Hehe, ze zijn in Dubai. Op zich is de afstand tussen Jebel Ali en Dubai maar 35 km, maar Dubai sluit haar haven als het donker is en daardoor moest de Fairmount Alpine een nachtje ten anker liggen.
De bemanning kan in ieder geval even haar benen strekken op de wal. Misschien zelfs wat cultuur opsnuiven, want dit gebied wordt al sinds de bronstijd bewoond door mensen!
De bevolking is in korte tijd enorm gegroeid: van 600 personen in 1800 n.Chr. tot meer dan 2 miljoen in de huidige tijd. De verdeling tussen mannen en vrouwen is wel opmerkelijk. De verhouding man : vrouw is 3 : 1 Wat een scheve verhouding!
30 april, Koninginnedag! Vandaag wisselt Koningin Beatrix met haar zoon. Wat speciaal!
Op de Nederlandse schepen moet er ook vanalles veranderd worden: bepaalde documenten (omdat men aan boord onder bijzonder Nederlands grondgebied valt) moeten aangepast worden en ook het schilderijtje van Koningin Beatix wordt vervangen door eentje van Koning Willem A.
Voor mij is het verschil, dat nu overdag de televisie ook aanstaat, zodat ik tussen de bedrijven door een blik op de festiviteiten kan werpen en op de hoogte ben. In je eentje over een braderie lopen is geen klap aan, dus dat ga ik ook niet doen.
Hier komt nog wel een optocht langs en misschien ga ik daarna wel een Oranjeborrel halen in de buurt. Dat is min of meer traditie.
Het wordt in ieder geval een heerlijke dag!
De mannen aan boord zullen nog niets van de feesten hier kunnen zien, maar via een 'nieuwsabonnement' in de vorm van DVD's krijgen ze via de post over een tijdje ongetwijfeld de beelden te zien en kunnen zij er dan van genieten!
De werkzaamheden zijn weer afgesloten en nu is het groene scheepje op weg naar Dubai. Het was razend druk in Jebel Ali, maar het is allemaal gelukt. De vraag is nu wel wie er uit moet rusten: de stuurman of de matrozen?
Ik heb nog even een fotootje uit vervlogen tijden erbij gezocht en denk, dat iedere lezer het antwoord op de bovenste vraag zou kunnen raden!
Aangezien mijn echtgenoot de berichten hier niet kan zien, kan ik deze foto zomaar plaatsen! Hahahaha
Vandaag worden de spullen van de bescherming tegen piraterij weer opgeruimd aan boord. Een leuk klusje. De spanning is dan echt weg.
En daarna wordt de rit afgesloten met een afscheidsbarbecue voor iedereen. Bas heeft er nu al zin in!
De weg gaat vervolgens verder naar Jebel Ali, een grote haven bij Dubai, waar ze het wel razend druk krijgen. De stores en proviand wordt geladen, dat is vrij standaard. Wat ook op de rol staat is: keuring van de vlotten, brandblussers, kranen, MOB boten, perslucht en het CO2 systeem! Als dat klaar is, krijgen ze de certificaten en kunnen ze er weer een jaartje tegen. Dat wordt nog keihard werken! Dan is Bas misschien net zo druk als ik!
Ligt Deventer aan het zoute water? Nee, natuurlijk niet, maar vandaag ga ik met mijn schoonmoeder naar de tentoonstelling 'Een zee van kant'. Het is een tentoonstelling door en voor klossende (niet klotsende!) mensen! Gezellig! Ik ben benieuwd hoe het thema verwoord wordt.
Foto's volgen nog.
De Fairmount Alpine vaart vandaag eindelijk het piratengebied uit. Dat geeft rust.
Regelmatig krijg ik verzoeken van (voornamelijk) mannen om foto's van de machinekamer. Ik kan me voorstellen, dat het type motor interessant is en de werking ervan ook. Het verblijf in de machinekamer echter is veel minder aangenaam.
Het onderstaande filmpje laat de machinekamer van de reefer Orion S zien en horen:
Voor aangenaam verblijf moet je op de brug zijn.
Van diverse mensen die er verstand van hebben, kreeg ik commentaar: een machinekamer hoort niet zo ontzettend smerig te zijn! Een kapitein had er onmiddellijk een nieuwe link bijgevoegd. Kijk en geniet! (Bedankt Harm!)
Vandaag krijg ik visite. 'n Heerlijke onderbreking van de week. Gezellig kletsen en samen eten en alle tijd hebben.
De laatste 3 weken van de reis zijn ingegaan. Loodjes, want dit was niet een heel gemakkelijke reis voor mij. Ik heb vanalles, maar van de andere kant ook niets gedaan. En de eenzaamheid hier in huis is ook nog niet iets waar ik aan gewend ben. Als ik terug kijk, heb ik gewoon mijn eigen draai niet gevonden en dan duren de weken erg lang.
Eén van de dingen die meespelen is het ontbreken van internet aan boord. Nu komen er bijvoorbeeld geen foto's van boord en geen reacties van de stuurman. Die merkte ook op, dat het lijkt alsof het één van zijn eerste reizen is!
Niet dat ik sip ben, want dat is niets voor mij, maar de tijd gaat dan zo langzaam.
Wie weet vliegen de laatste 3 weken wel voorbij en kom ik aan het eind toch nog tijd tekort en moet er geselecteerd worden.
Het proces tegen Bram Moszkowicz is afgerond met een uitspraak, dat hij nooit meer advokaat mag zijn. Een zware straf. Aan boord van schepen worden ook straffen uitgedeeld, zowel vroeger als nu. In de tijd van de VOC kreeg je een milde straf als je vloekte, eten weggooide of je wapens slecht onderhield. Zware straffen werden voor doodslag, muiterij en sodomie uitgedeeld. De straf bestond van geseling met eindes touw, kielhalen, van de ra aflopen tot aan de doodstraf. In de huidige tijd wordt er heel soms, (eigenlijk bijna nooit, want iedereen houdt zich aan de regels volgens de stuurman die ik zojuist aan de telefoon sprak!!!!) straf uitgedeeld als iemand verlaat van een walverlof terug komt, straalbezopen is of met ander trammelant aan wal te maken heeft. De persoon in kwestie krijgt dan een walverbod. Gagestraffen kunnen haast niet meer opgelegd worden, omdat je voor de wet niet voor niets mag werken. Ontslag is in de huidige tijd de zwaarste straf. De mildste straf was het 'naar de kooi gestuurd worden'. Dàt vindt de stuurman nu helemaal geen straf!
Zo langzamerhand zijn we aan het aftellen deze reis. Nog 3 weken en 2 dagen voordat hij officieel voorbij is. De laatste loodjes beginnen te wegen. Het schoonmaakrooster wordt weer voor de dag gehaald, bekeken en beperkt ;). De Fairmount Alpine vaart rustig verder in de Golf van Aden. De mariniers geven de bemanning een veilig gevoel. Het weer werkt mee. Kortom: alles is rustig.
Gisteren heb ik een gezellige en geslaagde gezinsdag gehad van de Vereniging Maritieme Gezinskontakten. Deze dag wordt één keer per jaar georganiseerd door één van de groepen. De groep die het dit jaar kon doen was West-Brabant en de reis ging naar Zaltbommel. We werden getrakteerd op taart en koffie, een stadswandeling door het mooie oude stadje, een lunch en een stukje varen op de Waal. Heerlijk om zoveel vrienden te zien! Sommigen ken ik al 20 jaar! Er was er ook één, die kende ik alleen via de mail. Marijke: leuk dat ik nu een gezicht bij jouw naam heb! Ik heb genoten van de dag. De volgende keer zou het leuk zijn als Bas ook mee zou kunnen!
In de Nederlandse taal blijft het moeilijk om het geslacht van de zelfstandig naamwoorden te kennen. Meestal is dat geen probleem, maar als je het betreffende naamwoord wilt vervangen door hij/hem, zij/haar, het, dan kan het goed fout gaan. Bij onzijdige zelfstandige naamwoorden is het eenvoudig: die hebben het lidwoord 'het' Het paard, het tafeltje, het kind, het schip. Veel moeilijker wordt het bij de mannelijke of vrouwelijke zelfstandige naamwoorden. Soms helpt dan een uitgang. Zo zijn woorden op -heid vrouwelijk en als het geslacht duidelijk is, is het ook makkelijk: de man is tenslotte mannelijk, de vrouw vrouwelijk! Directeur is mannelijk, directrice is vrouwelijk. Maar dan komen de moeilijkheden. Wat dacht u van Marinier? Mannelijk, toch? Wat is dan de vrouwelijke variant? Marinesse, of misschien wel marinade? Gelukkig zijn er in de praktijk minder verwarringen! Aan boord is 1 vrouwelijke marinier. Die moet haar mannetje wel staan!!
Vandaag is het NK mastklimmen in de Rotterdamse koopgoot! Degene die het snelst in de 6,5 meter hoge mast klimt, heeft gewonnen! Tot 21.00 uur kan het publiek klimmen. De hoofdprijs is een outfit van een kledingmerk t.w.v. 4.000,-
Aan boord van een zeesleper wordt er niet in een mast geklommen. Daarvoor zijn er trappen en ladders. Véél gemakkelijker. Bovendien laat de stuurman dat graag over aan een matroos. ;)
Vandaag begint het
minder leuke stuk van de reis en komt Bas in piratengebied. Door het intensieve
beveiligingssysteem (o.a. beveiligde corridor in de Straat van Aden, aanwijzingen
voor de beste manier van passage, particuliere en militaire gewapende
begeleiding) is de piraterij rond de Hoorn van Somalië sterk verminderd.
Desalniettemin werden er in het afgelopen jaar nog 297 schepen aangevallen en
een krappe 600 bemanningsleden gegijzeld. Eén van de tips om
piraterij te voorkomen, is hard te varen. Er zijn géén schepen aangevallen die
harder voeren dan 18 knopen. Een zeesleper kan deze snelheid niet halen en komt
daardoor (en door de extreem lage achterkant, waardoor piraten zeer gemakkelijk
aan boord kunnen komen) in aanmerking voor militaire beveiliging. Om de bemanning veilig
te stellen heeft de Fairmount Alpine 11 mariniers aan boord gekregen. Dat geeft in ieder geval aan het thuisfront een goed gevoel; er zijn ook nog geen schepen gekaapt die militairen aan boord hadden. Vanaf nu
varen ze zo hard mogelijk door naar Dubai. De minister (Mevr. Plasschaert) is nu eindelijk aan het kijken of particuliere beveiligers ook toegelaten kunnen worden op Nederlandse schepen. Nederland is het enige West-Europese land waar dit nog niet toegestaan is..... En het leger kan de schepen die in aanmerking komen voor beveiliging niet aan. Slechts 50 van de 250 aanvragen kunnen behandeld worden. Militairen zijn bovendien véél duurder voor de rederij dan particuliere beveiligers.
Er is een paar dingen die je als vrouw met man op zee niet kunt doen. Een voorbeeld: tegelijkertijd op de 'resetknop' van de verwarmingsketel drukken en de stroom aansluiten! Gisteren was het niveau van de verwarmingsketel ongemerkt zo laag geworden, dat de stop eruit knalde. Nu is het tegenwoordig niet iets aparts: je klikt de naar beneden geslagen stop weer omhoog, nadat je de ketel bijgevuld hebt. Helaas vloog de stop er na een seconde of 3 weer uit! En dan wordt het vervelend. Gelukkig wist ik meteen, dat het de ketel moest zijn, dus dat scheelde zoeken. Dan maar de stekker eruit laten totdat de hulptroepen gearriveerd waren. Die hulptroepen bestonden deze keer uit een vriendin en collega-zeemansvrouw die dus meteen aan het werk kon! Het klusje was natuurlijk in een mum van tijd geklaard en daarna konden we genieten van het eten, van elkaars gezelschap en van warmte!
Vannacht is, geheel onverwachts, tòch het teken gekomen van de toestemming om door het Suezkanaal te varen! Ik moet eerlijkheidshalve zeggen, dat ik vanmorgen zeer verwonderd was, want van het geregel met de papieren was gisteravond nog niets gezien. Helaas vaart de Fairmount Alpine nu dus in het donker, zodat Bas weinig kan genieten van het uitzicht. Het is voor menig lezer vast leuk om wat foto's te zien. Die heb ik dus maar even uit het fotoalbum van 20 jaar geleden gehaald:
Vanmiddag komt hij in ieder geval aan in Suez op de anchorage.
Bij vertrek halverwege februari jl. vertelde Bas, dat alle e-mails bij de kapitein binnenkomen en dat hij die dan in de desbetreffende boxen stopt. Dit blijkt helemaal niet zo te gaan: iedereen heeft een eigen in-, en uitbox, maar de ouwe maakt als enige de verbinding met de satelliet, de uit-boxen worden dan doorgestuurd en de inkomende post wordt automatisch verdeeld. Hier kwam ik achter, doordat ik de kapitein een mail had gestuurd waarin ik zei, dat Bas voor het eerst in zijn zeevarend bestaan door het Suezkanaal ging en ze die gelegenheid aan konden grijpen om hem een poets te bakken..... Ik had duidelijk in de onderwerpregel geschreven, dat de mail voor de kapitein was! En nu kwam hij toch bij de stuurman terecht! Bah, daar ging mijn lolletje. Ik denk niet dat die poets nu gebakken wordt! Wat overigens ook niet waar was, was dat het de eerste keer voor Bas was, want ooit, in een ver verleden is hij met de SmitLloyd 28 door het kanaal gevaren, maar dat wist ik niet meer (1993, een reis tijdens mijn zwangerschap. Wat ik nog wel weet, is dat die reis in plaats van 6 weken 13 weken duurde!). (Zeemans-)vrouwen onthouden andere dingen dan (zee-)mannen!
Hier in de buurt wordt de hele winter snoeiafval bewaard om tot een grote stapel opgetast te worden. Als het dan Pasen is, dan gaat het vuur erin. Het is een heus feest, zo om zo'n enorme brandstapel heen. De brandweer en de ziekenauto staan wel paraat voor eventuele ongelukken, want zo'n stapel is kei hoog!
Gisteren ben ik gaan kijken bij het Paasvuur, want het aansteken was uitgesteld vanwege de droogte.
Wat mooi is vuur en wat een hitte komt erbij vrij!
Ik weet zeker dat de zeeman het jammer vindt, dat hij er niet bij kon zijn. Water en vuur zijn namelijk allebei zijn passies! ;)
Volgens het woordenboek is een maand 'elke der twaalf perioden waarin een jaar is verdeeld'. Die betekenis is dus voor iedereen gelijk. De invulling van een maand is echter voor ieder individu anders: voor onze koningin is het bijvoorbeeld de laatste maand van haar regeerperiode; voor een werknemer is het een afgesloten stuk werk waarvoor hij betaald krijgt; voor het weer staat deze maand in het teken van vrijheid; voor mij betekent het, dat vandaag de laatste 30 dagen van deze reis ingegaan zijn.
Voor de stuurman op de Fairmount Alpine betekent het, dat hij zijn maagdelijkheid verliest! Bas is namelijk nog nooit tijdens zijn varend bestaan, door het Suezkanaal gevaren. Bij de vorige firma ging zelfs de roddel, dat hij daar zelf voor zorgde! Het is natuurlijk ook wel opmerkelijk, want het kanaal hoort tot de top van de lijst van drukste vaarwegen.
Aanstaande dinsdag is het dan waarschijnlijk zover! Misschien komt Neptunus hier wel extra langs om hem te ontgroenen!