Artikel verschenen op Mediamarketing.be op 1 november 2016
In mijn eerste blogbericht heb ik
het graag over de CIM-cijfers van de verspreiding dagbladpers tijdens het derde
trimester.
In het artikel gaat het over het
feit dat de groei van de websites (+0,9%, zonder mobiele apps) opnieuw hoger is
dan de daling van de betaalde verspreiding Print + Digital (-0,7%). Deze groei
van de websites bedraagt zelfs 1,5% voor de Franstalige titels (vs +0,7% in
Vlaanderen). (z.a.,
2016)
De mobiele verspreiding blijft
toenemen. In het artikel zijn ze ook per krantentitel gaan kijken wie er steeg
in mobiele surfers (en wie niet) en wie er daalde/steeg bij print.
Constateringen online bezoekers:
·
HLN + 0,2% (tot 1,363 miljoen unieke browsers)
Maar Print +
Digital daalt 0,3% (tot 274.832
exemplaren)
·
HNB : +3,3%, (tot 1044 miljoen)
Maar Print + Digital verspreiding -1,5% (tot
238.803 exemplaren).
·
GVA : + 4,4% (tot 267.151)
Print : -1%
(87.834 exemplaren)
·
De Standaard website : -0.8% (366.473 UB)
·
DM - tot 5,8% (203.074 UB)
Print : -0,3% (54.751)
·
De Tijd -1,8% (tot 116.926)
Print : -0,5% voor De Tijd (41.341)
·
HBVL : -2,1% (tot 207.373 UB)
Print : -0,6% (93.414)
·
De Standaard had als enige krant een stijging
van +0.2% in print (tot boven de 100.00 exemplaren).
·
Franstalig Print achteruit (-0,9%).
·
Le Soir blijft min of meer hetzelfde voor print.
Online : +4.6%
·
La Libre minder dan -1% (tot 35.525 ex). Online
: +4.5%
·
Sudpresse : -1% (90.221)
·
LAvenir (81.095) Online als enige daling van 3%
·
LEcho (15.964) Online : +2%
·
La DH -
1,3% (tot 42.015) Online : +2.1 %
Over het algemeen zijn dit vrij
logische cijfers. Het is al langer gekend dat de print op lange termijn steeds
minder populair zal worden. Online is de nieuwe manier om lezers te bereiken.
Vandaar dat bijna overal de print daalt en de online nieuwe bezoekers stijgen.
Bron : (Mediamarketing, 2016)
Geraadpleegd op 5/11/16 via http://www.mm.be/news-nl-19512-verspreiding-dagbladpers-tijdens-het-derde-trimester
|