deze week (17mei-21mei) is het een heel sportieve week voor onze leerlingen! De sportweek in de Lange Munte te Kortrijk vindt namelijk plaats. Elke morgen worden onze leerlingen gevoerd naar Kortrijk waar hen een uitgebreid programma te wachten staat.
De dagen zijn telkens heel afwisselend. Sportactiviteiten worden afgewisseld met vrij spel buiten of een lesuurtje in het aangewezen klaslokaal. De leerlingen maakten deze week reeds kennis met baseball, circustechnieken, trampoline, klimmen, touwen slingeren,... Iedereen vindt het alvast heel plezant en sommige leerlingen kunnen zich helemaal uitleven in het sporten. Altijd leuk om te zien!
Telkens is er een pauze voorzien van 12u00-13u00 waar de leerlingen hun boterhammetjes kunnen opeten en daarna wat buiten spelen. Gelukkig is de zon deze week dus van de partij. Tussen de sportactiviteiten door zijn er ook korte drank- en eetpauzes voorzien. Gelukkig maar, want wat hebben ze honger na het sporten!
Iedereen doet heel hard zijn best en gaat er volledig voor. Ook de juf en meester hebben zich deze week al eens gewaagd aan het spelen met een diabolo of bordjes draaien op een stokje. Aangezien dit geen echt succes was, hebben we besloten om toch maar juf en meester te blijven van ons vierde leerjaar.
Bij deze danken wij de ouders die instaan voor het vervoer 's morgens en/of 's avonds.
op donderdag 18 maart gingen wij met het derde en vierde leerjaar naar de sporthal van Deerlijk. Daar vond 'Alles met de bal' plaats. De leerlingen maakten kennis met allerlei sporten en bezigheden en dit natuurlijk allemaal met een bal! Er werd gewerkt met kleine ballen, grote ballen,...
De leerlingen werden bij aankomst verdeeld in groepen. Eerst vond er een gezamenlijke opwarming plaats waarna de leerlingen aan het werk mochten. Er waren als het ware drie rondes. In de eerste ronde maakten onze leerlingen kennis met o.a. voetbal, netbal, basketbal,... In de tweede ronde kwamen tal van kleine spelletjes aan bod: badminton met een speciale bal, balletjes omhoog werpen en terug opvangen, ... In de laatste ronde was het pas echt plezierig voor de leerlingen. Ze mochten elkaar aantikken met een wel erg grote bal (zie foto's).
Deze sportactiviteit vond iedereen heel geslaagd en we keerden met blije gezichten terug naar school. Dank aan SVS (Stichting Vlaamse Schoolsport) die deze namiddag organiseerde. Dit was een goeie voorbereiding op de sportweek in mei... Blijf sporten zouden we zeggen
Proficiat aan de 10 deelnemers uit onze klas. Woensdagnamiddag 10 maart 2010 namen zij deel aan het trefbaltornooi te Harelbeke. Aan dit tornooi namen alle Harelbeekse scholen deel. Het team van onze klas eindigde als eerste van de 18 ploegen! Het won maar liefst al zijn matchen, wat een prestatie! We kenden echter wel een moeizame start, maar met aanmoediging van juf Eliane herpakten we ons vlug (gelukkig maar...)!
We kregen een beker waar iedereen trots op is. Deze staat nu in onze klas.
Nog eens proficiat aan de 10 sportievelingen: Tatiana, Vic, Arjen, Dries, Olivier, Alex, Michiel, Michelle, Dylan en Merouan.
Tijdens de lessen wereldoriëntatie maakten onze leerlingen kennis met het thema Vrije tijd = drukke tijd. Door het invullen van een enquête beseften de leerlingen dat vrije tijd toch iets zeldzaam is Binnen dit thema stond het beoordelen van een speeltuin ook centraal. Daarom trokken we in groepjes naar de speelplaats om de speeltuigen te bekijken. Terug in klas mocht ieder groepje zijn bevindingen vertellen. We besloten dat we best tevreden mogen zijn met onze speeltuigen!
Tenslotte mochten de leerlingen ook een eigen reisuitstap plannen binnen een Vlaamse provincie. Er werd gezocht naar leuke activiteiten en er was voor elk wat wils: cultuur, sport, wandelen, fietsen, Per twee mochten ze uiteindelijk hun reisuitstap voorstellen. Wat kon iedereen het toch goed uitleggen ☺
Op de fotos kunt u enkele van onze reisorganisatoren bewonderen.
Tijdens deze proefjesweek mag er ook wel eens plaats zijn voor ontspanning. Dinsdag leerden de leerlingen werken in 'Paint'. Paint is een tekenprogramma die de leerlingen reeds enkele weken geleden leerden kennen. Toen maakten we samen kennis met alle knoppen en met alle mogelijkheden die er zijn. Wat stonden sommige versteld van wat je daar allemaal mee kan doen!
Dinsdag werd er verder uitleg over gegeven, maar de leerlingen mochten ook zelf eens aan het werk. Ze kregen de opdracht om per twee iets te tekenen. Ze mochten hier kiezen uit: 1) een monster 2) een ruimtevoertuig 3) hun hobby's
Al vlug maakten ze hun keuze en gingen ze aan het werk. Hun fantasie ging de vrije loop en de mogelijkheden met het tekenprogramma Paint werden verder uitgezocht en uitgeprobeerd.
Volgende week werken de leerlingen hier aan verder zodat ze toch een eindresultaat zullen bekomen. Bedoeling is dat ze ook aan elkaar hun werkje kunnen voorstellen: -"Welke knoppen van Paint hebben ze gebruikt om iets te tekenen?" -"Wat ging moeilijk om te tekenen? Kunnen ze elkaar helpen zoeken naar een betere oplossing?" -"Welke knoppen gebruikten ze meestal?" -... Op deze manier leren ze ook nadenken over WAT ze precies getekend hebben. Het proces is hier even belangrijk of het product!
Een tip: het is leuk dat de leerlingen dit ook even thuis mogen proberen. Paint is een programma dat toch op de meeste computers staat. U hebt hiervoor geen internet nodig. U kan het vinden bij Start - (alle) programma's - bureau-accessoires - Paint.
Vrijdag deden we 'hoekenwerk' in klas. Wat houdt dat nu precies in? Wel, alle leerlingen mochten individueel werken in een hoek om op deze manier de leerstof toe te passen op een leuke, educatieve manier.
Met 27 in een klas vraagt het natuurlijk enige organisatie om het hoekenwerk uit te voeren. Er werd als volgt gewerkt: er waren 7 hoeken. De leerlingen mochten elk 25 minuten werken in één hoek en dan werd er doorgeschoven. De rest van de klas die niet in een hoek zat, werkte alle taken af van de voorbije week (werkboek spelling, opstel schrijven,...).
In totaal hadden we 7 hoeken: - bouwhoek: bouwplannen werden nagebouwd met verschillende aanzichten - computerhoek: er werd gewerkt met het programma 'Paint' - creahoek: leerlingen mochten een mandala kleuren - denkhoek: meten en metend rekenen - vraagstukken oplossen - rekenhoek: een spel rond 'breuken' - taalhoek: spel rond verdubbelen en de lettergrepen - puzzelhoek: met blokken een oppervlakte vol leggen
Wat ook nieuw was voor de klas, was het gebruik van de beertjes van Meichenbaum. Deze helpen het kind om gestructureerd, doel- en planmatig te werken. Er zijn vier beertjes die uitleggen wat de leerlingen moeten doen (WAT? HOE? DOEN! CONTROLE!). Zo werd er geen enkel spel uitgelegd, maar lag er bij elk spel (in elke hoek) een fiche waarop de beertjes uitleg gaven over hoe het spel gespeeld moest worden. Een voorbeeld vind je ook bij de foto's.
De leerlingen waren hier heel enthousiast over. Bedoeling is dat we dit in de toekomst dus zeker nog doen. De volgende keer werken de leerlingen dan in een andere hoek zodat ze zeker kennis gemaakt hebben met alle hoekjes.
Ik ben Hanne Dhondt. Ik ben 2de jaars studente lager onderwijs in Tielt. Ik heb een week in het vierde leerjaar gestaan bij meester Filip en juf Troyka.
