INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
26-09-2012
NATIVE COMEDY OP ZIJN BEST
NATIVE COMEDY OP ZIJN BEST
DALLAS
GOLDTOOTH (Mdewakanton Dakota en Diné)is eencultural/language
teacher en community health organisator binnen de Dakota Indiaanse
gemeenschappen van Minnesota.
Hij werkt voor Dakota Wicohan, een non-profit organisatie
die rond de taal werkt en de ontwikkeling van een Dakota cultuur en taal
leerplan
Hij doet jeugdwerk, hij is activist,
dichter, traditioneel kunstenaar, powow emcee en komiek.
Samen met de sketch groep the 1491s
brengt hij op cynische wijze heikele onderwerpen naar voor.
Indiaanse
humor is zwarte humor,het is satire zegt Goldtooth.
Een der onderwerpen die een dosis cynisme
oproepen is het beeld dat blanken hebben over de Indianen.
Op humoristische wijze wordt er afgerekend met
het stereotiepe beeld en met de handel in spiritualiteit.
Zij verzetten zich tegen het feit dat telkens
wanneer ze een blanke toerist ontmoeten zij zich zouden moeten gedragen zoals
de blanken(en vooral de Europeanen) het zouden willen. Zij houden ook de spiegel voor aan de Indianen
die het romantische spel meespelen.
Dallas Goldtooth en de groep "the 1419s" zeggen
de waarheid met een lach en soms ernstig.
Wij, als UNITED NATIVE AMERICANS, opgericht in de San
Francisco Bay Area in 1968 roepen op voor een rally om te protesteren tegen de
viering van Columbus Day. Zij eisen de afschaffing van de viering van Christopher Columbus
zijn zogenaamde ontdekking en de viering van de 520 jaar lange criminele
volkerenmoord die de inheemse volkeren van Amerikas hebben moeten verduren.
âBITTERSWEET OCTOBERâ : VECHTEN TEGEN INDIAANSE STEREOTYPEN
BITTERSWEET OCTOBER : VECHTEN TEGEN INDIAANSE STEREOTYPEN
Bron: Care2
Door: Mike Roberts, President of the First Nations
Development Institute
Wanneer oktober zijn intrede doet spelen er steeds twee
citaten door mijn hoofd. Het eerste is van Thomas Merton: October is een mooie
en gevaarlijke tijd in Amerika.
De tweede en misschien wel het meest geschikte is van Carol
Bishop Hipps:Bittersweet October. Voor mij is de definitie van oktober bitterzoet- prettig
maar met een droef tintje.
Wanneer je leeft in Alaska dan is de koele lucht die de
herfst en oktober brengt een welgekomen verademing na de hete zomer. Maar oktober brengt ons ook Columbus Day en brengt ons recht
naar november, de Indian Heritage maand en Thanksgiving.
Als een Alaska native (Tlingit) en hoofd van een Native
Amerikaanse non-profit organisatie klop ik ieder jaar in oktober en november
aan de deur van de directie en lerarenvan de school van mijn dochters voor mijn jaarlijks praatje over
Indianen.
Dit geeft me de gelegenheid om met de klasgenootjes van mijn
dochters te praten .Voor mijn dochters is dit een belangrijk feit zodat zij zich fier
kunnen voelen over hun erfdeel.
Helaas, moet ik ieder jaar opnieuw beginnen met het hoofd en
de leraren van de school teonderwijzen over Indianen, mythes te ontmaskeren
en vechten tegen de stereotypen die zij nog steeds in hun klassen uitdragen.
Ieder jaar opnieuw moeten de onderwijzers "onderwezen" worden in het feit dat Columbus niet de ontdekker van Amerika was en dat
de pelgrims de Indianen niet gevoed hebben op Thanksgiving.
Steeds opnieuw moet ik de leraren vragen om de karikaturen
van Indianen van hun prikbord te halen.
Steeds opnieuw moet ik de leraren erop wijzen dat de boeken
in hun schoolbibliotheek, die geschreven werden door niet-Indianen rond de
jaren 50 veel kwaad doen aan het beeld van de Indianen.
Ook moet ik steeds proberen om hen te doen begrijpen dat
hoofdtooien met kalkoen veren en teepees fout zijn op vererlei vlakken
vooral omdat die voorwerpenhelemaal niets te maken hadden met de Indianen die de pelgrims ontmoet
hebben. Ik moet hen stoppen om theorieën zoals de Land-Bridge
theory te onderwijzen als feiten. Theorieën en veronderstellingen gebaseerd om beperkte
informatie of kennis zijn louter giswerk.
First Nations Development Insititute spendeert een groot
deel van tijd en energie aan het vormen van cultureel bekwame leiders.
Ik en de meeste Indiaanse ouders steken een even groot deel
tijd en energie in de culturele
opvoeding van onze kinderen thuis. Wij sturen onze kinderen naar school in de hoop dat zij de
culturele indoctrinatie zullen overleven. En daar waar wij minder angst voelen dan onze grootouders
toen hun kinderen werden weggevoerd naar de gruwel van de kostscholen is onze
angst voor hun eigenwaarde en zelf beeld even groot.
Nvdr: Het boek RETHINKING COLUMBUS is een aanrader. Te
verkrijgen bij www.Amazon.com
BROOKINGS, SD: Sherman Alexie, the auteur van The Absolutely
True Diary of a Part-Time Indian zal op de campus van de South Dakota State
University het Griffith Honors forum toespreken.
Sherman Alexie is een dynamische,
humoristische en ontroerende spreker zei Sherry DeBoer, executive director van
de South Dakota Humanities Council.
"The Absolutely Diary of a Part Time Indian
verteld het verhaal van een teenager in het Spokane Indiaans reservaat die
besluit om het reservaat te verlaten om naar een volledig witte school te
gaan waar de enige andere indiaan de schoolmascotte is.
Los Angeles Times schrijft over Sherman
Alexie: Weinig schrijvers kunnen zo meesterlijk vertellen als Sherman Alexie.
Het boek is nu ook in het Nederlands vertaald
onder de titel: "Dagboek van een halve Indiaan en is te verkrijgen bij www.beslist.be
De originele versie : The Absolutely True
Diary of a Part-Time Indian is te verkrijgen bij amazon en www.bol.com
GEEN GERECHTIGHEID VOOR NATIVE AMERIKAANSE VROUWEN
GEEN GERECHTIGHEID VOOR NATIVE AMERIKAANSE
VROUWEN
Bron: The Stream
KAN DE US WETGEVING HELPEN OM EEN EINDE TE
MAKEN AAN HET GEWELD TEGEN INHEEMSE VROUWEN?
In de US ondergaan Native Amerikaanse vrouwen
een ware epidemie van aanrandingen en seksueel geweld.
Een op 3 vrouwen zijn het slachtoffer van
verkrachting of poging tot verkrachting en Indiaanse vrouwen hebben 10 keer
meer kans om vermoord te worden dan andere vrouwengroepen in de US. De meeste aanrandingen worden gepleegd door
personen van een ander ras.
Verdedigers van Native Amerikaanse vrouwen
zeggen dat dit komt door het falende juridische systeem dat maakt dat niet-Indiaanse
daders kunnen wegkomen met criminele daden gepleegd op reservaat land.
The Stream spreekt in deze episode met Sarah
Deer, assist.Director aan de William Mitchell Law School; Andrea Smith,
co-founder van INCITE! Women of Color tegen geweld; en Rebecca St.George van de
Minnesota Indian Womans Sexual Assault Coalition.
BEKENDE INDIAANSE KUNSTENAAR STERFT NA CONFRONTATIE
BEKENDE INDIAANSE KUNSTENAAR STERFT NA
CONFRONTATIE
Bron: KOB Eyewitness News 4
Maandag werd de bekende juwelen -kunstenaar
Rayono Kirk Smith gedood aan een Subway restaurant.
De politie van Albuquerque heeft dinsdag
bevestigd dat Kirk Smith gestorven is nadat hij van een rijdende pickup truck
gegooid werd nabij Menaul en Princetown.
Smith en zijn vrouw waren in de stad om
voorraad te kopen welke zij nodig hadden voor het creëren van zilveren juwelen. Toen zij in het Subway restaurant een maaltijd
namen kwam een blauwe Dodge pickup truck de parking opgereden en botste tegen
Smiths truck.
Een ooggetuige vertelde dat Smith naar buiten
ging om de chauffeur te confronteren maar werd hij door deze en twee andere
mannen die in de truck zaten uitgelachen. Toen de chauffeur aanstalten maakte om door te
rijden sprong Smith op de motorkap om hem te dwingen te wachten tot de politie
zou gearriveerd zijn. De Chauffeur gaf echter gas en begon te
slingeren met de pick up teneinde Smith af te werpen. Kirk Smith werd zwaar gewond gevonden in
Claremont street. Hij is later gestorven in het ziekenhuis van
de University of New Mexico.
Verleden week zijn 10 bizons van het Fort Peck
Indian Reservation gedood door het wildvuur.
De brand betekent een zware slag voor de
stammen van Fort Peck en voor de kudde die nog maar net 6 maanden geleden
verhuisd was van Yellowstone naar Fort Peck.
Deze historische verhuis die tot stand kwam
dankzij de Sioux en Assiniboine stammen van Fort Peck maakte de weg vrij zodat
deze schitterende dieren terug konden keren naar de grote vlakten
Het wildvuur vernielde 14.000 acres binnen het
reservaat.
HELP HEN MET EEN DRINGENDE GIFT: http://www.defenders.org/
COMBAT RADIO! LEONARD PELTIER, ROBERT REDFORD EN REGISSEUR
MICHAEL APTED
Combat Radio praat over Incident at Oglala
door Robert Redford en Michael Apted (Thunderheart,Class Action, The World is
not enough) en over de Leonard Peltier zaak met Mark Ryan (Bumble
Bee/Transformers 1,2en 3, Robin Hood), Atlete Lisa Carrodus,Ralph Panuzzo en
de uitgever van Combat Radio EntertainmentTyson Saner.
Oeroude Aboriginal pictogrammen en
rotstekeningen op een rotsformatie in Alberta werden opzettelijk beschadigd
door cultuurbarbaren. Zij maakten gebruik van een drilboor, zuren en
andere bijtende producten.
De vernieling werd vorige week ontdekt door
een historicus die ter plaatse fotos wou nemen en de tekeningen onderzoeken.
Michael Dawe, Curator van het History at Red
Deer Museum zei daarover: Deze site maakt deel uit van Canadas oudste erfgoed. Een oeroude ceremoniële / religieuze sitewerd opzettelijk vernield. Dit is hemeltergend.
Censored News heeft in federale documenten
ontdekt dat Homeland Security van plan is om een nieuw complex op te trekken
voor de grenspolitie op soeverein land in Pisinemo District. En dit ondanks het protest en de woede over
het misbruik van Oodham.Er zullen 32 politiemannen in gehuisvest
worden, een lanceerpad voor een helikopter, paardenstallen, hondenkennels en
een spiontoren zullen aangelegd worden.
Volgens het federaal document is de site in
het Pisinemo District een alternatief omdat Oodham de plannen voor het
oprichten van het complex in de Dirtburn en Kupk op Tohono Oodham land
verworpen heeft.
In het gebied groeien vele planten die voor de
Tohona Oodham cultureel belangrijk zijn zoals Saguaro,Cholla, Palo Verde,
Prickly pear cactus, mesquito en wolfberry.
De lokale OOdham zullen overlast te verduren
krijgen door lawaai en pollutie,overvloedig water verbruik door de grenspolitie
en het kwetsbare land van de Sonoran woestijn zal verstoord worden.
Hier zijn deOodham reedsaan het protesteren tegen de militarisering, voortdurende pesterijen en
misbruik door US grenspolitie.
Een Oodham werd ineengeslagen voor de ogen
van kinderen die op de schoolbus zaten, andere agenten richtten hun vuurwapen
op Oodham vrouwen en ouderlingen .
Nog andere agenten schijnen s nachts met hun
zaklampen in de kamers van de Oodham vrouwen en stalken de vrouwen.
Zij brengen de levens van de Oodham in gevaar
door aan extreem hoge snelheden langs de wegen te scheuren en vernielen de
kwetsbare woestijn met hun off road wagens.
Verder leven vele Oodham in angst door het
voortdurende bespieden en huiszoekingen door de federale agenten.
Bennett Patricio, een 18 jarige Tohono Oodham
werd overreden en gedood door de grenspolitie in dit gebied. Bennett werd , onderweg naar zijn huis
verpletterd. Zijn familie zocht recht bij het federaal
gerechtshof en beschuldigde de grenspolitie van moord. De bewuste agenten werden nooit ter
verantwoording geroepen.
De Oodham activisten die protesteren tegen de
US grenspolitie zeggen dat zij niet op hun tribale overheid kunnen rekenen voor
hun bescherming omdat die opgeslokt zijn door de US regering.
Honderden agenten van de US grenspolitie
werden reeds opgepakt voor drughandel en samenzwering. De US ATF is ook reeds ontmaskerd voor het
project Gunrunner, dat kartels voorzag van wapens.
Yellowstone National Park zou een forse boete
en berisping moeten geven aan bioloog Doug Smith voor het pesten van een
Grizzly beer vanuit een vliegtuig. Komt nog bij dat hij de Grizzly beren gedemoniseerd
heeft door zijn stomme opmerkingen als zou de Grizzly beer hem aangekeken heeft
alsof hij hemvoor zijn volgende maal zou nemen.
Smith had de beer gezien toen hij op zoek was
naar wolven in Hayden Valley.Het is een gemakkelijke job voor Smith om
wolven te vinden want er is ten minste 1 wolf per roedel die een halsband
met chip draagt.
Smith vond een roedel wolvenop ongeveer 15 meter verwijderd van een
Bizon karkas.Een Grizzly beer had bezit genomen van het
karkas en bewaakte het tegen de wolven. Dit zou het einde van het verhaal moeten
geweest zijn. Smith zou de piloot de opdracht moeten gegeven hebben om weg te
vliegen.
In plaats daarvan ging de piloot vlak boven de
beer cirkelen om Smith toe te laten zijn spectaculaire foto te schieten. Zij vlogen zo dicht bij de beer dat Doug Smith
oogcontact kon maken. De beer werd uiteraard verstoord door het
vliegtuig. De dode bizon werd waarschijnlijk gedood door
een andere bizon tijdens de bronstijd.
Wij vragen ons af of biologen niet over meer
gezond verstand moeten beschikken alvorens men ze loslaat op het wild.
In de Crow Agency, een groot reservaat in
zuidoost Montana werd Bernadette Smith gevraagd om iets te vertellen over de
traditionele gerechten die zij klaarmaakte.
Smith maakte een opsomming: ..er is bessen
pudding :Je maakt een papje van bloem en water dan voeg je bessen en suiker
bij. Er is ook bizon pudding dat gemaakt wordt met bloem, bizon vet en wilde
kersen, wanneer die verkrijgbaar zijn.
Veel van het Indiaanse koken hangt af van de
seizoen- ingrediënten.
Toen noemde Smith Frybread ,het meest bekende
en erkende Indiaanse voedsel. Ooit heb ik frybread met bizon en specerijen
gemaakt. We noemden het Indian taco.
Verbazend is datFrybread, net zo min als de twee puddingen niet echt
traditioneel zijn.
Bloem is niet traditioneel voor inheemse
culturen.Vele ingrediënten die geassocieerd worden met
de traditionele keukens zijn eigenlijk tamelijk recente ontwikkelingen.
Voor Columbus nieuwe wereld - producten leverde
aan de oude wereld hadden de Italianen geen tomaten saus, de Ieren hadden nog
nooit een aardappel gegeten, en de Schechuan Chinese keukens kenden geen Chili . Op dezelfde manier hadden de Indianen geen
tarwebloem, dat voedsel hebben ze gekregen van de Euro-Amerikanen.
In het Smithsonian Magazine (juli 2008) lezen we: Om
te voorkomen...dat de inheemse bevolking zou verhongerenheeft de regering hen witte bloem,
suiker en vet gegeven .
Vandaag is het Frybread een Native Amerikaans
symbool geworden van: overleven onder harde omstandigheden door iets lekker en
voedzaam te maken uit ingrediënten die ze voordien nooit gebruikt hadden.
AIM: âNO BEAR HUNTâ RESOLUTIES VOORGELEGD AAN NEVADAâS GOUVERNEUR
AIM: NO BEAR HUNT RESOLUTIES VOORGELEGD AAN
NEVADAS GOUVERNEUR
Bron: American Indian Movement (AIM) -Western and Norhern Nevada Chapters
Petities tegen de berenjacht ondertekend door
713 Native Americans werden gisteren voorgelegd aan de gouverneur van Nevada.
De petities stellen dat de Native Amerikanen
de beer als een sacraal dier beschouwen en dat zij tegen de jacht zijn voor
religieuze redenen.
De petities vragen om een permanente halt toe
te roepen aan de berenjacht .
De handtekeningen werden voornamelijk
verzameld bij de Nevada Indian PowWows tijdens de periode april-September 2012.
Samen met de petities werden resoluties
overhandigd van 11 verschillende tribale raden in Nevada,en ook een resolutie
van de Nevada Inter-tribale raad, die zich met het AIM verzetten tegen de
berenjacht.
Greetings my relatives and sup- porters, and, we are all truly rela- tives in one way or another,
First of all I want to thank all of you for remembering me on this day, as many of you probably suspect and some know, that when you are in prison you have a lot of time to reflect and think on how things are, and how they were and perhaps how they should be. Having said that, I was thinking about how on your birth- day the person who really should be celebrated is your Mother, for
she carried you for 9 months and went through the pain of giv- ing you life. So truly a persons birthday should be another Mothers Day. So if a woman has four children, she should have four Mothers days. All too often people talk about the ex- ploits of men and what they said and what they did, and all too often give no thought to the women who gave them life, the women who supported them, the women who cared for the chil- dren while they did what they did, who kept the home fires burning and families fed. There is a certain adrenaline flow that takes place when you are involved in movement activities and trying to make a difference, a satisfaction in doing the right thing and sometimes being successful in righting whats wrong. However, the really true heroes in this are the women who do day after day what needs to be done, and give their children the values they need to stand up for what is right in this world.
Again, I want to thank you, you cant imagine how much it means to a prisoner to be remembered. When a person goes to prison their immediate family, relatives and friends are atten- tive on some level but as time goes on, its almost as if you had died and you are only remembered on certain occasions. There
are a multitude of people in prison that they have forgotten about that were movement people, people who stood up for the earth, the animals, nature, water rights, human rights, civil rights, all of those things, and have been forgotten. They are only remembered by a few. I am really truly thankful and I have to be thankful to all of the movement people throughout the world who have recognized the injustice that has been perpetu- ated against Indigenous people. And I am fortunate that there are those who have found me to be evidence of that injustice because of all of the legal recognition from the courts of the im- proper proceedings that took place. My case as many of you well know probably has more recognition of improprieties than most, and I recognize that I am an ordinary man who has been cast into an extraordinary situation, and have served as legal evidence of their wrongdoing. Forgive me if I am getting too wordy and singing to the choir, but I have probably had too much time to think. I do want to encourage all of you to keep standing up for what is right to keep trying to right what is wrong, and I want you to know there are those who appreciate what you do, and oftentimes you may find yourself the only one standing up. And more often than not, whether you realized it or not, it was your Mother that directly or indirectly gave you that strength, that woman you should celebrate on your birthday. I encourage all of you to have fun, enjoy your freedom, enjoy your life and have some cake and ice cream, or pemmican, or hotdogs or dog stew for me. And remember when you stand up, wherever you are, Ill be standing with you even though its some distant place.
In closing again I want you to enjoy and know that I am thinking of you and appreciative and may the Great Spirit Bless you with all you need and enough to share with others.
Ill close for now, got some thinking to do, Ayee.
In the Spirit of Crazy Horse Doksha Leonard Peltier
Wij danken iedereen die aanwezig was en
aandachtig luisterden naar de woorden van Leonard Peltier, uitgesproken met de
warme stem van Annemarie Sauer.
Wij kunnen alweer 104 + 16 (collectebus) doorsturen
naar Fargo voor het juridisch team van Leonard Peltier. Dank daarvoor!
Wij
danken het team van Den Hopsack voor hun vriendelijkheid en gastvrijheid.
In
naam van Leonard Peltier:
A
Thousand Thanks!
Op
11 september hebben we een mail ontvangen van H.Q in Fargo. Wij
geven de vertaling hier weer:
Goede
morgen,
Leonards
gezondheid baart ons grote zorgen.
Hij
werd getest op prostaatkanker , een kant is abnormaal en heel gevoelig bij
aanraking, mogelijk is er aan infectie aanwezig maar er wordt niets gedaan om
dat te behandelen.
Zijn
suikerziekte is ook een bron van zorg. Hij
heeft nu een monitor zo kan hij het zelf wat in het oog houden.
Het
juridische team voor zijn verdediging is hard aan het werk op verschillende
vlakken.
Zij
werken aan de vraag voor Clemency, proberen hem overgeplaatst te krijgen naar
een medium security gevangenis en werken aan het bekomen van huisarrest
status wat nu voor hem het beste zou zijn.
Advocaat
Mike Kuzma probeert voortdurend de
FOIA documenten vrij te krijgen. Ondanks het feit dat hij steeds tegengewerkt
wordt door justitie gaat hij onverdroten voort.
Zelf
zijn wij nu in onderhandeling met congresleden en hebben hen gevraagd om ons te
helpen om hem dichter bij huis overgeplaatst te krijgen, maar het belangrijkste
zou het huisarrest zijn . Daardoor
zou hij thuis kunnen zijn bij zijn familie en zijn stam in Turtle Mountain,
onder toezicht weliswaar ,maar daar zouden wij hem ook de nodige medische
zorgen kunnen verlenen.
Zoals
je weet heeft hij nog steeds het probleem met zijn kaak wat eten voor hem
moeilijk maakt. Wij zijn ervan overtuigd dat dit zijn suikerziekte niet ten
goed komt.
Ondanks
dit alles is Leonard nog heel positief. Er zijn momenten wannop hij moedeloos
is maar meermaals is hij het die ons een hart onder de riem steekt en
aanmoedigt om hoopvol en strijdvaardig te blijven.
BUFFALO BILL ACTEUR OPNIEUW BEGRAVEN IN RESERVAAT,Z.D.
BUFFALO BILL ACTEUR OPNIEUW BEGRAVEN IN
RESERVAAT,Z.D.
Bron: Star-Telegram door Kristi Eaton
De overblijfselen van een jonge man die
gestorven is terwijl hij de wereld rondtrok met Buffalo Bill zijn meer dan een
eeuw verborgen gebleven in een ongemerkt graf. Het graf bevond zich op ongeveer 1.700 mijlen
verwijderd van zijn Zuid Dakota reservaat.
Maar nu keert Albert Afraid of Hawk terug naar
huis. Hij zal zondag opnieuw begraven worden in
overeenstemming met de Lakota tradities.
Bob Young ontdekte de verslagen over de dood
van de Oglala Sioux in het Connecticut ziekenhuis . Hij puzzelde de stukken in mekaar en nam
contact op met Afraid of Hawks familie.
Marlis Afraid Of Hawk (54) wiens vader Daniel
Afraid of HawkAlberts laatst
overlevende neef is zegt:
Dit had reeds lang geleden moeten gebeuren
Afraid of Hawk begon zijn reis met Buffalo
Bill s wereld beroemde groep bekend als The Congress of Rough Riders of the
World twee jaar voor hij stierf op de ouderdom van 20 jaar.
Marlis Afraid of Hawk reisde verleden maand
samen met Daniel Afraid of Hawk en andere verwanten af naar Connecticut om
getuige te zijn van de opgraving van de overblijfselen van Albert.
Bob Young, president van een museum in
Danbury, Connecticut had de exacte plaats van het graf kunnen achterhalen. Het begon als een gewoon research project.
Maar naarmate de puzzel vorderde werd ik er meer en meer door geboeid ,aldus Young.
Nicholas Bellantoni, de staats archeoloog voor
Connecticut ,bereidde de familie
zorgvuldig voor op de mogelijkheid dat de zure Connecticut grond de kist en de
overblijfselen erg zouden aangetast hebben .Mogelijk zou er niet veel meer zijn
om te her- begraven.
Bellantoni en zijn team gingen heel
voorzichtig te werk bij de opgraving. Op ongeveer 4 ½ voet gaf de metaaldetector het
signaal dat ze dichter bij de nagels van de kist kwamen. Al heel vlug kwam Alberts schedel aan de
oppervlakte Op dat moment wist ik dat er voldoende overblijfselen bewaard
waren om naar huis te voeren zei Bellantoni.
Voor de familie Afraid of Hawk ,die reeds
tientallen jaren op zoek waren betekende dit het einde van hun zoektocht. In de jaren 1970 zijn ze naar Washington DC
gereisd om meer te vernemen over Afraid of Hawks dood. Zij kwamen terug met
een foto maar geen informatie.
Het opgravingteam in Connecticut vond ook nog
haren, koperen kralen van een oorring, een koperen ring en zes handvaten van
Alberts kist.
Nu zijn de overblijfselen naar Zuid Dakota
gebracht waar een wake en begrafenis zal plaatshebben zodat Albert uiteindelijk
de geestenwereld zal kunnen betreden.
WIE WAS ALBERT AFRAID OF HAWK?
Hij werd geboren als derde van de zeven
kinderen van Emil Afraid of Hawken White Mountain, zijn vrouw . Zijn broer Richard was een der overlevenden
van het bloedbad bij Wounded Knee in 1890.
In 1898 voegde Albert zich,samen met een
jeugdvriend van de Oglala Sioux stam bij Buffalo Bills Wild West show. Geld dat hij verdiende met de shows werd
plichtsgetrouw opgezonden naar zijn familie in het reservaat.
Lynn Houze, ass.curator van het Buffalo Bill
Historical Center in Cody, Wyo. Zegt:
Wiliam F.Cody alias Buffalo Bill nam op het
eind van 1880 en begin 1900 geregeld een 5O-tal Natives, meestal Lakota ,in
dienst voor zijn shows."
De shows bestonden uit 15 tot 24 acts , met
scherpschutters, races en voorstellingen van "cowboys tegen de Indianen." Die shows katapulteerde het beeld van de
stoere cowboy de wereld rond. Cody was er vast van overtuigd dat hij de
Native American cultuur hielp bewaren ondanks de stereotype voorstellingen.
Cody moedigde Native American acteurs aan om
hun taal, rituelen en geloof in ere te houden maar tegelijkertijd stelde hij
hen voor als de wilden die de brave kolonisten aanvielen om te doden.
In die tijd met het reservaat systeem was de
overheid volop bezig kinderen weg te nemen uit de reservaten om ze in kostscholen te steken ver weg van hun familie en cultuur. Cody zag zijn shows als een manier om de
indiaanse cultuur te helpen bewaren,aldus Houze
Maar het leven in het circus verliep niet
rustig. Dagelijks bezochten ze andere steden , het kamp werd opgezet en een
show werd gegeven na de middag ,een andere nog diezelfde avond; inpakken en op
naar de volgende stad.
Acteurs die stierven terwijl ze rondtrokken
met de show werden gewoonlijk begraven in de stad waar ze stierven.
Op het eind van 1990 werden de overblijfselen
van Chief Long Wolf, eveneens Lakota ,teruggegeven nadat een Britse dame gelezen
had over zijn dood .
Long Wolf was 52 jaar oud toen hij in 1892
stierf aan longontstekingtijdens
de tour in London.
Hij werd samen met een 17 maand oud Lakota
meisje, genaamd Star begraven in dezelfde kist. Het meisje was gestorven na een
val van een paard tijdens een show.
Marlis Afraid of Hawk is tevreden: Eindelijk
is er een einde gekomen aan zijn lange weg naar huis.
GRASROOTS FILM ONDERZOEKT ZELFMOORD,HERSTEL ONDER ALASKAS
NATIVES
Bron: Bristol Bay Times
Een groep Alaskans en een filmmaker uit New York hebben het
op zich genomen om een van Alaskas sociale problemen -zelfmoord -aan te
pakken. En zodoende hebben ze nationale steun kunnen verwerven.
De documentaire We Breathe Again richt zich zowel op de
wonden als op het herstel die zichtbaar worden in Alaska's native gemeenschappen.
Het kleine filmteam heeft onlangs een toelage gekregen van
een Native American Public Television. De toelage zal genoeg zijn om ongeveer 30 percent van het
filmbudget te dekken. Een budget dat meest door donaties verkregen werd en
waarvoor ze nog steeds steun zoeken . De onlangs afgesloten Kickstarter.com fondsenverwerving
heeft bijna $20.000 bijeengekregen van 293 donors.
Het filmproject is begonnen bij de filmmaker uit New York
Marsh Chamberlain en zijn Inupiaq neef, Nathan Nagaruk.
Chamberlain was zeer onder de indruk over hoe groot de impact
van zelfmoord had op het leven van zijn neef en de gemeenschap.Dat gaf hem de inspiratie om een film te maken over dit
thema.
Executive Producer Evan Peter is Gwichin en voormalig chief
van de Neetsaii Gwichin. Hij vertegenwoordigde native belangen bij de Verenigde
Naties en het Arctic Council Forum.
Evan Peter zegt: Het onderzoek naar de
tragedie van zelfmoord opent een deur voor het herstelproces