De schatbewaarders.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ooit zei eens iemand tegen me, in een discutie of je je geliefde mobiel zou
willen/moeten verkopen ; “wij als
bezitters van oude motoren en autoÂ’s zijn maar van weinig betekenis. We hebben de eer en genoegen een tijdje zorg
te mogen dragen voor deze kunstschatten. Maar vroeg of laat moet je er afstand
van doen. Je moet jezelf zien als een schatbewaarder.
“
Onder deze nieuwe rubriek “ de schatbewaarders”, zou ik derhalve de mensen en hun schatten, hun hebben
en houden willen belichten.
Niet zo heel lang geleden las ik in een lokaal gemeenteblad
over het bestaan van een verzamelaar van Belgische automobielen. Hierin stond deze zijn naam wel vermeld, maar geen adres, en op het gemeentehuis was
men ook al niet zo happig dit prijs te geven.
Het toeval wil dat slechts 2 weken later,mijn speurneus op een
Belgische wagen bij een treffen viel.
Natuurlijk meteen kennis gemaakt met de bezitter en een uitnodiging in
de wacht gesleept om zijn colectie bij een volgende gelegenheid te
bezoeken.
Nog eens 2 weken verder was het zo ver. Met de stoute schoenen richting centrum des
landes. Hier werd ik hartelijk ontvangen door onze verzamelaar, welke al een
heel tijdje meegaat in het milieu van Belgisch erfgoed. Zijn verzamelwerk begon evenwel niet met
Belgisch materiaal, maar met een Peugeot quadrilette die hij al op 16 jarige
leeftijd kocht, en nog steeds in zijn bezit heeft.
Hij kocht de auto, en samen met zijn vader werd er ijverig
geknutseld, en de hobby uitgebreid. Er kwam ook nog een Renault NN in de
garage, volgens M, de lievelings auto van zijn vader. Maar al vlug ging hij als
patriot over op Belgische merken, vooral al omdat in de gemeente waar M.
woont in de vroege jaren van de
automobiel een topmerk werd geproduceerd,
waar M dan ook ijverig , en succesvol jacht op heeft gemaakt.
Na het hartelijke ontvangst ging het dus richting Ali BabaÂ’s
grot, een eind van de woonplaats van M. "Sesam open U". En al direct kwam ik
oog in oog te staan met een van de paradepaardjes ‘Exelcior typ Albert’ Gecaroseert door d’ieteren met een Open
Pheaton boddy. Een topstuk dat in geen
enkel verzameling of treffen zou misstaan.
Onder de motorkap een dikke 6 cylinder die iets in de buurt
van 5 liter veslurpt, of was het nu 6 Â….. Doet er niet toe, hij is wellicht
even snel als hij er uitziet. M vond
deze voiture in het verre australiê, en had er heel wat voor over om hem een
heel dikke 20 jaar geleden naar het geboorteland te doen terugkeren. M stak
iedere vrije minuut en heel veel geduld en
centen in de restauratie . Het resultaat is subliem. En net
zoals de excelcior waarvan er mischien geen enkele 2de exemplaar meer is zocht M wereldwijd naar ander zeldzaam Belgisch erfgoed. In de
garage hangt ook nog een schitterend emaile bord welk pretendeert dat excelcior
hofleverancier was aan van Belgisch koningshuis. Met name koning Albert was zot
van het merk, en bezat er ettelijke. Vandaar dat ook dit type, welk voldeed aan
eisen van de koning, naar hem vernoemt werd.
Direct naast de Excelcior staat dan een tweede niet te versmaden
stuk techniek met kunstvormen. Even een dweil leggen voor de opvang van
kweil . Een absoluut lievelingstuk van M is de Sava. Uiteraard Belgisch, extreem zelden, maar even Belgisch als een zak friet met
mayonaise. Slechts één andere is M bekend.
Ook achter deze auto moest M jaren jagen. Hij stond in Schotland, maar
werd pas van de hand gedaan na het overlijden van de schotse schatbewaarder.
Maar ook hier moest M diep in de zakken tasten, maar moest en zou hem
bezitten. Niet alleen een mooi sportief
uiterlijk, maar ook onder de hoed mag eens geproeft worden.
4 cylinders met bovenliggende nokkenas, kopzijklepper met
dubbele ontsteking aan weerszijden van de cilinders. Een auto met waarlijk sportieve
rijeigenschappen, en derhalve de favoriet
van M. wat rijden betreft. En wat
voor een mooi daschbord. Koperen klokken overal , en idem zekeringsbox. Rood
lederen bekleding pas uitstekend bij de rode wielen en chassis. Een kunststuk waar de kunst met een heel dikke K, gewoon vanaf
druipt. Alleen al over deze auto zou een
boek geschreven kunnen worden.
Naast de Sava staat dan een wat meer bekend merk. Fabrique nationalÂ…Â…Â…. Of te wel FN. Zeer bevallige open vierzitter in een mooie
originele staat. M is bijzonder trots op de originaliteit van dit wagentje, en
wat het rijden betreft, de meest betrouwbare.
Niet sterk of snel, maar gewoon goed. Volgens het principe van
Henri Ford, welke zei, wat er niet op zit
kan ook niet kapot. Simpel en goed.
Een eindje verderop kijkt dan het hoofd van de god van de
jacht en oorlog ons eerbiedig aan. Goed
geraden, Minerva, de Belze rolls, is ook
van de partij. Dit maal in de vorm van een berline, typ AC zescilinder schuivenmotor. Oerdegelijke
Belgische kwaliteit, maar je hebt er wel een chaufffeur voor nodig als je
niet van werken houd. En zo was het ook
in de goede oude tijd. Wie gezien wilde
worden, liet zich rijden. Dat deed je vooral niet zelf. Zwetend binnenkomen in de opera of onder de Beau monde, is geen
gezicht.
Weet je trouwens waar het woord chauffeur vandaan
komt???? Neen ? alee, we zullen het hier uit de doeken
doen. De goede opletter weet dat de
eerste mobielen op stoom en electriciteit liepen. En er is geen stoom zonder
vuur. Het woord is in frankrijk
ontstaan, waar een knecht eerst de
stoomketel moest gaan opstoken vooraleer er gereden kon worden. Denk aan het woord chauffage, dat we voor
onze verwarming gebruiken. Deze knecht
was de chauffeur, stookte dus de
stoomketel warm en reed daarna met het vehikelÂ…Â….. en bleef de chauffeur ook na het
stoomtijdperk.
Allee, weer iets bijgeleert op een stomme dinsdag.
Schoon is dat, weeral afgeweken van ons programma, maar zo
ging het er dus ook aan toe tijdens het bezoek aan deze verzameling. Tal van
anekdotes vielen te beurt, en voor ik het wist was een hele namiddag
verstreken. Maar we zijn nog lang niet
aan het einde.
De Peugeot en Renault
eerder al vernoemt stonden ook nog in de garage, met daarnaast nog een
stukje Belgische automobiel historie.
Onlangs is er nog een reportage over op TV geweest, en is het merk weer
helemaal in de mode. Imperia. En wat
we dan hier te zien kregen was voor mij toch wel het topmodel van dit merk. Een
sport cabriolet 1936. Het is kwestie van
smaak, maar deze smaakte alleen maar naar meer, meer, meer. Tja wat moet je er nog meer van zeggen. Schitterend.
Met de autoÂ’s zijn we nu rond, maar er komt toch nog een
vervolg. Nieuwsgierig???
Op een verhoogje staat een rijtje motorfietsen. Belgisch uiteraard. Direct in het oog springend staat vooraan een
jawel, Minerva. Een vroeg model 1905 als
ik me niet vergis. Nu ja, Minerva motoren zijn niet zo lang gemaakt, dus ze zijn
eigenlijk allemaal vroeg. Dit is een wel
heel mooi exemplaar, waar niet aan gepruts en vebouwd is. Daar houd M niet van.
Zodra niet origineel of met enige twijfel, staat er een domper op de liefde. M heeft er nooit een rally mee gereden of
deze moto tentoongesteld, hier dus weer een primeurke .
Dat geld voor al zijn motoren. Naast de Minerva staat er een Gillet Tour du
monde met riemaandrijving, een wat courantere verschijning. En dan volgt een koppel 285TÂ’s.
Voor de kenners, inderdaad FN motoren. Type met platte
koperen tank, in mooie originele staat. En als laatste in het rijtje, hetgene
waar iedere moto liefhebber zijn vrouw voor zou willen inruilen, al was het
maar voor een dag of 7, het ultime
verzamelobject, een FN 4 cylinder uit
1911. Als je mond nu nog niet is opengevallen,
tja dan ben je geen echte zou ik zo denken. Ook deze laatste in originele staat en bijna
nooit op straat geweest de laatste 25 jaarÂ…Â…Â…Â…Â…Â…Â… de motoren staan een beetje
dicht op elkaar, en het is moeilijk een behoorlijk foto te maken. Er zal nog wel eens een dag komen dat
ondergetekende zal aanbieden hem eens te mogen poetsen, alleen dat al is een
plezier.
En wie niet van lezen houd heeft pech, want we zijn nog niet
aanÂ’t einde. M laat ook al eens vrienden
en kennissen hun bolides in zijn garage overnachten, alleen schijnt dit een
sprook je van 1000 en 1 nacht te zijn.
Een wonder mooie renault AX uit de hele vroege jaren staat hier al 20
jaar onder een doek. Een echte sleeping beauty, en hetzelfde geld voor een
Chevrolet uit de jaren 20.
Van schatbewaarders gesproken, moest hier een diploma of rapport
voor bestaan, waren de laatste 2 zeker
gebuist. Verder geven aan anderen en
betere zou ik durven zeggen. En nog zijn
we niet aanÂ’t eind van het verhaal. M verzamelt ook allerlei automobilia zoals
auto radiatoren, olie busjes, en vooral, wat ik dan persoonlijk ‘ vet ‘ vind
zijn die wondermooie oude affiches en reclame panelen. M koestert een heel arsenaal van originele vroege affiches
van allerlei aard, voor mij echte topstukken van kunst. Dan nog enkele hoge BiÂ’s, oude
gramafoonspelers en opname apparaten.
In de living staat nog een pronkstuk, een soort juke box,
maar dan een hele vroege. Lijkt op een staande klok, maar met een muziekwerk
erin. Destijds stonden deze apparaten in
café’s en de betere herbergen. Je moet er een 10 centiem stuk inwerpen, en de
schijf begint te draaien en speelt een muziekje. Dit exemplaar bevat ook nog
een aantal belletjes. Demonstratie
volgde op verzoek. Waneer het muziekje gedaan was viel het geldstuk naar beneden, en hiervandaan komt het spreekwoord, " zijne frank is gevallen........... " Einde verhaal.
Bij een glas bier en koffie volgen nog heel wat
levensverhalen van M, een schitteren man van doodgewone afkomst, zonder
pretentie. Het was een aangename
namiddag om hier door te brengen, welke zeker vervolgt wordt.
En dan nu de bijhorende beelden, (ver genoeg naar beneden scrollen) Veeeeel kijkplezier en zet alvast een emmertje klaar !!!!!!
Imperia sport waaaaauwww!!!
Renault quadrilette waarmee alles begon
Unieke Belgische SAVA, trots uit de verzameling
Interieur van de SAVA.... veel koper voor een auto uit deze epoque
Imposante Minerva Berline
Naast de SAVA een FN phaeton, onder zeil nog een chevrolet jaren 20
Kers op de taart, Exelcior Albert I ...
Ook motorliefhebbers komen aan hun trekken, FN 4 cyl 1911, en 2 stuks FN 285T
Alsof het niet op kan ook nog deze fantastische Minerva 1905 en Gillet Tour du monde met riemaandrijving
In een ander hoekje vroege renault AX
Enkele Hoge BI's, gramafoonspelers, muziekdozen etc..... vullen de laatste hoekjes
Topstuk onder de Jukeboxen deze zeer vroege platenspeler die werkt op 10 centiemstukken.
Baron de Lunatic de Neerglabbeek.
|