tips voor teksten die moeten werken en verzameling verhalen
01-02-2014
Wat is de kracht van een goede headlines?
Je
brief, artikel, advertentie kan niet verkopen als het geen aandacht
trekt. In je headline moet sales appeal zitten. Lezers willen een
antwoord op deze vraag:
Whats
in it for me?
The
effective headline tells the reader: Hey, stop a minute! This is
something that youll want!
De
beste headlines doen een beroep op het eigenbelang van mensen of
geven nieuws.
Geef een voordeel aan de consument, een beloning voor het lezen van je
boodschap. Een headline moet precieze, bruikbare informatie
beloven in ruil voor de tijd die je investeert in het lezen van de
advertentie en het geld dat je besteedt aan het product.
Drie
categorieën van succesvolle headlines
Eigenbelang:
geef lezers iets dat ze willen en kunnen krijgen van jou.
Nieuws:
de tweede beste headlines zijn deze die nieuws brengen.
Nieuwsgierigheid
opwekken
Pas
op! Voor iedere geslaagde kop die nieuwsgierigheid opwekt, mislukken
er twaalf andere.
Als je een headline ziet die je
nieuwsgierigheid wekt, zal je de tekst lezen als je tijd hebt. Een
headline die je iets aanbiedt dat je wil hebben daarvoor zal je
tijd maken.
The best headlines are the ones that aim at a
specific audience and offer that target market something its
readers want and want badly.
Probeer
te ontdekken waarom jij het product zou kopen. Omschrijf dan in een
paar woorden deze reden.
Maak
je kop niet te kort zodat het je idee niet meer deftig overbrengt.
Beknoptheid is een goede eigenschap, maar niet alles mag er aan
worden opgeofferd.
Vermijd
de grafschrift headline: iets wat je op een grafzerk zou graveren.
Vermijd
spitsvondigheden.
Vermijd
een kop die niets zegt.
Suggereer
in je headline dat je tekst nuttige info bevat.
Zorg
dat het kernidee van je advertentie in je headline zit. Gebruik je
kop als een vishaak om die groep aan te trekken die wilt lokken met
je advertentie.
Get
curiousity in your self-interest headlines
Headlines
die enkel een feit of stelling weergeven zijn niet effectief om
lezers aan te zetten tekst te lezen. Door je kop alleen weet de
lezer immers al wat in de tekst zal staan.
Na
het lezen van de headline kijkt de lezer automatisch naar het logo
om te zien van de headline is. Hou
daar rekening mee als je de kop schrijft. Want dezelfde tekst kan
iets anders betekenen bij een verschillend logo.
De
illustratie kan worden gebruikt om de headline aan te vullen of te
verhelderen.
Vermijd
headlines waarover de lezer te veel moet nadenken. Het moet op het
eerste zicht duidelijk zijn. Lezers
gaan hun tijd niet verdoen met de betekenis te achterhalen.
-
Nieuws brengen (nieuw, eindelijk, ontdek, nu, pas binnen)
-
Gebruik gratis als dat lukt, gratis is het sterkste woord in de
woordenschat van de copywriter. Andere krachtige woorden zijn: hoe,
vlug, gemakkelijk, bespaar, bewezen, laatste kans, koopje, waarom
-
Geef nuttige info
-)
Pik een belangrijk voordeel voor de lezer uit en zet het in je
headline. Presenteer het op een duidelijke, stoutmoedige, dramatische
manier.
Select
the audience
-
Met je kop selecteer je het juiste doelpubliek.
Deliver
a complete message
-
Zorg ervoor dat je headline iets betekent, een boodschap bevat.
-
Stop de merknaam en het verkoopsargument in de headline. Als iemand
enkel de kop leest, krijgt hij het belangrijkste dan al ee.
-
De bedoeling van je headline is dat die een boodschap bevat voor
mensen die enkel die headlines lezen. Enkel als ze geïnteresseerd
zijn, zullen ze de rest van je tekst lezen.
Draw
the reader into the body copy
-
De kop moet de lezer dwingen om de onderstaande tekst te lezen. Je
moet zijn nieuwsgierigheid opwekken.