Vanmorgen begonnen met de toetsen van taalbeschouwing en de gesloten boektoets van WO. Verder in het eerste gedeelte mochten de kinderen hun toets begrijpend lezen voorbereiden. Dat deden ze door hun tekst een aantal keren aandachtig te lezen en daarna hun mogelijke antwoorden aanduiden in hun tekst. Na de voormiddagspeeltijd moesten ze dan de toets oplossen in hun taalschrift. Afsluiten deden we deze voormiddag met de rekenles rekenverhalen. ( Nog niet volledig afgewerkt!) De kinderen kregen ook de toetsen van taal ( dictee en taalschat) mee naar huis. Het dictee dient verbeterd te worden, de andere toets ook gehandtekend. Er is ook een brief meegegeven voor de frietjesbak van aanstaande vrijdag. Het geld moet ten laatste dinsdag binnengebracht worden. ( Geen warme maaltijden vrijdag, het geld wordt aan het project "Nanri" geschonken) De agenda staat vol met toetsen voor volgende week. De kinderen hebben hun beide rekenschriften mee naar huis en hun mapje bewerkingen. Zo kunnen ze de toets van maandag en dinsdag voorbereiden. Agenda: taak: huistaak 21 21/05 dictee verbeteren 21/05 lessen: rekenen: cijferen 21/05 hoofdrekenen 22/05 meetkunde 23/05 rekenverhalen 24/05 niet vergeten: toetsen, brief frietjes , zwemmen
17/05 Onze Lieve Heer Hemelvaart 18/05 vrijaf
Een prettig verlengd weekend gewenst aan iedereen en alvast een dikke proficiat aan de communicanten,
De eerste activiteit die deze ochtend op het programma stond was de toets van taalschat. Deze werd gevolgd door begrijpend lezen in onze werkschrift. Deze keer was het een begrijpend lezen les niet op punten. In de rekenles leerden we over de schaal en de verschillende voorstellingen ervan. Nadien gingen we de theorie toetsen aan de praktijk door op de plattegrond van een woning, de werkelijke afmetingen te berekenen. De godsdienstles, waarmee we de namiddag begonnen, ging over kinderen uit kansarme gezinnen en organisaties die zich voor deze mensen inzetten. Aangezien er vandaag goed werd doorgewerkt, bleef er na de godsdienstles nog wat tijd over. Voldoende om het geplande dictee van vorige week toch af te nemen. De kinderen kregen eerst een tiental minuten om de woorden te bekijken en na de speeltijd volgde dan het dictee zelf. Aansluitend de open boek toets van wereldoriëntatie. Agenda: taak: taal: pictogrammen 16/05 blz 35 16/05 lessen: WO: België gesloten boek 16/05 taal: taalbeschouwing ( studiewijzer) 16/05 niet vergeten: toets
De huistaak taal, op bladzijde 35, is een herhaling op de stellen van de ja-neen vraag en alsdusdanig de persoonsvorm te vinden. Uiteraard past het ook in de voorbereiding van de taalbeschouwingstoets van morgen. ( Goed studeren, dus!)
Vooreerst bedankt aan alle mensen die zijn komen kijken naar ons schoolfeest dit weekend. Het doet ook deugd om al die positieve reacties van jullie te horen. Vanmorgen was er weinig meer te merken van de festiviteiten die hadden plaatsgevonden. Het podium stond er nog en de speelplaats mocht een grondige veegbeurt krijgen. Na het verdelen van de klastaken ( was toch even geleden!) bespraken we de begrijpend lezen tekst "Op reis met... een dier". We verbeterden ook klassikaal de toetsen van getallenkennis en meten & metend rekenen. Tijdens het rekengedeelte leerden we over de kommagetallen tot op 0,001 ( duizendste dus) en vulden de oefeningen in onze rekenschrift aan. De middagshift bestond uit godsdienst en taal. Voor godsdienst bleven we even stilstaan bij het boedhisme. De kinderen kwamen meer te weten over hoe die mensen leven en denken. Het grote taalgedeelte startte met een lesje taalbeschouwing over boodschappen begrijpen. Hierbij kwam verbale en non- verbale communicatie aan bod. Pictogrammen kwamen er ook aan te pas bij de luistertoets. De kinderen hoorden vragen stellen en moesten deze bij de juiste pictogram zetten. Hier gingen de kinderen ook zelf de toets verbeteren. Het laatste taalonderdeel was een lesje leesstrategie, waarin een advertentie voor een pretpark van naderbij werd bekeken en besproken. Agenda: taak: Taal: pictogrammen 16/05 lessen: WO: België open boek 15/05 België gesloten boek
16/05 taal: taalschat (studiewijzer) 15/05 taalbeschouwing 16/05 Begrijpend lezen: " Op reis met ... een dier" 15/05 Niet vergeten: toetsen, zeeklassen?
Ter verduidelijking: De huistaak taal is een huistaak achteraan de werkboek b bij de meenemertjes. Het is de bedoeling dat ze drie pictogrammen uit hun omgeving gaan overtekenen in de schrift en de verklaring ervan noteren.
De kinderen werd gevraagd om thuis te vragen of de zeeklassen al betaald waren, dit om geen onaangename situaties te creëren.
Kijk , indien mogelijk, er sterk op toe dat er voldoende geleerd wordt. Ik heb de indruk dat sommige leerlingen weinig motivatie hebben!!!