norexplore
  • yoga on the beach
  • grandma 's still got it!
  • de meeuwen
  • rare meeuw en rare jongens die vogelaars
  • nog een rare jongen

02-11-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.buiten de stadsmuren

Voor een keer krijg ik eens gezelschap van Frans op mijn wandeling. Het grootste fort van de Amerika's is te zien vanaf het dak van ons nieuwe logement. In de zestiende en zeventiende eeuw zijn er hier verschillende gevechten om de stad gevoerd. Bovendien was het hier in de buurt dat de piratenschepen het goud wilden onderscheppen dat van de plaatselijke bevolking werd geroofd.

Cartagena heeft dan ook een omwalling van 12 km en een groot aantal forten. Het fort is flink gerestaureerd en best indrukwekkend. De gangenstelsels hebben we maar niet bezocht. Deels langs het water zijn we dan 4 km naar Bocagrande gelopen ; dat is het strandgedeelte van de stad met voornamelijk hoogbouw. Je waant je hier niet aan de Caraïben maar meer aan de Noordzee, alhoewel die er properder en zelfs helderder uitziet. Bovendien is het vandaag bewolkt en staat er een bries zodat we geen spijt hebben dat we zonder badpak vertrokken zijn. We verkennen even het shoppingcentrum, het eetgedeelte doet een beetje aan city 2 in Brussel denken maar dan met zicht op zee.

02-11-2018, 00:00 Geschreven door noravenken
    Reageren (0)

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.shoppen

De oude stad heeft op zijn minst een gevarieerd winkelaanbod. Op nummer 1 staan de souvenirwinkels, er worden hier best wel wat mooie dingen gemaakt. En allemaal willen ze je juwelen met emerald slijten. Dan heb je exotische stoffenwinkels voor de plaatselijke bevolking en de haute couture van hier.

Zie je mij en Frans al aan de côte d'azur lopen met die bloemenprint of zal ik het roze kleed eens gaan passen?

Sommige dingen zien er hier nog uit zoals bij ons 50 jaar geleden...

Nog een paar kiekjes erbij van de oude stad en de wallen.

Na het avondeten zetten we nog wat danspasjes, het groepje jongeren die er een verjaardag vieren, vindt onze pogingen wel grappig. We zullen nog veel moeten oefenen.

02-11-2018, 00:00 Geschreven door noravenken

01-11-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Halloween à la Cartagena
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De foto's doen het geen recht maar er was vanavond heel veel ambiance op het pleintje.
    Het hoeft hier niet griezelig te zijn. De kindjes zijn gewoon verkleed.
    Ons eten wordt bereid : een schotel die we delen voor nog geen 5 dollar, en lekker bovendien!
    Op het cruiseschip doen ze zo veel moeite en toch kunnen ze moeilijk concurreren met dit spektakel.

01-11-2018, 04:51 Geschreven door noravenken

31-10-2018
    Het is een beetje als thuiskomen. Ik heb hier direct het gevoel dat er geen onderbreking is geweest tussen onze reis door centraal Amerika en nu. We zitten in een gezellig hotelletje in een heel kleurrijke wijk van Cartagena. De straatjes zijn bezaaid met hostels en eten vind je hier ook genoeg. Onze eerste maaltijd tussen de Colombianen heeft in alle geval gesmaakt. Ondertussen hebben we ieder een nieuwe simkaart voor een maand en duizenden Colombiaanse pesos, die bovendien lang kunnen meegaan (zeker in vergelijking met NY en Florida).
    Meer dan je ogen de kost geven is er niet nodig om te genieten, kijk maar naar de foto's. De eerste is ons hotel.

31-10-2018, 00:48 Geschreven door noravenken
    Reageren (0)

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.el centro

Voor het eerst ben ik naar het oude centrum gewandeld. Hier zijn de straatjes ingenomen door luxe winkels, restaurants en hotels. Minstens één beeld bewaakt elk plein.

Ik kom langs het museo de arte moderne, daar moet ik natuurlijk naar binnen. De meeste werken stemmen je niet vrolijk, zou het aan de gewelddadige geschiedenis van het land liggen? De tijdelijke fototentoonstelling van Martha Amorocho grijpt je ook naar de keel. Zij klaagt het geweld tegen vrouwen aan, het lijdt geen twijfel dat ze zelf slachtoffer is.

Gelukkig brengt een (inmiddels overleden) beeldhouwer wat tegengewicht.

Vlak daarbij ligt het klooster en de kerk van San Pedro Claver. Misschien had ik één van de schilderijen moeten posten waarop te zien is hoe de eerste heilige van de Amerika's de slaven beschermd. Aangezien het vanavond Halloween is en morgen 'el dia de muertos' krijg je zijn graf te zien. Zijn lichaam is aangekleed maar zijn doodshoofd is gewoon zichtbaar. Gelukkig kijkt hij me niet aan vanuit zijn glazen doodskist.

Dan krijg ik toch wel liever een tegel in de gang verderop. Er zijn er nog enkele vrij. Dan moet ik wel even deemoedig leren kijken als de dame op de laatste foto. Ik hoop dat ik nog wat tijd krijg om daarop te oefenen.

Sorry, de laatste twee foto's moet je lager zoeken bij 'el centro foto's'

31-10-2018, 00:00 Geschreven door noravenken

30-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hello Colombïa

Voor zeven uur is het al druk bij de selfservice. Hier schijnen veel mensen een tour te nemen. Om halfacht zijn we als eersten van het schip. We worden samen met Amerikaanse technici naar de immigratie dienst gebracht. Zij vliegen vanmiddag terug, ze hebben de airco van het schip opgeknapt. Je komt de havenpoort uit en onmiddellijk zit je in kleine drukke straten. Dit is waarschijnlijk onze makkelijkste grensovergang. In een mooi oud gebouw worden onze paspoorten afgestempeld, verdere vragen zijn er niet. Om half negen zijn we terug op de boot waar we onze valiezen nog moeten pakken. Ze zullen ons om 12 uur terug oppikken en naar ons hotelletje brengen.

Als mijn koffers gepakt zijn ga ik nog genieten van het buffet. Ik vraag me af wanneer ik de volgende keer brie en gerookte zalm zal eten, dat kan wel eens heel lang duren.

Het is ondertussen heel warm en vochtig buiten, dat zal wennen worden, alhoewel ik al weet dat ik daar nooit echt aan wen.

30-10-2018, 16:29 Geschreven door noravenken
    Reageren (0)

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cartagena here we come
    De laatste dag om ons te laten verwennen op zee!

30-10-2018, 02:48 Geschreven door noravenken

28-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bon bini op Curaçao

Bij aankomst zie je al dat dit een mooier eiland is dan Aruba. Het is nu ook erg groen.

Er is ook meer industrie alhoewel die een beetje verstopt zit.

Willemstad heeft mooie huizen maar op zondagmorgen is er weinig leven. De markten en de winkels zijn gesloten met uitzondering van het grote nieuwe shoppingcentrum waar we langs lopen als je van het schip komt. Ik hoop voor hen dat de gasten aan boord even kooplustig zijn als de marketeers van die centra hebben voorspeld.

We sluiten aan bij een rondrit van twee uur, gegidsd door een Duitse dame, best OK.

Daarna halen nog net onze bus naar 'Lagun', daar heeft Frans 20 jaar geleden een duikcursus gevolgd.

Voor 3 dollar samen, hebben we een mooie rit van een uur. Zelfs op zondag is het kleine strandje niet overbevolkt. We zetten ons meteen aan het snorkelen. Hier zijn er wel enkele koralen. Ik zie een heel bijzondere vis op de bodem. Hij heeft meer weg van een reuze mot, zijn vinnen zien er als vleugels uit. Vooraan heeft hij kleine vinnetjes waarmee hij zich over het zand beweegt. Als ik Frans teken doe om te komen, ben ik hem kwijt. Als hij stopt met bewegen is hij te goed gecamoufleerd. Gelukkig hebben we nog tijd voor een hapje en een drankje voor we de bus weer op moeten.

Het schip heeft trouwens prima entertainment aan boord. Voor het diner speelde een piano quintet Argentijnse muziek. De avondshow was een steelband van Trinidad en Tobago die populaire musicaltracks en klassiekers brengt (foto). Frans houdt het maar twee nummers uit. De melodie klinkt altijd redelijk scherp. Ze begonnen heel stijf maar hadden al snel het publiek op hun hand. Met Offenbach kwamen ze echt goed op dreef. Diegene die de bassen bespeelde en aanvankelijk heel stijf overkwam kreeg zelfs even de slappe lach. Het was een uniek concert met veel ambiance.

Om af te sluiten ben ik nog even bij de twee vleugelpiano's gaan zitten. Daar speelde en zong een duo jaren 80 liedjes. Die twee hebben zelf ook veel plezier en lijken het allemaal uit hun mouw te schudden.

De bluesband in de disco heeft vandaag zijn vrije dag. Die zijn niet top maar we zijn toch al een paar keer gaan dansen.

28-10-2018, 00:00 Geschreven door noravenken

27-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag Aruba

We zitten op een Nederlands schip en dan ga je natuurlijk naar de benedenwindse eilanden. Als er nog stormen komen in de Caraïben zullen wij er geen last van hebben.

Het grote schip dat je op de foto ziet legt kabels over de oceaanbodem.

Als cruiser wordt je verondersteld 'to shop till you drop'. Vanaf het moment dat je ontscheept kan je je centen kwijt. Hier willen ze je vooral juwelen en diamanten slijten. Dicht bij de terminal heb je nieuwe shoppingcentra.

Aruba is heel toeristisch. Als we de bus nemen naar een strandje waar het goed snorkelen is passeren we een rits grote en kleine hotels en alles wat strandtoeristen zoal verlangen.

Op het kleinere openbare strand delen we een parasol met een Nederlands koppel die hun zoon hier bezoeken.

Het eiland is voor het ogenblik uitzonderlijk groen. Zij kregen onverwacht meer regen, er staan zelfs nog plassen. Dat had Frans hier nog nooit gezien.

Onder water is het interessanter dan aan land. De vissen zwemmen tot vlak bij het strand en daar waar er rotsen in het water liggen zwem je tussen een grote variëteit aan visjes. Het schijnt hier dan ook 'the place to be' want alle boten met snorkelaars liggen hier voor anker. Voor koralen moet je hier niet zijn. Ik vrees dat die over de hele omgeving in slechte toestand zijn.

Het is wel verschieten als ik voor mij een serieuze vis zie, zilvergrijs en ongeveer een meter groot. Ik kan hem rustig een tijdje volgen. Ik zie ook nog een grote hele lange smalle.

Frans heeft een schildpad gezien. Ik vind het verwonderlijk hoe die visjes en vissen zich helemaal niets van ons aantrekken. Mijn vingers zijn goed verrimpeld als ik uit het water kom.

Oranjestad hebben we snel bekeken. Ik denk dat de verschillende winkels ook het verschil in bevolking van het eiland vertegenwoordigen.

Het schip vertrekt pas om half elf maar we eten aan boord. De kwaliteit van het eten is er uitstekend, evenals de bediening.

27-10-2018, 00:00 Geschreven door noravenken

26-10-2018

Een foto van de kust van Haïti. We blijven op zee vandaag.

26-10-2018, 00:00 Geschreven door noravenken

25-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.half moon cay

De Bahama's hebben we al wel eens vanuit de lucht gezien, dat is schitterend. Vanmorgen liggen we voor anker bij het privé-eiland van 'Hollandamerikalijn'.

Alles is prima georganiseerd. We weten ondertussen al dat je geen excursies nodig hebt als ze je fietstochten van 3 mijl en georganiseerde wandelingen van anderhalve mijl aanbieden.

Het is een fijne morgen, het strand is mooi, het zand is wit en de kleur van het water zoals je het verwacht in dit deel van de wereld. Ze houden je hier wel aan de lijn : voorbij het touw snorkelen, oeioei, alhoewel daar natuurlijk meer vis zat. Helemaal naar de andere kant van het strand wandelen zat er niet meer in (daar zijn er geen wachters), dan zouden we onze lunch mislopen.

Om half drie zat iedereen weer tevreden op het schip, om drie uur zetten we koers richting Aruba. Morgen wordt een dagje op zee.

Ben mijn fototoestel vergeten mee te nemen, 1 fotootje van bij het vertrek, het lange en brede strand staat er niet op.

25-10-2018, 23:25 Geschreven door noravenken

24-10-2018
    Een uur over de snelweg richting Miami rijden is te vergelijken met de spits naar Brussel. Eerlijk gezegd gaat het wel vlotter maar aangenaam kan je het niet noemen. De rit brengt ons ten westen van Miami waar er geen toerist te zien is tenzij ze de vuilverbrandingsoven en afvalbergen op tripadviser zouden zetten. Wij worden er verwacht in een klein bureau waar ze onze papieren voor het verschepen van de auto
    in orde brengen. De telefoongesprekken worden er in het Spaans gevoerd. Na deze uitstap hebben we wel wat ontspanning verdiend. Die zoeken we op het strand, niet ver van onze logies. Ik hoop dat dit nu hoog tij is want het strand is zo goed als onbestaand. Tot aan het bultje met gras is het zand nat (je kan het moeilijk een duin noemen), dus bij hoog tij is er geen strand meer over. Het zwemmen doet deugd.
    Na de middag gaat onze gastheer mee naar de haven. Chicquita heeft hier voet (of liever gezegd bananen) aan de grond, containers vol.
    Het afleveren van de auto gaat iets minder vlot. We doen er een dik uur over. Hopelijk heeft ons wagentje een goede reis. Die is al wel weer twee dagen uitgesteld. Wij zullen al een tijdje in Carthagena zijn voor we hem terug zien.
    Deze avond aten we Italiaans in een wel heel klein restaurantje. Het deed me aan Tignes denken maar bij het buitenkomen waren er geen sneeuwmuren voor de deur en was het 25 graden. Een heerlijke temperatuur om terug naar huis te wandelen.
    Morgen om 1 uur schepen we in. Dan zal je waarschijnlijk een weekje niet veel terugvinden op mijn blog. Wifi wordt op een cruise duur verkocht, dat reserveren we voor Frans zijn klanten, maar wie weet...

24-10-2018, 03:23 Geschreven door noravenken
    Reageren (0)

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het ruime blauwe sop

Woensdag maak ik nog een wandelingetje in de buurt. Niets bijzonders te zien behalve het 'wienermuseum voor decoratieve kunst'. Ik smokkel mezelf mee binnen met een groep vrouwen die met heel veel Ooh's en Aah's de fossielen, opgeprikte insecten, keramiek en glaswerk bewonderen.

Beneden is alles te koop maar ik heb er geen probleem mee dat mijn creditcard niet in mijn zak zit.

Ik geniet in feite zeker zoveel van het bekijken van de voortuintjes en huizen in deze zuiderse wijk nabij de luchthaven en de haven.

Het was nooit onze droom om een cruise te maken in de Caraïben maar nu varen we uit en krijgen er een mooie zonsondergang bovenop.

We zitten met Nederlandse koppels aan tafel alhoewel het gros van de passagiers Engelstalig zijn.

24-10-2018, 00:00 Geschreven door noravenken

22-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.saai, saai
    We steken na het ontbijt nog een paar nieuwe filters in de auto en dan zitten we weer voor een aantal uren op de snelweg. Bij ons moet je die ook niet nemen om iets te zien maar geef mij toch maar de autoroute du soleil in plaats van deze saaie wegen. Als je de tijd hebt kan je veel beter de kustweg nemen maar die is wel erg traag. We nemen de afslag voor Fort Pierce om te picknicken. Niet ver van de snelweg zien we een klein, nieuw aangelegd parkje. Daar kunnen we na onze picknick nog even de benen strekken. Ik zie enkele vogels, bloemen en vlinders die ik nog nooit zag.
    Bij West Palm Beach wordt het drukker en wordt de weg vijfbaans. We zien twee keer "bergen" onderweg, dat zijn enorme storten die ze daarna met gras bezaaien. We zijn blij als we rond 5 uur op onze bestemming aankomen. Een fris ingerichte airbnb met een mini jungle als tuin. Hij is een Mexicaanse architect en zij komt uit Sao Paulo in Brazilië. We eten goedkoop en lekker bij een Cubaan. Ik drink een 'Belgian style' biertje maar wel met sinaasappelsmaak. Het paste trouwens goed bij mijn stoofschotel met kip.

22-10-2018, 00:00 Geschreven door noravenken

21-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bye bye Santa Rosa Beach
    Nog wassen en plassen en pas om 12 uur zitten we in onze rode Ford escape. Eerst moeten we bijna 3 uur in oostelijke richting rijden voor we onze neus naar het zuiden kunnen draaien. Onderweg zien we vooral de schade die Michael aan de bomen heeft aangericht. Gewoonlijk rij je hier op de snelweg tussen een groene muur van bomen en struiken (heel saai rijden). Nu waren zeker 30 km bruin. Als de bomen niet zijn geknakt of omgewaaid hebben ze ook nog grotendeels hun bladeren verloren. Op het eerste stuk vielen de bomen in zuidelijke richting, op het laatste stuk wezen alle stammen naar het noorden. Er zijn hier duizenden bomen gesneuveld.
    Aan Tallahassee, de hoofdstad van Florida zetten we onze klok een uur naar voor. We komen pas om acht uur ter bestemming. We logeerden nog al eens in Winter Garden. Er is hier een oud charmant hotel in een gezellige straat met in het midden een fietspad en aanplantingen. De oude lift kan je niet alleen nemen want hij stopt niet automatisch ter hoogte van de vloer. Ze hebben ook een heel gezellige gemeenschappelijke eetkamer.

