Inhoud blog
  • Merkwaardige producten
  • Hoe leer je het best? + tips
  • Ontbinden in factoren
  • Sinusregel
  • Stelling van Pythagoras
  • Welkom!
    Categorieën
  • Extra (1)
  • Getallenleer (2)
  • Meetkunde (2)
  • Wiskundehulp
    problemen met wiskunde?? misschien kan dit je helpen!
    30-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merkwaardige producten
    Merkwaardige producten worden gebruikt omdat zo verschillende bewerkingen gemakkelijker en sneller te berekenen zijn. Het is zeer belangrijk dat je ze regelmatig leert (best door op te schrijven en oefeningen te maken) om ze nooit te vergeten.
    Zo een 'regel' bestaat uit twee delen: het merkwaardige product en een uitwerking daarvan, je moet beide delen kunnen herkennen als ze in een oefening staan.

    Hier volgt een lijstje van de meest voorkomende merkwaardige producten:
    • (a + b)² = a² + 2ab + b²
    • (a - b)² = a² - 2ab + b²
    • (a+b)(a-b) = a²-b²
    • (a+b+c)² = a²+b²+c²+2ab+2bc+2ca (van alles het kwadraat (dat steeds positief is) en elk dubbelproduct dat gemaakt kan worden).
    • (a + b)³ = a³ + 3a²b + 3ab² + b³
    • (a - b)³ = a³ - 3a²b + 3ab² - b³
    • (a+b)(a²-ab+b²) = a³+b³
    • (a-b)(a²+ab+b²) = a³-b³
    • (a + b)4 = a4 + 4a3b + 6a2b2 + 4ab3 + b4
    • (a - b)4 = a4 - 4a3b + 6a2b2 - 4ab3 + b4
    Bron lijstje:  "http://nl.wikipedia.org/wiki/Merkwaardig_product"

    Ze zijn belangrijk in Getallenleer (algebra) maar ook in lessen goniometrie kan het zijn dat je ze nodig hebt...

    Gemakkelijke basisoefeningen voorbeelden:

    (– x – 3y)(x – 3y) =
    (– c – ab)(c – ab) =
    x² - 9 =

    De rest volgt later.

    30-01-2011 om 18:30 geschreven door shermine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (140 Stemmen)
    Categorie:Getallenleer
    26-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontbinden in factoren

    We kunnen vergelijkingen oplossen door ze te ontbinden in factoren. Er zijn een aantal manieren om dit te doen, afhankelijk van de soort veelterm. Wanneer we gaan ontbinden, gaan we eigenlijk deveelterm als een product schrijven van veeltermen met een lagere graad.

    1. Het eerste dat je ALTIJD doet, is kijken of er een gemeenschappelijke facor is. Als deze er is, zet je hem voorop.

    Bevoorbeeld:        xk³ + xk² + xk  = 0         Gemeenschappelijke factor: xk             ontbonden:  xk (xk² + xk + 1) = 0

    OPGELET! Een bijzondere vorm hiervan is het samennemen van termen met een gemeenschappelijke factor.

    2. Kijk of het een merkwaardig product is. Is dit het geval, pas dan de regel toe.

    3. Regel van horner: zie later.

    4 Tweedegraadsvergelijkingen kunnen we ontbinden en oplossen met behulp van de discrimintant (D). De volledige uitwerking staat hoogstwaarschijnlijk in je cursus. De regel is: D = b² - 4ac. Hierbij hou jein gedachten dat de algemene vorm van een tweedegraadsvergelijking ax² + bx + c = 0   is.

    - D < 0 => géén oplossingsverzameling, de veelterm is onontbindbaar.
    - D = 0 => twee gelijke oplossingen waarvoor geldt:  x1 = - b/2a          
                      het ontbinden: a . (x - x1)²
    - D > 0 => twee verschillende oplossingen, waarvoor geldt:  x1 = (- b - *D)/ 2a          en  x2:  (-b + *D)/2a 
                      het ontbinden: a . (x - x1) . (x - x2)

    opmerking: - x1 en x2 zijn oplossingen van je veelterm, wanneer je dus 'x' in je veelterm vervangt door een gevonden oplossing, hoort de uitkomst 0 te worden, is dit niet het geval, dan heb je waarschijnlijk een fout gemaakt. 
                      - de oplossingen van een veelterm noemt men ook wel de wortels van een veelterm

    5. Veeltermen van een hogere graad kan men eventueel oplossen (als het géén merkwaardig product is) door eerst de regel van horner toe te passen (totdat je een tweedegraadsvergelijking krijgt) en dan de discriminant toe te passen.

    TIP: overloop steeds de volgdende vragen om fouten te vermijden:
    1. Is de veelterm herleid op 0 ?
    2. Welke graad heeft de veelterm?
    3. Is er een GF ?
    4. Is het een merkwaardig product?
    5. Is de veelterm deelbaar door (x + 1) of (x - 1) ?
    6. Kan ik horner toe passen?
    7. Discriminant.

    Dus hoe simpel het berekenen van de discriminant eigenlijk wel niet is, toch zou het je laatste keuze moeten zijn! Dit omdat er veel rekenwerk aan te pas komt waarbij je gemakkelijk 'domme fouten' bij maakt.

    DIT IS EEN BEKNOPTE SAMENVATTING!! Als iemand ze onduidelijk vindt of fouten ontdekt, laat het mij dan weten.

    26-12-2010 om 16:44 geschreven door shermine  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (13 Stemmen)
    Categorie:Getallenleer


    Volgende onderwerpen:

    - Hoe leer je nu het best een toets/examen? + tips

    - Merkwaardige producten

    - de cosinusregel


    Over mijzelf:

    Ik ben een 17 jarig meisje en zit in het 5e middelbaar (modernetalen - wetenschappen), ik krijg 5 u wiskunde. De wiskunde die aan bod komt op mijn blog is zeker niet op het niveau van een 5e middelbaar (dit omdat ik ze zelf nog niet genoeg beheers om uit te leggen). Verder wil ik weer eens de nadruk leggen op het feit dat dit beknopte samenvattingen zijn en best enkel gebruikt worden voor herhaling of verduidelijking.

    Ik hoop jullie met dingen te helpen, en als er vragen zijn mogen jullie altijd reageren op een bericht (ook als de vraag niets met het bericht te maken heeft). Ook opmerkingen zijn altijd welkom!

    Nog veel succes,
    Shermine. xxx


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs