INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
04-11-2012
WITHOUT RESERVATIONS
WITHOUT RESERVATIONS
Ricardo Cate is van de Santo Domingo Pueblo.
Voorheen onderwees hij sociale studies in the Pueblo en nu maakt hij comic
strips die dagelijks gepubliceerd worden in de Santa Fe New Mexican krant.
Zijn cartoons zijn nu gebundeld in de comic strip
: Without Reservations en verkrijgbaar bij Amazon.
NY CITY MARATHON: TELEURSTELLING VOOR LAKOTA LOPERS
NY CITY MARATHON: TELEURSTELLING VOOR LAKOTA
LOPERS
Bron: Ass.Press
Vijf Lakota lopers waren in de overtuiging dat
de New York City Marathon op zondag zou doorgaan. Maartoen zij vrijdagavond na een korte training van 2 mijl terug in het
hotel kwamen vernamen ze het nieuws dat de Marathon door burgemeester Michael
Bloomberg werd afgelast.
Jeff Turnning Heart,jr.,Amanda Carlow, Nupa
White Plume, Alex Wilson en Kelsley Good Lance waren van plan om de 26.2 -mijl race uit te lopen om fondsen
te verzamelen voor een lokaal toevluchtsoord voor jongeren.
Zij willen ook een positief rolmodel zijn voor
kinderen in het Pine Ridge reservaat dat overloopt met verhalen over zelfmoord,
alcoholisme en geweldpleging.
De groep bleef de hele avond in het hotel
wachten op het nieuws of de marathon zou uitgesteld of volledig afgelast
worden.
Ik begrijp volkomen hoe de New Yorkers zich
moeten voelen en de nood aan hulpdiensten,maar die nood is er altijd en dat is
de reden van ons bestaan, zei Jeri Baker, executief directeur van ONE SPIRIT,
een Native Amerikaanse organisatie die gesticht werd om de noden van de
Indianen in het reservaat te helpen verlichten.
De groep had gehoopt om met de marathon
fondsen te kunnen inzamelen voor de bouw van een jeugdcentrum in het reservaat.
De motivatie van Alex Wilson om te lopen
had een meer persoonlijke kant. Hij trainde voor de marathon, en kleinere
marathons dichter bij huis, om mee te helpen aan de bouw van een veilige
plaats waar zijn dochtertjes later ,wanneer ze ouder zullen zijn, hun toevlucht
kunnen zoeken. Iets wat zijn oudere stiefzuster nooit gehad heeft. Zij pleegde
zelfmoord in 1998 en Wilson heeft als 11-jarige knaap het lichaam gevonden .
Om het vreselijke beeld te verdringen is hij toen
beginnen lopen. Toen de mensen op het reservaat hem vroegen waarom hij zo hard liep
over de beslijkte wegen in het reservaat, soms wel 19 mijl aan een stuk, had
hij slechts één antwoord: Ik loop voor jullie.
De vijf Lakota loop-partners hadden reeds
verschillende wedstrijden gelopen voor zij aan de training voor de marathon
begonnen.
Carlow is een 31 jarige consulente aan een
school in het reservaat en zei dat ze aan haar studenten en andere jongeren
wilde tonen dat een gezonde leefstijl, zonder alcohol of drugs, hen kan
toelaten om meer van wereld te zien.
Turning Heart Jr. zei dat hij hoopte een
voorbeeld te worden zoals Lakota RunnerBilly Mills die in 1964 Olympisch goud heeft gewonnen, het voor hem is geweest . Mills was opgegroeid in het Pine Ridge
Reservaat en wordt zeer gerespecteerd door vele Lakota tribale leden.
VAN ALLERHEILIGEN ,HALLOWEEN EN BEGRAAFRITUELEN ...
VAN ALLERHEILIGEN ,HALLOWEEN EN
BEGRAAFRITUELEN ...
Op Allerheiligen herdenken wij onze geliefde
doden; wij bezoeken hun graven , leggen er bloemetjes op en sommigen onder ons
prevelen gebedekens die ons aangeleerd werden door de Heilige Kerk.
Halloween is natuurlijk pure commercie, hier
kunnen wij naar hartenlust alles los laten en andere mensen de duivel
aandoen.(om te lachen natuurlijk, kassa, kassa!).
Dit is voor ons een geschikte dag om eens te
gaan kijken hoe de Indianen het leven na de dood bekijken. De meeste Indianen geloven dat de zielen van
de doden overgaan naar de geestenwereld en deel uitmaken van de spirituele
krachten die invloed hebben op ieder aspect van ons leven. Vele stammen geloven in twee zielen : een dat
sterft met het lichaam en een dat nog een tijdje kan ronddwalen om dan
uiteindelijk ook te sterven.
Begraaf rituelen verschillen enorm van stam
tot stam.
De stammen van de Arctic lieten hun doden
simpelweg op de bevroren grond achter als voedsel voor de wilde dieren waarvan
zij geloofden dat deze ook bezielde wezens waren (Animisme).
De oeroude Hopewell gemeenschappen van de
Upper Midwest daarentegen plaatsten hun doden in rijkelijk uitgeruste graven
(mounds).
De stammen van het zuidoosten hielden een tweede
beenderen- begrafenis. Zij groeven de lichamen op, reinigden de
beenderen en hielden een tweede begrafenis.
Voor de Iroquoisuit het noordoosten de Five Nations Confederation stichtten
in de 17e eeuw, bewaarden zij de skeletten van de afgestorvenen voor
een massa begrafenis waarbij pelsen en ornamenten werden gebruikt die de
geesten in het leven na de dood nodig zouden kunnen hebben.
De stammen van de noordwest kust staken hun
doden in kisten of kanos boven op palen.
Meer naar het zuiden cremeerden de stammen uit
California hun doden. In het bergachtige gebied in het westen
plaatsten zij hun doden in grotten of bergspleten.
De nomadische stammen op de grote vlakten
begroeven hun doden wanneer de grond zacht was of legden hen op platformen van
bomen of zelfgemaakte stellingen.
De midden en zuid Atlantische stammen
balsemden en mummificeerden hun doden. Maar tijdens een pokken epidemie of
andere ziekten die vele stamleden troffen begroeven de overlevenden de lichamen
in een massagraf of wierpen hen in de rivier.
Indiaanse rituelen zijn gericht op het helpen
van de overlevenden in hun leven na de dood. Sommige stammen lieten voedsel en bezittingen
van de overlevende achter in of nabij de begraafplaats. Anderen, zoals de Nez Perce in het noordwesten,
offerden echtgenoten,slaven en een favoriete paard van een dode krijger.
Bij vele stammen sneden de rouwenden , vooral de weduwen, hun haar af. Sommige Amerikaanse Indianen wierpen hun
versieringen af en maakten hun gezicht zwart om de dode te eren. Anderen
kerfden in hun armen en benen om hun verdriet uit te drukken.
Stammen uit California jammerden en huilden en
hielden lange begrafenis ceremoniën. Een of twee jaar later werd een herdenking
- rouwritueel gehouden.
Hopis uit het zuidwesten jammerden en huilden
op de dag van de dood en weenden een jaar later.
Sommige stammen uit het zuidwesten, vooral de
Apache en Navajo vreesden de geesten van de afgestorvenen waarvan zij dachten
dat die aanstoot namen aan de levenden. De nomadische Apaches begroeven snel de dode
lichamen en verbranden het huis en de bezittingen van de overlevende. De rouwende familieleden zuiverden zich
ritueel en verhuisden naar een nieuwe plaats teneinde te ontsnappen aan de
geest van hun overleden familielid.
De Navajo begroeven hun doden ook vlug en
zonder veel ceremonie. De stamleden die in aanraking gekomen waren met het dode
lichaam moesten een lang zuiverend ritueel ondergaan.
HEILIGE KATERI TEKAKWITHA IS EEN CONCEPT VAN DE JEZUÃETEN.
HEILIGE KATERI TEKAKWITHA IS EEN CONCEPT VAN
DE JEZUÏETEN.
Op 21 october ll. zei paus Benedict XVI in het
Engels en in het Frans dat het zo bijzonder was dat iemand uit die cultuur
gekozen had om zich volledig toe te wijden aan het katholieke geloof! Het verhaal van Kateri zoals het in
verschillende kerkelijke schriften opgetekend staat beschrijft hoe de maagd
haar geloof bewaarde ondanks kwellingen, uitsluiting en vervolging door haar
eigen stam waardoor zij naar Canada moest vluchten.
Chaz Kader, Mohawk journalist die in het
katholieke geloof werd opgevoed maar teruggekeerd is naar zijn traditionele
geloof zegt hierover: Ik ga helemaal niet akkoord met de
beschrijving van de andere Mohawks zoals ze in het Jezuïeten verhaal
voorgesteld worden. Het contrast tussen de goede Mohawks en de slechte
Mohawks zijn beledigend voor ons volk. Traditionele Mohawks hebben gevochten om hun
spirituele tradities en oude taal levend te kunnen houden ondanks de druk van
niet- Indianen die ons een Europese cultuur en geloof wilden opdringen. Deze traditionalisten hebben taal -scholen
opgericht en volgen een op de clan gebaseerde overheid los van de verkozen
tribale overheid dat erkend werd door de US, Canada en de staat New York. Voor buitenstaanders worden zij geassocieerd
met het beeld van de slechte Mohawks die goederen smokkelen over de grens en en
weigeren belastingen te innen op de verkoop van sigaretten. De goede" Mohawks
zijn diegenen die naar Rome gingen om Kateri te aanbidden.
Orenda Boucher, een Mohawk humanist, professor
aan het Kiana Instituut, (een Native Amerikaans college nabij Montreal) zei dat
de hele heiligmakerij gemengde gevoelens oproept en de vraag over in hoever
Kateri nu de Mohawks vertegenwoordigd of in de rest van de wereld belangrijk is blijft
onbeantwoord.
Vele van mijn vrienden zijn traditionalisten
en zij zien Kateri onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van de
kolonisatie die de Kahnawake diep getroffen heeft, en met de gruweldaden van de
kerk.
Hij voegde er nog aan toe dat het belangrijk
is dat mensen echt wel rekening moeten houden met het feit dat Kateris verhaal
geschreven werd door Jezuïeten die zich volledig richtten op wat zij
christelijke waarden achtten. (Bv. maagdelijkheid werd door de Mohawks niet
als een hogere waarde beschouwt. Kinderen waren nodig voor het voortbestaan van de
stam ) .
George-Kanentiio zei dat traditionele Iroquios
weten dat Kateris leven zal gebruikt worden om Native Amerikanen hun
voorvaderlijke waarden op te doen geven voor het katholieke dogma.
Maar het zal nooit de grondslag van onze
aboriginal spiritualiteit kunnen verdringen, noch zal Kateris gedrag als model
kunnen staan voor de vrouwen. Waarmee hij verwees naar Kateris zelf-
verminking door zweepslagen,doornen en hete kolen.
Vrouwen in het bijzonder moeten niet in
onderwerping knielen in voor mannen noch voor goden maar moeten kunnen dansen
en zingen in pure vreugde. Wij kunnen nooit eender welk instituut aanvaarden
die vrouwen onderdrukt
KLIMAATVERANDERING VOEDT SUPERSTORM 'TRIPLE
WHAMMY'- OPWARMING VAN DE AARDE DOET ZEESPIEGEL
STIJGEN, VERANDERT DE STRAALSTROOM EN MAAKT STORMEN STERKER.
Terwijl Amerika zucht onder de gevolgen van de
orkaan Sandy, dringen wetenschappers aan bij het Environmental Protection
Agency (EPA) om gebruik te maken van de Clean Air Act om spoed -acties te ondernemen
tegen de klimaatverandering.
De opwarming van de aarde creëert een
superstorm triple whammy die stormen kunnen veranderen in een nachtmerrie van
dodelijkeen allesverwoestende
stormwinden.
De verschrikkelijke waarheid is dat Amerika
een toekomst vol Frankenstorms tegemoet gaat, zegt Shaye Wolf Ph.D.,
wetenschaps directeur van het centrum: klimaatveranderingen doen de zeespiegel
stijgen en stormen aangroeien. De bedreiging van dodelijke winden en
verpletterende stormen zal met de jaren groeien tenzij wij er dringend iets
gaan tegen doen.
Snel en ernstig optreden tegen het broeikasgas
is nu nodig om het risico op extreem weer te verminderen.
De Clean Air Act is het belangrijkste middel
om het broeikasgas vervuiling aan banden te leggen, en meer dan drie dozijn steden
in de US hebben zich aangesloten bij de Clean Air Cities campagne die
aandringen bij de EPA om de Clean Air Act te gebruiken om de C02 in onze
atmosfeer terug te brengen tot 350 delen per miljoen, het niveau dat door de
wetenschappers vooropgesteld wordt om een catastrofale klimaatverandering te
vermijden.
Nota van NAIS: Opvallend detail: New York
geteisterd door de orkaan Sandy! Kranten staan er vol van; TV en Radio nieuws
brengen verslag uit over hoe de blanke midden klasse getroffen werd.
Maar wat over Cuba, Jamaica en de plaatsen
waar de armsten der armen hun schamele bezittingen zagen vernield worden en
waar wanhoop en diepe ellende troef is?!?
VEEL GUATEMALTEKEN MERKEN NIETS VAN ANTI-HONGERPLAN
VEEL
GUATEMALTEKEN MERKEN NIETS VAN ANTI-HONGERPLAN
Door: Danilo Valladares,IPS
Bron: De Wereld Morgen.be
Guatemala
Stad In februari kondigde de Guatemalteekse president OttoPérez Molina zijn anti- hongerplan aan. Maar voor honderdduizenden
van zijn landgenoten die in grote voedselonzekerheid leven is er nog niets
veranderd.
Naar jaarlijkse gewoonte omstreeks deze tijd
zijn de mensen van NAIS er voor het weekend eventjes tussenuit getrokken. Het (nog steeds) landelijke waasland helpt ons
rust te brengen in onze toch wel zeer actieve geesten. Volgende zomer zal het t tiende jaar op een
rij zijn dat wij in de Beverse Keet onze tenten zullen opslaan.
Maar, ondanks dat het een tussen- uit- ding
was zijn we er toch in geslaagd om alweer 27 Commute Leonards Peltier
Sentence NOW! kaarten op te sturen naar Het Witte Huis in Washington DC.
Dank aan de ondertekenaars die ook gul steun
gaven.