Maandag hebben we verschillende experimenten uitgetest in de klas, en daar ga ik wat meer over vertellen.
een van de experimenten was " dansende peper " En dat ging als volgt : we kregen een doosje met allemaal peper en zout in, het was niet veel maar wel voldoende voor wat we gingen uittesten. We pakten een bol wol, en wreven ermee op het deksel van het potje waar het zout en de peper. Toen we erover wreven, kwam de peper omhoog. Maar dan was de vraag ' hoe kan dat? '
Als je met de bol wol over het deksel wrijft, springen er deeltjes over van de wol op het deksel. Deze extra deeltjes veroorzaken een ophoping van statische elektriciteit. De statische elektriciteit trekt aan de peper, de peper is zo licht dat de statische elektriciteit op het deksel sterk genoeg is om op te tillen.
Met een hefboom kun je zware dingen makkelijker optillen. Een hefboom bestaat uit drie delen: Het steunpunt De last De macht
Er zijn twee soorten katrollen ik noem ze even op: Een enkelvoudige katrol En een meervoudige katrol Nu zal ik jullie wat meer vertellen over katrollen. Het is pas een meervoudige katrol vanaf 2 katrollen. Per katrol gaat er de helft van het gewicht af.
Tandwielen zorgen voor de overbrenging van kracht en beweging. Als de tandwielen tegen elkaar zich voortbewegen noemt men dat directe overbrenging. Bij indirecte overbrenging zoals bij een fiets zit er een ketting of iets anders tussen dat de beweging overbrengt. Je begint altijd met een aandrijfwiel en alle andere tandwielen zijn volgwielen. als bijvoorbeeld een tandwiel met de klok mee draait dan draait het volgende tandwiel tegen de klok in.
Maandag hebben we allemaal proefjes gedaan met elektriciteit.
Het was redelijk leuk maar de magneet dinges is mislukt👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎 Voorderest is alles gelukt. Er is ook een professor langs gewest hij praate Duits. Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag
vandaag hebben we geleerd hoe elektriciteit werkt, dat was heel leuk
we moesten proefjes maken over elektriciteit soms lukte niet maar meestal wel. een proefje was dat we een lampje moesten laten branden dat moest met een
stroomkring een stroomkring is bijvoorbeeld van een batterij de batterij is verbonden met een draadje naar de lamp en de lamp is dan terug verbonden met een draadje
naar de batterij zo werk een stroomkring maar als je stroomkring onderbroken is dan zal de lamp niet branden dat hadden we geleerd
We hebben vandaag geleerd over elektriciteit. We hebben een stroomkring gemaakt voor een lamp. En je moest een ballon over je hoofd wrijven om statisch elektriciteit waardoor je haren omhoog gingen staan.
We hebben van een schroevendraaier een magneet gemaakt. En ik heb geleerd dat er voor een lamp te laten branden een stroomkring nodig is, dat is een draad van het lampje naar de batterij en terug.
We hebben vandaag geleerd over hefbomen, katrollen en tandwielen.
We hebben 2 soorten hefbomen gezien, een koevoet en een hamer om spijkers die in een plank zaten eruit te halen.
Een hefboom heeft altijd een steunpunt, een macht en een last.
We hebben ook 2 verschillende soorten katrollen gezien de enkelvoudige en de meervoudige. De katrol verandert de richting waarin je de kracht uitoefent. Als je 2 katrollen gebruikt weegt een zak van 60 kg nog maar 30 kg, de helft dus.
En als laatste nog de tandwielen, die zorgen voor de overbrenging van beweging en kracht. Een reeks tandwielen begint altijd met een aandrijfwiel dat gevolgd word door een heleboel volgwielen.
Je hebt 2 soorten tandwielen, de directe overbrenging en de indirecte overbrenging. Het verschil is bij de directe overbrenging zitten de tandwielen tegen elkaar en bij de indirecte overbrenging zit er een ketting tussen.
Zo juf Evelien hier ben ik weer met mijn 2 de e-mailtje over tandwielen en hefbomen.
Hier weer een korte samenvatting.
We moesten wat vraagjes oplossen in onze boek hier noem ik wat hefbomen op:
Kruiwagen Wip Koevoet Tang
Toen moest je op de plank gaan staan en hoe dichter het ronde houten dingetje hoe makkelijker dat we je konden optillen. Het heeft altijd een: Middelpunt Macht Last Meer kan ik hierover eigenlijk niet vertellen!
Tandwielen!
Hoe meer tandwielen hoe gemakkelijker je het kan optillen . Als het ene tandwiel met de klok meedraait dan draait het andere ernaast tegen de klok in enzovoort!
En daarna hebben we nog zelf tandwielen gemaakt maar dat is nu nog niet helemaal af daar moeten we nog aan voortwerken. dan vind ik ook best wel leuk
We moesten jou vertellen wat er gebeurd was met de proefjes van de elektriciteit in een e-mailtje. Hier een korte samenvatting:
we moesten een aantal proefjes doen met elektriciteit:
Een schroevendraaier magnetisch maken. Een lampje laten branden met allemaal van die kabeltjes. En een proefje met ballonnen en peper.
Een schroevendraaier magnetisch maken:
Dan moest je met een bepaalde kabel het er rond draaien. Dan moest je een 2de kabel pakken en dan moest je dat met een batterij vastmaken. En als je dan met je schroevendraaier een paperclip aanraakt was het magnetisch.
dat vond ik best wel leuk
een lampje laten branden met kabeltjes:
Dan moest je 3 kabeltjes hebben en dan moest je die vastmaken aan de batterij. Dan had je nog pruts werk om dat 3de kabeltje uit elkaar te trekken.Uiteindelijk was het me gelukt En dan moest je een kabeltje rond het lampje doen en het andere op dat dopje. Toen sprong het lampje aan dat vond ik best wel cool.
Proefje met ballonnen en peper:
Je moest een ballon opblazen. Dan moest je hem over je haar wrijven en als je de ballon dan omhoog hield dan gingen je haren recht omhoog staan. Als ik thuis kwam stond mijn haar noch steeds recht omhoog!Mijn mama keek maar wat raar.
Peper : Je had een plastic potje met peper.Je moest een halve minuut lang daar met wol over wrijven. Als je dan klaar was sprong de peper in het potje tegen de bovenkant van het doorschijnend dekseltje. Toen je dan klaar was moest je er een splitpen over doen en ging het terug langzaam naar beneden.
Zo, juf Evelien dit was mijn e-mailtje er volgt er nog 1 van de tandwielen