Tegen de muur staat een klein motorfietsje geparkeerd, met het opschrift ‘Salvator’. Belgische makelij . Deze motos werden gemaakt in Ieper door de familie Hoflack, tevens fietsenfabrikant, de motor is van Gillet Herstal . Het leuke is dat de volledige geschiedenis van deze motor zich letterlijk afspeelt rond de kerk van Leffinge. Hij was namelijk eigendom van de Koster van het dorp , onderwijzer en verzekeringsagent voor "De Boerenbond " en Gerard kan zich nog levendig voorstellen hoe de koster er welopgevoed, op rondtufte in zijn jeugdjaren. Hij is er erg trots op schatbewaarder te mogen zijn van een stukje geschiedenis van eigen bodem, zonder er pronkziek van te worden. Ook al is het motorfietsje uit een latere periode dan zijn eigenlijke interesseveld.

    Verder staan er nog een triumph model H 1916 , de Peugeot uit 1903  in het kamertje, en aan de muur prijken  schilderijen van Gerard met enkele van zijn  mechanische kinderen, getekend door ondergetekende. In een hoekje een nog werkend, aantrekkelijk telefoontoestel uit de 20ger jaren.  Uit een kast met allerlei auto/moto mobilia haalt Gerard een paar koperen plaatjes.  Deze heeft hij gekregen van de dochters van de kantonnier die even verderop woonden, en stellen nog maagdelijke taxplaatjes voor, uit de tijd dat men nog, per gewicht berekend, taks moest betalen wanneer men met paard en kar gebruik wilde maken van met kasseien verharde wegen, of  met ander materiaal verharde wegen.  Dwaze belastingen zijn dus van alle soorten, maten en tijden.

    Met affectie opgehangen aan de muur, het oude diploma van zijn vader die op zijn 19e  afstudeerde als mecanicien. Het grappige hieraan is dat, opgemaakt te Brussel, 1937, men een poging waagde om dit in het Nederlands te doen. Kijk en lees zelf het resultaat op de foto. Naast een hele hoop vertaalfouten springen vooral de vetgedrukte letters in het oog.  Diploma van auto-wetktiugkundige .  Ga daar maar aan staan !!!  De  franstaligen is dit nooit opgevallen.

    Dat onze ex- eerste minister het Vlaams volkslied niet kentÂ…Â…   allee, in vergelijking hiermee  is dat een niemendalletje. 

    InÂ’t kleine kamertje is alles afgekeken, en het gaat verder richting werkplaats, maar om deze te bezoeken moet je langs de keuken/ Eethoek. Hier staat zoals het bij een echte schatbewaarder moet, ook een motorfiets te flirten met de koffietafel. En waarom nu juist deze in de keuken, omwille van het verhaal, maar ook al omdat er een zijspan aan vast zit, en die past niet door de deur van het kamertje dat we juist gepasseerd zijn. Aan deze moto restaureerde Gerard meer dan 20 jaar, en het sublieme resultaat werd in 2010 voltooid. De Humber met rieten zijspan, reed voor het eerst op de Oude klepper parade van 2010, een rally waarvan Gerard alle 23 afleveringen meereed. En omdat het de maidentrip van deze Humber was, kon dit niet ongedoopt plaatsvinden. Jawel, het meest onwaarschijnlijke gebeurde. Gerard reed met de kersverse Humber, zijspan en kledij bij een uitwijkmanoeuvre het kanaal in. Lap, in ene keer tegoei zal hij gedacht hebben. Nu is hij even katholiek als de koster van leffinge en Johannes de doper samen, die ook kopje onder moest, maar dan in de Jordaan. SÂ’anderendaags reeds werd de motor volledig gedemonteerd, schoongemaakt, en zonder veel schade, behalve voor de poestvod, terug in elkaar gestoken. Enkel de bekleding van het zijspan moest volledig hernieuwd worden, en geluk bij een ongeluk, kwam Gerard erachter dat de bekleding die hij eerst gebruikte niet aan de normen van originaliteit beantwoorde. Origineel moest deze bekleding vervaardigt zijn in ‘Englisch greenÂ’ . Dit is ook de kleur die gebruikt wordt op Bentlys en andere Britse autoÂ’s. Een kleur die bekomen wordt door een bepaalde Engelse looiprocedure voor het leder destijds. In 2011 reed hij opnieuw de Oude klepper parade met deze Humber , langs 's Herens stille weggetjes , maar met de schrik op zijn lijf als er een tegenligger in zicht kwam . Tot hier dus het ontrafelde Humberverhaal, welk zich verderzet richting werkplaatsje waar het allemaal gebeurt en fluwelen handjes wapperen.

