Inhoud blog
  • Bewegingen verzinnen op een olifanten-melodie
  • Er groeien paddenstoelen in onze klas...
  • Bram en de OK-brigade
  • Vertellen in de klas
  • OP STAP IN ROESELARE
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 11--0001
    Gastenboek
  • moederdag
  • jarne
  • leuk!

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    derde klas van de zilverbergschool
    oktober
    20-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sorteren en recycleren
    Nu weten wij waarom we goed moeten sorteren!

    We volgden onze PMD-zak en ons papier en karton dat werd opgehaald aan de deur.
    Zo kwamen we tercht bij het sorteerbedrijf Vanheede.

    We kwamen ogen en oren tekort. Wat een lawaai. Zo veel te zien. En...wat een geurtje!

         

          



    We kregen een rondleiding in het bedrijf en zagen hoe alles uit de PMD-zakken werd gesorteerd: soort bij soort, kleur bij kleur.
    Na het sorteren worden de brikjes, de blikjes,... in grote balen van wel 1000kg geperst. Klaar om naar een ander bedrijf te brengen en om gerecycleerd te worden.

    Ook bij de stortplaats was er veel bedrijvigheid. Vrachtwagens en kranen reden af en aan.

    20-11-2012 om 18:41 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verbondenheid in verdriet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Verbondenheid in verdriet...




    Even stilstaan...
    bij wat ons verdrietig maakt...
    bij wat ons kan troosten...
    bij hoe we reageren bij verdriet...

    20-11-2012 om 18:30 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    19-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hamers en spijkers
    In de klas stond een gereedschapskist vol werktuigen om te verkennen en te leren kennen.
    Eerst werd geoefend om het gereedschap juist te benoemen.



    Daarna mochten we aan de slag om alles juist te hanteren.

    Pfff. Schroeven indraaien is toch niet zo eenvoudig als het lijkt.



    En dit zijn bouten en moeren.

            

    Kloppen maar!



    Nog vlug een plankje wat afschuren. We zijn van plan een sleutelrekje te maken.
    Straks komen enkele grootouders om ons te helpen.

         

         


    En dit is het resultaat. Knap hé.
    Dank aan de grootouders om ons een "handje" te helpen.

      

    19-10-2012 om 20:25 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    11-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spinnen in de klas

    Vandaag kregen we bezoek van wel heel speciale gasten in de klas: spinnen.

    Aan de hand van allerlei opdrachten en vragen leerden we deze diertjes van heel dichtbij bekijken en leerden we van alles bij over hun voeding en leefgewoontes.

         

         

    We bouwden een heus spinnenhotel om het onze nieuwe vrienden extra naar hun zin te maken. We proberen ze dan ook dagelijks te verwennen.

    11-10-2012 om 21:37 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beeldopvoeding
    Heb jij ooit al gehoord over Alberto Giacometti? Wij ondertussen wel. We maakten kennis met deze kunstenaar. En we stapten mee in zijn spoor. We maakten ons eigen "vallende man". Dit is ons resultaat.



         

         

         

    Bijlagen:
    20081216_giacometti_homme[1].jpg (28 KB)   

    11-10-2012 om 21:32 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    28-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verkeersweek
    Het startschot van de verkeersweek werd gegeven met een oproep om de fluojasjes te dragen.
    Derde leerjaar: span je in om elke dag een fluojasje te dragen, wie weet winnen we dan de klasprijs!

    Met een controlekaart in de hand stapten we op onze fiets af om de veiligheid ervan te controleren.
    Wat is wettelijk verplicht? Welke reflectoren moeten aanwezig zijn? Welke fiets is volledig in orde?
    Wat kan nog beter? Hoe hoog moet het zadel zijn? Hoe luid moet de bel klinken? ...

    (Door problemen met het fototoestel zijn hiervan geen foto's beschikbaar)

    We gingen ook op stap in de schoolbuurt. Op de eerste plaats kwam de verkeersveiligheid: fluojasje aan, hoe gedraag ik mij in het verkeer,...
    We voerden allerlei opdrachten uit: verkeersborden bekijken, buurtbewoners interviewen,...

            %%%FOTO3%%%

        

    Vol verlangen keken we uit naar het fietsparcours.
    Er werden allerlei fietsspelletjes gedaan
    Onze fietsbehendigheid werd getest op een heus fietsparcours.

