Wetenschappelijk werk
OLVI BOOM 2A10-2A14 :er zit muziek in...
20-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 1 2a14 : een mp3 speler

De mp3 speler :

Door de oortelefoontjes die bij de mp3 speler zitten is over 10 jaar iedereen hardhorend, slechthorend of zogezegd doof. Omdat de oortelefoontjes te dicht bij je trommelvlies zitten, draag je beter een koptelefoon. Een mp3  kan zorgen voor gehoorschade, maar ook voor hartfalen, te hoge bloeddruk en hersenbloeding. Gehoorschade kan leiden tot klachten over verminderend gehoor, oorsuizingen, vervorming van het gehoor.

Groepsleden: Joke, Elien, Tine

 

20-02-2011 om 15:49 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sonar groep 2 2a14
Sonar is een techniek die geluid gebruikt om onder water voorwerpen de detecteren en zichzelf te kunnen navigeren.
Het werkt ongeveer zo: Je stuurt een geluid naar de bodem van de zee of rivier en vangt het signaal terug op.
Doormiddel van de tijd die nodig is om het signaal terug te ontvangen weet je hoe diep het water is.
Ook sommige zee dieren maken gebruik van deze techniek.
Zij gebruiken deze methode om hun prooien te vinden.

groepsleden:  June, Axana en Joris

20-02-2011 om 14:26 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dopler effect groep 2 2a14
Het dopler effect is een verandering van geluid door een snelheidsverschil tussen de zender en ontvanger. In het filmpje wordt dit aangetoond.

Bijlagen:
http://www.youtube.com/watch?v=-t63xYSgmKE   

20-02-2011 om 14:18 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dansende rijstkorrels groep 2 2a14
de foto:

20-02-2011 om 14:12 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 2 2a14 proef dansende rijstkorrels
De proef met de dansende rijstkorrels gaat als volgt, je pakt een glazen kom ,je spant er strak een stukje plasticfolie om en dan zet je de kom waar je ondertussen rijst hebt opgelegd op de boxen, je zet verschillende soorten muziek op en lost de vraagjes op.
vraag 1)De rijst gaat bewegen.
vraag 2 ) Door de bas en golven van de muziek krijg je een effect waardoor de rijst gaat bewegen.
vraag 3)Snellere muziek zoals pop, rap en r&b,... doen het goed. Tragere muziek zoals slows en dergelijke doen het minder goed.
vraag 4)Nee,dat gaat niet.
introductie proefje springerig geluid

20-02-2011 om 14:02 geschreven door Leerling


19-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A14 groep 1: Een Sonar
Een Sonar

Een sonar is een techniek die geluid gebruikt om onder water te navigeren of om voorwerpen te detecteren.
Men luistert naar de weerkatsing, om de afstand van een voorwerp te meten.
De meest gebruikte sonars zien eruit als een waterdichte kniplamp.
Men houdt ze onder water, drukt op een knop en leest de gemeten afstand af.
Walvissen en dolfijnen, gebruiken sonar om jagers en prooien te kunnen vinden.




Groepsleden: Joke, Tine en Elien

19-02-2011 om 14:43 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A14 groep 1: Het Dopler Efect
Het Dopler Efect

In het filmpje zie je dat hoe verderde trein in de tunnel rijd, hoe verder de geluidsgolven uit elkaar zijn.
Als de trein dicht bij is zijn de geluidsgolven dicht bij elkaar, het geluid is dan luider.


Groepsleden: Joke, Tine en Elien

Bijlagen:
http://http://www.youtube.com/watch?v=iN3fO5l4Rww   

19-02-2011 om 14:31 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 5 2A14

De Sonar



De s
onar is een techniek die geluid gebruikt om onder water te navigeren of om andere voorwerpen te detecteren. Sonar voluit geschreven is sound navigation and ranging. In het Nederlands betekent dat, geluid navigatie en variërend. Actieve sonar verstuurt een geluidspuls, die men ook ping noemt, om nadien naar de weerkaatsing ervan te luisteren. Om de afstand tot een object te meten, meet men de tijd die verstrijkt tussen de emissie en de ontvangst van de puls.

Groepsleden: Nathalie, Stephanie, Jamie Lee en Ilse

19-02-2011 om 13:06 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 2 2a14
MP3 ;
Een MP3 is heel leuk, maar jongeren realiseren zich te weinig dat ze hun gehoor ermee kunnen beschadigen.
Bij een overdreven of langdurige blootstelling aan lawaai worden de zintuighaartjes beschadigd.
Ze registreren nog geluiden, maar niet meer zoals het hoort.
Zintuighaartje herstellen zich na dergelijke lichte verstoringen.
Indien die beschadigingen echter geregeld optreden, kan er blijvend letsel optreden waardoor men bepaalde geluiden niet meer hoort.


Groep 2, groepsleden ; June, Joris & Axana


19-02-2011 om 12:58 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 5 2A14

Gevaren van geluid bij MP3-spelers


Overvloedig gebruik van een mp3-speler kan leiden tot blijvende gehoorschade. Vooral wanneer het geluid te hard staat.
Maar niet alleen de mp3-speler is de grote boosdoener, ook op veel fuiven, concerten en festivals staat het geluid veel te hard. Bovendien zijn jongeren gevoeliger voor gehoorschade dan volwassenen.

Het is wettelijk bepaald dat het geluidsvolume maximaal 90 decibel mag bedragen.

Groepsleden: Nathalie, Stephanie, Jamie Lee en Ilse

19-02-2011 om 12:26 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 5 2A14

De geluidsmuur of geluidsbarrière


ImageShack, share photos, pictures, free image hosting, free video hosting, image hosting, video hosting, photo image hosting site, video hosting site

De kegelvormige wolk ontstaat door condensatie van waterdruppeltjes in de zone van lagere druk en temperatuur achter de vleugel

De geluidsbarrière of geluidsmuur is een term uitde luchtvaart. Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht - met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid (dus supersonisch) vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm. Dit kegelvormige golffront wordt bij het passeren waargenomen als een luide knal. Het is dus niet zo dat de knal hoorbaar is op het moment dat een vliegtuig (of ander voorwerp) versnelt tot boven de geluidssnelheid.

Men onderzoekt al jaren of men sneller kan vliegen dan het geluid, maar men vreest dat de druk in het golffront zo groot zou worden als men sneller is dan het geluid. Hierdoor is de benaming geluidsmuur of geluidsbarrière ontstaan.

Groepsleden: Nathalie, Stephanie, Jamie Lee en Ilse

Bijlagen:
http://http://www.youtube.com/watch?v=-d9A2oq1N38   

19-02-2011 om 00:00 geschreven door Leerling


18-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A10 ; Groep 3 (Blogpost : Gevaren bij muziek )
Bij een Mp3 kan je al van 90 tot 120 Db gehoorschade oplopen.
Bij een Ipod is dat 130 Db.
Door een uur naar een Mp3 te luisteren op een hoog luisterniveau kan je al schade oplopen.
Bij sommige jongeren die teveel luisteren naar Mp3 , krijgen een gepiep in de oren.
Sommige jongeren konden de piep niet meer aan , en pleegden zelfmoord.

Groep 3 : Jari , Sabil , Joran.


Bijlagen:
http://www.youtube.com/watch?v=CdQidlnSais&playnext=1&list=PL9C1BF3CC437E0AF4   

18-02-2011 om 21:58 geschreven door Leerling


17-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 1 2A14
we deden vandaag:

1.de proef met het bakblik
              - we leerden hoe dikker de rekker hoe lager de klank/toon
              - we leerden ook gitaar/piano spelen op een bakblik (au claire de la lune)
2. we verdeelden de extra blog posten

groepsleden: Tine, Elien, Joke

17-02-2011 om 18:12 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 2 2A14
 De geluidsmuur.
Een geluidsmuur is een term uit de luchtvaart.
Dit wilt zeggen dat een vliegtuig gelijk met de geluidssnelheid vliegt.
En als het vliegtuig sneller als het geluid vliegt dan krijgt men een golf die kegel vormig is.
Dit wordt waargenomen door de mens als luide knal.Maar die is niet hoorbaar.
Als je het eens wil bekijken kan je altijd even op de eerst  link klikken.

http://www.youtube.com/watch?v=v8zP5s9vdX0

Ben je toch meer voor het creatieve gedeelte kan je nog even dit proefje doen zie link 2.

http://www.youtube.com/watch?v=RvcVFRi_oKw



Groep 2 groepsleden: June,Axana&Joris                                                          

17-02-2011 om 17:43 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A14 groep 6

Vandaag hebben we geluid kunnen voortbrengen, maar met een beperkte lengte.
De geluidsgolven worden door het touw van het ene naar het andere bekertje doorgestuurd.
Maar kan niet oneindig ver vanwegen de lucht rond het touwtje.

groepsleden Mathijs,Yannick,Jarne en Jef.


17-02-2011 om 10:03 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 3 2a14

Wat hebben we vandaag gedaan :    -Hinderlijke en gevaarlijke geluiden blz. 71.

                                                              -OV2 Wat is toonhoogte, we maken geluiden blz.72.

Iemand die met een boormachine werkt kan gehoorschade opleveren.

Toonhoogte of geluiden worden veroorzaakt door trillingen. Als de geluidsbron weinig trillingen per seconde maakt, hoorje een lage klank.

 Groepsleden:  Borghys Steven, Bjorn Fyaerts, Vincenth Mertens, Loy De Smedt
                                              
     

17-02-2011 om 10:01 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep 5 2A14

De datum van vandaag is 17-02-’11,

 

Tijdens de les hebben we:

 

  • Pagina 66-67 verder afgewerkt

 

  • Besproken wie wat gaat doen tegen volgende les

 

  • Een materiaallijst opgesteld

 

Groepsleden: Nathalie, Stephanie, Jamie Lee en Ilse

 

17-02-2011 om 10:00 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2a14 groep 2
-Vandaag hebben we het vooronderzoek op pagina 66 en 67 afgewerkt.
-We hebben ook de proef met het bekertje en het touw afgewerkt(de geluidsgolven planten zich voort door de draad).
-we hebben geleerd welk effect zachte of luide muziek op jou heeft(zachte muziek maakt je rustig,luide muziek geeft je zin om te dansen,maar je gehoor kan eraan stuk gaan) ,wat level day evening night is(een maat om de geluidsbelasting door omgevingslawaai uit te drukken), waarom walvissen geluiden maken(om met elkaar te communiceren),...

groepsleden; Axana,June en Joris

17-02-2011 om 09:57 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 4 , 2A14
Vandaag heben we verder gewerkt aan onze oefeningen in onze boek van geluid (er zit  muziek in ) .
We hebben Proef a gemaakt : we maken geluiden . Daarvoor hadden we nodig : een bakblik , balpennen , elastiekjes van verschillende dikte en lengte . Daarna hebben we de taken verdeeld i.v.m de weblog .

Groepsleden : Amy , Moon en Jochim

17-02-2011 om 09:52 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groep 3 2a14

Wat hebben we vandaag gedaan :    -Hinderlijke en gevaarlijke geluiden blz. 71.

                                                              -OV2 Wat is toonhoogte, we maken geluiden blz.72.

 Groepsleden:  Borghys Steven, Bjorn Fyaerts, Vincenth Mertens, Loy De Smedt
                                              
     

17-02-2011 om 09:50 geschreven door Leerling




Archief
  • 2A10 groep7 gehoorschaden door mp3
  • 2A10 groep 7 geluidsmuur
  • groep 4 2a10 de MP3
  • 2a14 groep 3
  • groep 3 2a14
  • 2A14 groep 1
  • dopplereffect groep 4 2A14
  • sonar groep 4 2A14
  • 2a10 groep 1
  • 2A14 groep 6: Technopolis
  • Groep 5 dopplereffect
  • Groep 5 sonar
  • groep 6 2A14: mp3
  • 2A10 groep 7: Technopolis
  • groep 3 2a14
  • groep 6 2A14 sonic boom
  • Groep 3 2a14
  • Technopolis: 2A10 Groep 4
  • 2A14 groep 1
  • De MP3: 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 2 "Leg je oor te luisteren"
  • 2A10 groep 2 "doppler effect"
  • 2a10 groep 4 SONAR
  • 2A10 groep 2 "MP3-Gevaar"
  • 2A10 groep 2 'Gehoorschade'
  • 2A14 groep 1
  • 2A10 groep 3
  • De dansende Rijstkorrels. Groep 5 2A10
  • Blogpost over Doppler-Effect
  • groep4 , 2a14
  • Dopler effect
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • groep 6 2A14
  • sonar groep 7 2A10
  • Doplor groep 7 2A10
  • 2A10 Groep 4: De geluidsmuur
  • groep 4 2a10 Het doplereffect
  • groep 4 2a10
  • De geluidsmuur 2a10 groep 3
  • 2A10 : groep 3 ( dagboekpost )
  • 2A10 GROEP 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep 6
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep2 'De sonar'
  • 2A10 groep2 'dansende rijstkorrels"
  • groep 6 2A14
  • 2A10 groep 3
  • Groep 5 2A14
  • Dagboekpost , 2A14 groep 4 .
  • 2a14 groep 1
  • groep3 2a14
  • 2a14 , groep 4 . de geluidsmuur
  • dagboekpost groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : doppler-effect )
  • Groep 2 2a14
  • 2A10 : Groep 3
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 GROEP 6.
  • 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 6: Dansende Rijstkorrels.
  • 2a10 groep 1
  • 2A10 groep 2
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 6
  • groep 1 2a14
  • groep3 2a14
  • 2a14 , goep 4
  • Groep 2 2A14 dagboekpost
  • Groep 5 2A14
  • groep 1 2a14 : de dansende rijstkorrels
  • Groep 4 , 2A14 .
  • Groep 4 , 2A14 .
  • groep 1 2a14 : een mp3 speler
  • sonar groep 2 2a14
  • dopler effect groep 2 2a14
  • dansende rijstkorrels groep 2 2a14
  • groep 2 2a14 proef dansende rijstkorrels
  • 2A14 groep 1: Een Sonar
  • 2A14 groep 1: Het Dopler Efect
  • Groep 5 2A14
  • Groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : Gevaren bij muziek )
  • groep 1 2A14
  • Groep 2 2A14
  • 2A14 groep 6
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 2
  • groep 4 , 2A14
  • groep 3 2a14
  • 2A10 Groep5
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 Groep 2: geluidsmuur
  • 2A10 GROEP 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 6: geluidsmuur.
  • 2A10 groep 5
  • 2A10 groep 1
  • 2A10 Groep 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 1
  • groep3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 6 2a14
  • 2A14 groep 1
  • Groep 2 2A14
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 2 2a14 dagboekpost
  • 2A14 groep 1
  • groep 4, 2a14 dagboek
  • Welkom op jullie eigen wetenschappelijke blog...
  • 2A19 groep 8

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs