Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
derde klas van de zilverbergschool
oktober
20-11-2012
Sorteren en recycleren
Nu weten wij waarom we goed moeten sorteren!
We volgden onze PMD-zak en ons papier en karton dat werd opgehaald aan de deur. Zo kwamen we tercht bij het sorteerbedrijf Vanheede.
We kwamen ogen en oren tekort. Wat een lawaai. Zo veel te zien. En...wat een geurtje!
We kregen een rondleiding in het bedrijf en zagen hoe alles uit de PMD-zakken werd gesorteerd: soort bij soort, kleur bij kleur. Na het sorteren worden de brikjes, de blikjes,... in grote balen van wel 1000kg geperst. Klaar om naar een ander bedrijf te brengen en om gerecycleerd te worden.
Ook bij de stortplaats was er veel bedrijvigheid. Vrachtwagens en kranen reden af en aan.
Vandaag kregen we bezoek van wel heel speciale gasten in de klas: spinnen.
Aan de hand van allerlei opdrachten en vragen leerden we deze diertjes van heel dichtbij bekijken en leerden we van alles bij over hun voeding en leefgewoontes.
We bouwden een heus spinnenhotel om het onze nieuwe vrienden extra naar hun zin te maken. We proberen ze dan ook dagelijks te verwennen.
Heb jij ooit al gehoord over Alberto Giacometti? Wij ondertussen wel. We maakten kennis met deze kunstenaar. En we stapten mee in zijn spoor. We maakten ons eigen "vallende man". Dit is ons resultaat.
Het startschot van de verkeersweek werd gegeven met een oproep om de fluojasjes te dragen. Derde leerjaar: span je in om elke dag een fluojasje te dragen, wie weet winnen we dan de klasprijs!
Met een controlekaart in de hand stapten we op onze fiets af om de veiligheid ervan te controleren. Wat is wettelijk verplicht? Welke reflectoren moeten aanwezig zijn? Welke fiets is volledig in orde? Wat kan nog beter? Hoe hoog moet het zadel zijn? Hoe luid moet de bel klinken? ...
(Door problemen met het fototoestel zijn hiervan geen foto's beschikbaar)
We gingen ook op stap in de schoolbuurt. Op de eerste plaats kwam de verkeersveiligheid: fluojasje aan, hoe gedraag ik mij in het verkeer,... We voerden allerlei opdrachten uit: verkeersborden bekijken, buurtbewoners interviewen,...
%%%FOTO3%%%
Vol verlangen keken we uit naar het fietsparcours. Er werden allerlei fietsspelletjes gedaan Onze fietsbehendigheid werd getest op een heus fietsparcours.
De juf ging een weddenschap aan met haar leerlingen...en heeft die verloren. Duidelijk heb ik het samenwerken van mijn leerlingen onderschat en moet ik mij aan de tegenprestatie houden: de leerlingen mochten les geven aan de juf. Het werd een leerrijke namiddag met...
kwisvragen over dino's
Thibo kwam vertellen over de herfst
Chinouk leerde ons hoe we voor de natuur moeten zorgen
Hanne zocht een passend liedje bij de verkeersweek. Onze kennis over koeien werd wat bijgeschaafd door Senne en Louis.
De sfeer kwam er helemaal in toen het tijd was voor de dansles.
Ook rekenen en spelling stond op het programma.
Die namiddag was er ook tekenles.
Dank u wel jonge juffen en meesters. Jullie toonden het beste van jezelf.
Boodschappen overmaken. Nee, geen boodschappen doen met een boodschappenlijst. Boodschappen overmaken door te spreken, te schrijven, te tekenen,... Boodschappen overbrengen van zender naar ontvanger.
Vorige week konden we in de klas ons schoolgerief verkennen. Niet om ermee te schrijven, maar om er muziek mee te maken. We gaven zelfs ons "pennenzakrock-concert" met muziek en tekst.
Op het einde van de zomer ligt er lekker fruit in de winkel. De pluk van de appelen en peren begint. Ander fruit heeft soms een verre reis achter de rug. In de klas maakten we een zomerse fruitsla klaar. We staken de handen uit de mouwen en volgden een eenvoudig recept.
Zinken en drijven. Aan de hand van allerlei proefjes en experimenten leerden we over "zinken en drijven" Blijft een spons drijven? En een elastiekje? En een stokje?
Maar ook vragen zoals "Blijf ik beter drijven in zeewater?" en "Waarom zinken grote boten niet?" kregen een antwoord in de les.
Ons thema huizen bouwen is zo goed als afgerond. Alles wat we in klas geleerd hebben gingen we opzoeken in de schoolbuurt. In de Gentstraat bestudeerden we enkele huizen.
Tijdens de lessen muzische expressie werkten we het thema sprookjes uit. We dobbelden enkele ideeën bij elkaar (personages, plaats, gebeurtenis, eigenschap,...) Via een activiteit naar keuze konden we onze ideeën vorm geven.
Het maken van een tekening was heel populair.
Wie over muzikaal talent beschikt, koos voor het componeren van een eigen lied.
Enkele durvers gingen ervoor om een verhaal te schrijven en brachten het verhaal naar voor.
%%%FOTO6%%%
Het ineen steken van en het naar voor brengen van een poppenspel was ook een activiteit.
Techniek stond weer eens centraal in de wero-lessen rond het thema telefoneren. Zelf een oplossing zoeken om te praten op een langere afstand was de opdracht. Het resultaat werd een "draadjestelefoon". De leerlingen waren heel druk in de weer. En alles werd getest of het goed werkte.
Na het bekijken van een schimmenspel (sommigen hadden het over schimmelspel) door een kunstenaar, gingen we zelf aan de slag. Figuurtjes maken, tekst schrijven, oefenen met licht en schaduw,... Ziehier enkele resultaten