In de Nederlandse taal blijft het moeilijk om het geslacht van de zelfstandig naamwoorden te kennen. Meestal is dat geen probleem, maar als je het betreffende naamwoord wilt vervangen door hij/hem, zij/haar, het, dan kan het goed fout gaan. Bij onzijdige zelfstandige naamwoorden is het eenvoudig: die hebben het lidwoord 'het' Het paard, het tafeltje, het kind, het schip. Veel moeilijker wordt het bij de mannelijke of vrouwelijke zelfstandige naamwoorden. Soms helpt dan een uitgang. Zo zijn woorden op -heid vrouwelijk en als het geslacht duidelijk is, is het ook makkelijk: de man is tenslotte mannelijk, de vrouw vrouwelijk! Directeur is mannelijk, directrice is vrouwelijk. Maar dan komen de moeilijkheden. Wat dacht u van Marinier? Mannelijk, toch? Wat is dan de vrouwelijke variant? Marinesse, of misschien wel marinade? Gelukkig zijn er in de praktijk minder verwarringen! Aan boord is 1 vrouwelijke marinier. Die moet haar mannetje wel staan!!
Vandaag is het NK mastklimmen in de Rotterdamse koopgoot! Degene die het snelst in de 6,5 meter hoge mast klimt, heeft gewonnen! Tot 21.00 uur kan het publiek klimmen. De hoofdprijs is een outfit van een kledingmerk t.w.v. 4.000,-
Aan boord van een zeesleper wordt er niet in een mast geklommen. Daarvoor zijn er trappen en ladders. Véél gemakkelijker. Bovendien laat de stuurman dat graag over aan een matroos. ;)
Vandaag begint het
minder leuke stuk van de reis en komt Bas in piratengebied. Door het intensieve
beveiligingssysteem (o.a. beveiligde corridor in de Straat van Aden, aanwijzingen
voor de beste manier van passage, particuliere en militaire gewapende
begeleiding) is de piraterij rond de Hoorn van Somalië sterk verminderd.
Desalniettemin werden er in het afgelopen jaar nog 297 schepen aangevallen en
een krappe 600 bemanningsleden gegijzeld. Eén van de tips om
piraterij te voorkomen, is hard te varen. Er zijn géén schepen aangevallen die
harder voeren dan 18 knopen. Een zeesleper kan deze snelheid niet halen en komt
daardoor (en door de extreem lage achterkant, waardoor piraten zeer gemakkelijk
aan boord kunnen komen) in aanmerking voor militaire beveiliging. Om de bemanning veilig
te stellen heeft de Fairmount Alpine 11 mariniers aan boord gekregen. Dat geeft in ieder geval aan het thuisfront een goed gevoel; er zijn ook nog geen schepen gekaapt die militairen aan boord hadden. Vanaf nu
varen ze zo hard mogelijk door naar Dubai. De minister (Mevr. Plasschaert) is nu eindelijk aan het kijken of particuliere beveiligers ook toegelaten kunnen worden op Nederlandse schepen. Nederland is het enige West-Europese land waar dit nog niet toegestaan is..... En het leger kan de schepen die in aanmerking komen voor beveiliging niet aan. Slechts 50 van de 250 aanvragen kunnen behandeld worden. Militairen zijn bovendien véél duurder voor de rederij dan particuliere beveiligers.
Er is een paar dingen die je als vrouw met man op zee niet kunt doen. Een voorbeeld: tegelijkertijd op de 'resetknop' van de verwarmingsketel drukken en de stroom aansluiten! Gisteren was het niveau van de verwarmingsketel ongemerkt zo laag geworden, dat de stop eruit knalde. Nu is het tegenwoordig niet iets aparts: je klikt de naar beneden geslagen stop weer omhoog, nadat je de ketel bijgevuld hebt. Helaas vloog de stop er na een seconde of 3 weer uit! En dan wordt het vervelend. Gelukkig wist ik meteen, dat het de ketel moest zijn, dus dat scheelde zoeken. Dan maar de stekker eruit laten totdat de hulptroepen gearriveerd waren. Die hulptroepen bestonden deze keer uit een vriendin en collega-zeemansvrouw die dus meteen aan het werk kon! Het klusje was natuurlijk in een mum van tijd geklaard en daarna konden we genieten van het eten, van elkaars gezelschap en van warmte!
