In mijn tweede blog heb ik het
over de nieuwe mannenzender CAZ.
Het logo van deze zender werd
ontworpen door CapeRock. CAZ biedt alles wat mannen interessant vinden : actie, avontuur en voetbal. Wat zich uit in
het logo. Het logo zal gebruikt worden in de branding en promotie van de
zender.
Bron : (Mediamarketing,
Caperock geeft CAZ vorm, 2016)
Geraadpleegd op 5/11/16 via http://www.mm.be/news-nl-19547-caperock-geeft-caz-vorm
1) Verspreiding dagbladpers tijdens het derde trimester (Mediamarketing, 2016)
Artikel verschenen op Mediamarketing.be op 1 november 2016
In mijn eerste blogbericht heb ik
het graag over de CIM-cijfers van de verspreiding dagbladpers tijdens het derde
trimester.
In het artikel gaat het over het
feit dat de groei van de websites (+0,9%, zonder mobiele apps) opnieuw hoger is
dan de daling van de betaalde verspreiding Print + Digital (-0,7%). Deze groei
van de websites bedraagt zelfs 1,5% voor de Franstalige titels (vs +0,7% in
Vlaanderen). (z.a.,
2016)
De mobiele verspreiding blijft
toenemen. In het artikel zijn ze ook per krantentitel gaan kijken wie er steeg
in mobiele surfers (en wie niet) en wie er daalde/steeg bij print.
Constateringen online bezoekers:
·
HLN + 0,2% (tot 1,363 miljoen unieke browsers)
Maar Print +
Digital daalt 0,3% (tot 274.832
exemplaren)
·
HNB : +3,3%, (tot 1044 miljoen)
Maar Print + Digital verspreiding -1,5% (tot
238.803 exemplaren).
·
GVA : + 4,4% (tot 267.151)
Print : -1%
(87.834 exemplaren)
·
De Standaard website : -0.8% (366.473 UB)
·
DM - tot 5,8% (203.074 UB)
Print : -0,3% (54.751)
·
De Tijd -1,8% (tot 116.926)
Print : -0,5% voor De Tijd (41.341)
·
HBVL : -2,1% (tot 207.373 UB)
Print : -0,6% (93.414)
·
De Standaard had als enige krant een stijging
van +0.2% in print (tot boven de 100.00 exemplaren).
·
Franstalig Print achteruit (-0,9%).
·
Le Soir blijft min of meer hetzelfde voor print.
Online : +4.6%
·
La Libre minder dan -1% (tot 35.525 ex). Online
: +4.5%
·
Sudpresse : -1% (90.221)
·
LAvenir (81.095) Online als enige daling van 3%
·
LEcho (15.964) Online : +2%
·
La DH -
1,3% (tot 42.015) Online : +2.1 %
Over het algemeen zijn dit vrij
logische cijfers. Het is al langer gekend dat de print op lange termijn steeds
minder populair zal worden. Online is de nieuwe manier om lezers te bereiken.
Vandaar dat bijna overal de print daalt en de online nieuwe bezoekers stijgen.
Een nieuwe mediareus in de maak: AT&T koopt Time Warner
Dit nieuws zou wel eens het belangrijkste nieuws van al mijn berichten kunnen zijn :
Op 22 oktober 2016 liet de Amerikaanse provider AT&T weten dat ze het mediabedrijf Time Warner willen overnemen voor een bedrag van 85,4 miljard dollar (78 miljard euro). Het is de grootste deal sinds jaren in de telecomindustrie. Als de overname wordt goedgekeurd ontstaat er een conglomeraat dat zowel het distributienetwerk beheert als de inhoud tv-programmas van zender betaalzender HBO, nieuwskanaal CNN, en TBS en TNT, beiden met veel sport.
De bundeling van (mobiele) infrastructuur en tv-programmas moet providers meer grip geven op klanten die hun traditionele tv-pakketten inruilen voor online video-diensten als Netflix en Amazon Prime. Zeker in de VS, waar de prijzen van tv-abonnementen hoog zijn in vergelijking met Europa, loont het om het traditionele betaalde tv-pakket in te ruilen voor een meer flexibele aanbieder. (nrc.be)
Gebombardeerd met video
Providers zijn bang om tot simpele datapijpen gedegradeerd te worden, die alleen andermans diensten doorgeven. De marges van mobiele telefonie zijn laag door het wegvallen van sms en belminuten als inkomstenbron, de mogelijkheden voor het winnen van nieuwe klanten zijn beperkt. Tegelijkertijd dringen techgiganten als Apple en Google aan met een compleet dienstenpakket en hebben ze zelfs ambities om daarbij de verbinding te leveren. Vroeger had iedereen een eigen rol, nu vechten techbedrijven, providers en mediabedrijven om dezelfde klant. Die wordt ook gebombardeerd met video via sociale media: Facebook, Twitter, Snapchat proberen met online tv hun advertentie-inkomsten te vergroten.
AT&T is op zoek naar een extra inkomstenbron; zoals elke telecomprovider wil het controle behouden over datgene wat consumenten bekijken en daar een eigen prijskaartje aanhangen. De manier om dat te doen is mediabedrijven overnemen en zelf een videoaanbod creëren. Dat schept mogelijkheden om klanten langer vast te houden, bijvoorbeeld door positieve prijsdiscriminatie: tv-bundels met korting aanbieden waardoor klanten minder snel geneigd zijn om over te stappen naar een concurrent. Het risico bestaat dat andere partijen daardoor benadeeld worden en de consument uiteindelijk minder keuze heeft of duurder uit is.
In de VS zijn de restricties voor zulke selectieve kortingen minder streng dan in Europa, toch zal de concentratie van zoveel macht bij één bedrijf ook voor Amerikaanse toezichthouders aanleiding zijn om de overname van Time Warner nauwgezet te onderzoeken. De telecomsector is strenger gereguleerd dan media- en techbedrijven - nog een reden dat AT&T het geluk buiten de eigen branche zoekt.
AT&T is niet het enige bedrijf dat zon strategie toepast. Vrijwel alle providers investeren in eigen media-aanbod, in Nederland bijvoorbeeld met Ziggo dat live-sport gebruikt om abonnees vast te houden.
Het Amerikaanse telecomconcern AT&T neemt entertainmentbedrijf Time Warner over, het bedrijf achter onder meer CNN, HBO en Warner Bros. Dat hebben de twee bedrijven zelf bekendgemaakt. Met zo'n 85 miljard dollar gaat het om de grootste overname in medialand van de afgelopen jaren. (za 22/10/2016 - 20:40Update: zo 23/10/2016 - 08:01 Jos De Greef, Zico Saerens)
De deal heeft een waarde van 85 miljard dollar en is daarmee de grootste overname in medialand van de afgelopen jaren. Een hoog bedrag, maar AT&T krijgt op die manier wel de controle over een groot film- en tv-aanbod dat het via zijn eigen mobiel netwerk rechtstreeks aan de klanten kan aanbieden.
De combinatie zou meteen uitgroeien tot een van de grootste conglomeraten inzake communicatie en media ter wereld.