             

             

             

             



    28-09-2012 om 09:13 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jonge juffen en meesters in het 3e leerjaar
    De juf ging een weddenschap aan met haar leerlingen...en heeft die verloren. Duidelijk heb ik het samenwerken van mijn leerlingen onderschat en moet ik mij aan de tegenprestatie houden: de leerlingen mochten les geven aan de juf.
    Het werd een leerrijke namiddag met...

    kwisvragen over dino's

             

    Thibo kwam vertellen over de herfst



    Chinouk leerde ons hoe we voor de natuur moeten zorgen



    Hanne zocht een passend liedje bij de verkeersweek.
    Onze kennis over koeien werd wat bijgeschaafd door Senne en Louis.



    De sfeer kwam er helemaal in toen het tijd was voor de dansles.

        

    Ook rekenen en spelling stond op het programma.

             

    Die namiddag was er ook tekenles.

        

    Dank u wel jonge juffen en meesters. Jullie toonden het beste van jezelf.

    28-09-2012 om 08:38 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    17-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.boodschappen
    Boodschappen overmaken.
    Nee, geen boodschappen doen met een boodschappenlijst.
    Boodschappen overmaken door te spreken, te schrijven, te tekenen,...
    Boodschappen overbrengen van zender naar ontvanger.

    Dat soort dingen leerden we in deze taalles.













    17-09-2012 om 20:47 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (1)
    16-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pennenzakrock
    Vorige week konden we in de klas ons schoolgerief verkennen. Niet om ermee te schrijven, maar om er muziek mee te maken.
    We gaven zelfs ons "pennenzakrock-concert" met muziek en tekst.

















    16-09-2012 om 20:53 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (1)
    11-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fruit
    Op het einde van de zomer ligt er lekker fruit in de winkel. De pluk van de appelen en peren begint. Ander fruit heeft soms een verre reis achter de rug.
    In de klas maakten we een zomerse fruitsla klaar.
    We staken de handen uit de mouwen en volgden een eenvoudig recept.

    Bijlagen:
    PTDC0013.JPG (947.3 KB)   
    PTDC0014.JPG (1 MB)   
    tn_PTDC0006.JPG (7.6 KB)   
    tn_PTDC0007.JPG (8.6 KB)   
    tn_PTDC0009.JPG (7.8 KB)   
    tn_PTDC0010.JPG (7.6 KB)   
    tn_PTDC0011.JPG (7.9 KB)   
    tn_PTDC0012.JPG (6.5 KB)   

    11-09-2012 om 00:00 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    12-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zinken en drijven
    Zinken en drijven.
    Aan de hand van allerlei proefjes en experimenten leerden we over "zinken en drijven"
    Blijft een spons drijven? En een elastiekje? En een stokje?

    Maar ook vragen zoals "Blijf ik beter drijven in zeewater?" en "Waarom zinken grote boten niet?" kregen een antwoord in de les.

    Bijlagen:
    tn_PTDC0057.JPG (8 KB)   
    tn_PTDC0058.JPG (8.1 KB)   
    tn_PTDC0059.JPG (7.5 KB)   
    tn_PTDC0060.JPG (7.8 KB)   
    tn_PTDC0061.JPG (8.5 KB)   
    tn_PTDC0062.JPG (7.2 KB)   

    12-06-2012 om 21:33 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    26-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ra, ra, ra. Wat is het?
    Hier volgen enkele raadseltjes uit het derde leerjaar...

    Abelle:
    Ik ben blauw, ik ben heel klein. Ik woon in een paddenstoelhuisje. Ra, ra, ra.

    Pauline:
    Ik besta in veel kleuren, er hangen cijfers aan. Ik verander als het koud is of warmer.

    Estée:
    Het is bruin, er zit chocolade in. Je kunt het opeten.

    Gloria:
    Ik ben geel, je kan er over vallen. Wat er in zit eet je op.

    Justine:
    Ik ben wit en donzig. Ik laat het regenen, hagelen of sneeuwen.

    Henri:
    Ik ben geel met een rood truitje, ik kom voor in tekenfilms. Ik lust honing.

    Floor:
    Meestal heb ik streepjes, ook snorharen. Ik eet graag vis.

    Jules:
    Ik ben helemaal groen, rechthoekig van vorm. Je schrijft op mij met krijt.

    Emma:
    Ik ben geel en krom. Ik ben heel lekker.

    Jaron:
    Ik ben grijs. Ik kan niet bewegen. Ik maak geen lawaai.

    Clémence:
    Ik ben groen. Ik ben groot. Je kunt er op springen.

    Warre:
    Ik ben vooral groen en blauw. Ik ben helemaal rond. Op mij kan je leven.

    Remi Desplenter:
    Ik ben oranje met vlekjes. Ik ben heel groot. Ik lust bladeren.

    Lara:
    Ik ben blauw. Ik heb bubbels. Ik help tegen de dorst.

    Catho:
    Ik ben groen en bruin. Je ziet me vaak. Ik zorg voor zuurstof.

    Remi Debeuf:
    Het is groen en kort. Je mag erop staan.

    Rhune:
    Het is paars en lang. Ik teken ermee.

    Sarah:
    Ik ben wit en oranje. Mijn poep wordt in brand gestoken.

    Mathis:
    Ik ben bruin, ik heb wratten. Ik zit graag in de regen.

    Leander:
    Het is geel en groen, het kan rijden en je werkt ermee.

    Quinten:
    Ik kan veranderen van kleur. Ik eet graag insecten.

    Margaux:
    Ik ben van zilver. Ik heb 4 prikkers. Je gebruikt me om te eten.

    Maxime:
    Ik ben grijs, ik ben rond en heb een steel. Ik dien om mee te koken.

    Elien:
    Ik ben groen, ik ben puntvormig. Je kunt op me stappen.

    Lowie:
    Ik ben zwart, ik heb scherpe tanden. Ik speel graag.

    Arthur:
    Ik ben bruin, ik klim graag in bomen. Ik zeg "oeoeoe".

    26-05-2012 om 08:34 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    27-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tandarts
    We brachten een bezoek aan de tandarts.
    Hoe we grondig onze tanden moeten verzorgen hoorden we van de tandarts.



    Ze wist ons ook veel te vertellen en te tonen over het hoe en wat bij een tandartsbezoek.

        

    Waarvoor dient dat mondlapje?
    Hoe vullen ze een gaatje in mijn tand?

        

    Waarvoor dient die stofzuiger in mijn mond?
    Hoe voelt een sonde aan op mijn hand?



    Om te controleren of we goed luisterden, speelden we een spel met doe-opdrachten, vragen en een dosis geluk.



    Na de grondige uitleg kunnen we de volgende keer met een gerust hart plaatsnemen op de tandartsstoel.
    Het was een heel leerrijk bezoek.
    Dank u wel.

    27-03-2012 om 20:40 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    20-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kinderfuif
    Klik op de afbeelding om de link te volgen %%%FOTO1%%%

    HIJ IS BINNEN!

    20-03-2012 om 18:14 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    13-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.huizen bouwen
    Ons thema huizen bouwen is zo goed als afgerond.
    Alles wat we in klas geleerd hebben gingen we opzoeken in de schoolbuurt.
    In de Gentstraat bestudeerden we enkele huizen.













    %%%FOTO7%%%

    13-03-2012 om 19:34 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    27-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.carnaval
    Carnaval:
    Dit zijn de leerlingen van het derde leerjaar op hun best, klaar om carnaval te vieren.

                               

                               

                               

                               

                               

    27-02-2012 om 21:11 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    09-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sprookjes
    Tijdens de lessen muzische expressie werkten we het thema sprookjes uit.
    We dobbelden enkele ideeën bij elkaar (personages, plaats, gebeurtenis, eigenschap,...)
    Via een activiteit naar keuze konden we onze ideeën vorm geven.

            

    Het maken van een tekening was heel populair.



    Wie over muzikaal talent beschikt, koos voor het componeren van een eigen lied.



    Enkele durvers gingen ervoor om een verhaal te schrijven en brachten het verhaal naar voor.

    %%%FOTO6%%%

    Het ineen steken van en het naar voor brengen van een poppenspel was ook een activiteit.

    09-02-2012 om 19:06 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    04-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ben de Bever
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    %%%FOTO1%%%

    04-02-2012 om 08:54 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    26-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.telefoneren en techniek
    Techniek stond weer eens centraal in de wero-lessen rond het thema telefoneren.
    Zelf een oplossing zoeken om te praten op een langere afstand was de opdracht. Het resultaat werd een "draadjestelefoon".
    De leerlingen waren heel druk in de weer. En alles werd getest of het goed werkte.

         

         

         

    26-01-2012 om 18:29 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schimmenspel
    Na het bekijken van een schimmenspel (sommigen hadden het over schimmelspel) door een kunstenaar, gingen we zelf aan de slag.
    Figuurtjes maken, tekst schrijven, oefenen met licht en schaduw,...
    Ziehier enkele resultaten

         

         

    26-01-2012 om 00:00 geschreven door zilverberg3  


    >> Reageer (0)

    Archief per week
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 30/11-06/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 01/12-07/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 03/12-09/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs