Na lang overleg laten we Mats de volgende dag terug naar school gaan omdat het blijkbaar het beste is om zo snel mogelijk terug in zijn gewone routine te komen. Op school aangekomen wordt hij uiteraard door andere kinderen aangesproken en ook Lex krijgt heel wat extra aandacht van zijn klasgenoten. Hopelijk kunnen ze het zo ook verder verwerken.
Waar we al een reactie van de school verwachtte bleef het muisstil van die kant. Niet dat ik meteen op excuses had gehoopt maar als je kind aan de noodrem trekt dan zou je toch verwachten dat dit niet ongemerkt voorbij mag gaan. Vrijdag opnieuw stilte. Omdat wij als ouders het ook moeten verwerken zijn we beide op onze manier op zoek gegaan naar antwoorden. Bij mij resulteert dit dan met de zaken van me af te schrijven en vooral op zoek te gaan naar de vraag die je je onbewust toch stelt 'Waar zijn we fout gegaan?' Sinds de uitstap van Mats heb ik met heel veel mensen gesproken. Dit waren opvoedingsdeskundigen maar ook gewoon vrienden en 'ouders' waar ik gelukkig met mijn verhaal terecht kon. Hun advies was eensluidend. Mats heeft zijn kinder logica gebruikt om aan de alarmbel te trekken, nu moeten we zorgen dat iedereen er ook naar luistert. Vrijdag (de dag voor de kerstvakantie) kruip ik nog in mijn pen en vraag aan de school een overleg aan om dit te bespreken. Ondanks dat we vragen dit nog voor de kerstvakantie te kunnen laten plaatsvinden wordt het gesprek pas de eerste week van het nieuwe jaar ingepland. Heel de kerstvakantie praten we uitvoerig met beide jongens en we merken dat het niet goed voelen van Mats ook bij Lex aanwezig is maar gezien zijn volgzaam karakter is dit minder uitgesproken. Anderzijds verschieten we ook enorm van hoe diep dat gevoel zit. School is saai, ik leer nooit iets, we herhalen alles duizend keer, .... geven de visie van Mats weer over school. Als ik hem dan vraag wat wil je dat we er aan doen, dan haalt hij moedeloos zijn schouders op en zegt ... pfff dat kan je niet veranderen mama. Wil je andere oefeningen, moeilijkere oefeningen, wil je af en toe eens even meelopen in het 4de leerjaar, .... de antwoorden zijn moedeloos. Zeker Mats ziet de zin van school absoluut niet zitten en leeft van speeltijd tot speeltijd.
|