Deze software spoort online haatberichten op - Jotka
Textgain, een spin-offbedrijf van de Universiteit Antwerpen, heeft software ontwikkeld waarmee onder meer haatberichten kunnen
worden gedetecteerd, bijvoorbeeld ook die van terroristen zoals IS.
Ook marktanalisten kunnen er hun voordeel mee doen.
Textgain onderzoekt grote hoeveelheden berichten op het internet, wat
interessant kan zijn voor marketingdoeleinden. Dat 'I love it!' een
positieve uitspraak is, is vanzelfsprekend. Maar het programma kan
ook inschatten dat dat commentaar waarschijnlijk geschreven is door
een vrouw en niet door een man. Ook leeftijd en
persoonlijkheidskenmerken kunnen we aanduiden. Deze informatie is
erg nuttig voor marktanalisten.
Ze zien ook al toepassingen
voor het aanpakken van terroristische haatberichten. Zo wordt
verwezen naar de site Twitter, die in het verleden al
tienduizenden profielen afsloot vanwege een IS-aanhang.
Textgain kan automatisch haatpredikende woorden en
combinaties van woorden opsporen. De software past zichzelf bovendien
voortdurend aan, want het spraakgebruik evolueert steeds. We moeten
deze technologie natuurlijk voorzichtig gebruiken, maar op termijn
zien we mogelijkheden om samen te werken met bijvoorbeeld
veiligheidsdiensten. Met het spin-offbedrijf wordt eraan gewerkt om
licenties te verkopen aan marktanalisten.