Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
derde klas van de zilverbergschool
oktober
16-09-2012
pennenzakrock
Vorige week konden we in de klas ons schoolgerief verkennen. Niet om ermee te schrijven, maar om er muziek mee te maken. We gaven zelfs ons "pennenzakrock-concert" met muziek en tekst.
Op het einde van de zomer ligt er lekker fruit in de winkel. De pluk van de appelen en peren begint. Ander fruit heeft soms een verre reis achter de rug. In de klas maakten we een zomerse fruitsla klaar. We staken de handen uit de mouwen en volgden een eenvoudig recept.
Zinken en drijven. Aan de hand van allerlei proefjes en experimenten leerden we over "zinken en drijven" Blijft een spons drijven? En een elastiekje? En een stokje?
Maar ook vragen zoals "Blijf ik beter drijven in zeewater?" en "Waarom zinken grote boten niet?" kregen een antwoord in de les.
Ons thema huizen bouwen is zo goed als afgerond. Alles wat we in klas geleerd hebben gingen we opzoeken in de schoolbuurt. In de Gentstraat bestudeerden we enkele huizen.
Tijdens de lessen muzische expressie werkten we het thema sprookjes uit. We dobbelden enkele ideeën bij elkaar (personages, plaats, gebeurtenis, eigenschap,...) Via een activiteit naar keuze konden we onze ideeën vorm geven.
Het maken van een tekening was heel populair.
Wie over muzikaal talent beschikt, koos voor het componeren van een eigen lied.
Enkele durvers gingen ervoor om een verhaal te schrijven en brachten het verhaal naar voor.
%%%FOTO6%%%
Het ineen steken van en het naar voor brengen van een poppenspel was ook een activiteit.
Techniek stond weer eens centraal in de wero-lessen rond het thema telefoneren. Zelf een oplossing zoeken om te praten op een langere afstand was de opdracht. Het resultaat werd een "draadjestelefoon". De leerlingen waren heel druk in de weer. En alles werd getest of het goed werkte.
Na het bekijken van een schimmenspel (sommigen hadden het over schimmelspel) door een kunstenaar, gingen we zelf aan de slag. Figuurtjes maken, tekst schrijven, oefenen met licht en schaduw,... Ziehier enkele resultaten
Ben de Bever leerde ons alles over het verzorgen van onze tanden. Hij leerde ons de volgende vuistregels: 2 keer per dag poetsen, gedurende 2 minuten niet te veel tussendoor eten 2 keer per jaar naar de tandarts elk seizoen wisselen van tandenborstel
In klas leerden we de soorten tanden kennen en gingen we ook aan het poetsen.
Na een stevige poetsbeurt controleerden we op tandplaque met tandplaqueverklikker.
Een bezoek aan de tandarts volgt later dit schooljaar. Maar in afwachting daarvan kun je spelletjes en informatie vinden op
Op dinsdagnamiddag, 10 januari kregen we een boeiende rondleiding op het stadhuis van Roeselare.
Al gauw werden we in de trouwzaal binnengelaten, werd er een piepjonge, nieuwe burgemeester van Roeselare aangesteld. En meteen werd heel speciaal voor ons het geboorteregister van 2003 van onder het stof gehaald.
Heel wat oude schilderijen in het stadhuis vertellen ons iets over het vroegere leven in Roeselare. Ook konden we deelnemen aan een mini-kinderparlement. We beslisten unaniem dat er een openluchtzwembad moet komen in Roeselare.
Na de leerrijke uiteenzetting in het stadhuis maakten we nog een wandeling langs enkele bezienswaardigheden in de stad. We keken onze ogen uit op het stedelijk kerkhof.
Op het sinterklaasfeest wilden we de Sint zelf eens in de bloemetjes zetten met zijn verjaardag. In alle geheim hebben we een spetterend verjaardagsfeest voorbereid. Geloof me ... de leerlingen van het derde hebben er een lap op gegeven met hun discoparty...
De sinterklaasperiode gaf de leerlingen heel wat inspiratie om een begonnen verhaal verder af te werken. Hier volgen enkele heel leuke verhaaltjes... Veel plezier ermee.
In heel België beginnen de mensen langzamerhand weer met de voorbereidingen voor de Sint. Intochten worden voorbereid. De winkels beginnen weer sintsnoepgoed in de rekken te leggen. Speelgoedwinkels verspreiden weer superdikke speelgoedboeken, zodat elk kind op tijd zijn of haar verlanglijstje klaar kan hebben. Iedereen is vrolijk en opgetogen. Iedereen...op één na. Ergens in België, in een heel klein stil huisje zat in het donker bij het licht van een kaarsje een eigenaardig mannetje. Hij mompelde "Bah! Bijna weer Sinterklaas! Al die snotkinderen met hun vrolijke stemmetjes. En dan al die irritante liedjes. Bah, bah en nog een bah! Wat zou het heerlijk zijn als de Sint dit jaar eens NIET zou komen...hahaha ik verheug me al op al die droevige gezichtjes en de teleurstelling als ze lekker geen pakjes krijgen hahahha."
Deze "vreemde" man was een man, die niet van kinderen en al hun vrolijkheid hield. Hij haatte alles wat leuk was en hij haatte gezelligheid. Het feest was niet aan hem besteed, maar die gekke man ging zo ver in zijn haat, dat hij ineens een heel gemeen plannetje had bedacht. Hij wou de Sint gevangen nemen! "Oh oh, als dat eens zou lukken..."grijnsde hij geniepig.
Jammer genoeg lukte het hem om de Sint te vangen. Hij houdt hem gevangen in zijn huis, dat midden in het donkere bos staat en wordt beschermd door: een heel hoge muur, 4 honden en een met krokodillen gevulde sloot. De pieten zijn ongerust en gaan op zoek naar de Sint om hem te bevrijden...
Toen zei de gekke piet: potvolkoffie! De ene piet zei: kijk daar kunnen we vissen vangen! Hengelpiet doe jij dat eens? Oké, kijk de schoen van de Sint! Ja, ik weet het, hij is in het bos. Kijk, de Sint zwaait naar ons! Hoe geraken we daar binnen? Ik weet het, ik ga de dieren eten geven en jullie sluipen naar binnen. Ik blijf hier, zei de snoeppiet. Waarom? Omdat ik honger heb. Oké, zeiden de anderen. Aan het werk. Etenstijd, etenstijd! zei de piet. Ik zie de Sint in de gevangenis. We gaan hem lokken. Hé meneer, er staat daar een fanfare voor u! Wat?, zei het slechte mannetje... Waar? We hebben je Sint! Nu vlug naar de boot! We zijn net op tijd in de Zilverbergschool.
Margaux
Ze verzamelen alle pieten. De pieten gaan naar het bos, ze vinden zijn blinkende ring en gaan meteen verder op zoek. Opeens valt een piet over een takje. Een tijdje later staat hij op. Hij loopt recht door terwijl een andere piet ook verdwaald is en ze lopen naar elkaar toe. De twee pieten lopen maar door en door, tot ze een huisje zien...en dan zien ze een raam waar de Sint te zien is. Hoe komt de Sint daar terecht? We moeten hem onmiddellijk helpen! Ze zien de andere pieten ook aankomen. Ze bedenken een plan. De pieten zien een grote ladder naast het huisje. Aha! We kruipen daar op om de Sint te redden. Ze leiden het mannetje af en helpen de Sint. Ze zijn terug bij elkaar. Gelukkig!
Pauline en Gloria
Opeens zien de pieten voetafdrukken van de Sint. Ze volgen de voetafdrukken van de Sint en ze komen in het bos terecht. De onhandige piet moest in het kasteel blijven. Hij had immers veel werk van de Sint. Zou hij toch niet op zoek gaan? En hij ging ook op zoek. Hij ziet opeens een krokodil in de verte. En opeens ziet hij een rode hoed bij een klein huisje. Daar woont de ontvoerder! Het licht is aan in het huisje. Ten aanval! Maar op dat moment struikelt hij over een tak. Hij ziet een geheim gangetje. Hij gaat door het gangetje. En daar ziet hij een cel. In de cel zit Sinterklaas! Zie je wel dat onhandige pieten altijd van pas komen?
Op donderdag 24 november wilden we alle grootouders eens heel speciaal in de kijker zetten. Aan de koffietafel begonnen we aan een gezellige namiddag. Voor groot en klein organiseerden we een spelletjesnamiddag. We hopen dat iedereen zich geamuseerd heeft.
Gedurende de maand november staat het catechese-thema VERDRIET centraal. Verdriet bij verlies, overlijden, scheiding, ziekte,... worden er besproken. Leerlingen brachten voorwerpen mee om in ons "verdriethoekje" te plaatsen.
Op een prachtige, rustige en vooral mooie herfstdag gingen we naar het Sterrebos. Gewapend met een zintuigenboekje gingen we op ontdekking. We leerden het bos verkennen op een andere manier...met (bijna) alle zintuigen: kijken, voelen, ruiken, luisteren stonden centraal.
In deze lessenreeks stond techniek centraal. We leerden allerlei gereedschappen correct gebruiken en benoemen.
Aan de hand van een eigen ontwerp staken we een sleutelrekje in elkaar. Gelukkig kregen we daarvoor de hulp van enkele bereidwillige (groot)ouders. Die konden ons heel goed bijstaan.