We hebben vandaag in de les WO geleerd over magneten. Kan ik ook een magneet zijn dat was de eerste proef daar moesten we een koperdraad aan een peperklip vastmaken en aan de andere kant ook dan moest je dat aansluiten aan een schroevendraaier en dan aan een 4,5 volt batterij.Dan werd het een magneet.Het magnetisch veld. Daar moesten we een magneet tegen een doos ijzervijlsel bewegen het ijzervijlsel maakte dan cirkels.Magneten trekken voorwerpen aan uit ferromagnetische metalen.Dit zijn ijzer,nikkel,kobalt en gadolinium. Het noorden kwijt je moest 30 keer met een naald tegen een magneet doen maar je moest ze altijd terug omhoog doen.Dan moest je de naald in de gleuf van de kurk leggen en legde je ze in het water.De kurk met de naald wees naar het noorden.Kan een magneet alles aantrekken je moest een paar voorwerpen testen of ze magnetisch waren of niet. Werkt een magneet door water.Dan moest je een voorwerp in een glazen potje leggen en dan met de magneet eronder wrijven en als het voorwerp bewoog was het magnetisch.
Vandaag hebben we geleerd over magneten die ook magnetisch zijn in het water ook over het magneten trekken dingen aan die zijn ge maakt van ferromagnetisch😀😀
Elektriciteit word gemaakt door wrijving. 3 dagen geleden hebben we allemaal proefjes gedaan o.a : elektromagneet
dat is de proef dat een schroevendraaier een magneet wordt. IK ga het proefje nu uitleggen . je hebt een grote paterei nodig en twee draadjes die elektriciteit draadjes doe je in twee .En dan moet je een stukje plastic omhulsel eraf doen. nu ga je het eerst stukje van het draadje aan de + kant en een draadje aan de - kant dan doe je een draadje dat je aan de + of de - kant hebt bevestigd rond het ijzeren uitstekeltje en een draadje doe ja aan het CHUPKE dan moet het lichte gaan branden . Dat was een van onze oefenignen. maar we hebben nog veel anderen leuke proefjes gedaan. ;-) ALEC
VOOR JUF EVELIEN OF DIE'N PROFESSOR PANTOFEL HAHAHAHAHHA
We hebben geleert over hefbomen, katrollen en tandwielen. We hebben ook een katrol gemaakt met 2kapstokken,een zakje rijst en één stuk touw. Na de laatste speeltijd hebben we een katrol proberen te maken maar hij is nog niet af. De namiddag was soms tof en soms saai maar het meeste deel was tof.
Vandaag hebben we in de klas met elektriciteit gewerkt. We hebben verschillende proefjes gedaan die we erna op een blad papier moesten zetten. Met cijfers en kleurtjes(blauw en rood) hebben we groepjes gemaakt om deze proefjes te doen. Ik zat met Alec en Jarno in de groepen we hebben ons best gedaan maar ik moet wel toegeven... niet alle proefjes zijn gelukt. Tenslotte vond ik het vandaag echt leuk
We hebben maandag 24 maart geleerd over elektriciteit. Hoe komt het dat je haren omhoog vliegen als je met de ballon over je haren wrijft? Of hoe komt het dat de peper tegen het deksel plakt als je 30 seconden met een bol wol over het deksel wrijft? Dat komt allemaal door de elektriciteit. Elektriciteit ontstaat door te wrijven op iets, maar niet alleen daardoor, nee om elektriciteit te krijgen moet het een gesloten kring zijn. We hebben ook geleerd dat je allerlei draden aan elkaar vast moet maken, om een lampje te laten branden. Met hele kleine dagdagelijkse spulletjes kan je dus elektriciteit krijgen. Metaal is een goede geleider. Bv. als een een folieballetje metaal raakt stroomt er elektriciteit uit de batterij en gaat het lampje branden. Ik vond de proef waarbij de schroevendraaier magnetisch werd het leukste want ik heb er veel over bijgeleerd. De andere groepen waren natuurlijk ook heel leuk dus kort samengevat het was een leuke en leerrijke namiddag.
Een hefboom heeft een lange arm een korte arm en een steunpunt. Maan de lange arm trek of duw je. De korte arm steek je onder het verfdeksel, spijker, . het steunpunt noemt men ook wel het draaipunt dat zet je onder de plank, metaale stok, . Een hefboom kan je gebruiken om een kast op te tillen, Er zijn honderden hefbomen zoals een deur een kruiwagen een vislijn een wip enz. Emma Theunis
Maandag hebben we verschillende experimenten uitgetest in de klas, en daar ga ik wat meer over vertellen.
een van de experimenten was " dansende peper " En dat ging als volgt : we kregen een doosje met allemaal peper en zout in, het was niet veel maar wel voldoende voor wat we gingen uittesten. We pakten een bol wol, en wreven ermee op het deksel van het potje waar het zout en de peper. Toen we erover wreven, kwam de peper omhoog. Maar dan was de vraag ' hoe kan dat? '
Als je met de bol wol over het deksel wrijft, springen er deeltjes over van de wol op het deksel. Deze extra deeltjes veroorzaken een ophoping van statische elektriciteit. De statische elektriciteit trekt aan de peper, de peper is zo licht dat de statische elektriciteit op het deksel sterk genoeg is om op te tillen.
Met een hefboom kun je zware dingen makkelijker optillen. Een hefboom bestaat uit drie delen: Het steunpunt De last De macht
Er zijn twee soorten katrollen ik noem ze even op: Een enkelvoudige katrol En een meervoudige katrol Nu zal ik jullie wat meer vertellen over katrollen. Het is pas een meervoudige katrol vanaf 2 katrollen. Per katrol gaat er de helft van het gewicht af.
Tandwielen zorgen voor de overbrenging van kracht en beweging. Als de tandwielen tegen elkaar zich voortbewegen noemt men dat directe overbrenging. Bij indirecte overbrenging zoals bij een fiets zit er een ketting of iets anders tussen dat de beweging overbrengt. Je begint altijd met een aandrijfwiel en alle andere tandwielen zijn volgwielen. als bijvoorbeeld een tandwiel met de klok mee draait dan draait het volgende tandwiel tegen de klok in.
Maandag hebben we allemaal proefjes gedaan met elektriciteit.
Het was redelijk leuk maar de magneet dinges is mislukt👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎 Voorderest is alles gelukt. Er is ook een professor langs gewest hij praate Duits. Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag
vandaag hebben we geleerd hoe elektriciteit werkt, dat was heel leuk
we moesten proefjes maken over elektriciteit soms lukte niet maar meestal wel. een proefje was dat we een lampje moesten laten branden dat moest met een
stroomkring een stroomkring is bijvoorbeeld van een batterij de batterij is verbonden met een draadje naar de lamp en de lamp is dan terug verbonden met een draadje
naar de batterij zo werk een stroomkring maar als je stroomkring onderbroken is dan zal de lamp niet branden dat hadden we geleerd
We hebben vandaag geleerd over elektriciteit. We hebben een stroomkring gemaakt voor een lamp. En je moest een ballon over je hoofd wrijven om statisch elektriciteit waardoor je haren omhoog gingen staan.
We hebben van een schroevendraaier een magneet gemaakt. En ik heb geleerd dat er voor een lamp te laten branden een stroomkring nodig is, dat is een draad van het lampje naar de batterij en terug.
We hebben vandaag geleerd over hefbomen, katrollen en tandwielen.
We hebben 2 soorten hefbomen gezien, een koevoet en een hamer om spijkers die in een plank zaten eruit te halen.
Een hefboom heeft altijd een steunpunt, een macht en een last.
We hebben ook 2 verschillende soorten katrollen gezien de enkelvoudige en de meervoudige. De katrol verandert de richting waarin je de kracht uitoefent. Als je 2 katrollen gebruikt weegt een zak van 60 kg nog maar 30 kg, de helft dus.
En als laatste nog de tandwielen, die zorgen voor de overbrenging van beweging en kracht. Een reeks tandwielen begint altijd met een aandrijfwiel dat gevolgd word door een heleboel volgwielen.
Je hebt 2 soorten tandwielen, de directe overbrenging en de indirecte overbrenging. Het verschil is bij de directe overbrenging zitten de tandwielen tegen elkaar en bij de indirecte overbrenging zit er een ketting tussen.
Zo juf Evelien hier ben ik weer met mijn 2 de e-mailtje over tandwielen en hefbomen.
Hier weer een korte samenvatting.
We moesten wat vraagjes oplossen in onze boek hier noem ik wat hefbomen op:
Kruiwagen Wip Koevoet Tang
Toen moest je op de plank gaan staan en hoe dichter het ronde houten dingetje hoe makkelijker dat we je konden optillen. Het heeft altijd een: Middelpunt Macht Last Meer kan ik hierover eigenlijk niet vertellen!
Tandwielen!
Hoe meer tandwielen hoe gemakkelijker je het kan optillen . Als het ene tandwiel met de klok meedraait dan draait het andere ernaast tegen de klok in enzovoort!
En daarna hebben we nog zelf tandwielen gemaakt maar dat is nu nog niet helemaal af daar moeten we nog aan voortwerken. dan vind ik ook best wel leuk
We moesten jou vertellen wat er gebeurd was met de proefjes van de elektriciteit in een e-mailtje. Hier een korte samenvatting:
we moesten een aantal proefjes doen met elektriciteit:
Een schroevendraaier magnetisch maken. Een lampje laten branden met allemaal van die kabeltjes. En een proefje met ballonnen en peper.
Een schroevendraaier magnetisch maken:
Dan moest je met een bepaalde kabel het er rond draaien. Dan moest je een 2de kabel pakken en dan moest je dat met een batterij vastmaken. En als je dan met je schroevendraaier een paperclip aanraakt was het magnetisch.
dat vond ik best wel leuk
een lampje laten branden met kabeltjes:
Dan moest je 3 kabeltjes hebben en dan moest je die vastmaken aan de batterij. Dan had je nog pruts werk om dat 3de kabeltje uit elkaar te trekken.Uiteindelijk was het me gelukt En dan moest je een kabeltje rond het lampje doen en het andere op dat dopje. Toen sprong het lampje aan dat vond ik best wel cool.
Proefje met ballonnen en peper:
Je moest een ballon opblazen. Dan moest je hem over je haar wrijven en als je de ballon dan omhoog hield dan gingen je haren recht omhoog staan. Als ik thuis kwam stond mijn haar noch steeds recht omhoog!Mijn mama keek maar wat raar.
Peper : Je had een plastic potje met peper.Je moest een halve minuut lang daar met wol over wrijven. Als je dan klaar was sprong de peper in het potje tegen de bovenkant van het doorschijnend dekseltje. Toen je dan klaar was moest je er een splitpen over doen en ging het terug langzaam naar beneden.
Zo, juf Evelien dit was mijn e-mailtje er volgt er nog 1 van de tandwielen