Vandaag hebben we in de klas met elektriciteit gewerkt. We hebben verschillende proefjes gedaan die we erna op een blad papier moesten zetten. Met cijfers en kleurtjes(blauw en rood) hebben we groepjes gemaakt om deze proefjes te doen. Ik zat met Alec en Jarno in de groepen we hebben ons best gedaan maar ik moet wel toegeven... niet alle proefjes zijn gelukt. Tenslotte vond ik het vandaag echt leuk
We hebben maandag 24 maart geleerd over elektriciteit. Hoe komt het dat je haren omhoog vliegen als je met de ballon over je haren wrijft? Of hoe komt het dat de peper tegen het deksel plakt als je 30 seconden met een bol wol over het deksel wrijft? Dat komt allemaal door de elektriciteit. Elektriciteit ontstaat door te wrijven op iets, maar niet alleen daardoor, nee om elektriciteit te krijgen moet het een gesloten kring zijn. We hebben ook geleerd dat je allerlei draden aan elkaar vast moet maken, om een lampje te laten branden. Met hele kleine dagdagelijkse spulletjes kan je dus elektriciteit krijgen. Metaal is een goede geleider. Bv. als een een folieballetje metaal raakt stroomt er elektriciteit uit de batterij en gaat het lampje branden. Ik vond de proef waarbij de schroevendraaier magnetisch werd het leukste want ik heb er veel over bijgeleerd. De andere groepen waren natuurlijk ook heel leuk dus kort samengevat het was een leuke en leerrijke namiddag.
Een hefboom heeft een lange arm een korte arm en een steunpunt. Maan de lange arm trek of duw je. De korte arm steek je onder het verfdeksel, spijker, . het steunpunt noemt men ook wel het draaipunt dat zet je onder de plank, metaale stok, . Een hefboom kan je gebruiken om een kast op te tillen, Er zijn honderden hefbomen zoals een deur een kruiwagen een vislijn een wip enz. Emma Theunis
Maandag hebben we verschillende experimenten uitgetest in de klas, en daar ga ik wat meer over vertellen.
een van de experimenten was " dansende peper " En dat ging als volgt : we kregen een doosje met allemaal peper en zout in, het was niet veel maar wel voldoende voor wat we gingen uittesten. We pakten een bol wol, en wreven ermee op het deksel van het potje waar het zout en de peper. Toen we erover wreven, kwam de peper omhoog. Maar dan was de vraag ' hoe kan dat? '
Als je met de bol wol over het deksel wrijft, springen er deeltjes over van de wol op het deksel. Deze extra deeltjes veroorzaken een ophoping van statische elektriciteit. De statische elektriciteit trekt aan de peper, de peper is zo licht dat de statische elektriciteit op het deksel sterk genoeg is om op te tillen.
Met een hefboom kun je zware dingen makkelijker optillen. Een hefboom bestaat uit drie delen: Het steunpunt De last De macht
Er zijn twee soorten katrollen ik noem ze even op: Een enkelvoudige katrol En een meervoudige katrol Nu zal ik jullie wat meer vertellen over katrollen. Het is pas een meervoudige katrol vanaf 2 katrollen. Per katrol gaat er de helft van het gewicht af.
Tandwielen zorgen voor de overbrenging van kracht en beweging. Als de tandwielen tegen elkaar zich voortbewegen noemt men dat directe overbrenging. Bij indirecte overbrenging zoals bij een fiets zit er een ketting of iets anders tussen dat de beweging overbrengt. Je begint altijd met een aandrijfwiel en alle andere tandwielen zijn volgwielen. als bijvoorbeeld een tandwiel met de klok mee draait dan draait het volgende tandwiel tegen de klok in.
Maandag hebben we allemaal proefjes gedaan met elektriciteit.
Het was redelijk leuk maar de magneet dinges is mislukt👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎 Voorderest is alles gelukt. Er is ook een professor langs gewest hij praate Duits. Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag
vandaag hebben we geleerd hoe elektriciteit werkt, dat was heel leuk
we moesten proefjes maken over elektriciteit soms lukte niet maar meestal wel. een proefje was dat we een lampje moesten laten branden dat moest met een
stroomkring een stroomkring is bijvoorbeeld van een batterij de batterij is verbonden met een draadje naar de lamp en de lamp is dan terug verbonden met een draadje
naar de batterij zo werk een stroomkring maar als je stroomkring onderbroken is dan zal de lamp niet branden dat hadden we geleerd
We hebben vandaag geleerd over elektriciteit. We hebben een stroomkring gemaakt voor een lamp. En je moest een ballon over je hoofd wrijven om statisch elektriciteit waardoor je haren omhoog gingen staan.
We hebben van een schroevendraaier een magneet gemaakt. En ik heb geleerd dat er voor een lamp te laten branden een stroomkring nodig is, dat is een draad van het lampje naar de batterij en terug.
We hebben vandaag geleerd over hefbomen, katrollen en tandwielen.
We hebben 2 soorten hefbomen gezien, een koevoet en een hamer om spijkers die in een plank zaten eruit te halen.
Een hefboom heeft altijd een steunpunt, een macht en een last.
We hebben ook 2 verschillende soorten katrollen gezien de enkelvoudige en de meervoudige. De katrol verandert de richting waarin je de kracht uitoefent. Als je 2 katrollen gebruikt weegt een zak van 60 kg nog maar 30 kg, de helft dus.
En als laatste nog de tandwielen, die zorgen voor de overbrenging van beweging en kracht. Een reeks tandwielen begint altijd met een aandrijfwiel dat gevolgd word door een heleboel volgwielen.
Je hebt 2 soorten tandwielen, de directe overbrenging en de indirecte overbrenging. Het verschil is bij de directe overbrenging zitten de tandwielen tegen elkaar en bij de indirecte overbrenging zit er een ketting tussen.