    Deze is niet bijzonder groot of uitgerust met speciale apparatuur, maar wat hier verwezenlijkt wordt, grenst aan het ongelooflijke. Degenen die moeite hebben de tong binnensmonds te houden raad ik aan niet verder te lezen, of op z'n minst een plasticje over hun electronisch klavier te leggen.

      Het eerste wat in het oog springt is een FN, met 4 cylindertjes, bouwjaar 1908. Dit is het laatste nieuwe project van Gerard, waar hij zijn toverkunsten al op heeft mogen botvieren. De Carburator was niet helemaal compleet wat het binnenwerk betreft, en Gerard toverde gewoon een nieuwtje tevoorschijn. Denk nu niet dat het gaat om een simpel
    gasschuifje of venturie zoals we dat kennen uit de moderne (1920) periode. Neen, met tandwiel draaiende walsen met daarin een halve conische opening die met een draaibeweging vergroot of verkleint wordt. Dit is maar een klein voorbeeld van wat Gerard zo allemaal met extreme precisie moet fabriceren, naar het origineel natuurlijk.
    Ander voorbeeld is de metalen pedaalvoet, kunstig gevormd, helemaal nagebouwd. Gelukkig is de FN vrij compleet, enkel dient er nog veel afgewerkt te worden.
     
    Naast de Fn hangt het frame met motor en tank van een aandoenlijke Clement, bouwjaar 1904 a 5, rond heel begin vorige eeuwwisseling. Een soort versterkt fietsframe met daaraan een motortje en benzinetank op de bagagedrager.  Het frame van deze fiets was  tijdens een poging de oude klepper te rijden, door de vorige eigenaar, na enkele honderden meters in 2 gebroken, en nu, enkel jaren later kon Gerard hem verwerven. Het frame is ondertussen hersteld, en alles mooi als nieuw gemaakt, ook het gebroken houtenvoorspatbord. Gerard houdt van restaureren, alles terug in de staat brengen zoals het was toen de motoren nog in de winkel stonden. 

    Een kattenpis verderop staat de Alcyon waarmee Gerard afgelopen weekend de klepper reed. Onder de motor een kommetje met enkele druppels olie. Het motortje is quasi olielekvrij !!!  De Alcyon zit nog in zÂ’n eerste verflaag, en omdat iedereen  Gerard aanraad dit zo te laten, en niet te gaan restaureren, zit hij een beetje te twijfelen. Hij zou graag aan de slag gaan om er een nieuwe van te maken. Ieder zijn smaak. Enkele weken geleden reed Gerard met zijn Nimbus 4 cyl kachelpijp, waarmee hij ook al de trektocht deed, een rit in Nederland. Alles verliep prima, maar bij thuiskomst zat plots de motor vast. Klepstelen waarschijnlijk ietsie pietsie te nauwkeurig gemaakt, en met  het hete weer van afgelopen week, + de rit, uitgezet. Geen probleem voor de magister magius, om de boel even uit elkaar te sleutelen en te modificeren.

    Om terug te komen op de magische kunsten van Gerard nog even terug naar de Clement. Een van de ontbrekende onderdelen was het koperen typeplaatje op het motorblok. Gerard maakte  “gewoon” een nieuw met behulp van de fotografische ets methode. Hij vond een foto van een origineel op het internet, en maakte, alsof het niets is, een replica. Volledig zoals het vroeger ook gedaan werd, in een donker kamertje met een cliché, fixeermiddel etsvloeistof, amoniakdamp en andere chemische toestanden,  ook al had hij in dit geval hulp van de computer.  Fantastisch fraai gemaakt, en niet van een origineel te onderscheiden. Hetgeen wijzelf in een donker kamertje presteren is ook de moeite, maar kunst is er weinig aan. In het verleden deed Gerard bij zijn restauraties ook het nikkelwerk zelf, maar nu beperkt hij dit tot de voorbereiding. Gerard werkt enkel voor zichzelf, dus nu niet zijn deur gaan platlopen om van alles te produceren. Enkel voor een zeldzame ruil/wederdienst, kan je interesse bij hem opwekken.

    Een waarlijk meester in zijn vak. Zijn geheim zit hem er in dat hij heel erg geduldig is, koppig als een ezel, en nooit opgeeft. Geen zomerse bevlieging dus, deze hobby. Het gebeurt wel eens dat hij zijn projecten enkele weken laat rusten om tot bezinning te komen, en een oplossing te vinden voor een bepaald probleem, maar het wordt hoe dan ook opgelost. De witte vlag werd nog  nooit gerezen.  Op de vraag,  wanneer de projecten FN en Clement zullen voltooien, heeft hij dan ook geen antwoord, de toekomst zal het uitwijzen.  Hij hoopt enkel nog lang gezond te blijven zodat hij zijn hobby kan blijven beoefenen, en misschien zijn toverkunsten kan verdergeven aan een nieuwe opgroeiende generatie.

    Gerard,  bedankt voor de hartelijke ontvangst, en vele spannende, leerrijke verhalen. Met deze heb je het diploma van Schatbewaarder verdient, en we zullen er op toezien dat er geen taalfouten in vermeld staan.



    Kleine colectie Triumph 1916 ,Moto Reve 1908, Peugeot 1903, Rover  1917

    De Salvator van de Koster.... uit de 30er jaren

    Humber in de keuken, waarvan het bootje niet bleef  drijven...

    Englisch green ..

    Laatste project  Fn 4 cyl 1908...

    Tussendoortje  clement 1904 a 5

    Het alcyonetje 1914 dat dit jaar de klepper reed met daaronder enkele druppels olie.

    Nog eens 4 cylindertjes Nimbus kachelpijp

    Gerard per Triumph... in de states

    Gerard per Humber (over de weg ipv kanaal)

    Hier wordt nog op de oude manier gewerkt...

    Het befaamde diploma ... lees vetgedrukte tekst... de kleine letterkes buiten beschouwing gelaten


    Taksplaatje voor gebruik van gekaseide of andere steenwegen !!!

     

    '

    01-09-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    26-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KLEIN MAAR FIJN
    Op  vrijdag 24 augustus organiseerde het gemeentebestuur van Zaventem een  klein volksfeest met daarop aanwezig ook een aantal ECHTE oldtimers.  Klein maar fijn en oergezellig en weer nieuwe dingen gezien.Van de 13 tentoongestelde wagens maar liefst 8voertuigen van   Belgische makelij. O;a. Germain 1898, FN 1911, FN 1921, SAVA 1914, Excelcior 1921, Metalurgique 1922. Minerva 1924, Imperia 1936. Prailet et ANTOINE 1921.Verder bewonderden we nog een Delahaye 1902, Peugeot racer 1911, Peugeot quadrilette  Ford model A roadster, DKW 1938, en Oakland 1910.  het zou kunnen dat genoemde de bouwjaren niet 100% zijn, maar dan horen we het wel van de eigenaars.  

    Enkele sfeerbeelden , de webmaster heeft soms problemen met het opladen van foto's, niet alle aanwezige wagens zijn helaas opgenomen. Maar in het bericht 'schatbewaarders vindt u foto's van andere aanwezige wagens. De Prailet et Antoine vind u onder foto's van de trektocht 2012. Ook een uniek, mischien  de enige  Belgische moto van dit merk en type.


    Germain  type Elan 1898, dion blok, 4 versnellingen.Dit is Belgisch !!!!

    Delahaye  vis a vis  1902

    Oakland  1910 sportstourer 45 pk

    FN.  1911  Roi des Belges Carosserie, daarnaast peugeot quadrilette



    Peugeot 1911





    SAVA, 1914 , kopzijklepper met dubbele ontsteking, Belgisch.

    FN  1450 1921 Belgisch. Daanaast Excelcior albert 1, 5,4 liter

    Metalurgique 12/14 pk , 1921, gerepatrieerd uit nieuw zeeland . Belgisch



    Minerva open tourer 1924 Typ AC schuivenmotor. Belgisch

    26-08-2012 om 14:56 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    13-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCHATBEWAARDERS !!!!

    De schatbewaarders.

     

    Ooit zei eens iemand tegen me,  in een discutie of je je geliefde mobiel zou willen/moeten verkopen ;  “wij als bezitters van oude motoren en autoÂ’s zijn maar van weinig betekenis.  We hebben de eer en genoegen een tijdje zorg te mogen dragen voor deze kunstschatten. Maar vroeg of laat moet je er afstand van doen.  Je moet jezelf zien als een schatbewaarder. “

    Onder deze nieuwe rubriek “ de schatbewaarders”, zou ik  derhalve de mensen en hun schatten, hun hebben en houden willen belichten. 

    Niet zo heel lang geleden las ik in een lokaal gemeenteblad over het bestaan van een verzamelaar van Belgische automobielen.  Hierin stond deze zijn naam wel vermeld,  maar geen adres, en op het gemeentehuis was men ook al niet zo happig dit prijs te geven.

    Het toeval wil dat slechts 2 weken  later,mijn speurneus  op een Belgische wagen bij een treffen viel.  Natuurlijk meteen kennis gemaakt met de bezitter en een uitnodiging in de wacht gesleept om zijn colectie bij een volgende gelegenheid te bezoeken. 

    Nog eens 2 weken verder was het zo ver.  Met de stoute schoenen richting centrum des landes. Hier werd ik hartelijk ontvangen door onze verzamelaar, welke al een heel tijdje meegaat in het milieu van Belgisch erfgoed.   Zijn verzamelwerk begon evenwel  niet met Belgisch materiaal, maar met een Peugeot quadrilette die hij al op 16 jarige leeftijd kocht, en nog steeds in zijn bezit heeft.

    Hij kocht de auto, en samen met zijn vader werd er ijverig geknutseld, en de hobby uitgebreid. Er kwam ook nog een Renault NN in de garage, volgens M, de lievelings auto van zijn vader. Maar al vlug ging hij als patriot over op Belgische merken, vooral al omdat in de gemeente waar M. woont  in de vroege jaren van de automobiel  een topmerk werd geproduceerd, waar M dan ook ijverig , en succesvol jacht op heeft gemaakt.

    Na het hartelijke ontvangst ging het dus richting Ali BabaÂ’s grot, een eind van de woonplaats van M. "Sesam open U".  En al direct kwam ik oog in oog te staan met een van de paradepaardjes  ‘Exelcior typ AlbertÂ’  Gecaroseert door dÂ’ieteren met een Open Pheaton boddy.  Een topstuk dat in geen enkel verzameling of treffen zou misstaan.

    Onder de motorkap een dikke 6 cylinder die iets in de buurt van 5 liter veslurpt, of was het nu 6 Â….. Doet er niet toe, hij is wellicht even snel als hij er uitziet.  M vond deze voiture in het verre australiê, en had er heel wat voor over om hem een heel dikke 20 jaar geleden naar het geboorteland te doen terugkeren. M stak iedere vrije minuut en heel veel geduld en centen in de restauratie . Het resultaat is subliem.   En net zoals de excelcior waarvan er mischien geen enkele 2de  exemplaar meer is zocht M wereldwijd  naar ander zeldzaam Belgisch erfgoed. In de garage hangt ook nog een schitterend emaile bord welk pretendeert dat excelcior hofleverancier was aan van Belgisch koningshuis. Met name koning Albert was zot van het merk, en bezat er ettelijke. Vandaar dat ook dit type, welk voldeed aan eisen van de koning, naar hem vernoemt werd.

    Direct naast de Excelcior staat dan een tweede niet  te versmaden  stuk techniek met kunstvormen. Even een dweil leggen voor de opvang van kweil . Een absoluut lievelingstuk van M is de Sava.  Uiteraard Belgisch, extreem zelden,  maar even Belgisch als een zak friet met mayonaise. Slechts één andere is M bekend.  Ook achter deze auto moest M jaren jagen. Hij stond in Schotland, maar werd pas van de hand gedaan na het overlijden van de schotse schatbewaarder. Maar ook hier moest M diep in de zakken tasten, maar moest en zou hem bezitten.  Niet alleen een mooi sportief uiterlijk, maar ook onder de hoed mag eens geproeft worden.

    4 cylinders met bovenliggende nokkenas, kopzijklepper met dubbele ontsteking aan weerszijden van de cilinders.  Een auto met waarlijk sportieve rijeigenschappen, en derhalve de favoriet  van M. wat rijden betreft.  En wat voor een mooi daschbord. Koperen klokken overal , en idem zekeringsbox. Rood lederen bekleding pas uitstekend bij de rode wielen en chassis.  Een kunststuk waar de kunst met een heel dikke K, gewoon vanaf druipt.  Alleen al over deze auto zou een boek geschreven kunnen worden.

    Naast de Sava staat dan een wat meer bekend merk. Fabrique nationalÂ…Â…Â….  Of te wel FN.  Zeer bevallige open vierzitter in een mooie originele staat. M is bijzonder trots op de originaliteit van dit wagentje, en wat het rijden betreft, de meest betrouwbare.  Niet sterk of snel, maar gewoon goed. Volgens het principe van Henri  Ford, welke zei, wat er niet op zit kan ook niet kapot. Simpel en goed.

    Een eindje verderop kijkt dan het hoofd van de god van de jacht en oorlog ons eerbiedig aan.  Goed geraden,  Minerva, de Belze rolls, is ook van de partij. Dit maal in de vorm van een berline, typ AC zescilinder schuivenmotor.  Oerdegelijke  Belgische kwaliteit, maar je hebt er wel een chaufffeur voor nodig als je niet van werken houd.  En zo was het ook in de goede oude tijd.  Wie gezien wilde worden, liet zich rijden. Dat deed je vooral niet zelf.  Zwetend binnenkomen in de opera of onder de Beau monde, is geen gezicht.

    Weet je trouwens waar het woord chauffeur vandaan komt????  Neen ?  alee, we zullen het hier uit de doeken doen.  De goede opletter weet dat de eerste mobielen op stoom en electriciteit liepen. En er is geen stoom zonder vuur.  Het woord is in frankrijk ontstaan, waar een knecht  eerst de stoomketel moest gaan opstoken vooraleer er gereden kon worden.  Denk aan het woord chauffage, dat we voor onze verwarming gebruiken.  Deze knecht was de chauffeur,  stookte dus de stoomketel warm en reed daarna met het vehikelÂ…Â…..  en bleef de chauffeur ook na het stoomtijdperk.

    Allee, weer iets bijgeleert op een stomme dinsdag.

    Schoon is dat, weeral afgeweken van ons programma, maar zo ging het er dus ook aan toe tijdens het bezoek aan deze verzameling. Tal van anekdotes vielen te beurt, en voor ik het wist was een hele namiddag verstreken.  Maar we zijn nog lang niet aan het einde.

    De Peugeot en Renault  eerder al vernoemt stonden ook nog in de garage, met daarnaast nog een stukje Belgische automobiel historie.  Onlangs is er nog een reportage over op TV geweest, en is het merk weer helemaal in de mode.  Imperia.  En  wat we dan hier te zien kregen was voor mij toch wel het topmodel van dit merk. Een sport cabriolet 1936.  Het is kwestie van smaak, maar deze smaakte alleen maar naar meer, meer, meer.  Tja wat moet je er nog meer van zeggen.  Schitterend.

