INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
02-12-2011
VANDAAG IN DE GESCHIEDENIS
2 december 1794 Vandaag wordt een treaty afgehandeld met de Oneida, Tuscarora en Stockbridge Indianen in Oneida, New York. De treaty is een teken van dank voor de hulp van de stammen tijdens de revolutie. Zij zullen $5.000 schadevergoeding ontvangen. Koren en zaagmolens zullen gebouwd worden en salarissen zullen voorzien worden voor de werkers voor drie jaar. Zij zullen $1.000 ontvangen om een kerk te bouwen. Er zullen geen verdere claims gemaakt worden door de stammen. De Treaty wordt ondertekend door Thomas Pickering voor de US en door 11 Indianen.
SOUTHWEST (Jaarlijks) Vandaag wordt het Papago Festival gevierd foto: Papago meisje
Slechts 46% van de Native studenten behalen hun
middelbare school diploma en slechts 17% gaan door naar de universiteit. De American Indian Education Foundation heeft
zich tot doel gesteld om native studenten te helpen deze schrikwekkende statistieken te doorbreken en hen duidelijk te maken dat zij de vele
academische uitdagingen aankunnen.
AIEF woordvoerder Helen Oliff zegt:
Door jaren met de studenten te werken hebben wij
een goed inzicht gekregen in de obstakels die verder studeren in de weg staan. Een groot probleem is dat de studenten zelf gelovendat verder studeren geheel buiten hun
bereik ligt. Maar sommige van die factoren die studenten na
hun middelbare school ontmoedigen zijn eigenlijk eenvoudig . Sommigen voorbeelden zijn: niet weten hoe zij
moeten zoeken naar een universiteit dat hen ligt, hoe ze de universiteit
toegang -en financiële - hulp - aanvragen, die voor hen vreemd en soms intimiderend zijn, moeten invullen , en
niet in staat zijn om geschikt advies te krijgen van school adviseurs omdat de
reservaat scholen steeds in de laagste 10% van DOE (Departement of Education)
fondsen vallen.
Een ander probleem is dat de studenten dikwijls
de eersten zijn in hun families die naar de universiteit willen. Er is nood aan 'rolmodellen'. Wanneer zij in
contact komen met verplegers, onderwijzers, advocaten en boekhouders, die een
positieve verandering voor hun stammen betekenen, zowel in het reservaat als
daarbuiten zal dat hen duidelijk maken dat een universiteit diploma echt wel
een verschil kan maken. Rechtstreeks contact met zulke rolmodellen kan
helpen om het idee dat universitaire studies geen optie zijn te doorbreken en zullen
meer indiaanse studenten gemotiveerd kunnen worden. Gebrek aan aanmoediging en persoonlijke steun
(emotioneel of financieel) kan een student ontmoedigingen om de stap te zetten
of het op te geven. De steun van de ouders en anderen is cruciaal.
Maar dat geldt voor alle studenten.
Succes verhaal
In de reservaten verlaten 30% tot 70%
vroegtijdig de middelbare school. Ongeveer 34% van alle volwassenen zonder middelbare
school diploma of GED leven in gezinnen onder de armoedegrens.
Alton Little Soldier Belt is een van de GED
successen.
Alton bracht zijn kindertijd door in het Pine
Ridge reservaat . Zijn familie was dikwijls dakloos dus werd hij naar een
kostschool in het reservaat gebracht. Als kind droomde Alton ervan om later
beroepswielrenner of lange afstand loper te worden zoals Billy Mills. Toen Alton 16 was stierf zijn moeder. Jaren van
miserie en hoploosheid maakte dat hij de middelbare school verliet. Vele jaren later ontdekte Alton dat hij een
rechtstreekse afstammeling was van de zoon van Sitting Bull. Het ontdekken van deze connectie betekende een
keerpunt in zijn leven. Alton wou zijn levenswijze veranderen zodat hij
meer te bieden zou kunnen hebben aan zijn volk. Een GED behalen was de eerste
stap. Hij overwon zijnlees- en leermoeilijkheden en uiteindelijk behaalde hij zijn
GED op de leeftijd van 45 jaar. Hij wou naar de universiteit en ging op zoek
naar studiebeurzen die het mogelijk zouden maken zijn droom waar te maken. Het was door het AIEF dat Alton studiebeurzen
kon verwerven voor zijn eerste twee jaar in de Universiteit. Vandaag werkt hij als adviseur stagiair in Zuid
Dakota en helpt Natives om van hun verslavingen af te raken en hun leven op het
juiste spoor te brengen. Alton is dankbaar dat hij de gelegenheid heeft
gekregen iets terug te geven aan
zijn volk en dat hij zijn AA diploma kan behalen.
Op Dinsdag onthuldde Zuid-Dakota een nieuwe homepage voor hun officiële homepage. De site maakt deel uit van goeverneur Dennis Daugaard's 'betere regerings initiatief. Hij zegt dat het de gebruikers een gemakkelijker toegang geeft tot de informatie en diensten van de staats overheid. Daugaard zegt dat hij wil dat mensen 'online' zijn en niet moeten wachten 'in line'. De site heeft een verbeterde zoekmachine, en meer gedetaillieerde informatie en Social Media sites.
1 december 1805 6 Creek Chiefs worden vandaag uitgenodigd in Washington om met Henry Dearbon, Secretary of War, de Flint River Treaty van 3 nov.1804 aan te passen. Zij zullen de Creek $206.000 voor hun grond betalen i.p.v. $200.000. Maar de betaling zal over 10 jaar gespreid worden. De Creek geven dan de toelating om een weg aan te leggen door hun land.
1831 Peter Pitchlyn en 400 andere Choctaw gaan vandaag aan boord van de steamer Brandywine in Memphis. De steamer zal hen naar de Arkansas Post aan de White River brengen.
1769 Gaspar de Portolà is leider van een expeditie om delen van de midden California kustlijn te onderzoeken. Nabij de San Jose Creek kregen ze voedsel van een groep lokale Indianen.
1836 De US ondertekend een verdrag (7sta.527) met de Wahpaakootah,Susseton en Upper Medawakanton Sioux stammen.
Canadas Aboriginal Chief ,Shawn Atleo zegt dat het oproer
over de ellende in de Attawapiskat gemeenschap in noord Ontario wel eens het
moment van de afrekening kan zijn voor de manier waarop Ottawa de First
Nations behandeld.
Wanneer dinsdag ll. de Rode Kruis werkers arriveerden
om het afgelegen dorp hulp te bieden zei Assembly of First Nations Chief Shawn
Atleo dat de situatie daar het resultaat is van gehele probleem tussen Ottawa
en Aboriginal gemeenschappen.
Wij worden aangetrokken, zoals het de gewoonte
is van Canadezen, wanneer het volk in hoge nood is zei Atleo nadruk leggende
op de onmiddellijke actie die moet ondernomen worden wanneer het volk zich
gereedmaakt voor een lange winter.
Maar laat ons daarna danbeginnen te werken aan de lange termijn
oplossingen die zo nodig zijn om te voorkomen dat wij hier volgend jaar , het
jaar daarop en binnen vijf jaar rond deze tijd terug staan voor hetzelfde
probleem.
Leiders in de First Nations gemeenschap hebben
verleden maand de staat van hoogdringendheid ,met een publieke schreeuw om
hulp ,uitgeroepen om de aandacht te trekken op de levens omstandigheden daar .
Atleo dankte het volk van Attawapiskat omdat zij
de moed gehad hebben hun huizen open te stellen voor de media.
Misschien is dit het uur van de waarheid, zeker
100 gemeenschappen, verspreid over het land vechten met dezelfde problemen.
Leiders moeten het status quo doorbreken zodat de Federale overheid en de First
Nations op gelijke voet kunnen komen.Wij zijn de allemaal slachtoffers van het
paternalistische verleden van een Indian Act dat niet voor iedereen werkt.
De staat van hoogdringendheid heeft zowel de
federale als de provinciale overheid in beweging gebracht. Beiden hebben hun
ambtenaren ter plaatse gezonden.