Vannacht is, geheel onverwachts, tòch het teken gekomen van de toestemming om door het Suezkanaal te varen! Ik moet eerlijkheidshalve zeggen, dat ik vanmorgen zeer verwonderd was, want van het geregel met de papieren was gisteravond nog niets gezien. Helaas vaart de Fairmount Alpine nu dus in het donker, zodat Bas weinig kan genieten van het uitzicht. Het is voor menig lezer vast leuk om wat foto's te zien. Die heb ik dus maar even uit het fotoalbum van 20 jaar geleden gehaald:
Vanmiddag komt hij in ieder geval aan in Suez op de anchorage.
Bij vertrek halverwege februari jl. vertelde Bas, dat alle e-mails bij de kapitein binnenkomen en dat hij die dan in de desbetreffende boxen stopt. Dit blijkt helemaal niet zo te gaan: iedereen heeft een eigen in-, en uitbox, maar de ouwe maakt als enige de verbinding met de satelliet, de uit-boxen worden dan doorgestuurd en de inkomende post wordt automatisch verdeeld. Hier kwam ik achter, doordat ik de kapitein een mail had gestuurd waarin ik zei, dat Bas voor het eerst in zijn zeevarend bestaan door het Suezkanaal ging en ze die gelegenheid aan konden grijpen om hem een poets te bakken..... Ik had duidelijk in de onderwerpregel geschreven, dat de mail voor de kapitein was! En nu kwam hij toch bij de stuurman terecht! Bah, daar ging mijn lolletje. Ik denk niet dat die poets nu gebakken wordt! Wat overigens ook niet waar was, was dat het de eerste keer voor Bas was, want ooit, in een ver verleden is hij met de SmitLloyd 28 door het kanaal gevaren, maar dat wist ik niet meer (1993, een reis tijdens mijn zwangerschap. Wat ik nog wel weet, is dat die reis in plaats van 6 weken 13 weken duurde!). (Zeemans-)vrouwen onthouden andere dingen dan (zee-)mannen!
Hier in de buurt wordt de hele winter snoeiafval bewaard om tot een grote stapel opgetast te worden. Als het dan Pasen is, dan gaat het vuur erin. Het is een heus feest, zo om zo'n enorme brandstapel heen. De brandweer en de ziekenauto staan wel paraat voor eventuele ongelukken, want zo'n stapel is kei hoog!
Gisteren ben ik gaan kijken bij het Paasvuur, want het aansteken was uitgesteld vanwege de droogte.
Wat mooi is vuur en wat een hitte komt erbij vrij!
Ik weet zeker dat de zeeman het jammer vindt, dat hij er niet bij kon zijn. Water en vuur zijn namelijk allebei zijn passies! ;)
Volgens het woordenboek is een maand 'elke der twaalf perioden waarin een jaar is verdeeld'. Die betekenis is dus voor iedereen gelijk. De invulling van een maand is echter voor ieder individu anders: voor onze koningin is het bijvoorbeeld de laatste maand van haar regeerperiode; voor een werknemer is het een afgesloten stuk werk waarvoor hij betaald krijgt; voor het weer staat deze maand in het teken van vrijheid; voor mij betekent het, dat vandaag de laatste 30 dagen van deze reis ingegaan zijn.
Voor de stuurman op de Fairmount Alpine betekent het, dat hij zijn maagdelijkheid verliest! Bas is namelijk nog nooit tijdens zijn varend bestaan, door het Suezkanaal gevaren. Bij de vorige firma ging zelfs de roddel, dat hij daar zelf voor zorgde! Het is natuurlijk ook wel opmerkelijk, want het kanaal hoort tot de top van de lijst van drukste vaarwegen.
Aanstaande dinsdag is het dan waarschijnlijk zover! Misschien komt Neptunus hier wel extra langs om hem te ontgroenen!
Boeken lezen neemt een belangrijke plaats in het vermaak aan boord van de zeevarenden. De zeeslepers van Svitzer Ocean Towage hadden in de loop van de vele jaren een ware bibliotheek opgebouwd. Of dat op de schepen van Fairmount ook zo is, weet ik niet. Dat ga ik vandaag vragen aan de stuurman! In de huidige elektronische tijd neemt de doorsnee zeeman liever een e-reader mee in de koffer, dan boeken. Alleen al vanwege het gewicht een heel verschil en daarom kan ik me voorstellen, dat boeken dun gezaaid zijn aan boord. Een uitgelezen boek werd namelijk meestal aan boord achter gelaten en bij een e-reader wordt het gewoon gewist.
Mochten de zeemannen de e-readers aan boord laten, dan wordt dat wel een saaie boekenkast:
Eén van onze favoriete schrijvers is Tom Clancy. Vandaag viert hij zijn 66ste verjaardag. Hij werd onder meer bekend als de schrijver van de roman: The hunt for Red October (een typisch Amerikaans verhaal waar een Russische onderzeebootbemanning probeert over te lopen naar de Amerikaanse zijde) en van de serie van Op-center.
In onze achtertuin hebben we een klein Jurassic Park gemaakt voor de schildpad. Zo kan hij lekker buiten zijn als het zomer is. Op dit moment zit hij nog binnen in het aquarium, omdat het gewoon nog te koud is.
Gisteren zat ik naar de vijver in het Park te kijken en zie, dat het heftig aan het bewegen is. In de veronderstelling, dat er een vogeltje in gevallen was, ren ik naar buiten met een zachte bezem, steek hem in de vijver, haal hem omhoog en zie tot mijn verbazing, dat het niet een nat vogeltje was, maar een kikker!
Gelukkig ben ik niet bang voor die beestjes (ook niet voor spinnen en muizen, want dan heb je als zeemansvrouw toch wel een probleem ) en mag hij blijven zitten. Ik vraag me wel af of Meneer Bonestroo (naam van de schildpad) hem niet op gaat eten van de zomer! Kikkerbilletjes lust hij vast ook wel.
Hier thuis is het rustig en op de Fairmount Alpine is het ook rustig.
Gefronste wenkbrauwen, zenuwen, wallen onder de ogen, bureau's vol met boeken en studentenhaver zijn echter aan de orde van de dag bij onze dochter. Ze zit middenin 2 tentamenweken! Om de studenten een schop onder hun elegante gat te geven, is de regel ingesteld, dat ze in het eerste jaar hun propaedeuse moeten halen of anders van de studie af moeten. Dat brengt nogal wat spanning met zich mee.
Gebleken is, dat studenten na het halen van hun eerste jaar een beetje inzakken en daarom wil de regering ook voor het tweede jaar een dergelijke regel instellen.
Buiten het feit, dat ik vóór hard werken ben, weet ik niet zeker of dit wel zinnig is. Ik heb de bovenstaande regel namelijk ook geïnterpreteerd als selectiemethode: degene die het niet kúnnen halen, moeten niet zoveel jaren verknoeien voordat ze op een andere studie overgaan. Het is natuurlijk een beetje raar als je dan na twéé volle jaren van de studie gestuurd wordt. Bovendien wil de regering de studiebeurs volledig vervangen door een rentedragende lening. Dan is studeren toch min of meer je eigen besteding van geld?
Het voorstel ligt er nog als experiment waar maximaal 10% van de studenten verplicht aan mee moeten doen.
Helemaal bizar: er moeten ook alternatieven zijn voor studenten die niet aan dit experiment mee willen doen! Hoezo? 'Willen' die er dan opzettelijk langer over gaan doen?
De Fairmount Alpine is weer terug in Port Said, waar de reis van Bas begon. Het is een belangrijke havenstad met ongeveer 600.000 inwoners. Cruiseschepen doen Port Said aan, zodat passagiers met bussen naar Caïro kunnen om de stad te bekijken. (die busreis duurt dan wel weer een paar uur!). Het is, na passage door het Suezkanaal, de eerste havenstad van de Atlantische Oceaan en veel schepen gaan hier bunkeren.
Onlangs waren er onlusten in de stad vanwege het ter dood veroordelen van voetbalsupporters die voor paniek hadden gezorgd in het voetbalstadium en waarbij doden waren gevallen.
De zeesleper ligt rustig te wachten op het convooi waarmee ze door het Suezkanaal kunnen gaan.
Vandaag is het de tweede dag van het landelijke Museumweekend! 400 musea hebben speciale activiteiten georganiseerd om de bezoeker te vermaken. Niemand hoeft zich dus te vervelen vandaag! Natuurlijk heb ik er een paar uitgezocht:
Gisteren moest ik naar IJmuiden. Ik was lekker vroeg vertrokken en kwam daardoor véél te vroeg aan. Tijd genoeg om één van mijn meest favoriete plekjes in Nederland te gaan bezoeken: de sluizen van IJmuiden. Ik heb daar menig uurtje van mijn verleden doorgebracht en vind het nog steeds heerlijk om erheen te kunnen gaan. Het was gisteren zeer rustig in de sluizen, maar dat mocht de pret niet drukken. Nadat ik genoeg gezien had, ben ik nog even rond gereden en heb de IJ-bunker ook nog even bezocht. Daar lag Bas in zijn Smit-Lloyd tijd nogal eens aan de kade. Natuurlijk heb ik daar ook leuke herinneringen aan. (helaas kun je vanwege de veiligheidsvoorschriften niet meer op de kade zelf komen)
De vereniging van zeemansgezinnen (VMG) is vooral een gezellige vereniging. Het contact met de mannen op zee is in de loop van de jaren met een sneltreinvaart vooruit gegaan. E-mail en internet bij sommige rederijen hebben de communicatie sterk verbeterd. De uitzendtermijnen zijn ook verkort (in vergelijking met 30 jaar geleden) en daarom is het stukje 'steun geven en ontvangen', wat ook een deel van de doelstelling is, verminderd. Soms hebben we elkaar op deze manier toch nodig: vandaag ga ik een vriendin van me een hart onder de riem steken. Zij begraaft vandaag haar moeder. Haar eigen man is op zee en kan niet naar huis. Dan steunen we elkaar door er gewoon te zijn.
Vandaag vaart de Fairmount Alpine rustig langs Kreta. Het eiland was leider in de zeehandel in 1600-1400 vóór Chr. en bereikte toen een hoge mate van beschaving. De Griekse mythologie verhaalt over koning Minos, die de god Poseidon aanriep om hem te helpen bij een conflict met zijn broers over wie nu de echte koning moest zijn. Poseidon stuurde een prachtige witte stier, die geofferd moest worden. Minos wilde het beest echter niet offeren en haalde zo de woede van de zeegod op zijn hals. Uit wraak zorgde Poseidon ervoor, dat de vrouw van Minos verliefd werd op de stier. Uit deze relatie kwam de Minotaurus voort, een man met stierenhoofd en een staart, die mensenvlees at. Daar hij zo gevaarlijk was, werd hij opgesloten in een doolhof. Zijn eten bestond jaarlijks uit 7 jongens en 7 meisjes. Het beest werd gedood door Theseus, geholpen door een bolletje wol (de draad van Ariadne), zodat hij na het doden van de stierman de weg terug uit het doolhof kon vinden.
De Fairmount Alpine heeft geen bolletje wol nodig om terug te keren naar Port Said en Suez. Die route staat nog in de kaart van een kleine 2 maand geleden!
De volgende reis is aan de gang: weer terug naar Port Said, door het Suezkanaal, Rode Zee, Golf van Aden, langs het Arabische schiereiland om te eindigen in Dubai voor het ophalen van de sleep. Ze hoeven zich niet te haasten, want ze worden pas volgende week in Port Said verwacht. Een beetje spelevaren dus! Wat is het leven van een zeeman toch zwaar! Het onderstaande stukje is het laatste couplet van het zeemanslied "Hoe vrolijk is het zeemansleven":
Nu ga ik vrij en weltevreden, vrolijk weer het zeegat in, Nu is de klomp' onz' eigen woning, en gaat
het best naar onzen zin. En onz' vlag waait in die streken, zoals de
wind zijn golven slaat, Ik ben de wereld rond gereden, al op een
ezel zonder staart.
Via het wereldwijde web kun je veel plaatsen live zien. Ik had natuurlijk zitten te zoeken naar een webcam in de stad en had er eentje gevonden die op een jachthaventje gericht stond. Aangezien Bas de wal op kon, had ik hem duidelijk gezegd, hoe het er op die plek uitzag: een hek met allemaal ankers, een reddingsboei, een electriciteitskastje, een bloembak en bootjes natuurlijk. De stuurman is met die mail op zoek gegaan naar de jachthaven. Natuurlijk kon ik niet weten, dat er meerdere jachthavens in Crotone zijn. Hij heeft dus wel even wat moeite moeten doen, maar uiteindelijk heeft hij de webcam wel gevonden en kon even komen zwaaien. Aangezien ik wel vond, dat hij er goed op moest staan, heb ik hem aangeraden om zich in ieder geval te scheren! Ik heb hem dus gezien gisteren! Heerlijk!
Van de grote baas heeft de Fairmount Alpine een cadeautje gekregen: ze mag in de haven blijven liggen! Volgens de loods is er niet veel te doen in het stadje. Nauwelijks de wandeling van 1 km waard. Toch blijft het heerlijk om even de wal op te kunnen gaan en een pilsje te halen in een locale SUPERMARKT en dan op de hangplek bij de jachthaven op te gaan drinken, want de kroegen zijn leeg.
(Er is op die hangplek gelukkig wel altijd wat te zien.) De Paashaas is in ieder geval onderweg, want die komt echt overal. Oók aan boord!