    Met de autoÂ’s zijn we nu rond, maar er komt toch nog een vervolg.  Nieuwsgierig??? 

    Op een verhoogje staat een rijtje motorfietsen.  Belgisch uiteraard.  Direct in het oog springend staat vooraan een jawel, Minerva.  Een vroeg model 1905 als ik me niet vergis. Nu ja, Minerva motoren zijn niet zo lang gemaakt, dus ze zijn eigenlijk allemaal vroeg.  Dit is een wel heel mooi exemplaar, waar niet aan gepruts en vebouwd is. Daar houd M niet van. Zodra niet origineel of met enige twijfel, staat er een domper op de liefde.  M heeft er nooit een rally mee gereden of deze moto tentoongesteld, hier dus weer een primeurke .

    Dat geld voor al zijn motoren.  Naast de Minerva staat er een Gillet Tour du monde met riemaandrijving, een wat courantere verschijning.  En dan volgt een koppel  285TÂ’s.

    Voor de kenners, inderdaad FN motoren. Type met platte koperen tank, in mooie originele staat. En als laatste in het rijtje, hetgene waar iedere moto liefhebber zijn vrouw voor zou willen inruilen, al was het maar voor een dag of 7,  het ultime verzamelobject,  een FN 4 cylinder uit 1911. Als je mond nu nog niet is opengevallen,  tja dan ben je geen echte zou ik zo denken.  Ook deze laatste in originele staat en bijna nooit op straat geweest de laatste 25 jaarÂ…Â…Â…Â…Â…Â…Â… de motoren staan een beetje dicht op elkaar, en het is moeilijk een behoorlijk foto te maken.  Er zal nog wel eens een dag komen dat ondergetekende zal aanbieden hem eens te mogen poetsen, alleen dat al is een plezier.

    En wie niet van lezen houd heeft pech, want we zijn nog niet aanÂ’t einde.  M laat ook al eens vrienden en kennissen hun bolides in zijn garage overnachten, alleen schijnt dit een sprook je van 1000 en 1 nacht te zijn.  Een wonder mooie renault AX uit de hele vroege jaren staat hier al 20 jaar onder een doek. Een echte sleeping beauty, en hetzelfde geld voor een Chevrolet uit de jaren 20.

    Van schatbewaarders gesproken, moest hier een diploma of rapport  voor bestaan, waren de laatste 2 zeker gebuist.  Verder geven aan anderen en betere zou ik durven zeggen.  En nog zijn we niet aanÂ’t eind van het verhaal. M verzamelt ook allerlei automobilia zoals auto radiatoren, olie busjes, en vooral, wat ik dan persoonlijk ‘ vet ‘ vind zijn die wondermooie oude affiches en reclame panelen. M koestert  een heel arsenaal van originele vroege affiches van allerlei aard, voor mij echte topstukken van kunst.  Dan nog enkele hoge BiÂ’s, oude gramafoonspelers en opname apparaten.

    In de living staat nog een pronkstuk, een soort juke box, maar dan een hele vroege. Lijkt op een staande klok, maar met een muziekwerk erin.  Destijds stonden deze apparaten in café’s en de betere herbergen. Je moet er een 10 centiem stuk inwerpen, en de schijf begint te draaien en speelt een muziekje. Dit exemplaar bevat ook nog een aantal belletjes.  Demonstratie volgde op verzoek. Waneer het muziekje gedaan was viel het geldstuk naar beneden, en hiervandaan komt het spreekwoord,  " zijne frank is gevallen........... "   Einde verhaal.

    Bij een glas bier en koffie volgen nog heel wat levensverhalen van M, een schitteren man van doodgewone afkomst, zonder pretentie.  Het was een aangename namiddag om hier door te brengen, welke zeker vervolgt wordt.

    En dan nu de bijhorende beelden, (ver genoeg naar beneden scrollen) Veeeeel kijkplezier en zet alvast een emmertje klaar !!!!!!



    Imperia sport   waaaaauwww!!!



    Renault quadrilette waarmee alles begon

    Unieke Belgische SAVA,  trots uit de verzameling

    Interieur van de SAVA....  veel koper voor een auto uit deze epoque

    Imposante Minerva Berline

    Naast de SAVA een FN phaeton, onder zeil nog een chevrolet jaren 20

    Kers op de taart, Exelcior Albert I ...









































    Ook motorliefhebbers komen aan hun trekken,
    FN  4 cyl 1911, en 2 stuks FN 285T 


    Alsof het niet op kan ook nog deze  fantastische Minerva 1905 en Gillet Tour du monde met riemaandrijving

    In een ander hoekje vroege renault AX

    Enkele Hoge BI's, gramafoonspelers, muziekdozen etc..... vullen de laatste hoekjes

    Topstuk onder de Jukeboxen deze zeer vroege platenspeler die werkt op 10 centiemstukken.

    Baron de Lunatic de Neerglabbeek.

    13-08-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    01-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OP HETERDAAD BETRAPT !!!!!!!

    Vervolg Minervadag.  (dit artikel eerst lezen om dit vervolg te begrijpen!!!!!!)

     

    Met enige vertraging liepen er nog beelden binnen waarvan het zeker  niet onthouden mag  worden ze te publiceren.  Zoals in het hoofdartikel vermeld,  was het een dag van mooie autoÂ’s, lekker eten en a volonté  bubbels en wijn .  Het warme weer zorgde voor een tropisch sfeer, danig dat zelfs de palmbomen  door aangespoelde kokosnoten langs de schelde oevers begonnen onspruiten.  Maar  ook zorgden het zonneke , bubbels  en een stukje zandstrand ervoor dat in Jonckheer Â’s kopje  een en andere bubbel  begonen  te stijgen. Of was dat een  meter lager??

     Enfin, bij mooie autoÂ’s horen natuurlijk ook de passende mooie vrouwen, en daar de Joncheer zonder caros zat, besloot hij zich als Baron voor te doen,  en met   zijn beste Antwaarps/Tagaloks , met Manilaans accent, een plaatselijke schoonheid met tropische roots te versieren.  In zijn hoofdje klonk het liedje Â…

    ""Toen ik in Antwaarp kwam,  ze stond  bij mÂ’n voiteur, , ik sprak haar effe an, en stelde mien aigen veurÂ…Â…Â…Â…Â….  ""  Listig lokte hij haar in de automobiel, niet wetende dat in de Filipijnen oldtimers beschouwt worden  als oude afgedankte rommelÂ…..        Maar voor een foto doen ze alles.  Poto poto !!! (want op zijn filipijns wordt de f niet uitgesproken)  Het land heet dan ook de pilipines en er wonen pilipijners.   Filip, koning van Spanje had destijds beter magelhaan de opdracht gegeven de F te  exporteren en te ruilen voor een boot vol goud. Maar ja, hij was ook de slimste niet, en nu is het te laat.

    Ondanks dat er geen wind stond (zie bomen op de achtergrond)   ging jonckheers  hoofdje immer maar dichter exotische oorden .  En Minerva, Bruno, die keken  argwanend toe.  En hiermee is de Jonckheer dan ook weer betrapt.

    Dit verhaal eindigt zoals het vorige begon, de monocle van de Baron viel in de soep bij het zien van deze  concurerende  beeldenÂ…Â…Â…Â…

    Op heterdaad betrapt !!!!!!!!!!!!!!



    Zeg nu zelf, monocle, hoge hoed  en snuffelke, en  een nieuwe Baron is geboren.

    Geen wind (zie bomen), maar het hoofdje waaide  al richting Exotica...  en wat ne smile  op dat blozende gezicht!!!!!!!!
     
    Bruno en Minerva zijn getuige van deze  pikante gebeurtenis, inclusief ontspruiten van een palmboom op een zandstrandje, die meteen deze  scéne censureert.....  tuuuut

    Minerva trekt hierbij haar oorlogsgezicht aan.!!!
    ziet ze er niet een beeje teleurgesteld uit????  Niet gepermiteerde  concurentie voor de Baron 

    01-08-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 26/09-02/10 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 06/09-12/09 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs