4u
de
wekker gaat. We staan op, pakken de
laatste dingen in, en Greg en Mike staan al klaar met een koffietje J, rangers met gevoel voor wat een mens nodig
heeft als je midden in nacht uit je bed moet.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Om 4u30 stipt
staan we klaar voor onze transfer,
4u35: niets, 4:40 nog steeds geen geluid of
licht van een auto te zien
Kris begint
nerveus rondjes te lopen
4u45: nog
altijd niks
Ook Mike wordt nu ongerust
en belt het taxibedrijf. Wonder boven wonder
werkt de verbinding, lang niet altijd het geval in het kamp, en neemt er ook
nog iemand op. Ze zegt dat ze zal even
zal horen en ons zal terugbellen.
Ondertussen zit Greg ook al nerveus rond te bellen en slaagt erin de
bewaker aan de ingang van de toegangspoort, die je steeds moet passeren voor
toegang tot het park, te contacteren.
Confirmed:
om 3u30 is er iemand gepasseerd die naar Africa on Foot moest rijden. Wat? 3u30?
Dan moest hij al lang hier zijn toch!
Het taxibedrijf kan de chauffeur niet bereiken. Shit.
Hij is dan verloren gereden in de bush
. De tijd stopt niet en de minuten gaan snel
verder
wat nu?
Mike
twijfelt niet. Hij sprint naar de jeep
en rijdt deze voor, we springen er met zijn allen in, valiezen
inclusief,
en scheuren aan hoge snelheid door de bush, op weg naar de gate. Safari Ferrari! Ondertussen is er radiocontact met het kamp
waar ze in contact blijven met het taxibedrijf.
Ze proberen de chauffeur constant te bellen.
De stress
neemt toe, de rit naar de luchthave duurt 2,5u, we beginnen te tellen, dat
wordt mission impossible. Ondertussen
horen we dat er toch contact zou zijn geweest met de chauffeur, die op de
terugweg naar de gate is, hij zou ons daar opwachten. Mike rijdt ondertussen 80 km/u op de grotere
weg, en rond 5u30 zijn we aan de gate.
Geen chauffeur te zien. Oh my
god, even handen in het haar
5u30 + 2u 30 = 8u en onze vlucht gaat om 8u25!!!
Plots licht
in de verte, geluid van een auto
.
Fingers crossed dat het onze chauffeur is. En ja hoor, die komt daar in een slakkengangetje
aangereden
.
Typisch
Afrika
Wow
. Als hij daar is, worden de valiezen
vliegensvlug overgeladen, en nemen we kort en krachtig afscheid van Mike. Ik zal hem niet vergeten, onze luipaardgids J
Halen we de
luchthaven of niet??? Ondertussen neem ik
contact onze Zuid-Afrikaanse reisagente, die de luchthaven alvast
verwittigt. Het is niet zoals in Belgie,
dat is duidelijk. Ze zegt dat ze ons al
ingecheckt heeft, en geloof het of niet, dat onze vlucht ook vertraagd is, en
dat we het zullen halen
Onze
chauffeur heeft alvast geen last van stress, in grote tegenstelling tot Kris,
die moeite heeft om het stuur niet zelf over te nemen. We hangen achter vrachtwagens, bussen, en als we volgen op google maps, neemt de
chauffeur steeds de traagste weg!
Om iets
voor acht komen we aan op de luchthaven, 25 minuten voor het voorziene vertrek,
dat inderdaad voor onbepaalde duur is uitgesteld
so far, so good, pfew
Weer gaat
de tijd snel voorbij
8u25: vlucht
delayed, maar niet voor hoelang
bizar
9u 25, nog steeds niks. Ik begin
met te vervelen en schrijf het verslag voor deze blog van de vorige dag. Rond 10u begint de stress weer toe te nemen
help dat halen we toch nooit? De vlucht
naar Johannesburg duurt 40 minuten en onze vlucht naar Mozambique vertrekt om 11u30u! Het is een piepkleine luchthaven, 1 gate, 1
vliegtuig, en je stapt in als in een bus.
Eindelijk zien we een vliegtuig aankomen, en de wissel gaat snel, maar
hopeloos te laat. We verwittigen de
stewards en de piloot, in verband met onze aansluitende vlucht, en ze stellen ons gerust, ze zullen het grondpersoneel
verwittigen, en ook de aansluitende vlucht, dat er vertraging is. Slecht weer.
Het regent eigenlijk alleen een beetje, naar Belgische normen is het
best goed weer
.
We blijven
er rustig bij. Een Brits koppel is in
dezelfde situatie. We zijn dus met 7,
dat lijkt voldoende om een vlucht te laten uitstellen.
We stappen
het piepkleine vliegtuig in, met slechts 3 zitjes per rij, 2 aan de rechterkant
en 1 aan de linkderkant. Het bliksemt
intussen wat feller en er staat wat wind.
Met zon klein vliegtuig is het wel wat op en neer schudden in het vliegtuig,
veel meer dan in een gewoon vliegtuig.
Arne kijkt bedenkelijk, Mirte vindt het net een attractie J
Aangekomen
in Johannesburg, b
lijkt dat er helemaal geen grondpersoneel klaarstaat. We rennen zo snel mogelijk naar de gate, die
al status closed geeft, door de douane, buiten adem staan we daar
vlucht weg
.
Oh my god
wat nu???
De rest van
de dag is er één om niet veel woorden aan te verspillen
heel wat gediscussieer en na vele telefoontjes slaagt onze Zuid-Afrikaanse reisagente erin, na
vele uren, voor ons een vlucht voor
morgen te boeken. Noodgedwongen zullen
we de nacht in Johannesburg doorbrengen, allerminst aantrekkelijk, in de Holiday Inn vlakbij de
luchthaven. Onze bagage is waarschijnlijk al weg met de eerstvolgende vlucht. We moeten het stellen met handbagage, in mijn geval zit daar niets nuttigs in, buiten een bril :-) We zijn uitgeput als we uiteindelijk
aankomen in het hotel om 17u, na 13uur onderweg
en zijn al blij dat we een bed hebben voor deze nacht... De kids lijken er nog beter tegen te kunnen dan ik, die in een sloffengangetje de kudde volg...
Tegengesteld
aan idyllisch, maar waarschijnlijk typisch Afrika
well get there wordt vervolgd en dan hopelijk
nu écht vanuit Mozamabique!!!
|