21-10-2018, 00:00 Geschreven door noravenken

19-10-2018
    Gisterenavond zijn we nog afgezakt naar een plaatselijke kroeg waar Forrest Williams met zijn bandje optrad. Dat is ook een waterskiër die hier in de buurt woont. Hij speelt rock, country en blues, zolang er maar op gedanst kan worden. De 'locals' vliegen er hier serieus in. Ze trekken zich nergens iets van aan en staan flink te shaken en te flirten. Ondertussen is het danszweet al uit mijn kleedje gewassen. Het werkte aanstekelijk. Ik verwachtte dat dit een training zou zijn voor Colombia maar volgens Elisabeth gaat het er hier heviger aan toe.
    Vanmorgen waren we toch vroeg uit de veren om een fietstochtje te maken. Je ziet de zonsondergang achter de grondwerken voor een zoveelste nieuwe woonwijk. Aan de baai vonden we een tevreden visser. Die had één keer zijn net uitgegooid (staande in het water) en had nu al voldoende om vanavond zijn gasten op 'mullet' te trakteren. Hier doen de vissen het blijkbaar beter dan in de oceaan.
    Ondertussen is mijn strijk gebeurt zodat we morgen kunnen inpakken.

19-10-2018, 00:00 Geschreven door noravenken

18-10-2018
    Toen ik buitenkwam voelde de lucht weer fris en aangenaam aan. Er is wel veel wind, dus eerder wandelweer dan fietsweer.
    Op het strand ligt de vloedlijn nu vol met dode vis en een dode aalscholver. Dit is zeker mijn laatste strandwandeling hier. Het is niet echt appetijtelijk. Voor een keer had ik mijn verrekijker mee maar de levende dieren schenen zich schuil te houden ook in het 'statepark'.
    Gisteren zag ik wel een slangetje en enkele dagen geleden vloog er een grote uil op naast de weg.
    Vanmiddag komen ze het huis afspuiten. Dat zou volgens mij beter in de lente gebeuren, zeker nadat ik eergisteren zelf de voorkant heb gekuist met borstel en spons.
    Vanavond komt Elisabeth op bezoek. Dat is een Colombiaanse, zei kan ons hopelijk wat tips geven voor onze reis in Colombia.

18-10-2018, 00:00 Geschreven door noravenken

17-10-2018
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is buiten nog steeds warm en vochtig. Dus ben ik binnen maar wat gaan kuisen. Vanmiddag zouden er mensen van Panama City komen kijken of ze hier een half jaar kunnen wonen omdat hun eigen huis onbewoonbaar is door de orkaan. Het zijn vrienden van Margie, een vriendelijke buurvrouw die heel geëngageerd is en zich hard inzet voor de democraten.
    Ze zijn toch niet aan de deur geweest omdat ze, gelukkig voor hen, iets dichter bij hen in de buurt hebben gevonden.
    We hadden graag mensen geholpen die onderdak nodig hadden. Nu zal het niet meer gebeuren omdat we zondag al vertrekken en we toch wel willen zien wie er in het huis komt. Op de foto zie je dat onze eethoek niet echt 'kinderproof' is. Er zijn hier wel heel veel tweede verblijven, op het internet zie ik ook niet echt vraag naar onderdak. Er is nu op het spitsuur wel een enorme verkeersstroom van en naar het rampgebied.

17-10-2018, 00:00 Geschreven door noravenken

15-10-2018
    Gedaan met de frisse ochtendlucht. Om zeven uur vertrok ik naar de 'hotyoga'. In een donkere, warme en vochtige ruimte zweet je de poses uit. Helemaal belachelijk wordt het als je weet dat het om zeven uur buiten al heel warm en vochtig was. Toch ben ik blij dat ik een paar keer les heb kunnen volgen bij Debra, ze is de beste!
    Frans heeft terug geskied, die is tevreden. We zijn maar even in zee geweest, het heldere water is verdwenen en er lagen volop dode vissen op het strand. Frans verondersteld dat het groene water nu uit de baai komt.

15-10-2018, 00:00 Geschreven door noravenken

14-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het internet is terug!
    Dat is ongeveer het enige wat niet in orde was in de ruime omgeving. De bevoorrading in de winkels en de benzinestations heeft ook een beetje te lijden van de storm. De scholen zijn ook dicht maar dat kan ook omdat de eerste punten worden uitgeschreven.
    Deze morgen ben ik voor het eerst een fietstocht gaan maken. Vijftien kilometer oostelijker is er ook zo goed als niets te merken van stormschade, behalve dat er een aantal winkels niet openen. Er vliegen sinds de storm wel veel meer helikopters over om hulp te verlenen.
    Foto 1 : in Watercolour is het niet triestig om te wonen, er zijn veel parkjes.
    Foto 2 : nu mag ik nog zo hard gefietst hebben maar ik krijg geen water in mijn mond bij het zien van deze taarten.