Fagnes hivernales 2
februari 2013
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het Belgische equivalent van de 100 miles van Amsterdam, een
heuse winterrally is met zekerheid de
Fagnes hivernales, eerste weekend van
februari. Fagnes is de heuvelende streek, net ten
zuiden van de Condros en ten noorden de Ardennen.
Vertrekkend vanuit Verviers op de Place des Martyrs
verzamelden ondanks regen en temperaturen rond het vriespunt een dikke
20 echte Prewarcars en hun die
hard piloten aan de start. Idyllische beelden onder dikke blauwe rookwolken en een toepasselijke deuntje Ave
Maria op de beiaard, terwijl op de
achtergrond het kopergroene beeld van Gregory Joseph Chapuis, dokter en magistraat, een ander liedje staat te neuriën.
Gewapend met dikke berenmutsen,
echtgenotes en moderne regenpakken begaven de piloten zich languit, omstreeks tien, richting
Houfalize, een dorpje in de nabijheid van Bastogne dat de laatste tijd
nogal opvallend dikwijls opduikt in dit blog.
Gezien de weersomstandigheden, een perfecte opkomst van
deelnemers, een brede variatie van voertuigmerken, allen van het type cabriolet. We voelden vreugde om ons heen bloeien en vooral ook die brandende goesting om ook gezwind in eigen vehikel te springen, en ons in deze fluisterkouw op te maken voor de start, ons voor te bereiden op het seizoen 2013. Opmerkelijk genoeg werd deze keer de kroon
gestoken door Fiat, waarvan 3 exemplaren, gevolgd door A Ford en Bugatti die
elk 2 voorbeelden voorzagen. Een 1909 Minerva en een Lorraine- Dietrich 1907 waren de ousten uit het groepje. Verder wondermooie Engelse wagens als Talbot London, Sunbeam, Lagonda, en Amerikanen
die luisterden naar namen als de Soto, Packard, Stoddart dayton. Dit maal slechts 1 T Ford. Ons beste Frans kwam van pas om Renault, Citroen en Peugeot, Hotchkiss, Bugatti bij naam te noemen, en de Italianen stuurden
zoals gezegd Fiat . Wat me weeral deed
denken aan de “Fiate tieten” , Oosmals dialect wat stond voor veertig
kippen. Ooit opgevangen uit de tandenloze mond van een versleten boer, waar we op bivak waren, en onze watervoorraden moesten aanvullen. Wij hadden daar natuurlijk
andere voorstellingen bij.
Daar Baron en Jonckheer hadden besloten om wat mooie kiekjes te gaan schieten volgden we een van de eerste voertuigen,
onder vorm van een snelle Lagonda, maar die struimde al snel van de route om nog
te gaan tanken ??? Dikke streep door de rekening, maar desondanks
kwamen we terug op het juiste spoor, simpelweg door onze neus te volgen. Wat
een geluk dat onze ouders ons destijds het sprookje van klein duimpje vertelden,
over hoe kiezelsteentjes en
broodkruimels je de weg kunnen
vertellen. En dat Sylvain de Jong een schuivenmotor inbouwde in zijn vindingen.
In dit geval volgden we het zoete geurspoor van de dampende Minerva. Enkele luide knallen gaven aan dat we weer in de juiste richting zaten. We betrapten
de bestuurder dan ook nog even bij het paseren van een rood lampje. Ach, wat wil je, deze bestonden in de tijd
nog niet, en alle andere bestuurders zijn vol begrip bij het zien van deze
oerauto, waar het even mis ging met de ontsteking en wat andere
ouderdomskwaaltjes. Uitleg van de chauffeur, die kleur had ik al gezien ....
Even buiten Verviers ging het dan naar een volgende
hoogtepunt, zijnde de Botrange, 694 meter boven de zeespiegel. Ik vraag me nog steeds af hoe ze dat ooit
hebben kunnen vaststellen, meten, en of dat nu was bij eb of vloed. Dat maakt al vlug een metertje of 5. Tijdens
deze heuvelgang, al de eerste
sleutelmomenten aan een Renault die het toch wel even stijl vond om in een
onoverzichtelijk bochtje te gaan staan palaveren. En, niet
veel verder begon te blijken dat onze weermannen en vrouwen toch geen echte
leugenaars zijn. Hoe hoger we geraakten
en de 694ste meter naderden, hoe gekker het weer werd.Een koele wintervuist strooide mist met ijsregen
en daarna volle bak dikke sneeuwvlokken, en er blies een
heel stevige bevroren oosteradem. Nabij Baraque fraiture, kon het moderne
voertuig van Baron en Co, stuurloos als een wapperend lint, niet meer mee met het tempo van de oud-bejaarden die
aan een gezapig tempo verder tuften. De achterwiel aandrijving en zomerbanden
waren niet opgewassen tegen de dikke sneeuwlaag, die zich in slechts enkele minuten vormde,
en de kilometers lange valse platte waar we ons op bevonden, met her en der vastgelopen vrachtwagens als manoeuvreer obstakel. Weer werden we het spoor op een gegeven
moment bijster, maar dankzij de trukendoos van
Klein duimpje en het vernuft van 2 keizerpinguings merkten we smalle sporen op van een waarschijnlijk oud
voertuig.
Snel moest je wel zijn want de sporen sneeuwden in een mum
van tijd weer dicht. Eenmaal over de Hoge Venen
werd het dan ietsje beter wat
berijdbaarheid betreft, het leverde heel mooie beelden op, en daarvoor
waren we gekomen. Onderandere hoe de
bestuurder van de minerva langsheen zijn voorruit moet kijken, bij gebrek aan
ruitenwisser, licht en andere luxe goederen, ondermeer een dak.
Missie voltooit.
Op een Stopplaats in Ster, werd door de organisatie de
Jagermeister Ijs en Ijs koud gehouden.
Een opwarmertje waar geen neen tegen gezegd werd, terwijl de sneeuw gul met bakken
tegelijk uit de hemel neerplofte.
Van hieruit ging het voor Baron en Co helaas terug, welliswaar in full color, huiswaarts,
maar niet zonder op de terugweg nog even een tussenstop te maken bij een excentrische
persoonlijkheid, wiens leefomgeving een
en al oldtimer van één bepaalt merk ademt en windstilte heerst. De lucht was er gewoon zwanger van
nostalgie, bijhorende zilte sigarenrook en de geur van vers gezette koffie.
Voldoende stof voor een stevig volgend verhaal
of vulsel voor een hele encyclopedie, en om enkele geheimen te kraken, uit een uit 1958 daterende fotoalbum dat uit een zwaar doorhangend boekenrek, op tafel verscheen. Op de allerlaatste foto een heel klein
voor zich uit stamelend voorsmaakjeÂ….
Winterrally per Cabrio 20 tal dapperen aan de startmeet
Pre war Fiat 1913
Talbot Londen, en neen de lampen staan niet verkeerd. Het moet gewoon zo.
Zeldzame peugeot 1912?
Blauwe wolk voor sfeer en gezelligheid, en kwam goed van pas bij het spoorzoeken. Dank aan Sylvain de Jong.
Zeldzame Stoddart dayton
Sportieve Fiat 6 cylinder. Mooi mooi mooi
Nog een sportieve Fiat met mooie brooklandsboddy
Lorraine - Dietrich 1907 met ketting aandrijving !!
Minerva 1909 !! komt niet zo vaak uit de kast.
Zeer fraaie sportieve Sunbeam .
Hier kwamen we voor..... wat is een winterrally zonder sneeuw ? De achterkant van een dappere citroën.
Minerva in zijn element, let op de besneeuwde voorruit !!! en de positie van de piloot.
Een zicht vanop de bestuurdersstoel ....
Hotchkiss in the snow met bijhorende sneeuwkabouter ..
Een wervelsneeuwtje gekiekt, unieke opname van Jonckheer J. Jacobsen.
|