Door het grote aantal vervallen en uitgeleefde
huizen,zonder fondsen voor de nodige herstellingen werden vele familiesverplicht om te verhuizen naar tenten,
hutten zonder isolatie en trailers die achtergelaten werden door de mijnwerkers .
Nicole Turmel (interim NDP leider) kwam naar de
gemeenschap en zei dat wat ze daar aantrof echte armoede was.
Wat is hier zie is vreselijk, mensen in hutten
en trailers zonder water en verwarming, zonder dekens
Turmel heeft eerste minister Stephen Harper
uitgenodigd om zelf te komen kijken naar de verwerpelijke omstandigheden waarin
gezinnen moeten leven.
We weten dat het Rode Kruis op weg hierheen is,
maar we hebben ook huizen nodig, er moet een riolering komen en nog veel meer.
Voegde zij er aan toe.
Dinsdag heeft het Rode Kruis noodzakelijke zaken , zoals generatoren, verwarmingstoestellen, dekens
en winterkleding geleverd aan de gemeenschap zei John Saunders van het Rode Kruis.
Hij zei dat het RK samen met Chief Theresa de
grootste noden heeft onderzocht en een donatie systeem gelanceerd.
Er is al een beetje vooruitgang geboekt sinds de
band de staat van hoogdringendheid voor die gemeenschap nabij James Bay heeft uitgeroepen.
Regionale Grand Chief Stan Louttit zei dat vijf
families die in tenten leven in het noord-Ontario reservaat zo vlug mogelijk in
huizen moeten kunnen intrekken.
Door nieuwe federale fondsen is de band kunnen
beginnen aan herstellingen van verschillende verlaten huizen en Ottawa heeft
beloofd om C$2miljoen te schenken als de band een gedetailleerd, haalbaar plan
om meer huizen te bouwen kan voorleggen.
Hoe dan ook Loutit zei, dat deze maatregelen
eigenlijk niets meer zijn dan band-aid oplossingen die niets doen aan de
grotere problemen van chronische overbevolking en armoede.
29 november 1691 Saco, Zuid Maine De Abenaki ondertekenen een vredesverdrag met de Britten. Zij gaan akkoord met een wapenstilstand voor zes maanden, hun Engelse gevangenen vrij te laten en de Britten op de hoogte te houden over de activiteiten van de Fransen.
1813 Er wordt gevochten tussen Upper Town "Red Stick" Creeks en Amerikaanse troepen in het dorp van Autossee (Macon County, Alabama). Een macht van bijna 1000 Georgia militia en 400 pro-Amerikaanse Creeks (onder leiding van Efau Haujo) onder het bevel van generaal John Floyd valt de Red Stick Creek vestiging aan. De geallieerden winnen de slag dank zij hun kanonnen. 200 Red Sticks Creek worden gedood en 11 Amerikanen. Het dorp en de voorraden worden in brand gestoken. De dorpen Tallassee en Little Tallassee worden ook vernietigd.
OBAMAâS âSTILLEâ MEETING MET NATIVE AMERICAN VERTEGENWOORDIGERS.
Bron: the Narcosphere -Door: Brenda Norrell
De White House Tribal Nations Conference op 2
december zal doorgaan in de Interior Building.
De grote vraag is waarom dat geheimzinnige gedoe
over de voorafgaande meetings op woensdag en donderdag in het Witte Huis.
Indiaanse leiders werden uitgenodigd op het Witte Huis op woensdag en
donderdag maar de namen en de manier waarop zij geselecteerd werden is niet
vrijgegeven . Het Witte Huis en het National Congres of
American Indians werden op voorhand gevraagd om uitleg over wie en waarom. Tot nu toe zijn daarop geen antwoorden gekomen.
Voor de White House Tribal Nations Conference
die gehouden zal worden in de Interior Building werden Indiaanse leiders gezegd
dat er slechts één vertegenwoordiger per Indiaanse natie mag komen, voor
reisonkosten moeten ze zelf zorgen. Op een uitnodiging staat dat deze Indiaanse
leiders ,die uitgenodigd zijn op het Witte Huis op woensdag en donderdag
gehoord zullen worden door senior officials van de Obama administratie.
Verleden jaar heeft een kleine groep Native
leiders Obama in stilteontmoet , zonder voorafgaande publiciteit. (zie foto).
John Kane, Mohawk zei deze leiders zijn BIA
puppets, het is een grote klucht. Als het hele 6 uur lange gedoegaat over rechtstreeks contact met de
president, wil dat zeggen dat iedere leider minder dan 40 seconden kan praten.De meeste van die leiders zijn stromannen en
BIA-puppets wiens grootste bezorgdheid bestaat uit op de foto te staan. Niets
dat van enig belang kan zijn zal hieruit voortkomen.95% van de Indianen in de zaal zullen niets
kunnen zeggen, àls er al discussies zouden zijn.
Alex White Plume, Lakota van het Pine Ridge in
Zuid Dakota wijst er ook nog eens op dat "de stemmen van de mensen thuis nooit
gehoord worden. Obama heeft een meeting met de tribale raden.
Zij vertegenwoordigen de moderne gekoloniseerde regeringsvorm. De echte Lakota zitten thuis en worden nooit
gehoord. De kwestie van Treaty schending wordt nooit behandeld.
Anderen wijzen erop dat het merendeel van de
Indianan die niet op tribaal land wonen geen stem zullen hebben op de conferentie.
Native leiders die vorig jaar de alleen op-
uitnodiging- meetings ,die de grote conferentie vooraf ging bijwoonden zeiden
dat zij elk één minuut mochten praten en Obama kreeg 8 minuten om te
antwoorden.
Drie jaar geleden ,tijdens de 1° White House
Tribal Nations Conference kreeg Obama kritiek voor zijn gebrek aan respect
voor de Native leiders.`Eerst nodigde hij hen uit op het Witte Huis en
dan werd de meeting plaats plots gewijzigd.
Dat doet de vraag rijzen: Wist Obama dan niet
dat er welgeteld 565 Indiaanse naties zijn?
In 2009 en 2010 heeft hij Native leiders verder
beledigd door hen niet als leiders van soevereine naties te begroeten met een
handdruk.Hij gaf geen welkom -receptie. Obamahield een toespraak, beantwoorde enkele
vragen en verdween. Voor de deuren opengingen stonden lange rijen Native
leiders in de koude voor het Interior gebouw te wachten alvorens ze binnen
gelaten werden.
De meeting bijwonen is ook een kostelijke zaak voor
een Indiaanse Natie i.e. reiskosten,hotels, maaltijden, enz. Indien alle Indiaanse naties aanwezig zouden
zijn kunnen de kosten gemakkelijk oplopen tot over de $1 miljoen.
Verder willen de Indianen weten van zowel Obama
als van hun eigen leiders of deze meeting enkel dient om het publiek te
bespelen en foto shoots of dat het kan resulteren in werkelijke veranderingen
voor Indian Country.
Country zangeres Crystal Shawanda was de grote winnaar van de 10° jaarlijkse Canadian Aboriginal Music Award. Zij ging naar huis met vijf trofeeën. Shawanda, een Ojibwa van het Wikwemikong reservaat op Manitoulin Island, Ontario won in iedere categorie waarvoor ze genomineerd was. De prijs voor de "beste vrouwelijke artist", "beste single" en "beste video voor "you can let go" , "beste country album "en "album van het jaar "Dawn of a New Day".
1729 De Natchez zijn niet gelukkig met de nieuwe bevelhebber van fort Rosalie. Comandant Etchparre Chepart is ongeschikt om het bevel te voeren. De Natchez vallen aan en vernietigen het fort (dit wordt door de fransen het begin van de 4° oorlog met de Natchez genoemd. ) Ongeveer 200 blanken worden vandaag gedood. Chepart verbergt zich in zijn tuin maar wordt gevonden en gedood. Hij had reeds waarschuwing ontvangen over de nakende aanval van Natchez Sun (Queen) Stung Arm, maar weigerde dat te geloven.
1759 Majoor Robert Rogers is onderweg om de Franse forten in bezit te nemen. De forten werden door de Fransen overgedragen aan de Britten na het einde van de Frans-Indiaanse oorlog. Bij de Detroit rivier wordt hij tegenhouden door Pontiac(Ottawa) met een groep Indianen. Hij vraagt Rogers naar zijn bedoelingen. Rogers zegt dat hij de Fransen gaat weghalen en geeft de Indianen geschenken. Pontiac laat Rogers ongehinderd door.
1915 Soldaat Albert Mountain Horse wordt begraven in Fort Macleod,Alberta. Hij is de enige Indiaan van het Blood volkdie naar de frontlinies ging tijdens wo1. Hij stierf nadat hij blootgesteld werd aan mosterdgas.
411 Maya koning Siyaj Chan K'awill II (Stormy Sky) bestijgt de Tikal Troon in Guatemala.
1835 Charley Emathla wordt gedood. Emathala ondertekend de overeenkomst in Fort Gibson in Indian Territory (Oklahoma) die zegt dat de seminoles weg zullen trekken uit Florida. Hij wordt gedood door Seminoles die tegen de treaty zijn en zich verzetten om te verhuizen. Er wordt verondersteld dat hij gedood werd door Chief Osceola. Dit is de eerste van een reeks 'killings'
WAARSCHUWING VAN LPDOC ! Na een cyber-attack op 23 november hebben we one website gesloten voor onderhoud. Wij verontschuldigen ons voor het ongemak . Het is nu terug open maar er wordt nog verder aan gewerkt. Wij hopen vlug een 'all-clear' te ontvangen van Symantec, maar dit kan ok nog een paar dagen in beslag nemen. Wij willen nog eens meedelen dat onze website was en nog steeds veilig is, deze aanval heeft geen ernstige schade toegebracht. Maar we nemen hoe dan ook voorzorgen om het surfen op onze site veilig te stellen.
Wij willen Peltier suporters toch vragen om extra voorzichtig te zijn op het internet, vooral op sociale netwerken in het bijzonder Facebook. Facebook is nu een vruchtbare grond voor hackers waar alle soorten virussen woekeren. Neem de nodige stappen om jezelf en iedereen waar je mee in verbinding staat te beschermen.
25 november 1712 Kolonel Pollock, Cammander in Chief van de California's militie ontmoet chief Tom Blunt. De Chief had niet deel genomen aan de aanvallen in de Tuscarora War. Zij zullen een treaty tekenen waarin staat dat zij mekaar niet zullen aanvallen. Blunt gaat akkoord om King Hancock uit te leveren.
1894 Een groep van 19 Hopi 'vijandelijken' worden gearresteerd door het leger voor hun inmenging bij 'vriendelijke' Hopi in hun Arizona reservaat. De 19 gevangen zullen later opgesloten worden in de gevangenis van Alcatraz in California en dit vanaf 3 januari 1895 tot 7 augustus 1895.
INDIANEN HOPEN DAT LESSEN GETROKKEN WORDEN UIT ZWEETHUT PROCES
Bron: Associated Press.
Prescott, Arizona-
Zelf -hulp Guru" James Arthur Ray kreeg met
meer af te rekenen dan enkel de jury op zijn proces voor de zweethut -ceremonie
die aan drie mensen het leven gekost heeft. Leden van de American Indian community hebben in
een stil protest tegen Rays misbruik van een sacred traditie, het hele
proces bijgewoond.
Na een lang proces dat eindigde in de veroordeling
voor doodslag door nalatigheid ,en dat geen gewag maakte van de Native cultuur
en tradities zit Ray nu twee jaar gevangenisstraf uit. Hij heeft gezworen nooit nog een zweethut te
doen.
Maar of Ray zijn les geleerd heeft valt nog te
bezien, zegt Ivan Lewis van de Fort McDowell Yavapai Nation.
Hij heeft onze ceremonie ontheiligd, hij heeft
het geschonden, hij heeft het op willekeurige manier gebruikt om zijn zakken te
vullen. Hij was verwittigd dat hij het niet mocht doen en nu heeft hij zijn
straf.
Zweethutten worden gebruikt bij de Indianen om
het lichaam te reinigen, als voorbereiding op de jacht, ceremonies en andere
gebeurtenissen. Er zijn nooit meer dan 12 mensen in de hut. Bij Ray zater er in
Sedona 50!
Bij de ceremonie worden stenen gebruikt die
buiten de hut worden heet gemaakt. Dan worden ze binnen gebracht en in een put
geplaatst. De deur wordt gesloten en water op de stenen gegoten. Dat produceert
een hitte die reinigend werkt.In traditionele zweethutten wordt het water
gegoten door iemand die kan aanvoelen hoe de anderen in de hut reageren op de
hitte, in veel gevallen grijpen ze in voor het probleem zich stelt.
Dag na dag glipten Lewis en Cheryl Joaquin van
de Gila River Indian community in het gerechtshof binnen om te luisteren naar
de getuigenissen. Aanklagers namen het woord zweethut nauwelijks
in de mond. Men had het steeds over Rays uitdaging om hitte te verdragen. De
meeste deelnemers waren nog nooit in een zweethut geweest.
Lewis was één van de groep die Ray, vlak na de
bewuste ceremonie voor de rechter daagden . Zij stelden dat hij door zweethutten
te verkopen de Indian Arts en
Crafts Act heeft geschonden.Een federale rechter heeft de civiele klacht van
de tafel geveegd, zeggende dat de actover goederen ging en niet over diensten.
Bill Bielecki, een advocaat die optreed voor de
Black Hills Sioux Nation Treaty Council van het Pine Ridge reservaat zei: Je
maakt geen grote hut, mensen moeten gemakkelijk buiten kunnen en niemand mag
aangemoedigd worden om te blijven tot het uiterste.
Ray verkondigde fier dat zijn zweethut ceremonie
heet als de hel was en beweerde dat hij het geleerd had van een Native
American Shamaan!
Vlak voor de deelnemers binnen gingen zei hij
dat hij ook andere culturen en religies kon invoegen. Ray vertelde dat een vriend hem eens gezegd had.
mensen weten niet wat een zweethut is voor ze die van jou hebben meegemaakt.
Hij vroeg meer dan $9.000 van de deelnemers aan
zijn 5-daagse Spirit Warrior evenement die samenliepen met zijn zweethut.
3 mensen zijn er in dood gebleven, 18 anderen
moesten naar het ziekenhuis gebracht worden.
De doden en gewonden zorgden voor woede bij de
Indianen die duidelijk het onderscheid aantoonden tussen wat Ray deed en een
traditionele Indiaanse zweethut. Albert Hale, voormalig voorzitter van de Navajo
Nation zei dat de lessen die getrokken moeten worden uit Rays proces niet
alleen voor hem zijn. De les moet ook getrokken worden door diegenen
die willen deelnemen, zij moeten voorzichtig zijn en de moeite nemen om
diegenen die zichzelf voorstellen als' expert' dat ook echt zijn.
Rays aanhangers getuigden op het proces dat het
voor hen niet belangrijk was of hij al dan niet geschikt was om die
activiteiten te leiden want zij hadden het 'volste vertrouwen in hem'!
Ze zullen het nu wel belangrijk vinden zei Hale
Nota van NAIS: Of de zweethutten nu door experts gegeven worden of niet. NAIS is van mening dat non-natives moeten afblijven van rituelen en ceremoniën uit de Amerikaans Indiaanse cultuur. Helemaal fout wordt het wanneer men er klakkeloos "shamanen" en "shamanisme" gaat bijsleuren en dan nog deelnemings prijzen (soms vermomd als 'donatie') uit de pan laat swingen. Wij , het o zo met zichzelf ingenomen 'blanke ras' hebben zowat alles van de Indianen afgepakt! Laat hen hun religie en ceremoniën. In onze eigen cultuur zijn vast nog boeiende 'spirituele' kicks te vinden!
"De bizons hebben het recht om hier te zijn, zij waren hier voor ons; dit is ook hun land. Omdat wij kunnen praten over onze behoeften en wensen en we over een soort van intelligentie beschikken, wanen wij ons beter. Wanneer je communiceert met de bizons zal je merken dat zij intelligenter zijn dan mensen, alleen kunnen zij zich niet uitdrukken. Wij vertrouwen op de bizons. Zolang de bizons leven kunnen wij ook leven."