Over ontstoffing of herstoffing van
leerinhouden, eindtermen : visie van VLOR-advies, COC en onze visie
Moeten de nieuwe eindtermen/leerplannen in
sterke mate ontstoft/gereduceerd worden. COC- kritiek op VLOR-advies over reductie
van de eindtermen. Ons pleidooi voor herstoffing van een aantal leerplannen/eindtermen
1.Probleemstelling
1.In
de beleidsverklaring van minister, in
het VLOR-advies, in verklaringen van kopstukken van de onderwijskoepels, in leerplanconcepten
lazen we het voorbije
jaar geregeld dat de eindtermen/leerplannen
in sterke mate ontstoft/gereduceerd moeten worden. Is dit wel zo (zie
punt 2) en waarop baseert b.v. de VLOR zich om dit te staven? (zie punt 3). Zelf vinden we dat b.v. de uitgeholde taalleerplannen van 1998 her-stoft i.p.v. ont-stoft moeten worden.
2. Reduceren van
eindtermen en leerinhouden? Kritiek van
COC op VLOR-advies
Reductie eindtermen
en helderheid : JA! Verlaging van het beheersingsniveau:NEEN!
Het oriënterend Vlor-advies beklemtoont de nood aan
geactualiseerde en gereduceerde einddoelen die voldoende blijk geven van
ambitie. Hiermee is COC het volledig eens. Het is inderdaad zo dat het
doelenpallet dat scholen met hun leerlingen moeten bereiken op bepaalde
plaatsen te omvattend en te complex is geworden. Het zou dus een goede zaak
zijn om dit doelenpallet te evalueren met het oog op soberheid, coherentie en
helderheid. Commentaar: in punt 3
formuleren we onze eigen visie op
ontstoffen of herstoffen.
COC schrijft verder : Het oriënterend Vlor-advies gaat
echter een stap verder: het ziet in de spanning tussen voorgeschreven
competentieniveaus en reële competenties belangrijke redenen om het bestaande
kader voor einddoelen te evalueren en te herdenken. (p. 8) Ter onderbouwing
hiervoor verwijst het advies onder meer naar de Vlaamse peilingen over het
behalen van eindtermen. Daaruit blijkt dat tussen de 10% en 15% van de
leerlingenpopulatie de huidige eindtermen niet haalt.
Uiteraard betwist COC deze resultaten niet. Wat we echter
niet kunnen onderschrijven is de conclusie die het oriënterend Vlor-advies op
basis van wetenschappelijk onderzoek suggereert. De resultaten van PISA / PIAAC
/ Vlaamse peilingen zouden aantonen dat het voorgeschreven beheersingsniveau
van de huidige eindtermen te hoog is. De einddoelen, zo lezen we, gaan te
veel uit van een ideaalbeeld van de lerende. Dit gaat volgens COC erg kort
door de bocht en getuigt van een onzorgvuldig gebruik van onderzoeksresultaten.
Er zijn immers ook andere oorzaken denkbaar die aan de basis liggen van de
beperkte competentieniveaus van bepaalde leerlingen. Een voorbeeld: de zwakke
prestaties van leerlingen voor de peilingstoetsen Frans in de derde graad van
het basisonderwijs hebben er niet toe geleid om het beheersingsniveau van de
eindtermen Frans zelf ter discussie te stellen. (Noot: De Vlor spreekt
consequent over kerndoelen om deze perspectiefwissel te beklemtonen. COC neemt deze term hier niet
over.)
Commentaar: We zijn het eens met deze kritiek van de
COC-vakbond. De zwakkere prestaties voor de eindtermenevaluatie wiskunde-eerste
graad is vooral een gevolg van de niveauverlagende eindtermen en
leerplannen. Uit de PISA-resultaten
blijkt overigens dat ook de zwakkere leerlingen voor b.v. wiskunde gemiddeld
beter scoren dan in andere landen.
3.Onze
visie: herstoffing van leerplannen/eindtermen vaak dringender dan
ontstoffing
We gaan niet akkoord met de gangbare stelling dat
de eindtermen/leerplannen in sterke mate ontstoft moeten worden. Vaak is het tegendeel het geval. Enkele voorbeelden.
*De taalleerplannen werden door de eindtermen- en
leerplannenoperatie van de jaren 1990 inhoudelijk uitgehold. De leerplannen Nederlands en Frans (voor 10-
à 15-jarigen) moeten herstoft worden: meer aandacht nodig voor woordenschat,
spelling, grammatica
Een paar concrete voorbeelden: opnieuw lijdend en
meewerkend voorwerp in 3de graad lager onderwijs. Niet enkel
Franse woordjes kunnen kopiëren in 3de graad lager onderwijs, maar echt dictee! Enzovoort.
* Ik zie niet in dat de
eindtermen wiskunde lager onderwijs gereduceerd moeten worden. In tegendeel! Als mede-opsteller heb ik me
destijds blauw geërgerd aan b.v. het feit dat - vooral door het verzet van 2
professoren- de leerlingen geen enkele formule voor de oppervlakteberekening
moeten kennen, de regel van 3 niet meer moeten kennen en kunnen toepassen
*Ik zie ook niet in
dat het leerplan wiskunde (kath.ond.) voor het lager onderwijs waarvan ik van de 4
opstellers ben - ontstoft moet worden. Die leerinhouden zijn absoluut niet verouderd. Aan het leerplan
moeten wel nog een paar zaken toevoegen zoals de regel van 3. Ik slaagde er
jammer genoeg niet in om dit in het leerplan opgenomen te krijgen door het
verzet van prof. Lieven Verschaffel en
van de voorzitter van de leerplancommissie secundair onderwijs, André Vandespiegel.
*De eindtermen en leerplannen wiskunde sec. onderwijs eerste
graad zijn ook uitgehold en tonen te weinig respect voor de wiskunde als
cultuurvak. Ze zijn te sterk geïnspireerd door de constructivistische en
contextgebonden visie van het Nederlandse Freudenthal-Instituut.
*De traditionele zaakvakken
natuurkennis, geschiedenis en aardrijkskunde in het lager onderwijs
werden door de eindtermen/leerplannen van de jaren 1990 uitgehold. Er moet in
de hogere klassen lager onderwijs terug meer aandacht komen voor die
leerinhouden en voor hun cursorische opbouw.
|