Net voor ik mij opmaak op een nieuw VDK-weekendje volleybal kijk ik nog graag eens terug aan het afscheid van het Europese toneel 2010 door Stijn en zijn vrouwen. De parking van sporthal Bourgoyen in de Mariakerkse Driepikkelstraat was nog maar eens te klein net als twee weken terug voor de halve finale van de Belgische Beker tegen Charleroi. En de vele toeschouwers zullen zich de verplaatsing niet beklaagd hebben. Volleybal een feest! kreeg nog maar eens gestalte in het Gentse. Dat het Italiaanse Yamamay Busto Arsizio een maatje groter is dan VDK was duidelijk. Dat ze werken in een nog professionelere omkadering was geweten. Dat ze over meer lengte, kracht en ervaring beschikten ook. Dat Gent het hen zo moeilijk mogelijk ging maken en op setwinst mikte ook. Dat had ondermeer Lise De Valkeneer in haar voorbeschouwing nog meegegeven. Dat ze daarvoor nog eens alles uit de kast gingen moeten halen eveneens. De Italiaanse ploeg demonstreerde haar meesterschap in het begin van elke set, maar kon niet verhinderen dat onze dames bij vlagen sterk terug kwamen en op het einde van de tweede set, onder impuls van Lise, zelfs de bordjes in evenwicht brachten. Nadat de bezoekers in de derde set hun verdere kwalificatie veilig stelden waren wij zelfs flink op weg naar een onverhoopte tie-break maar daar staken eigen missetjes en vooral de 191 centiemeter lange Barabara Campanari een stokje voor. Het zou voor de toeschouwers nochtans een verdiend extraatje geweest zijn en de sterke prestatie van onze meisjes nog iets sterker in de verf gezet hebben. Enkele open doekjes tijdens de wedstrijd en de staande ovatie erna toonden aan dat er genoten werd op de banken van de Bourgoyen. Het Gentse volleybal leeft meer dan ooit. Gent komt alsmaar duidelijker op de volleybalkaart. En dat is meer dan een proficiat waard, niet alleen voor de trainer en speelsters, maar zeker ook voor de begeleiders en het bestuur. Ook het peloton trouwe sponsors mogen wij niet vergeten maar ik ben er van oveteruigd dat ook zij genoten hebben van de Europese campagne.