Vandaag is het eindelijk zover: de helft zit erop. Ik zit in een ouderwetse Midtripdip. Het idee, dat we nóg een keer zo lang moeten voordat de ouwe thuis komt, is niet echt motiverend. Maar ik stort me op het schilderen (héél veel schilderen) en zal mijn tijd wel doorkomen.
Het klusje dat ik me opgelegd had om te doen: de plinten langs de tegels op de keukenvloer afwerken met een aluminium L-strip, is klaar. Gekit en al! Dat ziet er weer prima uit.
Ik vind het altijd leuk om foto's te ontvangen van lezers. Deze kreeg ik vanmorgen. De twee zusjesslepers rechts (Groen, oranje, wit en blauw) zijn de Alpine en de Summit die aan het wachten zijn in Malta!
De Wereldhavendagen 2013, gehouden op 6, 7 en 8 september, is het grootste maritieme evenement in Nederland. Geïnteresseerden grijpen de kans om een kijkje achter de schermen van het Rotterdamse Havenbedrijf te nemen. Het wordt voor de 36ste keer gehouden en de bezoekers kunnen deelnemen aan scheepsbezichtigingen, demonstraties op het water en presentaties van havenbedrijven. En verder nog genieten van culturele voorstellingen. Vorig jaar werd het evenement bezocht door 400.000 mensen! Dit jaar doet de middenstand in de stad ook een duit in het zakje en kan men in verschillende restaurants genieten van speciale maritieme menu's, krijgt men bij de grote boekenwinkel (vroeger 'Donner', nu Polare) extra korting op tweedehandse maritieme boeken en is er op zaterdag en zondag bij Het Nieuwe Kantoor op het Vasteland van alles te beleven.
Als klap op de vuurpijl gaan bij de tattooshop 'Blue Hawaii Tattoo' en 'Queen of Rings' de zeemanstatoeages in de aanbieding! :D
Ik zie Bas al aankomen met een zinkend schip op zijn borst getatoeëerd!
Hahahaha. Nee, de zeeman voldoet, wat dat betreft, niet aan het stereotype: hij heeft géén tatoeage!
Oefeningen aan boord zijn ervoor, dat in noodsituaties gerichte handelingen gedaan worden. Soms gaat het echter tijdens zo'n oefening mis. Wat moet je dan doen?
Het bloemencorso in Vollenhove is afgelopen zaterdag weer geweest! Het was prachtig! De wagens waren erg mooi en het werd nog een ware strijd om de eerste plaats. Het weer werkte ook mee en de muziekkorpsen tussendoor zorgden voor een vrolijke tint. Aan het eind kwamen we ook nog een stel vrienden van ons tegen! De dag kon niet meer stuk! Jammer dat Bas het weer moest missen!
Heeft u vandaag niets te doen en tijd op in Vlissingen te gaan kijken, bezoek dan Sail de Ruyter!! Een evenement waarbij meer dan 100 schepen, varend als erfgoed, voorbij komen varen!! Er zijn ook Tall Ships, zeilschepen, Marineschepen en werkvaartuigen te bewonderen! Voor het weer hoeft u het niet te laten, vandaag!
Af en toe, als er mobiel bereik is, ontvang ik een SMS-je van de kapitein. Zo ook vandaag! Hij is alleen een ster in het vergeten van woorden. Vaak is dat het woordje 'niet', zodat er rare situaties ontstaan. Nu was er een ander lollig moment met het bericht:
"...ik heb wel te lang gelegen, want mijn protesteert....."
Vlak erachteraan kwam de SMS: "Mijn rug! Niemand anders! ;)"
Gisteren meldde ik, dat de bemanning de benen kon gaan strekken in Port de Bouc, maar dat is niet gebeurd! Vlak voordat ze de haven binnen gingen lopen, werd er een nieuwe bestemming doorgegeven: Marseille zelf!! Dat is natuurlijk géén straf! Daar is veel meer te doen! Vandaag hebben ze het nog behoorlijk druk met allerlei zaken, maar hopelijk kunnen ze vanavond dan eindelijk de wal op!
De bedoeling is om hier tenminste tot vrijdag te blijven liggen. Het leven van de zeeman gaat duidelijk weer over rozen!
Het wordt vandaag aardig weer. De dag is al aan de gang en ik heb al een paneel klaar staan om nog verder in de grondverf gedoopt te worden. Bovendien ben ik ondertussen met een ander schilderij ook al een stuk verder. Zo houd ik me mooi bezig. Het is wel stil in huis. Daarom staat de radio aan! Heerlijk muziek om me heen en ieder uur het nieuws. Zojuist moest ik niezen en het eerste woord wat ik daarna hoorde op de radio was: ....gezondheid. (Hahahaha, lig ik natuurlijk in een deuk! Wordt er toch nog wat geantwoord op het lawaai dat ik maak. Is dit nou een interactieve radio?) Vandaag komt de Summit in de haven Port de Bouc! Dan kan de bemanning daar ook even de benen strekken! Een welverdiend uitje na 3 weken lange uren maken. Eigenlijk is er weinig verschil tussen vroeger aan het roer en tegenwoordig aan het roer: staan en afzien! Alleen nu overdekt!
Eén van de cursussen die de kapitein nog moest doen vlak voor vertrek, was een cursus ECDIS. Dit staat voor het omgaan met de electronische zeekaart en was dezelfde cursus waar hij uit gehaald werd om aan de vórige reis te beginnen. Ditmaal kon hij hem voltooien. Al met al ook nog maar nèt op tijd, want op vrijdag was hij klaar en op woensdag moest hij weg! Pfff. In ieder geval kan hij nu overweg met weer een schermpje . De klus met de FSRU Toscana is nu echt geëindigd en de Fairmount Summit is los. Dit is wat hij op de cursus bij Alphatron zag:
De klus zit er bijna op! Een pak van het hart van de stuurlieden, want manoeuvreren kost veel energie. Hierna gaat de reis naar Port de Bouc, een havenplaats 45 km van Marseille! Hopelijk kunnen ze een auto huren, want Marseille is niet een verkeerde plek om de benen te strekken aan wal! In ieder geval begint er weer een nieuw hoofdstuk voor de Fairmount Summit!
Nog even een mooi plaatje vanuit Malta, waar er nog wat veranderingen aangebracht werden op de FSRU Toscana:
Eindelijk! Een nieuwe computer! Wat duurde dat lang, maar het meeste doet het weer! Alleen de e-mails zijn komen te vervallen. Wat er nog opstaat, zijn de e-mails van 2008 en 716 nieuwe berichten! Daar heb ik nog wel even werk aan. De kapitein is op dit moment nog steeds bij Livorno bezig met de FSRU Toscana. Wel in de afrondende fase, dus het einde is in zicht. Er worden veel uren gemaakt, want de Toscana moet continu op haar plaats gehouden worden door te manoeuvreren!
De reddingsdienst van Livorno is in januari vorig jaar veel in beeld geweest vanwege het ongeluk met de Costa Concordia. Dit passagiersschip kapseisde op 13 januari 2012. Er waren 4252 mensen aan boord en 32 van hun kwamen om.
Het district van de reddingsdienst is zo groot, dat Livorno niet eens in de buurt is. Bas gaat het schip dus ook niet zien.
Zó dicht komen ze niet langs de kust van het eiland Isola del Giglio! Gelukkig!
Vandaag is de nieuwe werkweek weer begonnen. Voor mij betekent dat het gronden van een nieuw schilderspaneel. Altijd een aantal uren werk, want er mogen 5 lagen grond op, tussendoor schuren en telkens drogen. Werk zat.
Voor de zeesleper London is het werk definitief ten einde gekomen: op 26 juni is zij gesloopt! Dat bericht kregen we het afgelopen verlof binnen.
Wat jammer van deze dame en wat jammer voor het werk dat er geleverd is, om de boot zo goed mogelijk af te leveren aan de nieuwe eigenaar. Ik kan in ieder geval wel zeggen, dat ik als laatste vrouw (onder de Nederlandse vlag in ieder geval!) op dit schip heb gelogeerd.
Bas heeft de nieuwe bemanning uitvoerig uitleg gegeven over de apparatuur op de brug, , het navigeren, het slepen en het handelen van het schip en jawel: het KOPIEERAPPARAAT, want daar hadden ze wel heel veel belangstelling voor.....
Gisteren is het tweetal Fairmount Alpine (leading tug) en Fairmount Summit dus vertrokken uit Valletta, Malta. De sleep is een FSRU. De afkorting van Floating Storage Regasification Unit. Een soort drijvende voorraadtank voor vloeibaar gas. Het is de bedoeling om het gevaarte in het veld bij Livorno op ankers te leggen, zodat andere (kleinere) tankers langszij kunnen komen om het gas over te hevelen.
Maandag a.s. zouden ze er al kunnen zijn, maar vanwege allerlei voorbereidingen in het veld hoeven ze er zeker niet voor dinsdag te zijn.
Natuurlijk heb ik een foto op het internet gezocht van de FSRU Toscana:
Onze zeeman zit nu op de Fairmount Summit en vertrekt vandaag vanuit het strategisch gelegen eiland Malta naar de havenstad Livorno. Het is een gedeelte van de sleepreis, waar hij met de Fairmount Alpine naartoe is gevaren (zie terug!). In de achterliggende verloftijd is de sleep, een omgebouwde tanker, van Dubai naar Malta gebracht voor een kleine verbouwing. Het laatste stuk mag Bas dus nog meemaken! Het is 5 dagen slepen naar Livorno. Ik hoop nog een glimp op te vangen via een webcam van Valletta.
Gelukt, maar wel een héél klein glimpje....
Om nu helemaal zeker van te zijn dat ik de Summit hier gespot heb, plaats ik ook het webcambeeld van een half uur later (11.20 uur) toen de tweede groene zeesleper uit de zijarm kwam!
Gisteren is de zeeman weer vertrokken! Het werd iets eerder dan gepland. Jammer van deze laatste drie weken met dit mooie weer (eigenlijk zou hij op 13 augustus pas door zijn vrije dagen zijn), maar er was geen andere oplossing. De laatste twee weken van het verlof had Bas ook nog twee cursussen. Het was een heel druk verlof, maar ik geloof, dat dat altijd het geval is bij ons . In ieder geval hoop ik vanaf nu weer berichtjes veel berichtjes op dit medium te plaatsen! (Alleen waarschijnlijk niet alle dagen.) Het is fijn om u allen weer te treffen!
Het verlof is nu dan echt aan de gang! De stuurman ligt nog op één oor. Wel een vreemde uitdrukking als je het vergelijkt met die waar 'op je achterhoofd' in past, want je zou ook zo maar op je rug kunnen slapen!
Gevallen is hij in ieder geval niet, maar uitslapen is wel één van de dingen die hij graag doet. Heerlijk als dat ook kan!
Morgenvroeg komt de stuurman thuis en komt er een einde aan deze eerste reis bij zijn nieuwe werkgever. Bas is enorm enthousiast, dus dat gaat wel goed komen. Voor mij was het een lastige reis. Ik raakte niet in mijn ritme. Ik hoop, dat we een veel beter verlof gaan krijgen dan het afgelopen verlof. Aan de tijd zal het niet liggen, want er staan maar liefst 3 maanden vakantie op stapel! Ik dank alle lezers wederom voor de belangstelling. Vanaf nu zal het een hele tijd rustig zijn op mijn blog. Ik hoop, dat ik u allen na het verlof weer terug kan zien!