Samen met de kinderen heb ik het bedrijf Beltrami bezocht. Dit is gelegen in de Politieke Gevangenestraat in Stasegem.
We zijn begonnen met een powerpoint in de refter. Er kwam een vrouw ons uitleg geven over hoe stenen ontgonnen worden en hoeveel tijd daarvoor nodig is. Ze vertelde ook hoe het bedrijf in elkaar zit, hoeveel werknemers er werken,
Daarna trokken we met zn allen richting Beltrami. We hadden allemaal een fluohesje aan zodat we goed zichtbaar waren op de weg. Eenmaal we daar aangekomen waren, kregen we onmiddellijk een hele grote zaag te zien. Die zaagt de grote stenen in stukken.
We hebben het ganse proces gezien van 1 grote steen tot allemaal kleine stenen die passen in onze keuken of badkamer. Eenmaal we het proces gezien hebben, zijn we eens binnen geweest in de showroom. Daar zagen de kinderen dat dit gebruikt wordt in badkamers, woonkamers, keukens,
We kregen ook allemaal een glas cola of water. In de klas hadden we een versje geleerd over Beltrami. Dit hebben de kinderen eens gezegd als bedanking aan de gids. De leerlingen kregen allemaal een stukje steen en een zak met wat informatie en een balpen.
09 november 2009: Bezoek Ieper + Flanders Fields Museum
Hallo,
Vandaag is het 11 november en dit betekent 'Wapenstilstand'. Wij vinden het gepast dat onze leerlingen ook eens stilstaan bij de gebeurtenissen uit de Eerste Wereldoorlog. Wat gebeurde er toen? Wie vocht er tegen wie? Waarom werd er gevochten? Wat gebeurde er in de loopgraven? Allemaal vragen die de leerlingen zich stelden...
Wij hoopten dat onze leerlingen dankzij het bezoek aan de stad Ieper en aan het oorlogsmuseum (Flanders Fields) hier een antwoord op gingen krijgen.
De dag zag er kort als volgt uit: 08u40: Vertrek naar Ieper met auto's. Hierbij danken wij de ouders, grootouders, vrienden,... die de leerlingen vervoerd hebben!
10u00: We werden aan de Lakenhallen te Ieper opgewacht door onze twee gidsen. We kregen eerst een workshop in het Flanders Fields Museum. Deze workshop had als naam 'De kijkkast van Kobe'. De leerlingen zagen een kast met tal van voorwerpen die ons aan de Eerste Wereldoorlog deden herinneren: een clownpakje (verwijzend naar de uniformen van de soldaten), een masker (verwijzend naar de gasmaskers),... De leerlingen mochten hier zelfs een granaat, een geweer, helmen,... vasthouden. Wat vonden ze dit spannend! Na deze uitleg mochten we uiteindelijk ook een kijkje nemen in het museum zelf. We keken naar een film van soldaten in de loograven, zagen materialen die werden gebruikt aan het front,...
12u00: De leerlingen aten hun lekkere boterhammetjes op in het museum.
13u00: We gingen op wandel door de straten van Ieper met een gids. De gids vertelde het verhaal van de kleine Janne. Het kleine meisje overleefde de oorlog en wij mochten haar avontuur herbeleven. Zo gingen we een kijkje nemen naar de gebouwen waar Janne afscheid moest nemen van haar zussen, omdat er op dat gebouw een aanslag werd gepleegd. Het was leuk dat de leerlingen zich in Janne konden inleven! Ook waren de leerlingen verrast van de vele namen die gegrafeerd staan in de Menenpoort. De gids vertelde dat hier elke avond de 'last post' gespeeld wordt.
De griezelige periode van Halloween zit er alweer op! De leerlingen waren op een dag erg geschrokken toen ze zagen dat de hele klas versierd was rond het thema 'Halloween'. Spinnenwebben, spinnen, spoken, lichtjes, slingers,... het was allemaal te bewonderen in ons vierde leerjaar!
Een knutselwerk maken rond Halloween mocht hier dan ook niet ontbreken. Er werd gekozen om een spinnenweb te maken met wol (dank u wel voor de vele wol die werd meegebracht). Het spinnenweb bestond uit een bolletje klei waarin enkele stokken gestoken werden. De bedoeling was dat de leerlingen met hun wol rond deze stokken 'spinden'. In het begin lukte dit niet zo goed omdat de wol vaak van de stokjes gleed. Maar, daar hadden we al vlug een oplossing voor gevonden: de draadjes gingen we tegen elkaar spinnen! Bij vele leerlingen zag ik de glimlach terug en ze maakten hun spinnenweb met veel plezier. Sommige konden er zelfs een drietal maken en dit in de kleuren die ze zelf wilden!
Vorige week kregen de leerlingen de opdracht om alles rond het thema 'Herfst' mee te brengen. We dachten hier aan blaadjes, kastanjes, eikels,... Ik was dan ook heel tevreden dat sommige leerlingen met een hele grote zak naar school kwamen. Wat was hun enthousiasme groot!
Dinsdag begonnen we aan onze herfstdoos. Dit is een (schoen)doos waar we de herfst willen in de kijker plaatsen! Het maken van zo'n doos bestaat uit drie kleine opdrachten: 1) Maken van een herfsttekening voor de binnenkant van onze schoendoos. 2) De buitenkant van de schoendoos versieren met blaadjes uit de natuur. 3) Zorgen voor diertjes, bomen, mos,... in de binnenkant. Dit maken de leerlingen uit het deksel van hun schoendoos.
De leerlingen vinden dit een leuke opdracht en het mag gezegd worden dat iedereen een unieke herfstdoos zal hebben! Altijd leuk om te zien hoeveel creativiteit de kinderen wel hebben! Je staat er soms versteld van!
Op de sfeerbeelden kunt u genieten van de dozen in opmaak...
gisteren brachten we een bezoek aan de beiaard van de Sint-Salvatorkerk te Harelbeke. We werden gebracht door enkele ouders waarvoor onze dank!
Eens aangekomen, werden we opgewacht door de beiaardier. Wat is nu een beiaardier? Wel, een beiaardier of klokkenist bespeelt de beiaard. Dit is een met een klavier bespeelbaar instrument bestaande uit een aantal klokken. De toetsen van het instrument zijn houten stokken die gegroepeerd zijn zoals bij een piano. Deze toetsen worden met de pink bespeeld ofwel met duim en vingers indien er meerdere toetsen tegelijk ingedrukt worden. Er is ook een pedaal en deze wordt met de voeten bespeeld.
Eerst kregen we buiten een korte uitleg van de beiaard en mochten we kijken hoe hoog die er van buitenaf wel uitzag... (sommige hadden nu al schrik om naar boven te gaan). Na deze uitleg mochten we naar binnen. De leerlingen kregen eerst de prachtige Sint-Salvatorkerk te zien en zagen onder andere de orgel. Toen begon het grootste avontuur: met een kleine wenteltrap mochten we uiteindelijk naar de beiaard. Eens boven hingen daar grote klokken (wat vonden ze dat cool!). Wat hadden we bovendien een mooi uitzicht op Harelbeke! De beiaardier toonde een kleine demonstratie van hoe de beiaard wordt bespeeld. Uiteindelijk mochten de leerlingen dit ook even doen. In groepjes mochten ze een klein muziekstukje spelen en dit klonk over Harelbeke. We zijn er nu wel zeker van dat Harelbeke ons vierde leerjaar wel zal kennen !
Wij danken de beiaardier voor de uitleg en de leerlingen vonden het alvast leerrijk!
naar aanleiding van ons bezoek aan de beiaard van de Sint-Salvatorkerk te Harelbeke mocht iedereen de kerk zelf eerst tekenen. Ze kregen elk een stukje van de kerk op papier en de opdracht was om deze verder te tekenen naar eigen creativiteit.
De leerlingen maakten tijdens de knutselles kennis met schilders zoals Georges Seurat en Paul Signac. Ze zagen dat deze werkten met een wel heel speciale techniek: allemaal kleine puntjes die samen (van op een afstand) 1 geheel vormen (=pointillisme). Wat vonden ze dat cool! De leerlingen kregen drie kleuren: rood, geel en blauw. Aan de hand van deze kleuren mocht iedereen kleuren maken door te mengen. Met oorstokjes werden de puntjes op hun tekening geplaatst. De ene had hier al wat meer geduld voor dan de andere !
Op de foto's kunt u zien dat de leerlingen heel druk bezig waren en het indrukwekkend vonden om zelf kleuren te maken!
Gisteren werd er in klas een echte vergadering in de 'raadkamer' georganiseerd. Alle leerlingen waren schepenen en juf Troyka was de burgemeester. De burgemeester zat met een probleem: de stad Harelbeke heeft namelijk niet veel geld meer! Omdat de burgemeester het geld goed wil besteden, moesten de schepenen goeie voorstellen voorleggen.
Elke groep schepenen mocht vooraan komen en elk twee goeie voorstellen uitleggen. De andere schepenen reageerden hier met hun vragen en bedenkingen. We hebben gemerkt dat sommige leerlingen toch een politieke carrière moeten ingaan...
Tenslotte kozen we één voorstel die we toch graag uitgevoerd zullen zien in de stad Harelbeke. We kozen ervoor om een stedelijk zwembad te laten bouwen in Harelbeke. Dit missen we toch in onze stad!
Daarom mogen de leerlingen volgende week een brief schrijven naar de echte burgemeester! Ze zullen goed moeten argumenteren waarom zij een zwembad willen en wat de positieve punten hiervan zijn. Sommige dromen zelfs al van 5 glijbanen en een wildwaterbaan...
Volgende week brengen wij u verder op de hoogte!
Groetjes vanuit het vierde leerjaar en de vele schepenen
Vandaag stond de eerste tekenles op het programma. De leerlingen kregen de opdracht om hun eigen verjaardagskalender te maken.
Iedereen mocht z'n kalender versieren met een leuke foto en de letters van hun naam mochten ze gaan zoeken in tijdschriften. Dat was voor velen al een hele klus...
Bedoeling is dat we de kalender uithangen in klas en op deze manier kan iedereen altijd goed zien wie er jarig is. Een verjaardag moet namelijk gevierd worden, ook in een vierde leerjaar!
Het was voor iedereen een geslaagde tekenles. Als bewijs zijn er de foto's... (en lachen dat ze deden wanneer ik langs kwam met het fototoestel...)
1 september was voor iedereen een speciale dag. Zowel de leerlingen als de leerkrachten hadden een kloppend hartje...
Op de eerste schooldag is het belangrijk dat de leerlingen zich goed voelen in de klas. Vandaar dat wij ervoor gekozen hebben om te starten met kennismakingsspelletjes. Wij leerden de namen kennen en zullen ons best doen om ze alle 27 zo vlug mogelijk te onthouden!
De leerlingen hebben zich zeker niet verveeld, want er stond ook al een les 'turnen' op het programma.
De dag werd leuk afgesloten en dit met de hele school. Iedereen mocht een ballon de hoogte insturen en dit was natuurlijk heel fijn! De leerlingen hopen nu stiekem dat ze vanuit Amerika, Nederland, Frankrijk,... een reactie terug zullen krijgen! Laat ons hopen!
Wij willen zeggen dat de eerste schooldag geslaagd was en dat we al uitkijken naar de volgende dagen!
Het nieuwe schooljaar 2009-2010 komt dichterbij. Uw kind zal straks waarschijnlijk met een kloppend hartje gaan slapen...
Via deze weg willen wij, de leerkrachten van het vierde leerjaar te Stasegem, onze werking eventjes uitleggen:
1) Meester Filip: Geeft telkens in de voormiddag les en staat in voor de vakken 'Wiskunde' en 'Taal'.
2) Juffrouw Troyka (zie foto): Geeft telkens in de namiddag les en staat in voor de vakken 'Wereldoriëntatie, Spelling en de muzische vakken'.
Wij kijken uit naar een boeiend en leuk schooljaar samen met uw kind. Op deze blog zal u tijdens het schooljaar geregeld enkele nieuwtjes uit de klas kunnen lezen. Naast dit zullen er ook sfeerbeelden te zien zijn.