Westveld
Inhoud blog
  • Vinkenlaan
  • Sociale woningen
  • Toponiemen op het Westveld
  • Georges Maenhout
  • Zuster Cecile

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Zoeken in blog


    Geschiedenis van het Westveld
    31-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustaaf Niklaas Jozef De Ridder, ontwerper eerste spoorlijn Antwerpen-Gent
    Gustaaf Niklaas Jozef De Ridder zal de eerste spoorweg doorheen het Westveld ontwerpen en aanleggen. Hierna zijn verhaal.
    Gustaaf De Ridder werd op 31 mei 1795 te Brussel geboren en overleed te Le Mée (arrondissement Melun, departement Seine-et-Marne) op 27 mei 1862.

    In 1812, hij was toen amper 17 jaar oud, werd hij opzichter bij de Franse militaire genie. Hij had dus duidelijk een technische aanleg. Van 1814 tot 1817 was hij verbonden aan de Dienst Bruggen en Wegen te Brussel. Tijdens het Hollandse bewind behoorde hij tot het Korps van de Waterstaat.
    Bij koninklijk besluit van 14 augustus 1831 werd hij ter beschikking gesteld van de inspecteur van Bruggen en Wegen, Theodor Teichmann[1]. Op 6 maart 1834 werd hij koninklijk commissaris bij de Kamers om het spoorwegproject van Charles Rogier te onderbouwen en uit te werken[2]. Tussen 1835 en 1837 werd hij belast met de verdere uitbouw van het spoorwegnet[3]. Hij had immers van zeer dichtbij de aanleg van de eerste spoorlijn op het Europese vasteland in 1835 meegemaakt. Hij werd achtereenvolgens hoofdingenieur bij Bruggen en Wegen en directeur van de spoorwegen.

    Tussen 1841 en 1847 realiseert hij de spoorlijn Antwerpen-Gent doorheen het Waasland; eerst in eigen beheer, maar daarna als directeur-beheerder en voornaamste aandeelhouder van de naamloze vennootschap
    Compagnie de Chemin de Fer d’Anvers à Gand, par Saint Nicolas et Lokeren. De privéuitbating was in 1845 overgedragen aan deze vennootschap die ook nog Société du Pays de Waes genoemd. In de volksmond werd de maatschappij trouwens pietje Waes genoemd[1]. De maatschappij werd opgericht door twee aktes, beiden verleden voor notaris Annez te Brussel. Dit gebeurde op 26 februari 1845 en 22 maart 1845. Notaris Annez zal trouwens de huisnotaris van de maatschappij worden en optreden in het geschil tussen de spoorwegmaatschappij en Charlotte de Villers d’Olgrand, maar hierover verder meer.
    Op 12 oktober 1846 neemt De Ridder ontslag als hoofdingenieur bij Bruggen en Wegen.
    Voorts ontwikkelde hij locomotieven[2] en ander spoorwegmateriaal dat alleen op deze lijn kon worden ingezet. Concurrentie van de staatsspoorwegen was op die manier uitgesloten, maar het betekende eveneens dat hij met zijn spoorwegmateriaal niet op het spoorwegnet van de staat kon komen.

    De Ridder zal op 20 augustus 1846 voor het gerecht verschijnen.
    Aanleiding was een ongeval bij het graven van een spoorwegtunnel te Kumtich. Hij was daar de verantwoordelijke ingenieur. Er werd hem aangewreven niet de benodigde materialen te hebben gebruikt. Op 28 augustus 1846 wordt hij hier voor vrijgesproken[3].



    [1] H. Coppejans-Desmedt, Het Land van Waas in de XIXde eeuw. Van “autarkische” regio naar geïntegreerd Belgisch gewest.

    [2] Een locomotief die destijds op deze lijn werd gebruikt is te bewonderen in het spoorwegmuseum in het station Brussel-Noord. (http://users.telenet.be/pk/lijnen)

    [3] De tunnel van Kumtich was de eerste spoorwegtunnel in België en had een lengte van 925 meter. Het ging om een tunnel met twee kokers waarvan een bij het graven op 21 januari 1845 instortte. Slechts een koker werd verder gebruikt. Deze bottle neck werd door middel van een omleidingspoor van 3 kilometer weggewerkt in 1931. In 1957 werd ook de resterende koker buiten werking gesteld. (http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#36; Wikipedia)



    [1] Jean Théodore Frédéric Teichmann, geboren te Venlo op 3 augustus 1788 en overleden te Antwerpen op 4 juni 1867. Hij was ingenieur en directeur-generaal van Bruggen en Wegen. Hij werd liberaal volksvertegenwoordiger (1832-1835), katholiek senator (1847-1848) en gouverneur van de provincie Antwerpen. In 1831 was hij minister van binnenlandse zaken ad interim. Hij was gehuwd met Marie-Antoinette Cooppal, de kleindochter van Jan Frans Cooppal die in 1778 te Wetteren de Koninklijke Buskruit-fabriek Cooppal oprichtte. Dit bedrijf werd in de volksmond ’t Poerkot genoemd. Teichmann was reeds tussen 11 oktober 1833 en 3 augustus 1834 gouverneur ad interim van Antwerpen geweest. (Wikipedia; http://inventaris.vioe.be/dibe/relict/84884)

    [2] Charles Rogier beschouwde de spoorwegen als België’s tweede glorie, die het land bij wijze van spreken een materiële grondwet zou schenken. (S. De Schaepdrijver, Taferelen uit het burgerleven, 2002)

    [3] De Ridder had samen met de Brusselaar Pierre Simons de eerste Europese continentale spoorlijn tussen Brussel en Mechelen aangelegd die in mei 1835 in gebruik genomen werd. (H. Coppejans-Desmedt, Het Land van Waas in de XIXde eeuw. Van “autarkische” naar geïntegreerd Belgisch gewest) De Ridder schreef ook samen met Simons het boek Le Chemin de Fer Belge, Receuil des Mémoires et Devis pour l’établissement du chemin de fer d’Anvers et Ostende à Cologne, avec embranchement de Bruxelles et de Gand aux frontières de France (1839). Beiden worden in het boek betiteld als: Ingénieurs-Directeurs, Officiers de l’Ordre civil de Léopold, Chevaliers de l’Ordre Royal de la Légion d’Honneur.




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 19/10-25/10 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 28/10-03/11 2019
  • 08/10-14/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 26/06-02/07 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs