Inhoud blog
  • Het Belang van Limburg valt internationaal in de prijzen (Mediahuis, 2016)
  • Netflix lanceert in 2017 dubbel zoveel eigen titels (ANP, 2016)
  • Waarom is een tweede Ketnet nodig? (mg, 2016)
  • Apple Music rondt de kaap van 20 miljoen gebruikers (Belga, 2016)
  • Les utilisateurs de Netflix peuvent désormais regarder des films et des séries hors ligne ((LeMonde.fr, 2016))
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Massamedia
    Actua in de media
    05-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CapeRock geeft CAZ vorm (Mediamarketing, 2016)

    2 november 2016, via mediamarketing

    In mijn tweede blog heb ik het over de nieuwe mannenzender CAZ.

    Het logo van deze zender werd ontworpen door CapeRock. CAZ biedt alles wat mannen interessant vinden :  actie, avontuur en voetbal. Wat zich uit in het logo. Het logo zal gebruikt worden in de branding en promotie van de zender.

    Bron : (Mediamarketing, Caperock geeft CAZ vorm, 2016)

    Geraadpleegd op 5/11/16 via http://www.mm.be/news-nl-19547-caperock-geeft-caz-vorm

    05-11-2016 om 00:00 geschreven door Laure-Anne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1) Verspreiding dagbladpers tijdens het derde trimester (Mediamarketing, 2016)

    Artikel verschenen op Mediamarketing.be op 1 november 2016

    In mijn eerste blogbericht heb ik het graag over de CIM-cijfers van de verspreiding dagbladpers tijdens het derde trimester.

    In het artikel gaat het over het feit dat de groei van de websites (+0,9%, zonder mobiele apps) opnieuw hoger is dan de daling van de betaalde verspreiding Print + Digital (-0,7%). Deze groei van de websites bedraagt zelfs 1,5% voor de Franstalige titels (vs +0,7% in Vlaanderen). (z.a., 2016)

    De mobiele verspreiding blijft toenemen. In het artikel zijn ze ook per krantentitel gaan kijken wie er steeg in mobiele surfers (en wie niet) en wie er daalde/steeg bij print.

    Constateringen online bezoekers:

    ·         HLN + 0,2% (tot 1,363 miljoen unieke browsers)

    Maar Print + Digital daalt 0,3%  (tot 274.832 exemplaren)

    ·         HNB : +3,3%, (tot 1044 miljoen)

    Maar  Print + Digital verspreiding -1,5% (tot 238.803 exemplaren).

    ·         GVA : + 4,4% (tot 267.151)

    Print : -1% (87.834 exemplaren)

    ·         De Standaard website : -0.8%  (366.473 UB)

    ·         DM - tot 5,8% (203.074 UB)

    Print : -0,3%  (54.751)

    ·         De Tijd -1,8% (tot 116.926)

    Print :  -0,5% voor De Tijd (41.341)

    ·         HBVL : -2,1% (tot 207.373 UB)

    Print : -0,6% (93.414)

    ·         De Standaard had als enige krant een stijging van +0.2% in print (tot boven de 100.00 exemplaren).  

    ·         Franstalig Print achteruit (-0,9%).

    ·         Le Soir blijft min of meer hetzelfde voor print. Online : +4.6%

    ·         La Libre minder dan -1% (tot 35.525 ex). Online : +4.5%

    ·         Sudpresse : -1% (90.221)

    ·         L’Avenir (81.095) Online als enige daling van 3%

    ·         L’Echo (15.964) Online : +2%

    ·          La DH - 1,3% (tot 42.015) Online : +2.1 %

    Over het algemeen zijn dit vrij logische cijfers. Het is al langer gekend dat de print op lange termijn steeds minder populair zal worden. Online is de nieuwe manier om lezers te bereiken. Vandaar dat bijna overal de print daalt en de online nieuwe bezoekers stijgen.

    Bron : (Mediamarketing, 2016)

    Geraadpleegd op 5/11/16 via http://www.mm.be/news-nl-19512-verspreiding-dagbladpers-tijdens-het-derde-trimester

     

    05-11-2016 om 00:00 geschreven door Laure-Anne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe mediareus in de maak: AT&T koopt Time Warner

    Dit nieuws zou wel eens het belangrijkste nieuws van al mijn berichten kunnen zijn : 

    Op 22 oktober 2016 liet de Amerikaanse provider  AT&T weten dat ze het mediabedrijf Time Warner willen overnemen voor een bedrag van 85,4 miljard dollar (78 miljard euro). Het is de grootste deal sinds jaren in de telecomindustrie. Als de overname wordt goedgekeurd ontstaat er een conglomeraat dat zowel het distributienetwerk beheert als de inhoud – tv-programma’s van zender betaalzender HBO, nieuwskanaal CNN, en TBS en TNT, beiden met veel sport.

    De bundeling van (mobiele) infrastructuur en tv-programma’s moet providers meer grip geven op klanten die hun traditionele tv-pakketten inruilen voor online video-diensten als Netflix en Amazon Prime. Zeker in de VS, waar de prijzen van tv-abonnementen hoog zijn in vergelijking met Europa, loont het om het traditionele betaalde tv-pakket in te ruilen voor een meer flexibele aanbieder. (nrc.be)

    Gebombardeerd met video

    Providers zijn bang om tot simpele datapijpen gedegradeerd te worden, die alleen andermans diensten doorgeven. De marges van mobiele telefonie zijn laag door het wegvallen van sms en belminuten als inkomstenbron, de mogelijkheden voor het winnen van nieuwe klanten zijn beperkt. Tegelijkertijd dringen techgiganten als Apple en Google aan met een compleet dienstenpakket en hebben ze zelfs ambities om daarbij de verbinding te leveren.
    Vroeger had iedereen een eigen rol, nu vechten techbedrijven, providers en mediabedrijven om dezelfde klant. Die wordt ook gebombardeerd met video via sociale media: Facebook, Twitter, Snapchat proberen met online tv hun advertentie-inkomsten te vergroten.

    AT&T is op zoek naar een extra inkomstenbron; zoals elke telecomprovider wil het controle behouden over datgene wat consumenten bekijken en daar een eigen prijskaartje aanhangen. De manier om dat te doen is mediabedrijven overnemen en zelf een videoaanbod creëren. Dat schept mogelijkheden om klanten langer vast te houden, bijvoorbeeld door positieve prijsdiscriminatie: tv-bundels met korting aanbieden waardoor klanten minder snel geneigd zijn om over te stappen naar een concurrent. Het risico bestaat dat andere partijen daardoor benadeeld worden en de consument uiteindelijk minder keuze heeft of duurder uit is.

    In de VS zijn de restricties voor zulke selectieve kortingen minder streng dan in Europa, toch zal de concentratie van zoveel macht bij één bedrijf ook voor Amerikaanse toezichthouders aanleiding zijn om de overname van Time Warner nauwgezet te onderzoeken. De telecomsector is strenger gereguleerd dan media- en techbedrijven - nog een reden dat AT&T het geluk buiten de eigen branche zoekt.

    AT&T is niet het enige bedrijf dat zo’n strategie toepast. Vrijwel alle providers investeren in eigen media-aanbod, in Nederland bijvoorbeeld met Ziggo dat live-sport gebruikt om abonnees vast te houden. 

    Het Amerikaanse telecomconcern AT&T neemt entertainmentbedrijf Time Warner over, het bedrijf achter onder meer CNN, HBO en Warner Bros. Dat hebben de twee bedrijven zelf bekendgemaakt. Met zo'n 85 miljard dollar gaat het om de grootste overname in medialand van de afgelopen jaren. (za 22/10/2016 - 20:40 Update: zo 23/10/2016 - 08:01 Jos De Greef, Zico Saerens)

    De deal heeft een waarde van 85 miljard dollar en is daarmee de grootste overname in medialand van de afgelopen jaren. Een hoog bedrag, maar AT&T krijgt op die manier wel de controle over een groot film- en tv-aanbod dat het via zijn eigen mobiel netwerk rechtstreeks aan de klanten kan aanbieden. 

    De combinatie zou meteen uitgroeien tot een van de grootste conglomeraten inzake communicatie en media ter wereld.

    Marc Hijink, 23 oktober 2016 

    Bron : (Hijink, 2016)

    (Jos De Greef, 2016)

    Geraadpleegd op 31/10/2016 via https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/23/een-nieuwe-mediareus-att-koopt-time-warner-a1527971

    Geraadpleegd op 31/10/2016 via  http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2800474



    31-10-2016 om 00:00 geschreven door Laure-Anne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs